Terug
Gepubliceerd op 27/11/2025

Besluit  Raad van bestuur AGB

ma 24/11/2025 - 20:00

Huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele, jeugd- en sportinfrastructuur Puurs-Sint-Amands - Vaststelling

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Els Goedgezelschap, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Sophie Van Praet, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche, Helena Lejon
Verontschuldigd: Anne De Ron

Het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands in vergadering van 24 juni 2024, dient gewijzigd te worden. 

Nieuw is dat in dit reglement wordt aangegeven dat de tarieven voor het gebruik van de accommodatie worden bepaald in het vastgestelde retributiereglement dat van toepassing is op het moment van de activiteit waarvoor de accommodatie wordt gereserveerd.

Daarnaast worden de linken naar de zalen en lokalen van de zalenzoeker in de tabellen vermeld.

Aan de raad van bestuur van het AGB wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026. 

 

Aanleiding

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 24 juni 2024 het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur vastgesteld.

Aangezien een gedeelte van de culturele infrastructuur en de volledige jeugdinfrastructuur eigendom is van de gemeente, werd dit reglement ook goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 24 juni 2024. 

Een kleine wijziging dringt zich op.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

  • De statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) Puurs-Sint-Amands zoals vastgesteld door de gemeenteraad en de raad van bestuur van AGB Puurs-Sint-Amands op 27 januari 2025; 
  • De beheersovereenkomst van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad van bestuur van AGB Puurs-Sint-Amands op 23 juni 2025;
Adviezen


Feiten, context en argumentatie

Dit huishoudelijk reglement, zoals vastgesteld door de raad van bestuur in vergadering van 24 juni 2024, dient gewijzigd te worden. 

Nieuw is dat in dit reglement wordt aangegeven dat de tarieven voor het gebruik van de accommodatie worden bepaald in het vastgestelde retributiereglement dat van toepassing is op het moment van de activiteit waarvoor de accommodatie wordt gereserveerd.

Daarnaast worden de linken naar de zalen en lokalen van de zalenzoeker in de tabellen vermeld.

Aan de raad van bestuur van het AGB wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026. 

Besluit

Enig artikel: Onder voorbehoud van vaststelling van het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur Puurs-Sint-Amands door de gemeenteraad van 24 november 2025, keurt de raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands onderstaand huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele, jeugd- en sportinfrastructuur Puurs-Sint-Amands goed: 

Artikel 1. Doel 

Het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands stelt culturele, jeugd- en sportinfrastructuur ter beschikking. Dit reglement heeft als doel de veiligheid, rust, orde en hygiëne in de ter beschikking gestelde infrastructuur te waarborgen.

Artikel 2. Doelgroep 

Dit reglement is van toepassing op iedereen die culturele, jeugd- en sportinfrastructuur voor gebruik ter beschikking krijgt.

Artikel 3. Toepassingsgebied 

Dit reglement is van toepassing op onderstaande infrastructuur: 

3.1. Culturele infrastructuur:

  1. CC Binder, Forum 9, 2870 Puurs 

 

 naam 

wat 

details

Klapper 

theater- en conference-zaal 

 Klapper | Zalenzoeker

Theaterzaal Kollebloem 

theater- en conference-zaal 

 

 Kollebloem | Zalenzoeker

STUDIO PRONK 

socio-culturele activiteiten 

 Studio Pronk | Zalenzoeker

STUDIO SCHITTER 

socio-culturele activiteiten 

 Studio Schitter | Zalenzoeker

STUDIO GLIM 

socio-culturele activiteiten 

 Studio Glim | Zalenzoeker

STUDIO FONKEL

socio-culturele activiteiten

Studio Fonkel | Zalenzoeker

CLUB CADANS 

socio-culturele activiteiten 

 Club Cadans | Zalenzoeker

STUDIO LAB

exclusief TEKEN

 

STUDIO KAPEL

socio-culturele activiteiten

 Studio Kapel | Zalenzoeker

ATELIER KNAL 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Knal | Zalenzoeker

ATELIER TRIL 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Tril | Zalenzoeker

