Terug Raad voor maatschappelijk welzijn

Mon 18/12/2023 - 21:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • De warme maaltijden worden tot op heden aangeboden en gefactureerd vanuit het OCMW Puurs-Sint-Amands. Uit een fiscale studie van BDO Belgium NV is gebleken dat het aanbieden van deze dienstverlening vanuit het Zorgbedrijf Klein-Brabant een fiscale optimalisatie inhoudt t.o.v. deze dienstverlening vanuit het OCMW. De rechtstreekse levering van de maaltijdkost aan de eindgebruiker (in casu ouderen of andere sociaal hulpbehoevenden) geniet van een btw-vrijstelling onder artikel 44, 52, 2° WBtw. , terwijl de verkoop aan het OCMW, die fungeert als tussenschakel, wel onderhevig is aan btw. 

    De eindgebruiker of klant ervaart geen verschil in dienstverlening; hij dient nog steeds op dezelfde wijze een aanvraag in, maaltijden blijven net als voorheen bereid door de keuken van het Zorgbedrijf en worden eveneens door hen bij de klant ter plaatse afgeleverd. Enkel zal aan de klant vanaf 2024 gefactureerd worden door het Zorgbedrijf Klein-Brabant terwijl dit voorheen door het OCMW gebeurde.

  • De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 19 december 2022 het reglement warme maaltijden aan huis, lokale dienstencentra, Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs vastgesteld met ingang van 1 januari 2023.

    Ingevolge de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2023 wordt de dienstverlening met betrekking tot de bedeling van de warme maaltijden overgeheveld naar het Zorgbedrijf Klein-Brabant met ingang van 1 januari 2024.

    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt dan ook gevraagd om het reglement warme maaltijden aan huis, lokale dienstencentra, Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs op te heffen met ingang van 1 januari 2024. 

Financieel beheer

Meerjarenplanning

  • De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 19 december 2022, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2023 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2022 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2024 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.
    De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt nadien het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
  • In de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026, zoals vastgesteld door de raad op 18 december 2023, zijn de kredieten voor de toegestane nominatieve werkings- en investeringssubsidies opgenomen. Het overzicht van alle werkings- en investeringssubsidies is als bijlage bij het aangepaste meerjarenplan toegevoegd. Dit overzicht is louter informatief en houdt niet langer een beslissing in. Daarom wordt aan de raad de lijst van de nominatieve subsidies ter goedkeuring voorgelegd. 

    Tijdens de gemeenteraadscommissie d.d. 4 december 2023 betreffende de voorstelling van het MJPA4 werd herinnerd aan de intentie tot verhoging van de werkingssubsidies naar verenigingen toe omwille van gestegen kosten door o.a. energiefacturen. Deze wijziging (vanaf 2024) was nog niet voorzien, maar kan worden geïncorporeerd in deze beslissing en zal vervolgens via interne kredietverschuiving voor 2024 worden voorzien in het meerjarenplan.

Ondersteuning

HRM

  • Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

    Door gewijzigde werksituaties en evoluties is een aanpassing van het organogram noodzakelijk.

    De aanpassing betreft een aanpassing binnen het beleidsdomein 

    1) Ondersteuning, met name:  

    Informatiemanagement 

    Wijziging van de functie van deskundig medewerker GIS (Bv) naar expert GIS (Av) 

    Lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands investeert sterk in ruimtelijk beleid en informatiemanagement. GIS bevindt zich op het snijpunt van beide uitdagingen. GIS-functionarissen zijn door hun complexiteit dan ook moeilijk invulbare functies. De verloning van de rol zoals deskundig medewerker GIS moet in verhouding staan met de cruciale positie die deze inneemt in onze ruimtelijk en informatie-omgeving en de kennis en competenties die daarbij horen.  

    2) Beleven, met name:    

    Programmatie 

    Schrapping van de functie ‘Bibliothecaris’ (Bv)  

    Het personeelslid dat aangesteld was in de functie van Bibliothecaris is in de loop van dit jaar (2023) met pensioen gegaan. De functiebenaming 'Bibliothecaris' wordt niet meer gehanteerd. We spreken nu over' deskundigen' en 'experten'. 

    3) Ruimte, met name:    

    Leefomgeving 

    Wijziging benaming van de functie ‘Expert klimaat’ (Av) naar de functie 'Expert klimaat en milieu' (Av) 

    Het team leefomgeving omvat diverse domeinen waaronder milieu en klimaat. De verwevenheid tussen deze domeinen onderling is dermate hoog dat het aangewezen is klimaat en milieu te integreren bij elkaar. Zodoende zal 1 expert milieu de rol van klimaat-en milieuexpert opnemen in de toekomst. Projectwerking is bovendien niet altijd strikt af te bakenen onder 1 domein, bijgevolg worden de diverse projecten en taken opgenomen door de klimaat- en milieuexpert of door de milieuexperten. Bovendien kan er sneller back-up voorzien worden binnen het team omdat er onderling kennisoverdracht is. 

    Werken / Bouwprojecten 

    Wijziging van de functie van deskundig medewerker (Bv) naar expert (Bx / Av) 

    De dienst werken omvat een team bouwprojecten. De opvolging van de bouwprojecten vraagt een grote expertise, bijgevolg is het noodzakelijk om deze complexe materie te laten opvolgen door experten. Toekomstgericht is het onmogelijk deze specifieke kennis te laten vervullen op deskundig niveau waardoor het nodig is het team om te vormen naar expertenteam.  

    Aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen in het organogram dewelke noodzakelijk zijn om een kwalitatieve dienstverlening en continuïteit te voorzien.

    Het nieuwe organogram wordt via bijlage te beschikking gesteld van de raadsleden.

