Besluit
Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 13 oktober 2025 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
Het OCMW van Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 13 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv die op 16 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 16 december 2025 van Creat Services dv, zijnde:
1. Wijzigingen van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de dienstverlenende vereniging, het ondernemingsplan 2025-2030, de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2026 (overeenkomstig art. 432 en 459 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2026 (overeenkomstig artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2: De vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 16 december 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Creat Services dv.
Toelichting
Het OCMW van Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEMO die op 5 december 2025 plaatsheeft en waarbij gevraagd wordt om het strategisch beleidsplan 2025-2030 goed te keuren.
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan het door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGEMO vastgestelde strategisch beleidsplan 2025-2030, waarover de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGEMO zal beraadslagen en beslissen op 5 december 2025.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGEMO op 5 december 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IGEMO.
Toelichting
Het OCMW van Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEMO die op 5 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering op 5 december 2025 van IGEMO, zijnde:
Artikel 2: De vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGEMO op 5 december 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IGEMO.
Toelichting
Maatschappelijk werkers komen in het kader van hun functie regelmatig bij cliënten aan huis.
In sommige gevallen kunnen deze huisbezoeken leiden tot spanningen, verbale agressie of zelfs bedreigende situaties.
Helaas zijn er in het verleden, zowel binnen als buiten onze gemeente, reeds incidenten voorgevallen waarbij hulpverleners in gevaar kwamen.
Om de veiligheid van onze medewerkers te waarborgen en snelle interventie door de politie mogelijk te maken, stelt Raadslid Jorden Dewachter (VLAAMS BELANG) voor om een discreet alarmsysteem in te voeren dat rechtstreeks in verbinding staat met de lokale politie of een meldkamer.
Amendement ingediend door CD&V-teamkoen
Motivering
Naar aanleiding van een aantal incidenten van zowel verbale als fysieke agressie in het gemeentehuis — en, ruimer, de recent tragische gebeurtenis in Gent waarbij een maatschappelijk werker om het leven kwam — werden deze zomer reeds diverse interne acties opgestart:
Op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 12 november 2025 werd de opstart van de aanbesteding voor de levering, installatie en het onderhoud van paniekknoppen goedgekeurd. De installatie van deze noodknoppen vormt één van de concrete maatregelen waarmee de gemeente Puurs-Sint-Amands de veiligheid van haar medewerkers wil verhogen bij agressie door derden.
De paniekknoppen kunnen zowel intern als extern worden gebruikt en bieden een directe, laagdrempelige manier om hulp in te roepen. Ze dragen zo bij aan de veiligheid, gezondheid en het welzijn van alle medewerkers. Het systeem zal tevens worden ingezet als alarmeringsmiddel bij alleen- of afgezonderd werken. Parallel hiermee worden de nodige procedures verder uitgewerkt.
Amendement
Vervanging van enig artikel:
De OCMW-raad neemt kennis van het feit dat een dienstoverschrijdende werkgroep reeds een onderzoek heeft opgestart en de noodzakelijke stappen heeft gezet voor de invoering van een discreet alarmsysteem en de uitwerking van bijhorende procedures, waarbij dit traject organisatiebreed wordt benaderd.
Besluit
Enig artikel: De OCMW-raad neemt kennis van het feit dat een dienstoverschrijdende werkgroep reeds een onderzoek heeft opgestart en de noodzakelijke stappen heeft gezet voor de invoering van een discreet alarmsysteem en de uitwerking van bijhorende procedures, waarbij dit traject organisatiebreed wordt benaderd.
Toelichting
De opdrachtencentrale van Stad Brugge heeft een nieuwe raamovereenkomst gelanceerd met ref "ICT Raamcontract 2025-2031 - 06 Multimedia" met besteknummer "BRUGGE-2025-029-SVC" gelanceerd. De maximale looptijd bedraagt 6 jaar (inclusief verlengingen).
De stad Brugge treedt op als aankoopcentrale voor de lokale overheden die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, waardoor onze organisatie overeenkomstig artikel 47, § 2, van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen om gebruik te maken van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
OCMW Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).
Het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge heeft in zitting van 10 juli 2025 Raamovereenkomst ICT 2025-2031 - 06 Multimedia gegund aan PLAY AV NV, Venecoweg 2 te 9810 Nazareth.
Onze organisatie heeft een aanzienlijke hoeveelheid informatieschermen en multimedia voor vergaderzalen. Afname van deze raamovereenkomst laat de organisatie toe om op een efficiënte manier multimedia apparatuur aan te kopen en indien noodzakelijk te onderhouden.
Afnemers van het raamcontract dienen een vergoeding te betalen ter waarde van 1% van het totale factuurbedrag. Deze vergoeding wordt door PLAY AV NV geïnd en doorgestort aan stad Brugge.
De organisatie kan rechtstreeks contact opnemen met de leverancier zonder de tussenkomst van de Stad Brugge.
Het totale bedrag dat mogelijks worden aanbesteed via deze raamovereenkomst, is afhankelijk van de (markt)evaluatie die telkens zal worden bekeken. Er wordt altijd geëvalueerd of afname via dit raamcontract de meest voordelige oplossing biedt.