ATELIER KNETTER 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Knetter | Zalenzoeker

ATELIER KLAP 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Klap | Zalenzoeker

ATELIER ZINDER 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Zinder | Zalenzoeker

ATELIER MIX 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Mix | Zalenzoeker

ATELIER FORTE 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Forte | Zalenzoeker

ATELIER NOVA 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Nova | Zalenzoeker

ATELIER VOLTA 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Volta | Zalenzoeker

ATELIER COMBO 

exclusief MUZIEK

 

ATELIER TEMPO 

socio-culturele activiteiten 

 Atelier Tempo | Zalenzoeker

EXPO GANG 

socio-culturele activiteiten 

Expo Gang | Zalenzoeker

EXPO VITRINE 

socio-culturele activiteiten 

Expo Vitrine | Zalenzoeker

EXPO BOX 

socio-culturele activiteiten 

Expo Box | Zalenzoeker

EXPO BAAK (KELDER) 

socio-culturele activiteiten 

Expo Baak | Zalenzoeker

KRISTAL 

 

socio-culturele activiteiten 

Kristal | Zalenzoeker

SPIL 

socio-culturele activiteiten 

 Spil | Zalenzoeker

STAM 

socio-culturele activiteiten 

 Stam met keuken | Zalenzoeker

KEUKEN 

socio-culturele activiteiten, Kooklessen 

 Keuken cc Binder | Zalenzoeker

 
2. SEH (evenementenhal) Binder, Forum 4, 2870 Puurs 

naam 

wat 

m2

 

SEH Binder bij evenement 

commerciële en niet commerciële activiteiten, fuiven, feesten  

1536

48x32x7,5

Evenementenhal Binder | Zalenzoeker

 

3. Dienstencentrum de Nieuwe Ark, Kerkstraat 34, 2870 Ruisbroek 

naam 

wat 

m2

 

Vergaderzaal Gelijkvloers de Nieuwe Ark 

socio-culturele activiteiten 

47

Vergaderzaal gelijkvloers | Zalenzoeker

Vergaderzaal 1ste verdieping  

socio-culturele activiteiten 

68

Vergaderzaal eerste verdieping | Zalenzoeker

Vergaderzaal 2de deel cafetaria 

socio-culturele activiteiten 

103

Zaal naast cafetaria | Zalenzoeker

Cafetaria klein  

socio-culturele activiteiten 

133

cafetaria (zonder zaal) | Zalenzoeker

Cafetaria geheel  

(caf. klein + 2de deel zaal)  

socio-culturele activiteiten 

236

Cafetaria & zaal | Zalenzoeker

Leskeuken 

Kookactiviteiten  

57

Leskeuken De Nieuwe Ark | Zalenzoeker
 

4. Dienstencentrum Paepenheide, Beenhouwerstraat 3, 2870 Breendonk 

naam 

wat 

 

 

Poly-zaal 2  

socio-culturele activiteiten 

68 

Polyruimte 2 | Zalenzoeker

Poly-zaal 3 

socio-culturele activiteiten 

68 

Vergaderzaal eerste verdieping | Zalenzoeker

Cafetaria 

socio-culturele activiteiten 

89 

Cafetaria | Zalenzoeker

Cafetaria+ Poly 1 (zaal) 

socio-culturele activiteiten 

141 

Cafetaria & Polyzaal 1 | Zalenzoeker

 

5. GC de NESTEL, Buisstraat 19c, 2890 Sint-Amands 

naam 

wat 

m2

 

GESP 

socio-culturele activiteiten 

Vestiaire 

29 

De Gesp | Zalenzoeker

HIEL 

socio-culturele activiteiten 

59 

De Hiel | Zalenzoeker

HAK 

socio-culturele activiteiten 

118 

De Hak | Zalenzoeker

ZOOL 

socio-culturele activiteiten, dansfeesten, fuiven  

470 

De Zool | Zalenzoeker

ARTIESTEN-LOGE 

Apart te reserveren bij niet podiumactiviteit in Zool 

22 

Artiestenloge | Zalenzoeker

KEUKEN 

Kookactiviteiten Kooklessen  

52 

Keuken GC de Nestel | Zalenzoeker

LEEST DANSZAAL 

Enkel als leslokaal dans  

100 

Danszaal | Zalenzoeker

LEEST REPETITIEKOT 

muziek- repetities  

12 

Repetitieruimte | Zalenzoeker

 
 
