Toelichting
Bij gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 werd Sophie Van Praet aangesteld om te zetelen in de gemeenteraadscommissie Algemeen bestuur, ondersteuning en dienstverlening. Aangezien Sophie Van Praet het mandaat opnam als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en tevens als schepen toegevoegd werd, stelt CD&V-teamkoen voor Sophie Van Praet te vervangen door raadslid Robbe Cooremans.
Besluit
Enig artikel: Raadslid Robbe Cooremans zal schepen Sophie Van Praet vervangen in de gemeenteraadscommissie Algemeen bestuur, ondersteuning en dienstverlening.
Toelichting
Bij gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 werd Sophie Van Praet aangesteld om te zetelen in de gemeenteraadscommissie Ruimte. Aangezien Sophie Van Praet het mandaat opnam als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en tevens als schepen toegevoegd werd, stelt CD&V-teamkoen voor Sophie Van Praet te vervangen door raadslid Robbe Cooremans.
Besluit
Bij gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 werd Sophie Van Praet aangesteld om te zetelen in de gemeenteraadscommissie Ruimte. Aangezien Sophie Van Praet het mandaat opnam als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en tevens als schepen toegevoegd werd, stelt CD&V-teamkoen voor Sophie Van Praet te vervangen door raadslid Robbe Cooremans.
Toelichting
Bij gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 werd Sophie Van Praet aangesteld om te zetelen in de gemeenteraadscommissie Beleven, welzijn en samenleven. Aangezien Sophie Van Praet het mandaat opnam als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en tevens als schepen toegevoegd werd, stelt CD&V-teamkoen voor Sophie Van Praet te vervangen door raadslid Robbe Cooremans.
Besluit
Enig artikel: Raadslid Robbe Cooremans zal schepen Sophie Van Praet vervangen in de gemeenteraadscommissie Beleven, welzijn en samenleven.
Toelichting
Op de vergadering van het beheerscomité GAS Rivierenland d.d. 1 december 2023 werd voorgesteld om de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Mechelen en de deelnemende gemeenten voor de behandeling van dossiers administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) te herzien omwille van de volgende redenen:
Deze gewijzigde samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Mechelen en de gemeente Puurs-Sint-Amands wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands.
Besluit
Artikel 1: de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Puurs-Sint-Amands en de stad Mechelen voor de behandeling van de dossiers gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Puurs-Sint-Amands van 20 december 2021, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2024.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt volgende overeenkomst met de Stad Mechelen goed met inwerkingtreding op 1 januari 2024:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST TUSSEN DE GEMEENTE PUURS-SINT-AMANDS EN DE STAD MECHELEN VOOR BEHANDELING DOSSIERS GEMEENTELIJKE ADMINISTRATIEVE GELDBOETES VOOR BEPERKTE SNELHEIDSOVERTREDINGEN (GAS 5)
TUSSEN : De GEMEENTE PUURS-SINT-AMANDS, gevestigd te Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, voor wie optreden Koen Van den Heuvel, burgemeester en Raoul Paridaens, algemeen directeur, hierna genoemd “de gemeente Puurs-Sint-Amands ”
EN : De STAD MECHELEN, gevestigd te Grote Markt 21, 2800 Mechelen, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester
Toelichting
Op de vergadering van het beheerscomité GAS Rivierenland d.d. 1 december 2023 werd voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Mechelen, in haar hoedanigheid als beherende gemeente van GAS-Rivierenland, en de deelnemende gemeenten voor de behandeling van dossiers administratieve geldboetes voor inbreuken parkeren en stilstaan (GAS 4) te herzien omwille van de volgende redenen:
Deze samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Mechelen en de gemeente Puurs-Sint-Amands wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands.
Besluit
Artikel 1: het besluit van de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands van 25 maart 2019 betreffende de samenwerkingsovereenkomst met de stad Mechelen in haar hoedanigheid als beherende gemeente van GASAM met als doel de administratieve afhandeling van de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals opgenomen in de gelijknamige bijzondere politieverordening van de gemeente Puurs-Sint-Amands d.d. 16 december 2019 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024.
Artikel 2: De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands keurt volgende overeenkomst met de stad Mechelen goed met ingang van 1 januari 2024:
OVEREENKOMST TUSSEN DE GEMEENTE PUURS-SINT-AMANDS EN DE STAD MECHELEN VOOR BEHANDELING DOSSIERS GEMEENTELIJKE ADMINISTRATIEVE GELDBOETES VOOR INBREUKEN PARKEREN EN STILSTAAN (GAS4)
TUSSEN : De gemeente Puurs-Sint-Amands, gevestigd te Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, voor wie optreden Koen Van den Heuvel, burgemeester en Raoul Paridaens, algemeen directeur, hierna genoemd “de gemeente Puurs-Sint-Amands ”
EN : De stad Mechelen, gevestigd te Grote Markt 21, 2800 Mechelen, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, voor wie optreden Bart SOMERS, burgemeester en Myriam COLLE, secretaris wnd., hierna genoemd “de stad Mechelen”
Wordt, met in acht name van:
- artikel 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet ;
- de overeenkomst Interlokale Vereniging GAS Arrondissement Mechelen (hierna GAS-Rivierenland) ;
- de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties die in voege is getreden op 1 januari 2014 en meer precies artikel 23 ;
- het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties ;
- het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen ;
- de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Puurs-Sint-Amands van 16 december 2019;
- het protocol met de Procureur des Konings, goedgekeurd door de gemeenteraad van de gemeente Puurs-Sint-Amands van 25 maart 2019;
Artikel 1
Onderhavige overeenkomst met inwerkingtreding op 1 januari 2024 heeft als voorwerp een samenwerkingswerkingsverband op te zetten tussen de gemeente Puurs-Sint-Amands en de stad Mechelen in haar hoedanigheid als beherende gemeente van GAS-Rivierenland met als doel de administratieve afhandeling van de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals opgenomen in de gelijknamige bijzondere politieverordening van de gemeente Puurs-Sint-Amands d.d. 16 december 2019;
Artikel 2
§1. De vaststellingen worden door GAS-Rivierenland verwerkt conform de procedure die als volgt wordt beschreven in §2.