Besluit
Artikel 1: OCMW Puurs-Sint-Amands beslist een beroep te doen op Stad Brugge als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 4°van Wet van 15 juni 2006, dat een aankoopcentrale omschrijft als "een aanbestedende overheid die overheidsopdrachten of raamovereenkomsten plaatst met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden "; en artikel 15, dat luidt als volgt: "Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop of opdrachtencentrale als bedoeld in artikel 2, 4°, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren."
Artikel 2: OCMW Puurs-Sint-Amands treedt toe tot de raamovereenkomst "ICT 2025-2031" van de stad Brugge - 06 Multimedia (Opdracht nr. BRUGGE-2025-029-SVC)” die de uitvoering hiervan heeft, en is afgesloten met PLAY AV NV, Venecoweg 2 te 9810 Nazareth.
Artikel 3: De duurtijd bedraagt 3 jaar, driemaal met één jaar verlengbaar (2025 - 2031).
Artikel 4: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering
Artikel 5: OCMW Puurs-Sint-Amands plaatst bestellingen in uitvoering van deze raamovereenkomst rechtstreeks bij PLAY AV NV, Venecoweg 2 te 9810 Nazareth.
Toelichting
De opdrachtencentrale van Stad Brugge heeft een nieuwe raamovereenkomst met ref "ICT Raamcontract 2025-2031 - 04 Consultancy" met besteknummer "BRUGGE-2024-024-SVC" gelanceerd. De maximale looptijd bedraagt 6 jaar (inclusief verlengingen). De raamovereenkomst bestaat uit volgende percelen:
De stad Brugge treedt op als aankoopcentrale voor de lokale overheden die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, waardoor onze organisatie overeenkomstig artikel 47, § 2, van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen om gebruik te maken van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
OCMW Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).
Het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge heeft in zitting van 23 juni 2025 Raamovereenkomst ICT 2025-2031 - 04 Consultancy volgende percelen gegund aan de daaropvolgende leveranciers:
Onze organisatie heeft de behoefte om af te nemen voor alle percelen onder deze raamcontracten voor ondersteuning in het maken van de gemeentelijke website, technische ondersteuning voor back-end systeem infrastructuur en security en cybersecurity. Afname van deze raamovereenkomst laat de organisatie toe om op een efficiënte manier deze dienstverlening aan te kopen.
Afnemers van het raamcontract dienen een vergoeding te betalen ter waarde van 1% van het totale factuurbedrag. Deze vergoeding wordt door de eerder vernoemde partijen geïnd en doorgestort aan stad Brugge.
De organisatie kan rechtstreeks contact opnemen met de leverancier zonder de tussenkomst van de Stad Brugge.
Het totale bedrag dat mogelijks wordt aanbesteed via deze raamovereenkomst, is afhankelijk van de (markt)evaluatie die telkens zal worden bekeken. Er wordt altijd geëvalueerd of afname via dit raamcontract de meest voordelige oplossing biedt.
Besluit
Artikel 1: OCMW Puurs-Sint-Amands beslist een beroep te doen op Stad Brugge als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 4°van Wet van 15 juni 2006, dat een aankoopcentrale omschrijft als "een aanbestedende overheid die overheidsopdrachten of raamovereenkomsten plaatst met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden "; en artikel 15, dat luidt als volgt: "Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop of opdrachtencentrale als bedoeld in artikel 2, 4°, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren."
Artikel 2: OCMW Puurs-Sint-Amands treedt toe tot de raamovereenkomst "ICT 2025-2031" van de stad Brugge - 04 Consultancy (Opdracht nr. BRUGGE-2024-024-SVC)” die de uitvoering hiervan heeft, en is afgesloten voor perceel 1: Consultancy software ontwikkeling, automatisering en data aan CRONOS PUBLIC SERVICES NV (Veldkant 33A, 2550 Kontich met ondernemingsnummer BE0458085765)
Artikel 3: OCMW Puurs-Sint-Amands treedt toe tot de raamovereenkomst "ICT 2025-2031" van de stad Brugge - 04 Consultancy (Opdracht nr. BRUGGE-2024-024-SVC)” die de uitvoering hiervan heeft, en is afgesloten voor perceel 2: Consultancy systeembeheer aan INETUM REALDOLMEN BELGIUM NV (Bedrijvenlaan 4, 2880 Mechelen, BE0429037235)
Artikel 4: OCMW Puurs-Sint-Amands treedt toe tot de raamovereenkomst "ICT 2025-2031" van de stad Brugge - 04 Consultancy (Opdracht nr. BRUGGE-2024-024-SVC)” die de uitvoering hiervan heeft, en is afgesloten voor perceel 3: Consultancy security aan INETUM REALDOLMEN BELGIUM NV (Bedrijvenlaan 4, 2880 Mechelen, BE0429037235)
Artikel 5: De duurtijd bedraagt 3 jaar, driemaal met één jaar verlengbaar (2025 - 2031).
Artikel 6: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Artikel 7: OCMW Puurs-Sint-Amands plaatst bestellingen in uitvoering van deze raamovereenkomst rechtstreeks bij de leveranciers waaraan de percelen werden gegund.
Toelichting
De dienst Informatiemanagement stelt voor om OCMW Puurs-Sint-Amands in te schrijven als lid van de VZW Samenaankoop AZO (Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid en hierna verder genoemd “AZO”).