6. Dorphuis De Baronie, Oppuursdorp 48, 2890 Oppuurs 

Naam 

Wat 

m2

 

Feestzaal 

Socio-culturele activiteiten 

75

Feestzaal De Baronie | Zalenzoeker

 

Keuken 

Altijd samen met de feestzaal te reserveren   

15

 

7. Brede School Puurs, Forum 11, 2870 Puurs 

Naam 

Wat 

m² 

 

Club Kick (E021)

Danslessen, danswedstrijden, dansevenementen, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten 

169 

Club Kick | Zalenzoeker

 

Studio 3 (E018)

Academies

18

Studio 3 | Zalenzoeker

 

Kobalt  (E012)

Exclusief M/W JALM

67

 

 

Amarillo (E011)

Exclusief M/W Slagwerk

67

 

 

Emeraude (E010)

School activiteiten (klas 6/1)

Socio-culturele activiteiten

Tekenacademie 1      

103

 

 Emeraude | Zalenzoeker

Saffraan (E005)

 

School activiteiten klas 6/2)

Socio-culturele activiteiten

Tekenacademie 2      

67

 

 Saffraan | Zalenzoeker

Terra (E117)

School activiteiten (klas 1)

Socio-culturele activiteiten

Academies      

65

Terra | Zalenzoeker

 

Aubergine (E116)

School activiteiten (klas 2)

Socio-culturele activiteiten

Academies      

67

Aubergine | Zalenzoeker

 

Mahonie (E115)

School activiteiten (klas 3)

Socio-culturele activiteiten

Academies      

69

Mahonie | Zalenzoeker

 

Ivoor (E114)

School activiteiten

Socio-culturele activiteiten

M/W Toneel/Samenzang      

104

Ivoor | Zalenzoeker

Indigo (E113)

School activiteiten (klas 4)

Socio-culturele activiteiten

Academies – Studio 1  

    

66

Indigo | Zalenzoeker

 

Koraal (E112)

School activiteiten (klas 5)

Socio-culturele activiteiten

Academies – Studio 2      

67

Koraal | Zalenzoeker

 

Vermiljoen (E110)

Exclusief TEKEN

51

 

 

Ultramarijn (E105)

Exclusief TEKEN

51

 

 

Sportzolder (E207)

trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen 

539

29x18,5x7

Sportzolder | Zalenzoeker

 

 

8. Brede School Klauterpark, Kouterpark 19, 2890 Sint-Amands

Naam 

Wat 

m² 

 Details

Turnzaal

Trainingen, turnen, gevechtssport, schoolsport, sportactiviteiten 

318

  

 Turnzaal | Zalenzoeker

 

9. Fort van Liezele, Fortbaan 2, 2870 Puurs 

Naam 

Wat 

 m²

 

Pop-up ruimte

twee aanpalende lokaaltjes, verbonden door een niet afgesloten doorgang. De lokalen zijn via de gang bereikbaar via één deur, waardoor ze als één geheel kunnen beschouwd worden en ook als één geheel worden ingezet. Zowel geschikt voor tentoonstellingen als voor andere activiteiten van korte of middellange duur.

