Terug
Gepubliceerd op 27/11/2025

Besluitenlijst  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 24/11/2025 - 21:30 Raadzaal
  • Openbaar

    • Mededelingen

      • Mededelingen

        Ter kennis genomen
    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen zitting raad voor maatschappelijk welzijn 13 oktober 2025 - Goedkeuring

        Goedgekeurd
    • Algemeen bestuur

      • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        • Creat Services dv - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2025

          Goedgekeurd

          Het OCMW van Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 13 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Creat Services dv die op 16 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de afgevaardigde vast te stellen.

        • IGEMO - Strategisch beleidsplan 2025-2030 - Goedkeuring

          Goedgekeurd

          Het OCMW van Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IGEMO die op 5 december 2025 plaatsheeft en waarbij gevraagd wordt om het strategisch beleidsplan 2025-2030 goed te keuren.

        • IGEMO - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 5 december 2025

          Goedgekeurd

          Het OCMW van Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IGEMO die op 5 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

      • Veiligheid

        • Voorstel invoering van een discreet alarmsysteem voor maatschappelijk werkers op huisbezoek (agendapunt VLAAMS BELANG)

          Goedgekeurd

          Maatschappelijk werkers komen in het kader van hun functie regelmatig bij cliënten aan huis.
          In sommige gevallen kunnen deze huisbezoeken leiden tot spanningen, verbale agressie of zelfs bedreigende situaties.
          Helaas zijn er in het verleden, zowel binnen als buiten onze gemeente, reeds incidenten voorgevallen waarbij hulpverleners in gevaar kwamen.
          Om de veiligheid van onze medewerkers te waarborgen en snelle interventie door de politie mogelijk te maken, stelt Raadslid Jorden Dewachter (VLAAMS BELANG) voor om een discreet alarmsysteem in te voeren dat rechtstreeks in verbinding staat met de lokale politie of een meldkamer.

          Amendement ingediend door CD&V-teamkoen

          Motivering

          Naar aanleiding van een aantal incidenten van zowel verbale als fysieke agressie in het gemeentehuis — en, ruimer, de recent tragische gebeurtenis in Gent waarbij een maatschappelijk werker om het leven kwam — werden deze zomer reeds diverse interne acties opgestart:

          1. Vanuit HR werden en worden opleidingen georganiseerd rond EHBA – Eerste Hulp Bij Agressie.
          2. De interne dienst Preventie en Bescherming heeft, samen met een dienstoverschrijdende werkgroep, de bestaande procedures en de werking van de noodknoppen in het gemeentehuis geëvalueerd.
          3. Deze evaluatie gebeurde organisatiebreed: niet enkel voor maatschappelijk werkers op huisbezoek, maar ook voor medewerkers in het gemeentehuis (zoals onthaal en burgerzaken), medewerkers van TD, bibliotheek en dienst Samenleven, alsook verzorgenden en poetsmedewerkers die aan huis werken.

          Op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 12 november 2025 werd de opstart van de aanbesteding voor de levering, installatie en het onderhoud van paniekknoppen goedgekeurd. De installatie van deze noodknoppen vormt één van de concrete maatregelen waarmee de gemeente Puurs-Sint-Amands de veiligheid van haar medewerkers wil verhogen bij agressie door derden.

          De paniekknoppen kunnen zowel intern als extern worden gebruikt en bieden een directe, laagdrempelige manier om hulp in te roepen. Ze dragen zo bij aan de veiligheid, gezondheid en het welzijn van alle medewerkers. Het systeem zal tevens worden ingezet als alarmeringsmiddel bij alleen- of afgezonderd werken. Parallel hiermee worden de nodige procedures verder uitgewerkt.

          Amendement

          Vervanging van enig artikel:

          De OCMW-raad neemt kennis van het feit dat een dienstoverschrijdende werkgroep reeds een onderzoek heeft opgestart en de noodzakelijke stappen heeft gezet voor de invoering van een discreet alarmsysteem en de uitwerking van bijhorende procedures, waarbij dit traject organisatiebreed wordt benaderd.