De VZW AZO treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° Wet Overheidsopdrachten 17 juni 2016 en onderhavige nota onderbouwt de toepassing van deze definitie op een juridisch verantwoorde manier.
Deze aankoopcentrale beheert diverse raamcontracten die relevant kunnen zijn voor ons bestuur, onder meer op het vlak van ICT-gerelateerde producten en diensten.
Aansluiting bij deze aankoopcentrale verplicht ons bestuur tot geen enkele aankoop (= geen afnameverplichting). Ze biedt daarentegen de mogelijkheid om op een laagdrempelige en juridisch onderbouwde manier marktprijzen te vergelijken en, indien gewenst, gebruik te maken van bestaande raamovereenkomsten.
Besluit
Artikel 1: De OCMW-raad beslist om lid te worden van de VZW Samenaankoop AZO.
Artikel 2: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Toelichting
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 29 april 2024 de samenwerkingsovereenkomst met het OCMW van Bornem m.b.t. de digikar goedgekeurd. Deze samenwerkingsovereenkomst heeft tot doel de inhoudelijke en financiële afspraken binnen het partnerschap inzake de uitvoering van de samenwerkingsstrategie vast te leggen, evenals de onderlinge rollen en verantwoordelijkheden met betrekking tot het e-inclusieproject te bekrachtigen.
Ingevolge artikel 2 neemt de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Puurs-Sint-Amands en OCMW Bornem een einde op 31 oktober 2025.
Via de POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding, Sociale Economie en Grootstedenbeleid mocht het OCMW vernemen dat er meer gelden uitgetrokken werden voor dit project, waardoor de samenwerkingsovereenkomst tussen beide OCMW's voor 6 maanden kan verlengd worden, namelijk t.e.m. 30 april 2026.
Met deze aanpassing beogen wij de bestaande samenwerking voort te zetten in het kader van de realisatie van het e-inclusieproject, zoals voorzien in het Europees herstel- en veerkrachtplan (RRF) en het Belgische relanceplan (PHV).
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de digikar goed te keuren.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaand addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW Puurs-Sint-Amands en OCMW Bornem betreffende het project Digikar goed:
TUSSEN:
OCMW Puurs-Sint-Amands met maatschappelijke zetel gelegen te Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands en met ondernemingsnummer 0697.665.075, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn ingevolge delegatiebeslissing van 5 december 2024 en Raoul Paridaens, algemeen directeur, ingevolge beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 november 2025;
EN
OCMW Bornem met maatschappelijke zetel gelegen te Broekstraat 40B, 2880 Bornem en met ondernemingsnummer BE 0212.242.829, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Jeroen Segers, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Björn Caljon, algemeen directeur.
WORDT HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:
Artikel 1. Algemeen
Dit addendum vormt een aanvulling op de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Puurs-Sint-Amands en OCMW Bornem, welke tot doel heeft de inhoudelijke en financiële afspraken binnen het partnerschap inzake de uitvoering van de samenwerkingsstrategie vast te leggen, evenals de onderlinge rollen en verantwoordelijkheden met betrekking tot het e-inclusieproject te bekrachtigen.
Met deze aanpassing beogen wij de bestaande samenwerking voort te zetten in het kader van de realisatie van het e-inclusieproject, zoals voorzien in het Europees herstel- en veerkrachtplan (RRF) en het Belgische relanceplan (PHV).
Artikel 2. Duur van de samenwerking
In afwijking van artikel 2 van de samenwerkingsovereenkomst, wordt de duur van dit project verlengd voor de periode van 1 november 2025 tot en met 30 april 2026.
Artikel 3: Overige bepalingen
Alle andere bepalingen van de oorspronkelijke samenwerkingsovereenkomst blijven ongewijzigd en van kracht.
Dit addendum is opgesteld te Puurs-Sint-Amands op ………………………in twee exemplaren, waarbij elke partij één exemplaar ontvangt.
Toelichting
Het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen (VKM) is een samenwerkingsverband tussen VZW Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen en VZW Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Antwerpen.
Er bestaat reeds een jarenlange samenwerking tussen VKM en het OCMW van Puurs-Sint-Amands.
De bestaande samenwerkingsovereenkomst moet vernieuwd worden, aangezien zij afloopt op 31 december 2025.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst m.b.t. het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen goed:
Tussen
Het OCMW van Puurs-Sint-Amands, gehuisvest te Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Raoul Paridaens, algemeen directeur
hierna genoemd het OCMW
enerzijds
en
de VZW Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen (Ondernemingsnummer 451952791) met zetel Maurits Sabbestraat 119, 2800 Mechelen, vertegenwoordigd door .... (coördinator) en .......... (voorzitter)
hierna genoemd VKM,
anderzijds
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1: Algemene bepalingen
De bovengenoemde partijen beslissen tot samenwerking om de doelstellingen in het kader van het lokaal sociaal beleid- meerjarenplan van het OCMW van Puurs-Sint-Amands te realiseren.
VKM verbindt er zich toe de hierna omschreven opdracht uit te voeren binnen de voorziene periode en binnen het voorziene budget.
Uitbreiding van de opdracht wordt afzonderlijk en in overleg besproken.
Beide partijen verklaren uitdrukkelijk akkoord te gaan met alle bepalingen.