Aankoopbeheer

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is reeds deelnemer bij Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (hierna genoemd: TMVS), Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden in nieuwe en lopende (raam)overeenkomsten van CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

    Om ook het OCMW Puurs-Sint-Amands te kunnen laten afnemen van de CREAT Aankoopcentrale zijn zij genoodzaakt toe te treden tot de TMVS.

    Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds meer geconfronteerd met complexere technisch-administratieve dossiers en er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.

    Het OCMW Puurs-Sint-Amands wenst met onmiddellijke ingang toe te treden tot de TMVS en gebruik te maken van de CREAT Aankoopcentrale. Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

    Elke publieke actor die voldoet aan de basisvoorwaarden van het DLB kan deelnemer worden van TMVS.

    De dienstverlening van TMVS kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS.

    De autonomie van de deelnemende partners wordt ten volle gerespecteerd.

    CREAT Aankoopcentrale biedt expertise rond aankoop en wetgeving op de overheidsopdrachten aan, gebundeld met interessante aankoopvolumes, zodanig dat publieke actoren kunnen focussen op de eigen complexe technisch-administratieve en maatschappelijke opdrachten. Aan de toetreding tot de CREAT Aankoopcentrale zijn er ook een aantal financiële voordelen verbonden die niet onderschat mogen worden: zo kunnen schaal- en volume-effecten worden gecreëerd, die de kosten op grote schaal kunnen reduceren. Men zal tevens gebruik kunnen maken van gebundelde interne en externe kennis en knowhow.

    Het OCMW Puurs-Sint-Amands dient in eerste instantie toe te treden tot de dienstverlenende vereniging TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services) om gebruik te kunnen maken van het aanbod van de CREAT Aankoopcentrale i.h.k.v. overheidsopdrachten. Het aanbod omvat zowel standaardleveringen, -diensten en -werken, maar ook maatwerk, en dit op vlak van verschillende domeinen zoals: logistiek, projectorganisatie, aankoop, facility services, HRM, ICT, … Maatwerk impliceert o.a. het begeleiden van een plaatsingsprocedure voor specifieke goederen, diensten of werken volgens de eigen wensen van de klant en kan worden uitgebreid tot een integrale begeleiding van het project

    Het toetredingsdossier ‘TMVS-CREAT’ werd in bijlage toegevoegd.

    Het actuele aanbod van CREAT kan worden geraadpleegd op de webpagina: www.creat.be

    Voor de toetreding tot CREAT/TMVS dient het OCMW Puurs-Sint-Amands 5 aandelen aan te kopen. Deelnemers die geen gemeente zijn, zijn verplicht in te tekenen op vijf (5) aandelen (nominale waarde van 1 TMVS-aandeel bedraagt € 1.000, voor ¼ te volstorten). De eenmalige kost voor de toetreding door het OCMW Puurs-Sint-Amands bedraagt dus € 1.250,00.

Welzijn en samenleven

Sociale zorg

  • Begin november stelde Vlaanderen extra middelen ter beschikking voor lokale besturen die in het raam van de opvang en begeleiding van ontheemde Oekraïners buitengewoon grote inspanningen hebben geleverd. Daarbij wordt 6,5 miljoen euro uit het Europese Fonds Asiel, Migratie en Integratie ingezet om de coördinatiekost van de Oekraïnecrisis van deze lokale besturen (enigermate) te compenseren. Op basis van de vastgelegde criteria kan uw Puurs-Sint-Amands lokaal bestuur een beroep doen op deze subsidie.

    Het volledige aanvraagdossier (met uitzondering van de partnerschapsovereenkomst) moet ten laatste op 30 november per mail worden ingediend bij VLOT (vlot@vlaanderen.be). 

    ABB dient de aanvragen in voor de lokale besturen en stort de toegekende middelen door naar de lokale besturen. De Vlaamse Ondersteuningsteams (VLOT) en de diensten van de gouverneurs fungeren als vertegenwoordigers van de promotor en bieden ondersteuning bij het project.

    De middelen kunnen lokale besturen gebruiken om de kosten van functionarissen te betalen als die specifieke taken voor de coördinatie van het opvangbeleid van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne opnamen. De gemeentelijke coördinatoren vallen bijvoorbeeld onder die noemer. De middelen worden retroactief ingezet voor kosten in de periode 2022-2023 waarvoor de lokale besturen geen andere subsidies ontvingen.

    Zoals gebruikelijk bij asiel, migratie en integratiemiddelen (AMIF) geldt het principe van cofinanciering. De AMIF-middelen compenseren maximum 70% van de kosten (inclusief loonkosten en een forfaitaire werkingskost van 15%).

    Situatie Puurs-Sint-Amands 

    Zowel de adjunct-algemeen directeur als het diensthoofd sociale zorg werden vanaf maart 2022 aangesteld als coördinator om de opvang van Oekraïense vluchtelingen, begeleiding en de crisis in het algemeen in goede banen te leiden. 

    Er wordt een addendum toegevoegd aan hun arbeidsovereenkomst (cfr de projectoproep) om deze personeelsinzet te formaliseren. Enkel de coördinatiekost van het diensthoofd sociale zorg komt in aanmerking voor recuperatie via AMIF-middelen. 

    Het volledige dossier werd op 29/11/23 bezorgd aan ABB na goedkeuring projectindiening op CBS van 28/11/23 (deadline 30/11/23) met uitzondering van de partnerovereenkomst die later (15/1/2024) bezorgd mag worden. Deze partnerovereenkomst ligt momenteel voor ter goedkeuring als laatste bewijsstuk.

Mededelingen

Vragen