§2. Een sanctionerend ambtenaar van GAS-Rivierenland deelt binnen 15 dagen na ontvangst van de vaststelling van de inbreuk, bij gewone zending, aan de overtreder de gegevens mee wat betreft de kwalificatie van de inbreuk en het bedrag van de hieraan verbonden boete. De overtreder heeft 30 dagen om verweer in te dienen bij gewone post, en zelfs mondeling indien de voorgestelde boete hoger is dan 70 euro. Indien het verweer ongegrond wordt verklaard heeft de overtreder opnieuw 30 dagen om de boete te betalen.
Indien de boete niet wordt betaald binnen 30 dagen te rekenen vanaf de kennisgeving van de boete aan de overtreder of vanaf de kennisname van de afwijzing van het door de overtreder ingediende verweer zal het dossier worden overgenomen door de dienst Financiën van de gemeente Puurs-Sint-Amands dewelke instaat voor de aanmaning tot betaling en de navolgende procedure van invordering GAS-Rivierenland maakt hiertoe de nodige gegevens van de dossiers van de onbetaalde boetes waarvoor geen ontvankelijk en gegrond verweer werd ingediend over aan de dienst Financiën van de gemeente Puurs-Sint-Amands.
Artikel 3
Stad Mechelen als beherende gemeente van GAS-Rivierenland neemt de volgende taken op zich in de uitvoering van onderhavige overeenkomst:
- maakt een model van de bijzondere politieverordening op, en zorgt voor de nodige aanpassingen in overeenstemming met het wetgevend kader. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om het model van verordening voor te leggen aan zijn gemeenteraad voor goedkeuring;
- zorgt voor het protocolakkoord tussen de gemeente Puurs-Sint-Amands en de Procureur des Konings, en voor de vernieuwing ervan;
- zorgt voor de ontwikkeling en optimalisatie van de bestuursspecifieke beheerssoftware teneinde de samenwerking tussen GAS-Rivierenland en de gemeente Puurs-Sint-Amands voor wat betreft de vaststelling en verwerking van alle nodige gegevens met het oog op het innen van de boetes vlot te laten verlopen;
- zorgt voor de aanmaak van een digitaal bestand (PDF en XML-formaat) met brieven aan overtreders en bijhorende facturen, inclusief de generatie van de OGM-nummers op de facturen en de communicatie hiervan aan de dienst Financiën van de gemeente Puurs-Sint-Amands; de gemeente Puurs-Sint-Amands zorgt voor de afdruk en de verzending en draagt er ook de kosten van. Teneinde GAS-Rivierenland toe te laten deze documenten aan te maken is het absoluut noodzakelijk dat de betreffende PV’s van de politie elektronisch in PDF-formaat worden bezorgd mét bijgevoegde TXT-File die alle relevante gegevens van de PV’s bevat, beide files worden opgemaakt volgens een vastgelegd sjabloon;
- behandelt volledig de administratieve en inhoudelijke verwerking van de verweren, zowel de schriftelijke als mondelinge of telefonische vragen en klachten en draagt er de kosten (aanmaak en verzending beslissingen na verweer) van;
- zorgt voor jaarlijkse analyse van de uitvoering van haar taak ingevolge deze overeenkomst;
- indien de overtreder beroep aantekent tegen de opgelegde boete of de vaststelling door de sanctionerend ambtenaar, zal laatstgenoemde de gemeente Puurs-Sint-Amands voor de politierechtbank rechtsgeldig vertegenwoordigen.
Artikel 4
De gemeente Puurs-Sint-Amands verbindt zich ertoe een kostprijs te betalen per dossier als vergoeding voor de door de stad Mechelen als beherende gemeente van GAS-Rivierenland behandelde dossiers, in uitvoering van onderhavige overeenkomst. Deze vergoeding dekt alle kosten door Stad Mechelen gemaakt, inclusief personeelskosten.
De stad Mechelen factureert op het einde van elk kwartaal deze vergoeding. De facturen zijn betaalbaar binnen 30 dagen.
Deze kostprijs bedraagt 6,9 EUR/dossier. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast in functie van de index van de wedden in de openbare sector (d.d. 01/01).
Artikel 5
De overeenkomst treedt in werking op 1 januari 2024 en geldt voor onbepaalde duur. Zij kan op elk ogenblik worden aangepast mits goedkeuring van beide partijen. Beide partijen kunnen te allen tijde een einde maken aan deze overeenkomst mits het in acht nemen van een opzegperiode van 12 maanden.
Artikel 6
Partijen verbinden zich ertoe drie maanden na het in werking treden van onderhavige overeenkomst gezamenlijk overleg te plegen over het functioneren van deze overeenkomst in de praktijk. Naar aanleiding van dit overleg kan huidige overeenkomst meer in detail worden uitgewerkt. Na dit overleg na 3 maanden, zullen partijen gezamenlijk overleg plegen volgens noodzaak of op vraag van één van beide partijen. Partijen zullen steeds elk geschil aangaande de uitvoering van de overeenkomst in onderling overleg trachten op te lossen.
Toelichting
De gemeenteraad heeft in vergadering van 19 december 2022 de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties vastgesteld.
Sedert 31 oktober 2022 is de gemeente Puurs-Sint-Amands, als pilootgemeente, aan de slag met het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Vanaf 1 januari 2024 wordt het gebruik van het platform decretaal verplicht voor alle steden en gemeenten en vanaf 1 februari 2024 ook voor alle aanvragers.
