Terug
Gepubliceerd op 13/10/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 12/10/2021 - 21:05

Aanvullend verkeersreglement Lichterstraat - Uitbreiding Zone 50

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Raoul Paridaens

Het eerste deel van de Lichterstraat na de bebouwde kom is momenteel geen deel van de zone 50. Maximumsnelheid tot Lichterstraat nr. 34 is 50km/u, daarna bedraagt de maximumsnelheid 70km/u (na bord C45). Aangezien er een extra oversteekplaats wordt voorzien ter hoogte van de uitrit van Pfizer (thv Lichterstraat nr.30 - vroegere transversale weg), er reeds een andere oversteekplaats aanwezig is aan parking Pfizer/sportpark De Schans, en dat er een bushalte met oversteekplaats is ter hoogte van de Turnhal op sportpark De Schans en de zijstraat Lichterveld reeds zone 50 is, is het aangewezen de zone 50 door te trekken tot Lichterstraat nr.51. De uitbreiding van de zone 50 verhoogt de verkeersveiligheid.

Aanleiding

Het eerste deel van de Lichterstraat na de bebouwde kom is momenteel geen deel van de zone 50. Maximumsnelheid tot Lichterstraat nr.34 is 50km/u, daarna bedraagt de maximumsnelheid 70km/u (na bord C45). Aangezien er een extra oversteekplaats wordt voorzien ter hoogte van de uitrit van Pfizer (thv Lichterstraat nr.30 - vroegere transversale weg), er reeds een andere oversteekplaats aanwezig is aan parking Pfizer/sportpark De Schans, en dat er een bushalte met oversteekplaats is ter hoogte van de Turnhal op sportpark De Schans en de zijstraat Lichterveld reeds zone 50 is, is het aangewezen de zone 50 door te trekken tot Lichterstraat nr.51. De uitbreiding van de zone 50 verhoogt de verkeersveiligheid.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straat het statuut kreeg van lokale wegen type 2.

Er wordt een zebrapad voorzien ter hoogte van Lichterstraat nr. 30, dit zal de veiligheid voor de gebruikers van de tijdelijke parking van Pfizer aan de overkant verhogen.

Door een zone 50 permanent in te voeren vanaf sportpark De Schans tot aan de bebouwde kom van Kalfort zal de veiligheid en leefkwaliteit permanent verbeteren.

De zone 50 wordt als volgt afgebakend:

  • Vanaf de middenberm ter hoogte van Lichterstraat nr. 18 begint en eindigt de zone 50 aansluitend op het begin/einde bebouwde kom.
  • Ter hoogte van de Lichterstraat  nr.51 begint aan de onpare kant en eindigt de zone 50 aan de pare kant.
  • In de Lichterstraat wordt een begin- en eindbord van de zone 50 toegevoegd ter hoogte van nr.18.
  • Het bord dat einde 50km/u aangeeft ter hoogte van Lichterstraat nr.34 wordt weggehaald.
  • Het bord dat 50km/u aangeeft ter hoogte van Lichterstraat nr.34 wordt weggehaald.
  • In de Lichterstraat wordt een begin- en eindbord van de zone 50 toegevoegd ter hoogte van nr.51.
  • Aan het begin van het Lichterveld worden de borden die het begin en einde zone 50 aangeven verwijderd aangezien deze in de nieuwe zone 50 ligt.
Besluit

Artikel 1: In de Lichterstraat van huisnummer 18 tot huisnummer 51 wordt zone 50 ingevoerd; het begin van de zone 50 wordt aangeduid met een verkeersbord F4a; het einde van de zone 50 wordt aangeduid met een verkeersbord F4b.

Artikel 2:Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.