 54

Pop-up ruimte | Zalenzoeker

Audiovisuele zaal

aula voor 50 personen met geluidsinstallatie, beamer en groot projectiescherm voor lezingen, voordrachten, presentaties

 65

Audiovisuele zaal | Zalenzoeker

 

 3.2. Jeugdinfrastructuur: 

  1. Jeugdontmoetingscentrum WIJland, Fortbaan 1, 2870 Puurs 

Naam 

Wat 

m2

 

Polyzaal 

Groot 

Muziekactiviteiten, optredens, eetdagen/ -festijnen, quiz, commerciële en niet commerciële activiteiten, … 

300

Polyzaal groot | Zalenzoeker

Polyzaal  

Klein 

Muziekactiviteiten, optredens, eetdagen/ -festijnen, quiz, commerciële en niet commerciële activiteiten, … 

180

Polyzaal klein | Zalenzoeker

Polyzaal 

Extra klein 

Enkel voor live muziekprojecten 

135 

polyzaal extra klein | Zalenzoeker

DJ ruimte 

Enkel in combinatie met polyzaal 

16 

 

Polyvalent lokaal 

Muziekactiviteiten, optredens, eetdagen/ -festijnen, quiz, commerciële en niet commerciële activiteiten, … 

74 

Polyvalent lokaal | Zalenzoeker

Keuken 

Kookactiviteiten/ leskeuken, commerciële en niet commerciële activiteiten 

15 

Studio 3 | Zalenzoeker

 

   

 

Repetitielokaal 

Muziek - repetities 

15 

Repetitielokaal | Zalenzoeker

3.3. Sportinfrastructuur: 

  1. SEH (sporthal) Binder, Forum 4, 2870 Puurs 

Naam 

Wat 

 

 

Sporthal 

(3 zaaldelen) 

trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen 

1536

48x32x7,5

Sporthal Binder | Zalenzoeker

 
 
2. Sporthal Vrijhals, Vrijhalsweg 15, 2870 Breendonk 

Naam 

Wat 

m² 

 

Sporthal 

3 zaaldelen 

trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen   

1056 

44x24x7

  

Sporthal Vrijhals | Zalenzoeker

Vergaderzaal

Vergaderen

30m²

Vergaderzaal | Zalenzoeker

Polyruimte

sportactiviteit - evenement 

80 m²

Polyruimte Vrijhals | Zalenzoeker

Outdoor

 

trainingen, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten 

 

nvt 

1 trapveld

1 beachvolley

 
3. Sporthal De Wandeling, Turkenhofdreef z/n, 2870 Puurs 

Naam 

Wat 

m² 

 

Sporthal 

volledig 

 

trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen 

480 

30x16x8

Sportzaal | Zalenzoeker

 
4. Sportlokaal Nektari (voorheen Flegado), Achterhoefweg 37,2870 Ruisbroek 

Naam 

Wat 

m² 

 

Sporthal 

volledig 

 

Trainingen en wedstrijden  

319

22x14x7 

 

Sportzaal | Zalenzoeker

 
5. Gemeentelijke Sporthal, Sportlaan 7, 2890 Sint-Amands 

Naam 

Wat 

m² 

 

Gemeentelijke Sporthal 

 

trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen 

1080 

45x24x7 

Sporthal Sint-Amands | Zalenzoeker

outdoor 

trainingen, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten  

 

1 multisportterrein

(tennis, basket, voetbal)

 

Artikel 4. Voorwaarden  

4.1. Met betrekking tot de infrastructuur:

De infrastructuur wordt ter beschikking gesteld in de staat waarin zij zich bevindt en met het gemeentelijk materiaal dat er voorzien en aanwezig is. Er wordt geen gemeentelijk materiaal vervoerd van de ene naar de andere locatie.   Voor 'makers' wordt een plaatsbeschrijving van de studio opgemaakt, om discussie bij aanvang en einde te vermijden.

De gebruiker is verantwoordelijk voor de inkleding van de zaal en indien gewenst, inrichting van een vestiaire.  

De gebruiker mag geen enkele andere bestemming geven aan het lokaal dan deze waarvoor de terbeschikkingstelling werd toegestaan. Onderverhuring is ten strengste verboden. 

Het is niet toegelaten om op het adres van de infrastructuur een ‘tijdelijke of vaste vestigingsplaats’ in te richten voor een verkoop van goederen of diensten. Bezichtiging van de infrastructuur is mogelijk na afspraak via het vrijetijdsloket.  

Afspraken voor wat betreft de toegang tot en het afsluiten van de gereserveerde infrastructuur zijn afhankelijk van het toegangssysteem ter plaatse en worden meegedeeld bij de bevestiging van de reservatie.  