De retributie die door de aanvrager zal dienen te worden betaald, zal bestaan uit deels de gemeentelijke retributie, deels uit een platformretributie bepaald door de Vlaamse Overheid.
De volledige retributie wordt geïnd door Athumi, zijnde het Vlaams Datanutsbedrijf (EVA van de Vlaamse overheid), waardoor onder andere artikel 7 van huidig retributiereglement dient aangepast te worden. Het gemeentelijk deel zal periodiek (maandelijks) worden doorgestort naar de gemeente. M.b.t. deze retributie dienen ook nieuwe vrijstellingen voorzien te worden in artikel 6 van dit reglement.
Een tweede aanpassing betreft de retributie op afgifte van een identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar).
Veel -12 jarigen beschikken over een kids-ID. Gezinnen hebben een kids-ID nodig om met hun kinderen te reizen binnen Europa of om Europa binnen te komen. Voor Belgische kinderen is deze ID al langer elektronisch, maar voor niet-Belgische kinderen ging het om een papieren kaart. Deze papieren kaartjes werden aangemaakt door de gemeente. Daarom werd er destijds geopteerd voor een extra bijdrage van 1 euro. De elektronische kids-ID voor niet-Belgische kinderen gaan vanaf 15 januari 2024 aangemaakt worden door de FOD Binnenlandse zaken. Daarom wordt voorgesteld om geen extra kosten meer aan te rekenen naar analogie met de elektronische kids-ID voor Belgische kinderen.
Een derde aanpassing betreft het toevoegen van dringende aanvragen identiteitsbewijzen van niet-Belgische kinderen: tarief FOD + 0 euro en het verwijderen van zeer dringende aanvragen van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen (twee werkdagen) tarief FOD + 1,5 euro wegens niet langer voorzien door de FOD.
Een vierde aanpassing betreft het weglaten van de leveringstermijnen daar deze regelmatig worden aangepast door de FOD Binnenlandse Zaken.
Een vijfde aanpassing betreft het toevoegen van super spoedprocedure < 18 jaar: tarief FOD + 0 euro en super spoedprocedure > of = 18 jaar: tarief FOD + 5 euro.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties opnieuw vast te stellen met ingang van 1 februari 2024.
Besluit
Artikel 1: Opheffing
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 van Puurs-Sint-Amands inzake de vaststelling van de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties wordt opgeheven vanaf 1 februari 2024.
Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een termijn van 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025 worden gemeentelijke retributies gevestigd voor het afleveren van allerhande administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties door de gemeente.
Artikel 3: Definities
Onder volgend begrip wordt verstaan:
Artikel 4: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het administratief stuk of prestatie vraagt of aan wie het gevraagde stuk wordt uitgereikt.
Artikel 5: Tarieven
De retributies worden als volgt vastgesteld:
Op administratieve stukken:
5.1. Op afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen
5.2. Op afgifte van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen
5.3. Op afgifte van een kids-ID aan Belgische kinderen (-12 jaar)
5.4. Op afgifte van een identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar)
5.5. Op afgifte van paspoorten
5.6. Op afgifte van reistitels (voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen)
5.7. Op afgifte attest van immatriculatie:
5.8. Op afgifte van rijbewijzen
5.9. Op afgifte van trouwboekje:
5.10. Op afgifte van slachtbewijzen:
5.11. Bij afleveren van de vergunning tot wijziging voornaam:
Wanneer de gevraagde administratieve stukken per post dienen overgemaakt te worden, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Deze bijkomende kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.
Op administratieve prestaties:
5.12. Voor het maken van fotokopieën:
Een recto verso kopie wordt als twee kopieën beschouwd.
5.13. Het afleveren van een uittreksel uit de gemeentelijke inventaris van risicogronden:
5.14. Verstrekken van inlichtingen die gepaard gaan met:
5.15. Bij voltrekking van een huwelijk:
5.16. Bij afgifte van conformiteitsattest:
a. niet ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard is op datum van aanvraag,
b. bij controle minder dan 9 strafpunten behaalt, gemeenschappelijke delen inbegrepen;
Artikel 6: Vrijstellingen
§1. Van de retributies worden vrijgesteld:
§2: Van de retributies in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet worden vrijgesteld:
Artikel 7: Wijze van inning
§1. De retributies moeten contant betaald worden bij de aanvraag of uiterlijk bij het afleveren van de stukken of het leveren van de administratieve prestaties.
§2. M.b.t. de retributies die geheven worden in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet, staat Athumi in voor de inning van deze retributies en dit conform artikel 21 van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) in naam en voor rekening van de gemeente. Deze retributies worden periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 8: Invordering
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.
Artikel 9: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit retributiereglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 januari 2024, treedt in voege op 1 februari 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Toelichting
Een Autonoom gemeentebedrijf wordt als een bedrijfseconomische organisatie beschouwd waardoor de winstgevendheid van het AGB moet gegarandeerd zijn. Voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van afschrijvingen, aanleggen van provisies, …) en mag men niet louter vergelijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen/dagboek voor ontvangsten anderzijds. Het globale resultaat van de activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking te worden genomen. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten. De winst/verlies-positie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde (cfr. “Beslissing E.T. 129.288” van 19 januari 2016). Volgens de statuten van AGB Puurs-Sint-Amands wordt verkoop van gebouwen en gronden niet als uitzonderlijke opbrengst beschouwd daar het betrekking heeft op onroerend goed transacties, hetgeen voorzien is in het doel van het AGB Puurs-Sint-Amands. Dit maakt dat wanneer in een bepaald jaar een verkoop van onroerend goed plaatsvindt, dit mee bijdraagt in het resultaat en streven naar en positief netto-resultaat.