    • Ondersteuning

      • ICT

        • Toetreding tot raamovereenkomst ICT 2025-2031 van de stad Brugge (BRUGGE-2025-029-SVC) - 06 Multimedia - Goedkeuring

          Goedgekeurd

          De opdrachtencentrale van Stad Brugge heeft een nieuwe raamovereenkomst gelanceerd met ref "ICT Raamcontract 2025-2031 - 06 Multimedia" met besteknummer "BRUGGE-2025-029-SVC" gelanceerd. De maximale looptijd bedraagt 6 jaar (inclusief verlengingen).

          De stad Brugge treedt op als aankoopcentrale voor de lokale overheden die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, waardoor onze organisatie overeenkomstig artikel 47, § 2, van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen om gebruik te maken van de opdrachtencentrale om volgende redenen:

          • de in de opdrachtencentrale voorziene Multimedia voldoet aan de behoefte van het bestuur;
          • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
          • de stad Brugge beschikt over knowhow of technische expertise betreffende de aankoop van Multimedia door aanbestedende overheden.

          OCMW Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).

          Het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge heeft in zitting van 10 juli 2025 Raamovereenkomst ICT 2025-2031 - 06 Multimedia gegund aan PLAY AV NV, Venecoweg 2 te 9810 Nazareth.

          Onze organisatie heeft een aanzienlijke hoeveelheid informatieschermen en multimedia voor vergaderzalen. Afname van deze raamovereenkomst laat de organisatie toe om op een efficiënte manier multimedia apparatuur aan te kopen en indien noodzakelijk te onderhouden. 

          Afnemers van het raamcontract dienen een vergoeding te betalen ter waarde van 1% van het totale factuurbedrag. Deze vergoeding wordt door PLAY AV NV geïnd en doorgestort aan stad Brugge.

          De organisatie kan rechtstreeks contact opnemen met de leverancier zonder de tussenkomst van de Stad Brugge. 

          Het totale bedrag dat mogelijks worden aanbesteed via deze raamovereenkomst, is afhankelijk van de (markt)evaluatie die telkens zal worden bekeken. Er wordt altijd geëvalueerd of afname via dit raamcontract de meest voordelige oplossing biedt.

        • Toetreding tot raamovereenkomst ICT 2025-2031 van de stad Brugge (BRUGGE-2024-024-SVC) - 04 Consultancy

          Goedgekeurd

          De opdrachtencentrale van Stad Brugge heeft een nieuwe raamovereenkomst met ref "ICT Raamcontract 2025-2031 - 04 Consultancy" met besteknummer "BRUGGE-2024-024-SVC" gelanceerd. De maximale looptijd bedraagt 6 jaar (inclusief verlengingen). De raamovereenkomst bestaat uit volgende percelen:

          • Perceel 1: Consultancy software ontwikkeling, automatisering en data
          • Perceel 2: Consultancy systeembeheer
          • Perceel 3: Consultancy security

          De stad Brugge treedt op als aankoopcentrale voor de lokale overheden die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, waardoor onze organisatie overeenkomstig artikel 47, § 2, van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen om gebruik te maken van de opdrachtencentrale om volgende redenen:

          • de in de opdrachtencentrale voorziene consultancy voldoet aan de behoefte van het bestuur;
          • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
          • de stad Brugge beschikt over knowhow of technische expertise betreffende de aankoop van consultancy door aanbestedende overheden.

          OCMW Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).

          Het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge heeft in zitting van 23 juni 2025 Raamovereenkomst ICT 2025-2031 - 04 Consultancy volgende percelen gegund aan de daaropvolgende leveranciers:

          • Perceel 1: Consultancy software ontwikkeling, automatisering en data aan CRONOS PUBLIC SERVICES NV (Veldkant 33A, 2550 Kontich met ondernemingsnummer BE0458085765)
          • Perceel 2: Consultancy systeembeheer aan INETUM REALDOLMEN BELGIUM NV (Bedrijvenlaan 4, 2880 Mechelen, BE0429037235)
          • Perceel 3: Consultancy security aan INETUM REALDOLMEN BELGIUM NV (Bedrijvenlaan 4, 2880 Mechelen, BE0429037235)

          Onze organisatie heeft de behoefte om af te nemen voor alle percelen onder deze raamcontracten voor ondersteuning in het maken van de gemeentelijke website, technische ondersteuning voor back-end systeem infrastructuur en security en cybersecurity. Afname van deze raamovereenkomst laat de organisatie toe om op een efficiënte manier deze dienstverlening aan te kopen.  