Het OCMW onderschrijft de uitgangspunten en werkwijze van VKM.
Artikel 2: Dienstverlening - infoverstrekking
§ 1
VKM is een laagdrempelig en vertrouwd aanspreekpunt m.b.t. situaties van (vermoeden van) kindermishandeling en maakt als gemandateerde voorziening deel uit van het netwerk ‘advies- en hulplijn1712’ van de Vlaamse Overheid.
Te behalen resultaten:
Indicatoren:
=> Opgenomen in het jaarlijks werkingsverslag VKM en toegelicht tijdens de algemene vergadering VKM
§ 2
VKM biedt professionele hulp- en dienstverlening in situaties van (vermoeden van) kindermishandeling. Dit kan resulteren in een gepaste doorverwijzing of actieve rol in het ondersteunen van minderjarigen die geconfronteerd worden met geweld binnen hun systeem.
Te behalen resultaten:
Indicatoren:
=> Opgenomen in het jaarlijks werkingsverslag en toegelicht tijdens de algemene vergadering VKM
§ 3
VKM ondersteunt professionele hulpverleners in de verhoging van hun deskundigheid betreffende situaties van (vermoeden van) kindermishandeling.
Te behalen resultaten
Indicatoren:
Artikel 3: Activiteiten
§ 1
VKM speelt in op vragen om de bespreekbaarheid van kindermishandeling te verhogen en de inwoners te sensibiliseren rond de themathiek kindermishandeling.
Te behalen resultaten:
Indicatoren:
- Bereidheid om ondersteuning of vorming te voorzien naar aanleiding van vragen m.b.t. signalen en aanpak van de problematiek vanuit kansarmoede-overleg, werkingen en welzijnsactoren van kwetsbare doelgroepen.
- Engagement om aan te sluiten op gemeentebreed kansarmoede-overleg (zolang de intensiteit hiervan het vervullen van de kernopdracht niet in het gedrang brengt en zolang de aanwezigheid als wederzijdse relevant ervaren wordt.) Bv via thematische aanwezigheid of betrokkenheid op overleg van de ELZ’s.
Indicatoren:
- Deelname overlegmomenten ikv kansarmoede obv relevante agenda/thema's
- Aantal overlegmomenten met werkingen rond kansarmoede, opvoedingsondersteuning, ...
Artikel 4: Beleidswerking, -signalen en -overleg
VKM signaleert aan het lokaal bestuur knelpunten, tekorten en behoeften op het gebied van de hulpverlening rond kindermishandeling.
Te behalen resultaten:
Indicatoren:
Artikel 5: Financieel
§ 1
Bedrag
Het OCMW verbindt zich ertoe voor de uitvoering van de opdracht jaarlijks een bedrag van €1.7/ inwonend kind (indexeerbaar) van de gemeente ter beschikking te stellen. Het aantal inwonende minderjarigen wordt telkens becijferd o.b.v. de gepubliceerde cijfers op 1 januari het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de bijdrage geschiedt.
De toelage dient voor de financiering van de werkings- en personeelskosten.
De bijdrage geschiedt 3 maanden na de aanvraag op rekening van de vzw
BE 60 0012 2597 0670, binnen het huidige boekjaar.
§ 2
Aanvragen
De jaarlijkse tussenkomst wordt aangevraagd per gewone brief of per e-mail (naargelang de voorkeur van het betrokken bestuur). Het werkingsverslag (inhoudelijk en financieel) van het werkingsjaar voorafgaand aan de aanvraag, met daarin de resultaten terug te lezen, wordt toegevoegd.
Artikel 6: Duur - beëindiging - lidmaatschap
§1
Duur
De overeenkomst geldt voor de duur van de gehele bestuursperiode + 1 jaar ten einde evaluatie- en aanloopperiode te waarborgen, zijnde 2026-2031.
§2
Evaluatie
Minimaal jaarlijks overleggen vertegenwoordigers stad/ gemeente en VKM via de algemene vergadering van de vzw over de uitvoering van de convenant.
Bij eventuele probleemsituaties of meningsverschillen kan de vertegenwoordiger van het OCMW zich wenden tot het Bestuursorgaan van de vzw via de voorzitter. Ten laatste 15 dagen na het eerste contact wordt er een vergadering belegd met de vertegenwoordigers van de ondertekenende partijen.
§3
Beëindiging
Deze overeenkomst kan worden beëindigd door beide partijen wanneer:
- de bepalingen van de uitvoering van de overeenkomst niet worden nageleefd.
- de bedoelde resultaten niet kunnen worden gerealiseerd, tenzij er hiervoor voldoende krachtige motiveringen kunnen gegeven worden, die beide partijen aanvaarden.
Beide partijen stellen elkaar hiervan schriftelijk in kennis.
§4
Lidmaatschap
Het OCMW van de gemeente zal Anneleen Meersmans, diensthoofd Samenleven, afvaardigen naar de Algemene Vergadering van VKM.
Artikel 7: Briefwisseling en communicatie
Alle briefwisseling m.b.t. de uitvoering van de opdracht moet gericht worden aan
Anneleen Meersmans
Diensthoofd Samenleven
Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands
Treden op als contactpersoon tussen beide organisaties:
Artikel 8: Slotbepalingen
Deze overeenkomst is enkel mits onderling akkoord tussen de partijen aanpasbaar.
