Door Vlaanderen wordt er een concrete doelstelling van 35.000 bijkomende (semi)publieke CPE (Charging Point Equivalent of laadpuntequivalenten) te realiseren tegen 2025 voorop gesteld.
Op 5 november 2021 heeft minister Somers voorgesteld om vanaf 2022 die doelstelling op te trekken naar anderhalf laadpunt per 100 inwoners om zo 99.000 laadpunten tegen 2030 te hebben.
Vanuit Vlaanderen is de oefening gemaakt in hoeveel laadpunten de doelstelling zich vertaalt: voor Puurs-Sint-Amands komt dit op 197 CPE’s, op basis van inwoners en oppervlak, tegen 2025.
De plaatsing van dit laadpunt valt onder 'paal volgt wagen' die zijn aangevraagd aan MOW-Vlaanderen.
Charge Point Operator voor dit project is Engie.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straat het statuut kregen van lokale wegen type II
De plaatsing van dit laadpunt valt onder 'paal volgt wagen' die zijn aangevraagd aan MOW-Vlaanderen voor Schoolstraat 15, in overleg met dienst Mobiliteit is er gekozen om de paal naast de bestaande paal te plaatsen thv St-katharinastraat nr. 170 vlakbij de aangevraagde plaats. De infrastructuur van de gekozen plaats is beter geschikt om een extra paal te plaatsen.
Artikel 1: Op de parkeerstrook thv St-Katharinastraat 170 komen twee extra parkeerplaatsen voor elektrisch laden.
Artikel 2: Deze regeling wordt aangeduid met verkeersbord E9a met onderbord voor elektrische of hybride elektrische voertuigen (of toegevoegd rechtsonder het verkeersbord E9a).
Artikel 3: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.