          Afnemers van het raamcontract dienen een vergoeding te betalen ter waarde van 1% van het totale factuurbedrag. Deze vergoeding wordt door de eerder vernoemde partijen geïnd en doorgestort aan stad Brugge.

          De organisatie kan rechtstreeks contact opnemen met de leverancier zonder de tussenkomst van de Stad Brugge. 

          Het totale bedrag dat mogelijks wordt aanbesteed via deze raamovereenkomst, is afhankelijk van de (markt)evaluatie die telkens zal worden bekeken. Er wordt altijd geëvalueerd of afname via dit raamcontract de meest voordelige oplossing biedt.

        • Lidmaatschap AZO aankoopcentrale voor overheid en zorg - Goedkeuring toetreding

          Goedgekeurd

          De dienst Informatiemanagement stelt voor om OCMW Puurs-Sint-Amands in te schrijven als lid van de VZW Samenaankoop AZO (Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid en hierna verder genoemd “AZO”). 

          De VZW AZO treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° Wet Overheidsopdrachten 17 juni 2016 en onderhavige nota onderbouwt de toepassing van deze definitie op een juridisch verantwoorde manier.

          Deze aankoopcentrale beheert diverse raamcontracten die relevant kunnen zijn voor ons bestuur, onder meer op het vlak van ICT-gerelateerde producten en diensten.

          Aansluiting bij deze aankoopcentrale verplicht ons bestuur tot geen enkele aankoop (= geen afnameverplichting). Ze biedt daarentegen de mogelijkheid om op een laagdrempelige en juridisch onderbouwde manier marktprijzen te vergelijken en, indien gewenst, gebruik te maken van bestaande raamovereenkomsten.

    • Dienstverlening

      • Addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW Puurs-Sint-Amands en OCMW Bornem betreffende het project Digikar - Goedkeuring

        Goedgekeurd

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 29 april 2024 de samenwerkingsovereenkomst met het OCMW van Bornem m.b.t. de digikar goedgekeurd. Deze samenwerkingsovereenkomst heeft tot doel de inhoudelijke en financiële afspraken binnen het partnerschap inzake de uitvoering van de samenwerkingsstrategie vast te leggen, evenals de onderlinge rollen en verantwoordelijkheden met betrekking tot het e-inclusieproject te bekrachtigen.

        Ingevolge artikel 2 neemt de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Puurs-Sint-Amands en OCMW Bornem een einde op 31 oktober 2025.

        Via de POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding, Sociale Economie en Grootstedenbeleid mocht het OCMW vernemen dat er meer gelden uitgetrokken werden voor dit project, waardoor de samenwerkingsovereenkomst tussen beide OCMW's voor 6 maanden kan verlengd worden, namelijk t.e.m. 30 april 2026. 

        Met deze aanpassing beogen wij de bestaande samenwerking voort te zetten in het kader van de realisatie van het e-inclusieproject, zoals voorzien in het Europees herstel- en veerkrachtplan (RRF) en het Belgische relanceplan (PHV).

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de digikar goed te keuren.

    • Welzijn en samenleven

      • Samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Puurs-Sint-Amands en vzw Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen (Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen) - Goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen (VKM) is een samenwerkingsverband tussen VZW Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen en VZW Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Antwerpen.

        Er bestaat reeds een jarenlange samenwerking tussen VKM en het OCMW van Puurs-Sint-Amands. 

        De bestaande samenwerkingsovereenkomst moet vernieuwd worden, aangezien zij afloopt op 31 december 2025.