Opgemaakt te Puurs-Sint-Amands op 25/11/2025 in 2 exemplaren waarvan beide partijen erkennen één exemplaar ontvangen te hebben.
Toelichting
Sinds 2010 organiseert Rolkar Rivierenland (Vlotter vzw) de dienst aangepast vervoer (DAV) in de zorgregio Mechelen. In afwachting van de verdere uitrol van de inrichting en invulling van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen, behouden de DAV's voorlopig hun werking (decreet basisbereikbaarheid). In het verleden was er een klaverbladfinanciering opgezet waarbij de lokale besturen zich engageerden om een solidariteitsbijdrage te voorzien per inwoner. Sinds 2016 bedroeg deze € 0,25 per inwoner. Deze bijdrage werd voor 2023 opgetrokken naar € 0,30 per inwoner. Vanaf dan wordt de bijdrage jaarlijks geïndexeerd. Voor 2024 bedraagt de geïndexeerde bijdrage per inwoner € 0,33. Vlotter vzw vraagt de samenwerkingsovereenkomst te verlengen. Het nodige budget wordt in de meerjarenplanning voorzien. Inwoners van de gemeenten die aan een rolstoel gekluisterd zijn, kunnen op deze wijze in hun mobiliteitsbehoefte verder worden ondersteund.
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Rolkar rivierenland vlotter vzw goed als volgt:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST DAV ROLKAR RIVIERENLAND- OCMW PUURS-SINT-AMANDS M.B.T. DE DIENSTVERLENING VAN AANGEPAST VERVOER
Tussen
Vlotter Facilities vzw, met maatschappelijke zetel te 2850 Boom, Col. Silvertopstraat 15, vertegenwoordigd door ...., voorzitter, en ...., directeur Vlotter Maatwerk,
hierna genoemd ‘de vervoerder’
en het OCMW van Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Raoul Paridaens, algemeen directeur,
hierna genoemd het OCMW
is overeengekomen wat volgt:
toelichting
Deze overeenkomst wordt gesloten in functie van het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit. DAV Rolkar Rivierenland treedt hierbij op als ‘de vervoerder’.
Deze overeenkomst maakt een samenwerkingsovereenkomst uit die bedoeld is om de voorwaarden te regelen waaronder inwoners van de gemeente Puurs-Sint-Amands gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.
Artikel 1: voorwerp van de overeenkomst
Artikel 1.1. Begripsomschrijving
Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen.
Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.
Artikel 1.2. Voorwerp
Deze overeenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen de vervoerder en OCMW Puurs-Sint-Amands zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden van de inwoners van Puurs-Sint-Amands.
Artikel 2: verplichtingen van de partijen
Artikel 2.1. De vervoerder verbindt er zich toe:
• Beschikbaar te zijn via één centraal telefoonnummer voor de zorgregio en telefonische permanentie te verzekeren tussen 9u en 12u en van 13u tot 16 uur van maandag t/m vrijdag;
• Ritten uit te voeren voor de inwoners van Puurs-Sint-Amands van 6u30 tot 24u, 7 dagen op 7;
• Administratieve en financiële verwerking van de dienstverlening te verzorgen : er wordt maandelijks een gebruikersfactuur opgemaakt;
• Het OCMW van Puurs-Sint-Amands op de hoogte te houden van het aantal uitgevoerde ritten en vervoerde personen.
Artikel 2.2 : Het OCMW van Puurs-Sint-Amands verbindt er zich toe :
• Voor de ritten die werden uitgevoerd voor de inwoners uit Puurs-Sint-Amands een financiële tussenkomst te bieden aan de vervoerder;
• De tussenkomst wordt bepaald op basis van het inwonersaantal;
• De tussenkomst bedraagt €0,33 per inwoner voor het werkingsjaar 2026.
Voor het OCMW van Puurs-Sint-Amands bedraagt de bijdrage in 2026, € 8.931,78. Bepaald op basis van het inwonersaantal 27.066 op 01.01.2025.
Artikel 3: duur en opzegging van de overeenkomst
Artikel 3.1. De overeenkomst is gesloten voor één jaar en is jaarlijks opzegbaar, minimaal 2 maand voor de eerste dag van het nieuwe werkingsjaar (dat samenvalt met het kalenderjaar). De opzegging gebeurt aangetekend aan de andere partij.
Artikel 4: toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Artikel 4.1 Het Belgische recht is van toepassing op deze overeenkomst.
Artikel 4.2 Partijen zullen alles in het werk stellen om eventuele geschillen in der minne te regelen. Als er geen oplossing wordt gevonden, zijn enkel de bevoegde rechtbanken van Antwerpen bevoegd om in het geschil uitspraak te doen.
Toelichting
Tijdens de periode van 1 november 2025 tot en met 31 maart 2026 kunnen de OCMW’s halfmaandelijkse tussenkomsten voor een minimale levering aardgas / elektriciteit (exclusief nacht) toekennen aan mensen voor wie na een sociaal onderzoek blijkt dat ze via het voorafbetalingssysteem Prepaid gas of exclusief nacht onvoldoende kunnen opladen en daardoor dreigen zonder verwarming te vallen. De toegekende bedragen kunnen voor maximaal 70% worden gerecupereerd bij de aardgasnetbeheerder, 30 % van het toegekend bedrag dient de afnemer te betalen.