Toegang is enkel mogelijk tijdens de gereserveerde tijdstippen. De gebruiker verlaat de infrastructuur na afloop van de reservatie. Sporters verlaten het terrein 5 minuten vóór afloop. 

Dranken voor eigen verbruik of voor verkoop kunnen op aanvraag voorzien worden.  Eigen dranken meebrengen kan niet. 

Een inventaris van de drankvoorraad wordt gemaakt vóór en na het evenement.  

Bij openbare activiteiten moet in de mogelijke publiciteit duidelijk de naam van de inrichter of van de inrichtende vereniging, de locatie en de toegangsprijs vermeld worden.  

Bij de organisatie van openbare muziekactiviteiten moet het vastgesteld sluitingsuur gerespecteerd worden. Polyzaal JOC WIJland en GC De Nestel beschikken over VlaremII vergunning, SEH Binder niet.   

SEH Binder: Einde drankverkoop 3.30u – Einde muziek 4.00u – zaal ontruimd 4.30u. 

Polyzaal JOC WIJland en GC De Nestel: einde bonnetjes 3.30u - muziek stiller 4.00u - einde drankverkoop 4.30u - Einde muziek 5.00u - zaal ontruimd 5.30u. 

Het bestuur kan het gebruik van wisselbekers opleggen.  

Tijdens nachtelijke afbraak van materialen worden geen deuren onnodig opengezet om nachtlawaai te voorkomen.  

Waardevolle voorwerpen kunnen opgeborgen worden in lockers (indien voorzien) voor de periode van toegestaan gebruik. Permanente inname van lockers is niet toegelaten. 

De personenlift mag niet gebruikt worden bij noodgevallen. 

Dieren worden niet toegelaten met uitzondering van blindengeleidedieren of bij specifieke evenementen waarvoor de toelating werd bekomen. 

Het bestuur kan nooit aansprakelijk gesteld worden, ook niet na ingebrekestelling, indien zij door overmacht lokalen, materialen of voorzieningen niet of laattijdig ter beschikking stelt.

4.2. Met betrekking tot orde en netheid:

De infrastructuur moet worden achtergelaten in de toestand van vóór de ingebruikname: aanplakbiljetten, tape en stickers worden verwijderd, evenals het zwerfvuil rond het gebouw. 

Afhankelijk van de accommodatie en de plaatselijke richtlijnen (zie zalenzoeker) worden vuilnisbakken en vuilniszakken (voor restafval en pmd) of afvalcontainers voor restafval voorzien. Papier en karton en glas moet door de huurder altijd zelf verwijderd worden. 

De gebruiker kan verplicht worden om tijdens het evenement toezicht te voorzien in de sanitaire ruimten. Hij mag hiervoor geen vergoeding vragen (wel vrije gift).  

Indien verwacht wordt dat de beschikbare sanitaire voorzieningen ontoereikend zijn wordt de organisator verplicht om plaspalen/sanitair container te huren. De organisator mag in dat geval voor de sanitaire diensten een vergoeding vragen. 

Het is verboden om werpslingers, confetti, e.d. te gebruiken, tenzij anders overeengekomen.

In de infrastructuur is het verboden te overnachten (tenzij anders overeengekomen).

Voor 'makers':

  • Elk gebruik van een studio wordt gemotiveerd bij de dienst Beleven die al dan niet instemt met het project.
  • De studio’s (Pronk, Fonkel, Schitter, Glim) kunnen niet gebruikt worden als stockageplaats. 
  • Een studio is geen exporuimte.

  • Er kunnen geen structurele ingrepen gebeuren in muren, plafonds, vloeren, ramen en deuren om een bepaald project uit te voeren. 

4.3. Met betrekking tot veiligheid:

De gebruiker is verplicht de officiële maximumcapaciteit van de zalen te respecteren (zie zalenzoeker).  

Het bestuur kan de gebruiker verplichten tot het instellen van systemen (genummerde kaarten, telsystemen,…). Het niet naleven van deze verplichting kan in geval van ramp of ongeval de (strafrechtelijke) aansprakelijkheid van de gebruiker (of zijn vertegenwoordigers) betekenen. 