      • Verlenging samenwerkingsovereenkomst Rolkar Rivierenland 2026 - Goedkeuring

        Goedgekeurd

        Sinds 2010 organiseert Rolkar Rivierenland (Vlotter vzw) de dienst aangepast vervoer (DAV) in de zorgregio Mechelen. In afwachting van de verdere uitrol van de inrichting en invulling van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen, behouden de DAV's voorlopig hun werking (decreet basisbereikbaarheid). In het verleden was er een klaverbladfinanciering opgezet waarbij de lokale besturen zich engageerden om een solidariteitsbijdrage te voorzien per inwoner. Sinds 2016 bedroeg deze € 0,25 per inwoner. Deze bijdrage werd voor 2023 opgetrokken naar € 0,30 per inwoner. Vanaf dan wordt de bijdrage jaarlijks geïndexeerd. Voor 2024 bedraagt de geïndexeerde bijdrage per inwoner € 0,33. Vlotter vzw vraagt de samenwerkingsovereenkomst te verlengen. Het nodige budget wordt in de meerjarenplanning voorzien. Inwoners van de gemeenten die aan een rolstoel gekluisterd zijn, kunnen op deze wijze in hun mobiliteitsbehoefte verder worden ondersteund.

      • Sociale zorg

        • Toepassen systeem minimale levering aardgas / elektriciteit - Goedkeuring

          Goedgekeurd

          Tijdens de periode van 1 november 2025 tot en met 31 maart 2026 kunnen de OCMW’s halfmaandelijkse tussenkomsten voor een minimale levering aardgas / elektriciteit (exclusief nacht)  toekennen aan mensen voor wie na een sociaal onderzoek blijkt dat ze via het voorafbetalingssysteem Prepaid gas of exclusief nacht onvoldoende kunnen opladen en daardoor dreigen zonder verwarming te vallen. De toegekende bedragen kunnen voor maximaal 70% worden gerecupereerd bij de aardgasnetbeheerder, 30 % van het toegekend bedrag dient de afnemer te betalen.

          De halfmaandelijkse tussenkomsten 2025-2026 minimale levering aardgas/elektriciteit voor gezinnen met een voorafbetalingssysteem prepaid :

          Aardgas

          Woningtype

          Niet-beschermde afnemer

          Beschermde afnemer

          Appartement

          48.66

          31.66

          Rijhuis of hoekhuis (max. 2 gevels)

          67.66

          45.66

          Vrijstaand of halfopen (meer dan 2 gevels)

          80.66

          54.66

          Elektriciteit  (exclusief nachttarief)

          Woningtype

          Niet-beschermde afnemer

          Beschermde afnemer

          Appartement

          94.77

          78.77

          Rijhuis of hoekhuis (max. 2 gevels)

          133.77

          112.77

          Vrijstaand of halfopen (meer dan 2 gevels)

          160.77

          135.77

          Op 17 oktober 2025 hebben 128 inwoners van Puurs-Sint-Amands een voorafbetalingssysteem prepaid aardgas en 2 personen voor elektriciteit (exclusief nachttarief). Dit komt omdat ze hun energiefactuur niet kunnen betalen en dus bij de sociale leverancier Fluvius terecht kwamen en verplicht werden een digitale meter te laten plaatsen en het Prepaid te activeren.

          Bij prepaid aardgas wordt de gastoevoer afgesloten nadat het noodkrediet opgebruikt is.  Er is dus een reëel risico dat deze gezinnen tijdens de winterperiode zonder verwarming vallen omdat ze over onvoldoende middelen beschikken om voldoende op te laden. Wanneer er zich bij het OCMW mensen aandienen die afgesloten zijn van de gastoevoer zijn we als OCMW sowieso verplicht een oplossing te zoeken. Kunnen beschikken over verwarming is immers een essentieel element van een menswaardig bestaan.

          De raad voor maatschappelijk welzijn van Puurs nam in de zitting van 16 november 2011 de principiële beslissing om in te stappen in het systeem van minimale levering aardgas en dit voor onbepaalde duur. Dezelfde beslissing werd sindsdien jaarlijks hernomen.

          We stellen voor om opnieuw in te stappen in de minimale levering aardgas zoals voorzien in het energiebesluit en dit voor de periode van 1 november 2025 tot en met 31 maart 2026.

        • Samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Puurs-Sint-Amands en Veilig Huis Rivierenland 2026 -2031 - Goedkeuring

          Goedgekeurd

          De aanleiding voor deze samenwerking is het hoge aantal gevallen van partner- en ouderlijk geweld in België: uit onderzoek blijkt dat ongeveer één op drie mensen hiermee te maken krijgt. Omdat deze problematiek vaak verborgen blijft en erg complex is, is een geïntegreerde aanpak noodzakelijk. Daarom stappen de lokale besturen mee in de werking van Veilig Huis Rivierenland, waar intensief wordt samengewerkt met politie, justitie, hulpverlening en gezondheidszorg. Er worden vijf voltijdse casusondersteuners aangeworven die gezinnen uit de betrokken gemeenten begeleiden, met een kostenverdeling op basis van het inwonersaantal.

          Om deze samenwerking te formaliseren, wordt een kaderovereenkomst afgesloten via een engagementsverklaring, en aanvullend een samenwerkingsovereenkomst met de stad Mechelen. 

          Lokale context Puurs-Sint-Amands: een grote toename in dossiers die door de werking van het Veilig Huis worden opgenomen. Na verder onderzoek blijkt ook een betere en vroegere detectie van intrafamiliaal geweld (en dus vermijden van escalatie) een belangrijke oorzaak te zijn van deze toename. In het verleden (pré-corona) bleven dit soort cases meer onder de radar.

        • Overeenkomst gebruik elektrische fietsen trajectbegeleiding - Goedkeuring

          Goedgekeurd

          De Vlaamse Regering stimuleert lokale besturen via het Lokaal Activeringspact (LAP) om meer equivalent leefloongerechtigden te activeren dan het Vlaamse gemiddelde van 20%. 

          De extra middelen worden ingezet voor onder meer jobbeurzen, bedrijfsbezoeken, mobiliteitsoplossingen zoals fietsen en rijlessen, en voor het versterken van lokale samenwerking. In Puurs-Sint-Amands werden deze middelen onder andere gebruikt voor lessen theoretisch rijbewijs, een jobbeurs op 27/11 en netwerkversterking met partners.

          Om de drempel naar werk te verlagen stelt het OCMW via de dienst trajectbegeleiding twee elektrische fietsen ter beschikking. Deze investering in basismobiliteit moet de activeringskansen van cliënten verhogen. De OCMW-raad wordt gevraagd de gebruikersovereenkomst goed te keuren.

        • Vraag tot onderzoek naar de toepassing van artikel 61 (agendapunt VLAAMS BELANG)

          Goedgekeurd

          De artikelen 60 en 61 van de OCMW-wet, die de mogelijkheid bieden om gerechtigden via tewerkstelling ervaring te laten opdoen binnen het OCMW of door arbeidsovereenkomsten bij reguliere werkgevers toe te leiden naar duurzame tewerkstelling. 

          De communicatie met het kabinet van Integratie, waarin werd bevestigd dat in maart 2026 een hervorming van de werkloosheidsreglementering in werking treedt, met als gevolg dat een groot aantal personen hun werkloosheidsuitkering verliest, waarvan circa 156 personen in Puurs-Sint-Amands. 

          Vraag aan het bestuur om een onderzoek op te starten gericht op het identificeren en in kaart brengen van potentiële partners in de private sector, met het oog op de toepassing van artikel 61 ter activering van leefloners op de private arbeidsmarkt.

          Dit met het oog op een tijdige voorbereiding op de komende federale hervormingen en het maximaliseren van duurzame tewerkstelling.

          Amendement ingediend door CD&V-teamkoen

          Motivering

          Het OCMW blijft inzetten op duurzame tewerkstelling via een gefaseerde aanpak, met oog voor kwaliteit, haalbaarheid en realisme. Momenteel werken we binnen het activeringstraject art 60 vanuit het OCMW  vooral samen met sociaal-economie initiatieven, scholen en overheid (bv lokaal bestuur). De ervaring leert dat deze samenwerkingen leiden tot maximale groeikansen en competentieversterking van de OCMW-cliënten om ze zo duurzaam te activeren op lange termijn.

          Samenwerking met privépartners (binnen art 61 of art 60 privé) blijven we daarnaast ook onderzoeken. Er zijn wel enkele bezorgdheden en aandachtspunten die we in het oog moeten houden..