De halfmaandelijkse tussenkomsten 2025-2026 minimale levering aardgas/elektriciteit voor gezinnen met een voorafbetalingssysteem prepaid :
| Aardgas |
||
| Woningtype |
Niet-beschermde afnemer |
Beschermde afnemer |
| Appartement |
48.66 |
31.66 |
| Rijhuis of hoekhuis (max. 2 gevels) |
67.66 |
45.66 |
| Vrijstaand of halfopen (meer dan 2 gevels) |
80.66 |
54.66 |
| Elektriciteit (exclusief nachttarief) |
||
| Woningtype |
Niet-beschermde afnemer |
Beschermde afnemer |
| Appartement |
94.77 |
78.77 |
| Rijhuis of hoekhuis (max. 2 gevels) |
133.77 |
112.77 |
| Vrijstaand of halfopen (meer dan 2 gevels) |
160.77 |
135.77 |
Op 17 oktober 2025 hebben 128 inwoners van Puurs-Sint-Amands een voorafbetalingssysteem prepaid aardgas en 2 personen voor elektriciteit (exclusief nachttarief). Dit komt omdat ze hun energiefactuur niet kunnen betalen en dus bij de sociale leverancier Fluvius terecht kwamen en verplicht werden een digitale meter te laten plaatsen en het Prepaid te activeren.
Bij prepaid aardgas wordt de gastoevoer afgesloten nadat het noodkrediet opgebruikt is. Er is dus een reëel risico dat deze gezinnen tijdens de winterperiode zonder verwarming vallen omdat ze over onvoldoende middelen beschikken om voldoende op te laden. Wanneer er zich bij het OCMW mensen aandienen die afgesloten zijn van de gastoevoer zijn we als OCMW sowieso verplicht een oplossing te zoeken. Kunnen beschikken over verwarming is immers een essentieel element van een menswaardig bestaan.
De raad voor maatschappelijk welzijn van Puurs nam in de zitting van 16 november 2011 de principiële beslissing om in te stappen in het systeem van minimale levering aardgas en dit voor onbepaalde duur. Dezelfde beslissing werd sindsdien jaarlijks hernomen.
We stellen voor om opnieuw in te stappen in de minimale levering aardgas zoals voorzien in het energiebesluit en dit voor de periode van 1 november 2025 tot en met 31 maart 2026.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de minimale levering van aardgas/elektriciteit, zoals voorzien in het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010, op te nemen in het aanbod van minimale dienstverlening en dit voor de periode van 1 november 2025 tot en met 31 maart 2026.
Toelichting
De aanleiding voor deze samenwerking is het hoge aantal gevallen van partner- en ouderlijk geweld in België: uit onderzoek blijkt dat ongeveer één op drie mensen hiermee te maken krijgt. Omdat deze problematiek vaak verborgen blijft en erg complex is, is een geïntegreerde aanpak noodzakelijk. Daarom stappen de lokale besturen mee in de werking van Veilig Huis Rivierenland, waar intensief wordt samengewerkt met politie, justitie, hulpverlening en gezondheidszorg. Er worden vijf voltijdse casusondersteuners aangeworven die gezinnen uit de betrokken gemeenten begeleiden, met een kostenverdeling op basis van het inwonersaantal.
Om deze samenwerking te formaliseren, wordt een kaderovereenkomst afgesloten via een engagementsverklaring, en aanvullend een samenwerkingsovereenkomst met de stad Mechelen.
Lokale context Puurs-Sint-Amands: een grote toename in dossiers die door de werking van het Veilig Huis worden opgenomen. Na verder onderzoek blijkt ook een betere en vroegere detectie van intrafamiliaal geweld (en dus vermijden van escalatie) een belangrijke oorzaak te zijn van deze toename. In het verleden (pré-corona) bleven dit soort cases meer onder de radar.
Besluit
Artikel 1 De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de samenwerking met Veilig Huis Rivierenland.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de kaderovereenkomst, inzake inrichting en financiering Veilig Huis Rivierenland, inclusief alle annexen, en keurt de engagementsverklaring, integraal deel uitmakend van dit besluit, goed.
Artikel 3: Er zal een ondertekend exemplaar van de engagementsverklaring bezorgd worden aan de strategisch coördinator van Veilig Huis Rivierenland.
Artikel 4: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met de stad Mechelen.
Toelichting
De Vlaamse Regering stimuleert lokale besturen via het Lokaal Activeringspact (LAP) om meer equivalent leefloongerechtigden te activeren dan het Vlaamse gemiddelde van 20%.
De extra middelen worden ingezet voor onder meer jobbeurzen, bedrijfsbezoeken, mobiliteitsoplossingen zoals fietsen en rijlessen, en voor het versterken van lokale samenwerking. In Puurs-Sint-Amands werden deze middelen onder andere gebruikt voor lessen theoretisch rijbewijs, een jobbeurs op 27/11 en netwerkversterking met partners.