Bij grote (openbare) activiteiten kan de gebruiker verplicht worden afspraken te maken met de gemeente-, politie- en/of brandweerdiensten in verband met de algemene veiligheid in en rond het gebouw en de omliggende straten. Hij kan verplicht worden tot het inzetten van security, stewards en/of fietspatrouille in de directe omgeving van de infrastructuur. Security in SEH Binder, GC De Nestel en JOC WIJland wordt door het bestuur georganiseerd en afgerekend met de organisator.

Voor muziekactiviteiten tot en met 100 DbA is het ter beschikking stellen van oordoppen verplicht. 

Een basis EHBO is voorzien ten behoeve van de gebruiker. Bijkomende EHBO-voorziening in functie van de activiteit is de verantwoordelijkheid van de gebruiker. 

Gebruik van de gemeentelijke hoogtewerker kan enkel na beschikbaarheid en door personen die hiervoor het nodige attest voorleggen en gebeurt volgens de veiligheidsvoorschriften. 

Ophangen van installaties aan de dakconstructie in het gebouw kan enkel na aanvraag en toelating en mits respecteren van de maximale belastbaarheid van de dakconstructie. 

De ruimte voor en achter de nooddeuren, blustoestellen en toegang tot de technische ruimte dient steeds gevrijwaard te worden. De ruimtes moeten onmiddellijk en vlug bereikbaar zijn (niet afgeschermd worden met doeken). Bij het afschermen van pictogrammen en noodverlichting dienen deze elders te worden voorzien.  

Er mogen geen auto’s geparkeerd worden op de oprijlaan of voor de poorten. Oprijden mag enkel om goederen op te halen of af te leveren. De toegang tot de infrastructuur moet altijd gevrijwaard blijven.  

Het is niet toegelaten om knalbommen, vuurwerk, rookkanonnen e.d. te gebruiken, tenzij anders overeengekomen. 

Eetstanden, containers, wagens voor ticketverkoop, …moeten altijd aangevraagd worden via een evenementenaanvraag en kunnen conform de algemene veiligheidswetgeving en richtlijnen van de brandweer op minimaal 4 meter van het gebouw geplaatst worden.  

Voor openbare activiteiten worden geen sterke dranken toegelaten (boven 22% vol alcohol). 

Als er in het gebouw een alarmsignaal afgaat is de gebruiker verplicht om de infrastructuur onmiddellijk te verlaten volgens de richtlijnen van het aanwezige personeel of indien geen personeel aanwezig, volgens het signalisatieplan. 

Om de veiligheid in en rond de infrastructuur te verhogen kan de organisator van een openbaar evenement gratis gebruik maken van een fuifkoffer (walkie-talkies, veiligheidshesjes, bezoekersteller,…). Deze moeten worden aangevraagd via het evenementenloket.

Wanneer er overlast of een gevoel van onveiligheid ontstaat door de aanwezigheid van personen in de openbare ruimten wordt de gebruiker aangeraden om de politie te verwittigen.

De 'makers' gaan bij hun project steeds uit van de gangbare veiligheidsnormen.

4.4. Te betalen vergoedingen:

Gebruikers van de zalen (SEH Binder, Kollebloem, Klapper, Zool, polyzalen JOC WIJland en Fort Liezele) kunnen voor de verkoop van producten  een beroep doen op PSA webwinkel. De tarieven hiervoor zijn vastgesteld in een tarief/retributiereglement. 

Auteursrechten wordt aangegeven en betaald door de gebruiker. De billijke vergoeding is ten laste van het bestuur.

4.5. Met betrekking tot de verzekering en de geldende wetgevingen:

Het bestuur verzekert gebouw en inboedel tegen brand en aanverwante gevaren met afstand van verhaal naar de gebruiker. 

