Aangezien het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 19 december 2022, een einde neemt op 31 december 2025 dient dit kaderreglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Aangezien onze verenigingen, gebruikers van onze infrastructuur, reservaties hebben gemaakt voor een volledig werkjaar 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 houden we de voorwaarden en tarieven tot het einde van dit werkjaar hetzelfde. Vanaf 1 augustus 2026 zal vervolgens een reglement met nieuwe voorwaarden en tarieven van toepassing zijn.
Ingevolge artikel 8 van dit reglement wordt het directiecomité gemachtigd om de tarieven vast te stellen binnen de krijtlijnen van dit reglement.
De raad van bestuur AGB wordt gevraagd het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026, dit onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad.
De raad van bestuur AGB heeft in vergadering van 19 december 2022 het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur vastgesteld voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025. De gemeenteraad heeft deze beslissing goedgekeurd, eveneens in vergadering van 19 december 2022.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke wetgeving
Aangezien het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 19 december 2022, een einde neemt op 31 december 2025 dient dit kaderreglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Aangezien onze verenigingen, gebruikers van onze infrastructuur, reservaties hebben gemaakt voor een volledig werkjaar 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 houden we de voorwaarden en tarieven tot het einde van dit werkjaar hetzelfde. Vanaf 1 augustus 2026 zal vervolgens een reglement met nieuwe voorwaarden en tarieven van toepassing zijn.
Ingevolge artikel 8 van dit reglement wordt het directiecomité gemachtigd om de tarieven vast te stellen binnen de krijtlijnen van dit reglement.
De raad van bestuur AGB wordt gevraagd het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026, dit onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad.
De inkomsten werden voorzien in de meerjarenbegroting op volgende budgetsleutel:
- opbrengsten uit terbeschikkingstelling van zalen en lokalen:25-2302A03/0700-00/70500000/AGB/DC/IP-geen
Enig artikel: Onder voorbehoud van goedkeuring van het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur door de gemeenteraad van 24 november 2025, stelt de raad van bestuur het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur vast:
Artikel 1: Opheffing
De beslissing van de raad van bestuur AGB van 19 december 2022 inzake het kaderreglement voor het gebruik van culturele-en sportinfrastructuur wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.
Artikel 2: Definities
Onder volgende begrippen wordt verstaan:
Artikel 3: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een termijn van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026 worden tarieven vastgesteld voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur en diensten.
Artikel 4: Betalingsplichtige
Het tarief is verschuldigd door iedere aanvrager/gebruiker van de culturele- en sportinfrastructuur. Indien de gebruiker niet de aanvrager is, zijn aanvrager én de gebruiker hoofdelijk en solidair gehouden tot betaling van het tarief.
Artikel 5: Tarieven
Er worden verschillende tarieven gehanteerd:
Tarief A = Basistarief (100%) voor individuele inwoners en niet-erkende verenigingen Puurs-Sint-Amands
Tarief B = Basistarief - 25% voor erkende verenigingen, organisaties en buitenschoolse activiteiten van scholen Puurs-Sint-Amands en voor welzijnsvoorzieningen Puurs-Sint-Amands
Tarief C = Basistarief - 40% voor activiteiten voor jeugd georganiseerd door scholen Puurs-Sint-Amands in het kader van hun leerplan, voor jeugdsport, voor sport- en cultuuractiviteiten voor mensen met een beperking georganiseerd door erkende verenigingen en organisaties Puurs-Sint-Amands en voor sportactiviteiten door personen in het bezit van een European Disability Card + voor activiteiten georganiseerd door verenigingen met als doel armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking
Tarief D = Basistarief + 50% voor niet-inwoners, verenigingen, organisaties en scholen buiten Puurs-Sint-Amands en (alle) bedrijven
Tarief E = enkel voor de makersplaats = Tarief A max./week. Dit met een minimum van 2 weken en maximum van 1 jaar
De prijzen worden, tenzij anders aangeduid, aangerekend in euro per gebruiksuur. Het maximumtarief per dag is het uurtarief dat moet betaald worden voor 8 uren.
5.1. Lokalen:
In de tarieven voor de lokalen zit vervat: het gebruik van de infrastructuur, verlichting, verwarming en elektriciteit, gebruik van het aanwezige meubilair/apparatuur en de billijke vergoeding.