Om winstgevend te zijn, wordt tevens gewerkt met een prijssubsidie waarbij de gemeente er expliciet voor opteert om, rekening houdend met de sportieve, culturele en sociale functie van de sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, geen prijsverhogingen door te voeren ten aanzien van de gebruikers van deze infrastructuur. De gemeente wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, evenals evenementen van cultuur en vermaak toegankelijk zijn voor iedereen. De gemeente verbindt er zich zo toe om voor de periode vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies. De hoogte van de prijssubsidie-factor werd berekend rekening houdende met het feit dat er tevens in 2023 onroerend goed wordt verkocht. Om winstgevendheid van het AGB te garanderen moet de prijs (exclusief btw) die de gebruiker voor het recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd worden met een factor 1,6.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het voorliggend prijssubsidiereglement goed te keuren. Via het reglement kiest de gemeente ervoor om prijssubsidies toe te kennen aan het AGB voor het verlenen van recht op toegang aan gebruikers van de sportinfrastructuur, aan bezoekers van voorstellingen van cultuur of vermaak (eigen programmatie) in de socio-culturele infrastructuur en aan bezoekers van het museum Fort van Liezele en dit alles voor de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024. Er zal een prijssubsidiefactor worden toegepast van 1,6 op de prijzen (excl. BTW) die vooraf reeds werden beslist door het Directiecomité van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands via diverse tarief-beslissingen.
Voor de toekomst blijft het een constante evenwichtsoefening om te oordelen of er al dan niet prijssubsidies noodzakelijk zijn en wat de hiervoor noodzakelijke factor is die moet worden toegepast op de toegangsprijzen. Als tijdens het jaar blijkt dat de subsidiefactor onvoldoende is, kan deze worden aangepast.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad keurt voor het jaar 2024 de prijssubsidiefactor goed van 1,6 op de toegangsprijzen (excl. BTW) tot sportinfrastructuur en evenementen van cultuur of vermaak in socio-culturele-museale infrastructuur' en dit ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands is op 31 oktober 2022, als pilootgemeente, ingestapt in het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Het VIP is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer. Het platform moet het verkrijgen van vastgoedinformatie, in het kader van een verkoop of langdurige verhuur, eenvoudiger maken.
Sinds begin oktober 2022 is de basisversie (MVP) van het VIP in productie voor een beperkt aantal pilootgemeenten en professionele aanvragers (notarissen en vastgoedmakelaars).
Vanaf 1 januari 2024 wordt het gebruik van het VIP decretaal verplicht en zal de inning van de gemeentelijke retributie en de (tijdelijke) platformvergoeding ook via dit platform verlopen. Athumi (het Vlaams Datanutsbedrijf, de overheidsinstantie die VIP beheert) zal hiervoor instaan. De gemeentelijke retributie zal periodiek (maandelijks) aan de gemeente worden doorgestort. Deze retributie is opgenomen in het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties, dat door de gemeenteraad van 29 januari 2024 opnieuw zal worden vastgesteld.
Met de ingang van de decreetfase wordt ook de MVP-fase afgerond en zal het Vastgoedinformatieplatform als één centraal platform dienen voor ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ voor alle percelen in Vlaanderen.
Vanaf 1 februari 2024 zullen ook burgers en andere aanvragers (zoals lokale overheden en hulpverleningszones) gebruik dienen te maken van het VIP voor hun aanvragen voor vastgoedinformatie.
Vanaf de decreetfase zullen Athumi en de steden en gemeenten gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn voor wat betreft het ter beschikking stellen van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’. Volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving is het hierbij noodzakelijk dat er tussen Athumi en elke gemeente een overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken opgemaakt en ondertekend wordt. Gezien Athumi eveneens zal instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies vereist dit een verwerkersovereenkomst.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand reglement m.b.t. de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform vast:
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van [DATUM] over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet. Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Puurs-Sint-Amands een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet. Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi (1). De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
(1) https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform
Artikel 4 - Bedrag en vrijstellingen
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgesteld in het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 29 januari 2024. Eveneens worden alle organisaties die vrijstelling van retributie genieten opgenomen in genoemd retributiereglement.
Artikel 5 - Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Puurs-Sint-Amands en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Puurs-Sint-Amands wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform. De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Puurs-Sint-Amands en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 6 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Puurs-Sint-Amands via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 7 - Bekendmaking
Dit reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 januari 2024 en treedt in werking op 1 februari 2024.
Het reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Toelichting
Uit een eerste analyse van het beleidsplan Ruimte en Mobiliteit werd vastgesteld dat Breendonk nood heeft aan extra groene ruimte rondom de kern. Dit om de dorpskern klimaatbestendig te maken. Het gebied ten westen van de Groenstraat kwam in aanmerking voor de aanplant van een bos. Hiervoor werd een inrichtingsplan opgemaakt dat op 13 juni 2022 aan de inwoners van Breendonk werd voorgesteld en enthousiast werd onthaald. Dit inrichtingsplan is terug te vinden op www.puurs-sint-amands.be/steenbossen.
Het plangebied van dit inrichtingsplan is grotendeels gelegen in agrarisch gebied en voor een deeltje in woonreservegebied. De opmaak van een RUP is daarom noodzakelijk om het goedgekeurde inrichtingsplan planologisch te laten overstemmen met de juiste bestemming (voornamelijk bosgebied).
De opmaak van een RUP verloopt in verschillende stappen:
- voorbereidende fase - (afgerond)
- opmaak van start- en procesnota - (afgerond)
- raadpleging publiek en adviesvraag over de start- en procesnota - (afgerond)
- opmaak scopingsnota
- opmaak voorontwerp-RUP met bijhorende procesnota
- voorlopige vaststelling ontwerp-RUP door gemeenteraad
- openbaar onderzoek
- definitieve vaststelling RUP door gemeenteraad
De start- en procesnota werd van 17/04/2023 tot en met 15/06/2023 ter raadpleging aan het publiek voorgelegd. Met input van de tijdens de publieke raadpleging ontvangen adviezen en reacties werd een voorontwerp-RUP (met geïntegreerd een milieueffectenrapportage) opgemaakt. Dit voorontwerp-RUP werd geadviseerd door verschillende adviesinstanties. De ontvangen adviezen werden vervolgens verwerkt in een ontwerp-RUP. Dit ontwerp-RUP bestaat uit een plan bestaande en juridische toestand, een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, toelichtingsnota en bijhorende procesnota.
