Terug
Gepubliceerd op 18/07/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 17/07/2024 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement - Hogedreef

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Els De Smedt, Ann-Marie Morel
Aanleiding

Op de gemeentelijke verkeerscel werd op vraag van een bewoner van Hogedreef de voorrangsregeling t.h.v. de versmalling tussen nr 85 en 87 bekeken.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.

Feiten, context en argumentatie

Op de gemeentelijke verkeerscel werd op vraag van een bewoner van Hogedreef de voorrangsregeling t.h.v. de versmalling tussen nr 85 en 87 bekeken met volgend advies: Op zich zijn er dagelijks twee stromen van sluipverkeer: ’s morgens richting Londerzeel, en ’s avonds richting N17. Als we in afstand verder kijken dan komt het verkeer vanuit de provincielaan uit een hogere snelheidszone: het aanpassen van de voorrang kan een extra vertragend effect hebben voor deze weggebruikers We laten de voorrang aanpassen, zodat de snelheid van het inkomend verkeer er uit gehaald wordt.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 3.

Besluit

 Artikel 1: De voorrangsregeling waarbij verkeer komende van Provincielaan voorrang heeft op verkeer komende van Veurtstraat wordt omgedraaid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B21 vervangt B19

  • B19 vervangt B21

Artikel 2: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.