Voor de risico’s als organisator van evenementen neemt de gebruiker/vereniging een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid exploitatie/uitbating en een verzekering contractuele aansprakelijkheid. Ten voordele van de medewerkers en vrijwilligers kan een ongevallenverzekering afgesloten worden. Om daarnaast nog het aanwezige materiaal te verzekeren tegen vandalisme of diefstal kan een verzekering alle risico’s worden afgesloten.  Het bestuur kan nooit aansprakelijk gesteld worden bij diefstal of vandalisme. 

De gebruiker is verantwoordelijk voor alle geldende wetgevingen met betrekking tot de zedelijke bescherming van de jeugd en de beteugeling van dronkenschap. 

De gebruiker is verantwoordelijk voor alle geldende wetgevingen met betrekking tot de eerbiediging van de wetgeving betreffende de geluidsnormen. 

De gebruiker is verantwoordelijk voor alle geldende wetgevingen met betrekking tot de wet rond de persoonsbescherming. 

Roken is verboden in alle openbare ruimten en bijhorende cafetaria’s. Illegale drugs zijn ten strengste verboden.  

De gebruiker is verantwoordelijk voor de betaling van de verschuldigde rechten en eventuele boetes.

Elke 'maker' verzekert zelf zijn eigen materialen en sluit een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af.

4.6. M.b.t. schade en schoonmaak:

De gebruiker/maker is tijdens de activiteit aansprakelijk voor schade aan de infrastructuren en bijhorend materiaal tenzij tekortkomingen op voorhand werden gemeld aan de medewerkers van het bestuur. Het bestuur kan de schade verhalen op de gebruiker/maker. 

Materialen of voorwerpen die niet behoren tot het patrimonium van de gemeente moeten verwijderd worden tegen het afgesproken moment. Indien dit niet gebeurt zullen ze op kosten en risico van de gebruiker weggenomen worden. Hiervoor wordt een vergoeding aangerekend zoals voorzien in het tarief/retributiereglement.  

Bij het niet of onvoldoende schoon achterlaten tegen het afgesproken moment en volgens de richtlijnen ter plaatse wordt voor de opkuis een tarief/retributie aangerekend zoals opgenomen in het tarief/retributiereglement m.b.t. culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur.

Indien het afval na de activiteit niet werd gesorteerd, wordt de gebruiker teruggeroepen om dit alsnog te doen. Indien aan deze vraag geen gevolg wordt gegeven, wordt hiervoor een vergoeding aangerekend zoals voorzien in het tarief/retributiereglement m.b.t. culturele-, jeugd- en sportfinfrastructuur.

Artikel 5. Aanvraagprocedure 

5.1. Aanvraag :

De reservatieaanvraag gebeurt door één meerderjarige en dit namens een welbepaalde vereniging, organisatie, school, bedrijf of in eigen naam.  

Seizoensaanvragen zijn aanvragen voor terugkerende reservaties gedurende een seizoen of werkjaar. Ze gebeuren na oproep van de dienst beleven en op de manier waarop in de oproep is aangegeven. 

Vrije reservatieaanvragen zijn aanvragen voor activiteiten die geen volledig werkjaar doorgaan (éénmalig of enkele keren).  Ze verlopen via de webshop of worden gericht aan het vrijetijdsloket (dienstverlening) vrijetijdsloket@puursam.be. Vrije reservatieaanvragen worden chronologisch behandeld.

5.2. Termijnen:

Seizoensaanvragen: 

  • Reserveringen voor sportactiviteiten gebeuren in april van jaar X voor een volledig seizoen (1 augustus jaar X tot 31 juli jaar X+1).    

  • Reserveringen voor culturele- en jeugdactiviteiten gebeuren in mei van jaar X voor een volledig seizoen (1 september jaar X+1 tot 31 augustus X+2) 

Vrije reservatieaanvragen: 

  • Aanvragen voor vrije sportreservaties kunnen ten vroegste in augustus van jaar X en ten laatste 5 werkdagen vóór de activiteit. 

  • Aanvragen voor vrije cultuur- en jeugdreservaties gebeuren ten vroegste 12 maanden vóór de activiteit en ten laatste 5 werkdagen vóór de activiteit (10 werkdagen bij feesten) 
    Na overleg kunnen grote sport-, cultuur- of jeugdevenementen langer dan 1 jaar vooraf worden aangevraagd maar minstens 2 maand vóór de activiteit (zodat alle ondersteunende activiteiten kunnen worden ingepland).