De tarieven voor de lokalen zijn inclusief BTW en worden als volgt vastgesteld:
A. CULTURELE INFRASTRUCTUUR
1. CC Binder, Forum 9, 2870 Puurs
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief
|
Tarief D = Basistarief |
Tarief E |
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/week |
| Klapper (incl 1 technieker) |
|
|
|
|
|
| Kollebloem (incl 1 technieker) |
|
|
|
|
|
| Studio Pronk |
|
|
|
|
|
| Studio Schitter |
|
|
|
|
|
| Studio Glim |
|
|
|
|
|
| Studio Fonkel |
|
|
|
|
|
| Club Cadans |
|
|
|
|
|
| Atelier Tril |
|
|
|
|
|
| Atelier Knetter |
|
|
|
|
|
| Atelier Klap |
|
|
|
|
|
| Atelier Knal |
|
|
|
|
|
| Atelier Zinder |
|
|
|
|
|
| Atelier Mix |
|
|
|
|
|
| Atelier Forte |
|
|
|
|
|
| Atelier Nova |
|
|
|
|
|
| Atelier Volta |
|
|
|
|
|
| Atelier Combo |
|
|
|
|
|
| Atelier Tempo |
|
|
|
|
|
| Kristal |
|
|
|
|
|
| Spil |
|
|
|
|
|
| Keuken |
|
|
|
|
|
| Stam (altijd in combinatie met keuken of klapper) |
|
|
|
|
|
| Expo Gang |
|
|
|
|
|
| Expo Vitrine |
|
|
|
|
|
| Expo Box |
|
|
|
|
|
| Expo Baak |
|
|
|
|
|
| Gang+Vitrine+Box+Baak |
|
|
|
|
2. SEH (evenementenhal) Binder, Forum 4, 2870 Puurs
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief
|
|
|
In euro |
In euro |
In euro |
In euro |
| Cultureel evenement 3 d, incl 2 productiedagen |
|
|
|
|
| Extra evenement of productiedag |
|
|
|
|
| Forfaitaire poetskost op weekend of feestdag |
|
|
|
|
| Forfaitaire poetskost op Weekdag |
|
|
|
|
| Gebruik doeken |
|
|
|
|
3. Gemeenschapscentrum De Nestel, Buisstraat 19c, 2890 Sint-Amands
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief
|
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| De Gesp Vergaderzaal/vestiaire
|
|
|
|
|
| De Hiel |
|
|
|
|
| De Hak |
|
|
|
|
| De Zool (basis) |
|
|
|
|
| De Zool (repetities n.a.v. activiteit in de Zool) |
|
|
|
|
| De Zool (openbare fuif/dansfeest/evenement) |
|
|
|
|
| Keuken |
|
|
|
|
| Artiestenloge (zonder podiumactiviteit) |
|
|
|
|
4. Museum Fort Liezele, Fortbaan 2, 2870 Puurs
| Naam | Tarief A= Basistarief |
Tarief B = Basistarief -25% |
Tarief C= Basistarief -40% |
Tarief D= basistarief +50% |
| in euro/u. | in euro/u. | in euro/u. | in euro/u. | |
| Pop-up ruimte | ||||
| Audiovisuele zaal |
B. SPORTINFRASTRUCTUUR
1. SEH (sporthal) Binder, Forum 4, 2870 Puurs
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief
|
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Sportevenement in sportzaal |
|
|
|
|
| Sportzaal per 1/3de deel (inclusief kleedkamer) |
|
|
|
|
| Kleedkamer (zonder gebruik zaal) |
|
|
|
|
2. Sporthal Vrijhals, Vrijhalsweg 15, 2870 Breendonk
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief
|
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Sportevenement in sportzaal |
|
|
|
|
| Sportzaal per 1/3de deel (inclusief kleedkamer) |
|
|
|
|
| Kleedkamer (zonder gebruik zaal) |
|
|
|
|
| Vergaderzaal |
|
|
|
|
| Polyruimte |
|
|
|
|
3. Sporthal Sint-Amands, Sportlaan 7, 2890 Sint-Amands
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief
|
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Sportevenement in sportzaal |
|
|
|
|
| Sportzaal per 1/3de deel (inclusief kleedkamer) |
|
|
|
|
| Kleedkamer (zonder gebruik zaal) |
|
|
|
|
4. Sporthal De Wandeling, Turkenhofdreef z/nr. , 2870 Liezele
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief
|
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Sportzaal volledig (inclusief kleedkamer) |
|
|
|
|
5. Sporthal Nektari (vroeger Flegado), Achterhoefweg 37, 2870 Ruisbroek
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief
|
Tarief D = Basistarief |
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Sportzaal volledig (inclusief kleedkamer) |
|
|
|
|
5.2.Tarieven gemeentelijke diensten, dranken, waarborgen
XX euro per uur en per persoon op weekdagen vóór 22.00u;
XX euro per uur en per persoon op weekdagen van 22.00u tot 06.00u;
XX euro per uur en per persoon op zaterdagen;
XX euro per uur en per persoon op zondagen;
In zaal Kollebloem (cc Binder) zijn minstens 2 techniekers verplicht waarvan 1 inbegrepen in het tarief .
In zaal Klapper (cc Binder) is 1 technieker verplicht en inbegrepen in het tarief.
2 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u:
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands;
XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands;
3 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u:
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands;
XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands;
4 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u:
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands;
XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands;
5 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u:
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands;
XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands;
7 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u:
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands;
XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands;
Een organisator kan bijkomende securitymensen en/of -prestaties aanvragen. Voor elke bijkomende persoon en/of prestatie wordt een tarief van XX euro/uur/agent aangerekend.
De dranken worden geleverd en gefactureerd door de concessiehouder of het AGB volgens werkelijk verbruik aan inkoopprijs (BTW inbegrepen) verhoogd met XX%.
5.3. Overige:
Bij beschadiging van de infrastructuur of materiaal en bij verlies van materiaal wordt de kostprijs of herstellingskost aangerekend;
Voor het beschadigen of verlies van herbruikbare bekers wordt XX euro per beker aangerekend;
Voor gebruik van de PSA webwinkel voor verkoop van producten betalen Puurs-Sint-Amandse verenigingen/organisatoren XX euro per product, organisatoren van buiten Puurs-Sint-Amands en commerciële organisatoren betalen XX euro per verkocht product.
Artikel 6: Vrijstellingen
De tarieven zijn niet verschuldigd door:
Indien het infrastructuur betreft die beheerd en geëxploiteerd wordt door het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands, betaalt de gemeente of het OCMW Puurs-Sint-Amands de factuur (aan B-tarief) als gebruiker of als derde betaler voor een vrijgestelde gebruiker.
Artikel 7: Wijze van inning
Het tarief wordt geïnd door middel van een factuur of na betaling via webshop.
Artikel 8: Delegatie naar directiecomité
Het directiecomité wordt gemachtigd de tarieven binnen dit kaderreglement gedurende de duur van dit besluit vast te stellen.
Artikel 9: Invordering
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal het tarief burgerrechtelijk ingevorderd worden.
Artikel 10: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit kaderreglement werd vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands in vergadering van 24 november 2025, treedt in voege op 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.