Om de drempel naar werk te verlagen stelt het OCMW via de dienst trajectbegeleiding twee elektrische fietsen ter beschikking. Deze investering in basismobiliteit moet de activeringskansen van cliënten verhogen. De OCMW-raad wordt gevraagd de gebruikersovereenkomst goed te keuren.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt (na positief advies van het BCSD) onderstaande gebruikersovereenkomst-ontlening elektrische fiets goed. ...
GEBRUIKSOVEREENKOMST – ONTLENING ELEKTRISCHE FIETS
Tussen:
OCMW Puurs-Sint-Amands, gevestigd te Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigd door Sophie Van Praet Voorzitter BCSD en Annick Tersago Directeur Welzijn en Samenleven, hierna genoemd 'de Verstrekker',
en
De heer/mevrouw………………………………………..,, wonende te …………………………., rijksregisternummer………………………………, hierna genoemd 'de Gebruiker',
wordt het volgende overeengekomen:
Artikel 1 – Voorwerp van de overeenkomst
De Verstrekker stelt een elektrische fiets ter beschikking aan de Gebruiker en volgende toebehoren: een helm, een fietsslot en een oplaadbare batterij. De fiets wordt in goede staat ter beschikking gesteld, zoals blijkt uit bijgevoegde foto’s bij deze overeenkomst. De fiets is nieuw, waardoor er geen schade noch gebruikssporen zijn aan de fiets.
Het betreft een elektrische fiets/fietshelm(175 euro)/fietsslot (75 euro) met een totaal geschatte waarde van €2.625 (inclusief btw).
Deze fiets wordt kosteloos in bruikleen gegeven onder de voorwaarden zoals opgenomen in deze overeenkomst.
De fiets wordt ter beschikking gesteld van de gebruiker om zijn kansen op activering naar (betaald) werk te verhogen.
Artikel 2 – Duur van de ontlening
De ontlening vangt aan op ……………….. en eindigt op ………………………., behoudens eerdere beëindiging volgens de bepalingen in deze overeenkomst.
Artikel 3 – Aansprakelijkheid en terugvordering
1. De Gebruiker is aansprakelijk voor verlies, diefstal, schade of nalatig gebruik van de fiets.
2. Bij schade of verlies zal een bedrag, afhankelijk van de herstellingskosten of restwaarde van de fiets/fietshelm/fietsslot, door het OCMW teruggevorderd worden, tot maximaal de waarde van €2.625.
3. Diefstal dient binnen de 24 uur gemeld te worden aan de politie en het OCMW. Een proces-verbaal dient te worden bezorgd aan het OCMW.
4. In geval van grove nalatigheid (zoals geen gebruik van slot of achterlaten op openbare plaatsen), kan de Gebruiker aansprakelijk worden gesteld voor het vergoeden van de volledige waarde van fiets en toebehoren.
Artikel 4 – Verzekering
1. De Gebruiker dient een familiale verzekering af te sluiten om hun burgerlijke aansprakelijkheid te dekken. Een kopie van afsluiten van dergelijke polis moet aan het OCMW bezorgd worden.
2. Het OCMW is niet aansprakelijk voor schade aan derden of schade veroorzaakt door de Gebruiker tijdens het gebruik van de fiets.
Artikel 5 – Gebruik en veiligheid
1. De Gebruiker verbindt zich ertoe de fiets veilig en volgens de geldende verkeersregels te gebruiken.
Het is verboden om:
- Met twee personen tegelijk op de fiets te rijden;
- Te rijden onder invloed van alcohol, drugs of medicatie die de rijvaardigheid beïnvloedt;
- De fiets te gebruiken op plaatsen waar dit wettelijk niet toegelaten is.
2. Het dragen van een helm wordt verplicht. Deze helm wordt voorzien door het OCMW bij het afsluiten van gebruikersovereenkomst.
3. De Gebruiker zorgt ervoor dat de fiets steeds op een veilige manier wordt gestald en met een stevig fietsslot wordt vastgemaakt aan een vast voorwerp. Dit slot wordt voorzien door het OCMW bij het afsluiten van een gebruikersovereenkomst.
3. De Gebruiker is de enige persoon die mag gebruik maken van de fiets. Hij mag deze fiets enkel gebruiken voor verplaatsingen die zijn kansen op activering te verhogen (sollicitatiegesprekken, woon-werkverkeer, …) in overleg met de trajectbegeleiders.
Artikel 6 – Onderhoud
De Gebruiker verbindt zich ertoe de fiets in goede staat te houden en meldt technische defecten onmiddellijk aan het OCMW. De gebruiker is verantwoordelijk voor klein onderhoud van de fiets.
Artikel 7 – Beëindiging
Deze overeenkomst kan op elk moment door beide partijen schriftelijk beëindigd worden met een opzegtermijn van 7 dagen, tenzij er sprake is van dringende redenen (zoals misbruik of schade) dan wordt de overeenkomst onmiddellijk stopgezet.
Bij beëindiging wordt de fiets in oorspronkelijke staat terug overhandigd aan het OCMW. Dit impliceert dat de fiets gereinigd moet terugbezorgd worden. Indien dit niet het geval is, zal een reinigingskost van 50 euro aangerekend worden.
Artikel 8 – Slotbepalingen
Bij betwisting zal in eerste instantie getracht worden tot een minnelijke regeling te komen. Indien dit niet mogelijk is, zal het geschil voorgelegd worden aan het Vredegerecht van Willebroek.