Dit ontwerp-RUP wordt nu ter voorlopige vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
Navolgend wordt een openbaar onderzoek georganiseerd van 5/2/2024 tot en met 4/4/2024.
Besluit
Artikel 1: Het deel van de goedgekeurde verkaveling 1973/17 dat bestemd is als openbaar groen en speelruimte én dat opgenomen is binnen het plangebied van voorliggend RUP Steenbossen, wordt opgeheven uit de verkaveling 1973/17.
Artikel 2: De gemeenteraad stelt het ontwerp RUP 'Steenbossen’ voorlopig vast. Dit ontwerp RUP bestaat uit een plan bestaande en juridische toestand, een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, een toelichtingsnota en bijhorende procesnota.
Artikel 3: De gemeenteraad neemt akte dat het openbaar onderzoek zal lopen van 5/2/2024 tot en met 4/4/2024.
Toelichting
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022122455, o/ref. GMI 2022 385) ingediend voor het wegenis- en rioleringsproject Nijvendries, Nijven (deel), Schaddekensdries (deel) en Voortstraat te 2890 Puurs-Sint-Amands met vaststelling rooilijn. De aanvraag heeft betrekking op volgende kadastrale percelen: 6de afdeling sectie B nrs. 256A, 371N, 288E2, 253, 315F, 370F, 252C, 161M, 295B, 263G, 290, 289H, 289F, 291C, 289M, 289G, 293B, 2891L, 366D, 254C, 363E, 366C, 370G, 255A, 366B, 294A, 172, 371K, 366F, 264B, 254A, 361K, 168F, 254B, 264C, 360H, 273L, 368H, 361H, 315H en 389D.
In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van gemeentewegen opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 9 oktober 2023 tot en met 7 november 2023. Er werden opmerkingen en bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak van de wegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Besluit
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de wijziging van gemeentewegen Nijvendries, Nijven (tussen nr. 36 en nr. 38 en tussen nr. 51 en nr. 61), Schaddekensdries (ter hoogte van nr. 2 en nr. 3) en Voortstraat (tussen Schaddekensdries en Lippeloseweg) goed volgens het ontwerp van rooilijnplan zoals opgemaakt door landmeter-expert op 31/08/2023, inclusief de vermelde breedte en ligging.
Artikel 2: de gemeenteraad beslist dat deze gemeentewegen als volgt uitgerust moeten worden:
- rijweg in asfalt
- voetpad in betonstraatstenen
Artikel 3: de gemeenteraad beslist dat deze gemeentewegen zullen opgenomen worden in het openbaar domein.
Toelichting
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023107390 / OV 2023 395) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Breutheide, 7e afdeling, sectie B nr. 27A.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de wijziging van een gemeenteweg ter plaatse van de Breutheide opgenomen, met vaststelling van een nieuwe rooilijn.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 09/11/2023 tot en met 08/12/2023.
Er werd één standpunt, opmerking of bezwaar ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Besluit
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023107390 / OV 2023 395) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Breutheide, 7e afdeling, sectie B nr. 27A.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de wijziging van een gemeenteweg ter plaatse van de Breutheide opgenomen, met vaststelling van een nieuwe rooilijn.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 09/11/2023 tot en met 08/12/2023.
Er werd één standpunt, opmerking of bezwaar ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Toelichting
De vraag naar standplaatsen is groter dan het huidig aanbod.
Een uitbreiding van het woonwagenpark is daarom aangewezen.
Op de gemeenteraad van 21 november 2022 werd reeds een bestek en raming voor de uitbreiding van het woonwagenpark, opgemaakt door studiebureau Sweco, Arenbergstraat 13, bus 1 te 1000 Brussel goedgekeurd.
De subsidiërende overheid, Wonen in Vlaanderen, stelde echter bijkomende eisen waardoor het dossier volledig herbekeken diende te worden. De Vlaamse regering heeft inmiddels beslist om de subsidiëring vanaf 1 januari 2024 definitief stop te zetten.
Hiermee rekening houdend werd door de technische dienst een aangepast ontwerp opgemaakt voor 6 standplaatsen.
Het ontwerp werd opgemaakt vanuit het standpunt dat we de standplaatsen, in waterdoorlatende materialen, door onze eigen diensten laten uitvoeren en voor de sanitaire units prefab units voorzien.
Per 2 standplaatsen wordt een prefab sanitaire unit zonder berging voorzien met daarin 2 badkamers (1 per standplaats).
Voor het leveren en plaatsen van de units werd een bestek met nr. G-2023-075 opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 210.000,00 € excl. btw of 254.100,00 € incl. 21% btw (Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De omgevingswerken zullen gefaseerd uitgevoerd worden door onze eigen diensten.
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. G-2023-075 en de raming voor de opdracht “Plaatsen sanitaire unit Schoubroek Deel 2 ”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 210.000,00 € excl. btw of 254.100,00 € incl. 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0622-00/22400007 (actie 25-040211).
Toelichting
Om de centra van de deelgemeenten op te fleuren worden er jaarlijks eenjarige bloemen voorzien van mei tot oktober.
We organiseren hiervoor een prijsvraag.
In het kader van de opdracht “Huur en onderhoud zomerbloemen 2024 - 2025 - 2026” werd een bestek met nr. G-2024-006 opgesteld door Groenbeheer.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 62.450 € excl. btw of 72.504,50 € incl. btw per jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. G-2024-006 en de raming voor de opdracht “Huur en onderhoud zomerbloemen 2024 - 2025 - 2026”, opgesteld door Groenbeheer worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 62.450 € excl. btw of 72.504,50 € incl. btw per jaar.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is/wordt voorzien in 2024, 2025 en 2026 in het exploitatiebudget bij registratiesleutels 0680-00/61300270 en 0680-00/61410200.
Toelichting
De wegenis in de Wolfstraat en Walsingen is in erbarmelijke staat en de riolering dient vernieuwd te worden.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken in Wolfstraat met zijstraten en Walsingen” werd oorspronkelijk gegund aan studiebureau Talboom uit Puurs. Hun activiteiten zijn overgenomen door SWECO BELGIUM NV, Arenbergstraat 13, Bus 1 te 1000 Brussel.
Er zullen werken uitgevoerd worden in de Wolfstraat (incl. Walsingen) vanaf de N17 tot aan Liezele-Dorp (kort voor de Theo Andriesstraat) en in Liezelbroek. Er wordt een gescheiden riolering aangelegd waarbij regenwater maximaal wordt afgekoppeld op openbaar domein en op de aanpalende private eigendommen.
In het kader van de opdracht “Weg- en rioleringswerken in Wolfstraat met zijstraten en Walsingen” werd een bestek met nr. G-2024-008 opgesteld door de ontwerper, SWECO BELGIUM NV, Arenbergstraat 13, Bus 1 te 1000 Brussel. Voor rioolbeheerder Pidpa zijn deze projecten gekend als K-19-079 (Walsingen) en K-19-084 (Wolfstraat). Ze hebben van VMM een toezegging voor rioleringssubsidie.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 8.012.417,79 € excl. btw of 9.695.025,53 € incl. 21% btw.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door rioolbeheerder PIDPA, Vierselse baan 5 te 2280 Grobbendonk. Dit deel wordt geraamd op 7.263.586,52 € incl. 21% btw.
Het aandeel voor het gemeentebestuur wordt geraamd op 2.009.453,72 € excl. btw of 2.431.439,01 € incl. 21% btw (421.985,29 € btw in medecontractant).
Een deel van de riolering en de afkoppelingswerken wordt doorgerekend aan het gemeentebestuur via het derdebetalerssysteem van Pidpa. Dit deel wordt geraamd op 266.569,19 € excl. 21% btw. of 322.548,72 € incl. 21% btw (55.979,53 € btw in medecontractant).
Het totaal aandeel van de gemeente in het project wordt geraamd op 2.276.022,91 € excl. btw of 2.753.987,73 € incl. 21% btw (477.964,82 € btw in medecontractant)
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het studiebureau voorziet dat deze werken 200 werkdagen in beslag zullen nemen.
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. G-2024-008 en de raming voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken in Wolfstraat met zijstraten en Walsingen”, opgesteld door de ontwerper, SWECO BELGIUM NV, Arenbergstraat 13, Bus 1 te 1000 Brussel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 8.012.417,79 € excl. btw of 9.695.025,53 € incl. 21% btw.
Het aandeel van het gemeentebestuur wordt geraamd op 2.009.453,72 € excl. btw of 2.431.439,01 € incl. 21% btw (421.985,29 € btw in medecontractant) en 266.569,19 € excl. 21% btw. of 322.548,72 € incl. 21% btw (55.979,53 € btw in medecontractant) via het derdebetalerssysteem van Pidpa.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: Een deel van de kosten wordt gedragen door de aanbestedende overheid PIDPA, Vierselse baan 5 te 2280 Grobbendonk.
Artikel 4: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Toelichting
In het kader van de opdracht “Opwaardering Steenbossen te Puurs-Sint-Amands” werd een bestek met nr. 481580 opgesteld door de ontwerper, Antea Belgium NV, Roderveldlaan 1, te 2060 Antwerpen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 654.295,13 excl. btw of € 791.697,11 incl. 21% btw (€ 137.401,98 btw medecontractant voor werken in onroerende staat)
Het studiebureau voorziet dat deze werken 100 werkdagen in beslag zullen nemen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door de Polder Vliet en Zielbeek, Stationsstraat 25 te 2870 Puurs-Sint-Amands. Dit deel wordt geraamd op € 202.232,10 excl. btw. Ze hebben een subsidieaanvraag ingediend bij VMM en deze aanvraag is eind december 2023 door de minister aanvaard. Er wordt een samenwerkingsovereenkomst met de Polder opgesteld die moet worden bekrachtigd voor de gunning.
Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Puurs-Sint-Amands. De raming van dit deel bedraagt € 452.063,03 excl. btw. of € 546.996,27 incl. 21% btw (btw medecontractant)
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. 481580 en de raming voor de opdracht “Opwaardering Steenbossen te Puurs-Sint-Amands”, opgesteld door Antea Belgium nv worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 654.295,13 excl. btw of € 791.697,11 incl. 21% btw (137.401,98 € btw medecontractant).
Het gemeentelijk aandeel bedraagt € 452.063,03 excl. btw. of € 546.996,27 incl. 21% btw (btw medecontractant)
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure met meerdere gunningscriteria.
Artikel 3: Een bijdrage zal aangevraagd worden bij Polder Vliet en Zielbeek.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0680-00 / 22000007 (actie 25-010207).
Toelichting
De voetbalvelden en grasvelden in Puurs-Sint-Amands moeten tijdens het maaiseizoen periodiek worden onderhouden.
De Gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om procedure te voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
In het kader van de opdracht “Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands” werd een bestek met nr. G-2024-001 opgesteld door Groenbeheer.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
Basisopdracht (Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands 2024-2025), raming: 74.440,00 € excl. btw of 90.072,40 € incl. 21% btw;
Verlenging 1 (Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands 2025-2026), raming: 74.440,00 € excl. btw of 87.460,00 € incl. btw;
Verlenging 2 (Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands 2026-2027), raming: 74.440,00 € excl. btw of 87.460,00 € incl. btw;
Verlenging 3 (Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands 2027-2028), raming: 74.440,00 € excl. btw of 87.460,00 € incl. btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 297.760,00 € excl. btw of 352.452,40 € incl. btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden en kan maximaal driemaal worden verlengd voor telkens 12 maanden (maximale looptijd: 48 maanden).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29 te 2870 Puurs-Sint-Amands. Dit deel wordt geraamd op 12.440,00 € (op jaarbasis).
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Puurs-Sint-Amands de procedure zal voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. G-2024-001 en de raming voor de opdracht “Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands”, opgesteld door Groenbeheer worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 297.760,00 € excl. btw of 352.452,40 € incl. btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: Een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29 te 2870 Puurs-Sint-Amands.
Artikel 4: Gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 5: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 6: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Artikel 7: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Artikel 8: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024 op artikelnummers:
Toelichting
Niettegenstaande de gemeente Puurs-Sint-Amands reeds aangesloten is voor ICT-apparatuur en ICT-diensten bij het raamcontract van Brugge is het opportuun om ook toe te treden tot de aankoopcentrale en het raamcontract van VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek), Boeretang 200 te 2400 Mol.
De gemeente Puurs-Sint-Amands wenst met onmiddellijke ingang toe te treden tot het raamcontract VITO ICT Infrastructuur met referentie “VITO Infra 2023”.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om met onmiddellijke ingang toe te treden tot de aankoopcentrale en raamcontract met referentie "VITO Infra 2023" van VITO
Artikel 2: Onderhavige beslissing wordt aan VITO meegedeeld.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen zal worden gelast met de (verdere) uitvoering van deze beslissing.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B deel van nummer 284P met een oppervlakte volgens meting van 82,98 m², tegen een totaalprijs van € 16.596,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor het verbeteren van de toegang naar RUP Steenbossen.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B deel van nummer 284P met een oppervlakte volgens meting van 82,98 m², tegen een totaalprijs van € 16.596,00, alle vergoedingen inbegrepen.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse De Rest kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 21A met een oppervlakte volgens meting van 523,41 m², tegen een totaalprijs van € 2.617,05, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging nabij de Vliet en binnen het masterplan Groene Ring.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse De Rest kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 21A met een oppervlakte volgens meting van 523,41 m², tegen een totaalprijs van € 2.617,05, alle vergoedingen inbegrepen.
Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2024: Actie: 25-320601/0119-06/22000007.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs ter plaatse Zeutestraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie A deel van nummer 49G met een oppervlakte volgens meting van 21,22 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Zeutestraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie A deel van nummer 49G met een oppervlakte volgens meting van 21,22 m².
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
Ons bestuur kocht recent percelen grond aan gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Coolhemveld. Deze percelen grond zijn nog in gebruik en dienen te worden vrijgemaakt. Met de pachter werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor percelen grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Coolhemveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummers 819B, 824A, 824E, 825 en 829G met een oppervlakte volgens kadaster van 7140 m², 1550 m², 445 m², 1975 m² en 2120 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 26.460,00.
Besluit
Artikel 1: De gemeente gaat over tot uitwinning van de zittende pachter voor percelen grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Coolhemveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummers 819B, 824A, 824E, 825 en 829G met een oppervlakte volgens kadaster van 7140 m², 1550 m², 445 m², 1975 m² en 2120 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 26.460,00. Deze vergoeding dekt alle welkdanige vergoedingen wegens het eindigen van het gebruik.
Artikel 2: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2024: Actie: 25-320601/0119-06/22000007.
Toelichting
Fiberklaar voorziet, voor de uitrol van het glasvezelnetwerk, de plaatsing van een nieuwe cabine in Ruisbroek aan de Achterhoefweg. Het is noodzakelijk een recht van opstal en een erfdienstbaarheidszone te vestigen op een perceel gemeente-eigendom.
Voor de cabine zelf wordt een opstalrecht gevestigd voor een periode van 60 jaar op een perceel gemeente-eigendom gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Achterhoefweg kadastraal gekend tweede afdeling sectie B deel van nummer 3E met een oppervlakte volgens meting van 29,48 m², tegen een totale éénmalige vergoeding van € 8.000,00. Bijkomend zal een erfdienstbaarheid gevestigd worden op een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Achterhoefweg kadastraal gekend tweede afdeling sectie B deel van nummer 3E. De erfdienstbaarheidszone dient voor de toegang en het aanleggen, installeren, onderhouden, beheren, vervangen en leggen van de glasvezelkabels en koelleidingen ten behoeve van het pop-station, tussen de cabine en het openbaar domein, voor dezelfde duurtijd dan het opstalrecht. De erfdienstbaarheidszone zal kosteloos toegekend worden.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de vestiging van een recht van opstal voor een periode van 60 jaar op een perceel gemeente-eigendom gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Achterhoefweg kadastraal gekend tweede afdeling sectie B deel van nummer 3E met een oppervlakte volgens meting van 29,48 m², ten voordele van Fiberklaar BV, Raymonde de Larochelaan 13, 9051 Gent, tegen een totale éénmalige vergoeding van € 8.000,00. Deze strook grond staat afgebeeld op een metingsplan opgemaakt door Dender Topo, landmeter-expert te Herzele op 13 februari 2023.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft de goedkeuring aan de vestiging van een erfdienstbaarheid op een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Achterhoefweg kadastraal gekend tweede afdeling sectie B deel van nummer 3E. De erfdienstbaarheidszone dient voor de toegang en het aanleggen, installeren, onderhouden, beheren, vervangen en leggen van de glasvezelkabels en koelleidingen ten behoeve van het pop-station, tussen de cabine en het openbaar domein, voor dezelfde duurtijd dan het opstalrecht, ten voordele van Fiberklaar BV, Raymonde de Larochelaan 13, 9051 Gent. De erfdienstbaarheidszone zal kosteloos toegekend worden. Deze strook grond staat afgebeeld op een metingsplan opgemaakt door Dender Topo, landmeter-expert te Herzele op 13 februari 2023.