          • Het matchen van enerzijds de verwachtingen van de bedrijven en anderzijds het gemiddelde profiel van de kandidaat is niet evident en arbeidsintensief. Bedrijven hebben een commerciëler beleid dan de sociale economie-initiatieven  waarbij er minder tijd en ruimte is om kansen te bieden aan werknemers. Leerkansen moeten centraal staan in het art60-traject
          • De doelstelling van artikel 60/61 is het geleidelijk aan toeleiden naar de regulier arbeidsmarkt. Het is niet de bedoeling om gratis arbeidskrachten ter beschikking te stellen van een privé-bedrijf. De investering die gebeurt vanuit onze huidige partners gebeurt in opleiding, begeleiding, intensieve coaching en bijsturing op de werkvloer en het extra bieden van kansen is een commerciële context minder mogelijk en evident. Art 60-medewerkers zijn geen werknemers waarvan je vanaf dag 1 hoge verwachtingen mag hebben en die je ook (sneller) kan vervangen bij niet-functioneren.
          • Tenslotte: de ‘sterkere’ cliënten zonder arbeidsdrempels die we wel snel op de reguliere arbeidsmarkt zien functioneren, leiden we rechtstreeks toe naar VDAB die met hen op zoek kan gaan naar passende job. Voor dit soort profielen is art 60 privé/art61 niet helemaal geschikt en kan het zelfs een (overbodige) tussenstap zijn.

          We stellen voor om het beleid te bevestigen zoals het nu loopt:

          - Blijven onderzoeken van samenwerking privépartners zonder specifieke timing of prioriteit met extra aandacht voor de specifieke doelstelling van artikel 60/61.. We gaan samen overleggen met andere besturen in de regio hoe we dit verder aanpakken.

          - Gefaseerde aanpak: eerst art 60 via sociale economie en partners, dan eventueel uitbreiding.

          - Sterke profielen worden rechtstreeks naar VDAB/interim gestuurd die in privé-initiatieven kunnen zoeken.

          Rechtstreekse samenwerking met privé en artikel 60 en 61 blijft mogelijk, maar gefaseerd en met oog voor efficiëntie en realisme. Dit zal eerder uitzonderlijk gebeuren, dus we moeten een realistische afweging maken om het personeel en werkmiddelen zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten.

          Amendement

          Vervanging van enig artikel:

          De OCMW-raad neemt kennis dat de dienst trajectbegeleiding reeds een onderzoek gestart is naar de mogelijkheden tot samenwerken met privébedrijf als activeringstraject (binnen artikel 61 of artikel 60-privé), dit in samenwerking met de besturen Bornem en Willebroek.

          Rechtstreekse samenwerking met privé in de vorm van artikel 60/61-trajecten blijft een piste, maar gefaseerd en met oog voor efficiëntie en realisme. Gezien de beperkte doelgroep die niet rechtstreeks naar VDAB kan gestuurd worden noch een ‘regulier’  artikel 60 kan starten, zal dit  eerder uitzonderlijk gebeuren. Er dient steeds een realistische afweging te worden gemaakt zodat personeel en werkmiddelen zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen worden ingezet in de uitdagende periode die in 2026 op ons afkomt.

      • Samenleven

        • Busvervoer 2026 - Mandaat aan de gemeente

          Goedgekeurd

          De overheidsopdracht voor het organiseren van busvervoer met inbegrip van chauffeur onder de vorm van een raamovereenkomst loopt ten einde en moet opnieuw worden aanbesteed.

          De opdracht omvat:

          1. Dagelijkse vervoer kinderopvang van en naar de scholen.
          2. Bibliotheekbezoeken scholen van en naar bibliotheek Puurs en Sint-Amands.
          3. Vervoer tijdens schoolvakanties i.k.v. vakantieaanbod en sportpromotie: daguitstappen en vervoer JOC WIJland van en naar gemeentelijke sporthallen.

          De dienst Beleven stelt voor voor om een nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven waarbij de prijzen worden vastgesteld gedurende een contractueel bepaalde periode van 1 februari 2026 t.e.m. 31 januari 2027.

          De dienst Beleven stelt voor om de Gemeente Puurs-Sint-Amands te mandateren om procedure te voeren en in naam van het OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.

    • Vragen

      • Vragen

        Ter kennis genomen