  • Aanvragen voor makersplaatsen kunnen doorlopend in functie van de beschikbaarheid. Dit voor minstens 2 weken en max. 1 jaar.

5.3. Reservatiebevestiging:

Dubbele reservatieaanvragen bij seizoensaanvragen worden overlegd met de betrokkenen om tot een compromis te komen. Bij discussies wordt de definitieve rooster beslist door het bestuur.  

Alle aanvragen worden bevestigd aan de hand van een reservatieoverzicht dat per e-mail wordt bezorgd aan de aanvrager. De aanvrager wordt verondersteld eventuele aanpassingen over te maken aan de dienst beleven (bij seizoensaanvragen) of aan het vrijetijdsloket (bij vrije reservaties). 

Het reserveren van zalen/lokalen houdt automatisch het aanvaarden van de bepalingen van het tarief/retributie- en het huishoudelijk reglement met betrekking tot het gebruik van de infrastructuur in.

In afwachting van een reservatiebevestiging wordt een reservatieaanvraag in de webshop als voorlopig gereserveerd. 

5.4. Annulatie:

Een reservatie kan geannuleerd worden zonder kosten tot ten laatste: 

  • 1 maand voor een activiteit in de evenementenhal Binder, JOC WIJland, Cafetaria GC De Nieuwe Ark en Bar, Poly1 GC Paepenheide, GC De Nestel (behalve Gesp en Hiel) en Kollebloem, Spil, Kristal, Klapper cc Binde, feestzaal Dorpshuis De Baronie.

  • 7 dagen voor een activiteit in alle andere lokalen van cc Binder, GC Paepenheide,  GC De Nieuwe Ark, De Leest, Gesp en Hiel (GC De Nestel); de brede schoollokalen, Fort van Liezele en de sporthallen. 

Bij niet tijdig annuleren wordt een annulatievergoeding aangerekend gelijk aan de retributie geldig voor de aangevraagde locatie(s).

5.5. Betaling:

De betaling van een seizoensreservatie gebeurt per maand. De gebruiker ontvangt hiervoor maandelijks een factuur met vermelding van de verschuldigde tarieven/retributies voor het gebruik van de zalen/lokalen, eventuele verbruikte dranken, schadevergoedingen en extra diensten.  De betaling gebeurt vóór de vervaldag vermeld op de factuur (30 dagen).  

De betaling van een vrije reservatie inclusief afrekening van eventueel verbruikte dranken, schadevergoedingen of extra diensten, gebeurt na de activiteit binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur.

De tarieven voor het gebruik van de accommodatie worden bepaald in het vastgestelde retributiereglement dat van toepassing is op het moment van de activiteit waarvoor de accommodatie wordt gereserveerd.  

Artikel 6. Controle  

De gebruiker/maker is steeds verplicht de leden van de gemeente en afgevaardigden toegang te verlenen tot de gebruikte lokalen. 

Artikel 7. Sancties 

Bij het niet-naleven van de bepalingen vermeld in dit huishoudelijk reglement of eraan verbonden tarief/retributiereglement kan het bestuur een aanvraag voor een volgende activiteit weigeren. 

Bij ongepast gedrag worden de ordediensten verwittigd. De politie is bevoegd tot het treffen van strafrechtelijke maatregelen. De burgemeester is bevoegd voor de eventuele administratieve afhandeling van niet-strafrechtelijke feiten.

De studio moet actief gebruikt worden, zo niet kan de kunstenaar/artiest gevraagd worden voortijdig de studio te verlaten.

Artikel 8. Opheffingsbepaling

Het huishoudelijk reglement, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB in vergadering van 24 juni 2024 inzake het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur Puurs-Sint-Amands, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026.

Artikel 9. Inwerkingtreding en bekendmaking  

Dit reglement werd vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands in vergadering van 24 november 2025, treedt in werking op 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.  De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.  

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.