Toelichting
De artikelen 60 en 61 van de OCMW-wet, die de mogelijkheid bieden om gerechtigden via tewerkstelling ervaring te laten opdoen binnen het OCMW of door arbeidsovereenkomsten bij reguliere werkgevers toe te leiden naar duurzame tewerkstelling.
De communicatie met het kabinet van Integratie, waarin werd bevestigd dat in maart 2026 een hervorming van de werkloosheidsreglementering in werking treedt, met als gevolg dat een groot aantal personen hun werkloosheidsuitkering verliest, waarvan circa 156 personen in Puurs-Sint-Amands.
Vraag aan het bestuur om een onderzoek op te starten gericht op het identificeren en in kaart brengen van potentiële partners in de private sector, met het oog op de toepassing van artikel 61 ter activering van leefloners op de private arbeidsmarkt.
Dit met het oog op een tijdige voorbereiding op de komende federale hervormingen en het maximaliseren van duurzame tewerkstelling.
Amendement ingediend door CD&V-teamkoen
Motivering
Het OCMW blijft inzetten op duurzame tewerkstelling via een gefaseerde aanpak, met oog voor kwaliteit, haalbaarheid en realisme. Momenteel werken we binnen het activeringstraject art 60 vanuit het OCMW vooral samen met sociaal-economie initiatieven, scholen en overheid (bv lokaal bestuur). De ervaring leert dat deze samenwerkingen leiden tot maximale groeikansen en competentieversterking van de OCMW-cliënten om ze zo duurzaam te activeren op lange termijn.
Samenwerking met privépartners (binnen art 61 of art 60 privé) blijven we daarnaast ook onderzoeken. Er zijn wel enkele bezorgdheden en aandachtspunten die we in het oog moeten houden..
We stellen voor om het beleid te bevestigen zoals het nu loopt:
- Blijven onderzoeken van samenwerking privépartners zonder specifieke timing of prioriteit met extra aandacht voor de specifieke doelstelling van artikel 60/61.. We gaan samen overleggen met andere besturen in de regio hoe we dit verder aanpakken.
- Gefaseerde aanpak: eerst art 60 via sociale economie en partners, dan eventueel uitbreiding.
- Sterke profielen worden rechtstreeks naar VDAB/interim gestuurd die in privé-initiatieven kunnen zoeken.
Rechtstreekse samenwerking met privé en artikel 60 en 61 blijft mogelijk, maar gefaseerd en met oog voor efficiëntie en realisme. Dit zal eerder uitzonderlijk gebeuren, dus we moeten een realistische afweging maken om het personeel en werkmiddelen zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten.
Amendement
Vervanging van enig artikel:
De OCMW-raad neemt kennis dat de dienst trajectbegeleiding reeds een onderzoek gestart is naar de mogelijkheden tot samenwerken met privébedrijf als activeringstraject (binnen artikel 61 of artikel 60-privé), dit in samenwerking met de besturen Bornem en Willebroek.
Rechtstreekse samenwerking met privé in de vorm van artikel 60/61-trajecten blijft een piste, maar gefaseerd en met oog voor efficiëntie en realisme. Gezien de beperkte doelgroep die niet rechtstreeks naar VDAB kan gestuurd worden noch een ‘regulier’ artikel 60 kan starten, zal dit eerder uitzonderlijk gebeuren. Er dient steeds een realistische afweging te worden gemaakt zodat personeel en werkmiddelen zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen worden ingezet in de uitdagende periode die in 2026 op ons afkomt.
Besluit
Enig artikel: De OCMW-raad neemt kennis dat de dienst trajectbegeleiding reeds een onderzoek gestart is naar de mogelijkheden tot samenwerken met privébedrijf als activeringstraject (binnen artikel 61 of artikel 60-privé), dit in samenwerking met de besturen Bornem en Willebroek.
Rechtstreekse samenwerking met privé in de vorm van artikel 60/61-trajecten blijft een piste, maar gefaseerd en met oog voor efficiëntie en realisme. Gezien de beperkte doelgroep die niet rechtstreeks naar VDAB kan gestuurd worden noch een ‘regulier’ artikel 60 kan starten, zal dit eerder uitzonderlijk gebeuren. Er dient steeds een realistische afweging te worden gemaakt zodat personeel en werkmiddelen zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen worden ingezet in de uitdagende periode die in 2026 op ons afkomt.
Toelichting
De overheidsopdracht voor het organiseren van busvervoer met inbegrip van chauffeur onder de vorm van een raamovereenkomst loopt ten einde en moet opnieuw worden aanbesteed.
De opdracht omvat:
De dienst Beleven stelt voor voor om een nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven waarbij de prijzen worden vastgesteld gedurende een contractueel bepaalde periode van 1 februari 2026 t.e.m. 31 januari 2027.
De dienst Beleven stelt voor om de Gemeente Puurs-Sint-Amands te mandateren om procedure te voeren en in naam van het OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om procedure te voeren en in naam van OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 2: De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 147.960,00 € excl. btw of 156.837,60 € incl. 6% btw. De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in het exploitatiebudget van 2026 voor de gemeente (25-210102/0703-00/61300270, 25-220101/0751-00/61410200) en het OCMW (25-140102/0870-00/61300270).
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn