Terug
Gepubliceerd op 18/07/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 17/07/2024 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement - Achterheide

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Els De Smedt, Ann-Marie Morel
Aanleiding

Naar aanleiding van een ongeval ter hoogte van het Kruispunt Achterheide 18 werd er gevraagd om dit kruispunt op de gemeentelijke verkeerscel te bekijken voor eventuele verbetering, zodat er op een veiligere manier kruisbewegingen mogelijk zijn tussen de verschillende fiets- en wandelknooppunten.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

positief advies van de gemeentelijke verkeerscel

Feiten, context en argumentatie

Naar aanleiding van een ongeval ter hoogte van het Kruispunt Achterheide 18 werd er gevraagd om dit kruispunt op de gemeentelijke verkeerscel te bekijken voor eventuele verbetering, zodat er op een veiligere manier kruisbewegingen mogelijk zijn tussen de verschillende fiets- en wandelknooppunten. Er wordt gewerkt met rijbaankussen zodat de snelheid op het kruispunt verlaagd wordt, we signaleren ook dat verkeer komende uit de veldweg moet stoppen door middel van een stopbord B5.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 3.

Besluit

Artikel 1: Op Achterheide t.h.v. nr 18 moeten bestuurders stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge B5 wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B5

  • WM76.1

Artikel 2: De verkeersborden B17 die tegenstrijdig zijn met het bord B5 worden opgeheven en vervangen door verkeerstekens:
  • A51

 
Artikel 3: Het kruispunt krijgt zowel voor nr. 17 als voor nr. 18 een rijbaankussen.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F87

Artikel 4: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.