Artikel 3: De overeenkomst en de akte van vestiging recht van opstal en erfdienstbaarheid zal opgemaakt worden door notariskantoor Verhaegen-Eekhaut-Verlinden uit Puurs-Sint-Amands en notariskantoor Van Laere-Henissen uit Antwerpen. De kosten hieraan verbonden zullen gedragen worden door Fiberklaar NV.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 105F met een oppervlakte volgens meting van 369 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 105F met een oppervlakte volgens meting van 369 m².
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 8E2 met een oppervlakte volgens meting van 105 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 8E2 met een oppervlakte volgens meting van 105 m². De afstand zal plaatsvinden na het lichten van de aankoopoptie.
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand twee stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4X met een oppervlakte volgens meting van 73 m² en deel van nummer 4Z met een oppervlakte volgens meting van 107 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand:
- een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4X met een oppervlakte volgens meting van 73 m²
- een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4Z met een oppervlakte volgens meting van 107 m²
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken grond te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4S met een oppervlakte volgens meting van 204 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4S met een oppervlakte volgens meting van 204 m².
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 5N2 met een oppervlakte volgens meting van 43 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 5N2 met een oppervlakte volgens meting van 43 m².
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer bij Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (hierna genoemd: TMVS), Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden in nieuwe en lopende (raam)overeenkomsten van CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).
De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
CREAT aankoopcentrale heeft een raamcontract met ref. 'Koffieautomaten met bijhorende verbruiksproducten - juli 2021' afgesloten waarin wij als deelnemer bij TMVS kunnen toetreden.
De raamovereenkomst van CREAT met ref. 'Koffieautomaten met bijhorende verbruiksproducten - juli 2021' is momenteel lopende en heeft als contractuele einddatum 30 juni 2026. Deelnemende besturen kunnen instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst. Deelopdrachten (zoals deze) worden steeds gesloten voor een periode van vijf jaar en kunnen bijgevolg de einddatum van de basisovereenkomst overschrijden.
De opdracht werd door CREAT gegund aan de firma Selecta, Industrieweg 10A te 2850 Boom.
Op deze overeenkomst is geen bijdrage in de werking van toepassing. De dienst Aankoop stelt voor om toe te treden tot voornoemd raamcontract van CREAT voor de koffieautomaten voor het nieuw gemeentehuis en later, naar behoefte, de opdracht uit te breiden naar andere locaties.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de toetreding tot de opdracht 'Koffieautomaten met bijhorende verbruiksproducten - juli 2021' goed, waarbij CREAT optreedt als aankoopcentrale.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024 op artikelnummer G-GBB-FAC/0190-00/61510500 - "Drank en catering personeel".
Toelichting
In het kader van de bouw van nieuwe lokalen en de daaraan gekoppelde verhuis van de erkende jeugdverenigingen Chiromeisjes Sint-Amands en Chirojongens Sint-Amands wordt er vanuit het gemeentebestuur een subsidie voorzien om de inrichtingsinvesteringen van de nieuwe lokalen te Sint-Amands mee te financieren en zo het vrijwillige jeugdwerk in de gemeente kwalitatief te ondersteunen.
Er wordt een overeenkomst opgemaakt tussen het gemeentebestuur en BOCSAM vzw. BOCSAM vzw is het overkoepelende orgaan dat de infrastructuur van zowel chirojongens als chiromeisjes beheert en de nieuwbouw van deze verenigingen als bouwheer opvolgt.
Via deze overeenkomst wordt er 140.000 euro voorzien voor de kosten die voortkomen uit de inrichting van het nieuwe lokaal ten gevolge de verhuis daar naar toe.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad keurt onderstaande overeenkomst met betrekking tot het verlenen van een investeringssubsidie ten gevolge de verhuisondersteuning jeugdwerk Chirojongens Sint-Amands en Chiromeisjes Sint-Amands, vertegenwoordigd door BOCSAM VZW, goed:
Tussen:
De gemeente Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands, met ondernemingsnummer 0697.609.548, hier vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, burgemeester in opdracht van Els Goedgezelschap, voorzitter van de gemeenteraad, die haar bevoegdheid tot ondertekening heeft gedelegeerd op 15 oktober 2019, en Raoul Paridaens, algemeen directeur, in uitvoering van een beslissing van de gemeenteraad van 16 oktober 2023.
Hierna genoemd ‘de gemeente’.
enerzijds,
En
Bouwcomité chiro Sint-Amands (BOCSAM VZW), Smissen 2C, 2870 Puurs-Sint-Amands
Hierna genoemd ‘de vereniging’
anderzijds,
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1 - Doel
De gemeente kent een investeringstoelage toe aan de vereniging, die zowel de chiromeisjes Sint-Amands als de chirojongens Sint-Amands vertegenwoordigd, in het kader van de verhuis van jeugdlokalen van de chiromeisjes in de Leerlooierslaan 2 en de chirojongens in de J. Van Droogenbroeckstraat 30 naar de site van GC De Nestel, Buisstraat 19E te Sint-Amands.
De vereniging gebruikt deze toelage om de investeringskosten voor de inrichting, voortkomend uit nieuwbouw van lokalen bestemd voor het uitvoeren van één of meerdere jeugdwerkingen te dekken, alsook voor het gebruiksklaar maken van de nieuwe lokalen.
De toelage dekt de kosten (exclusief BTW) voor materiaal en gepresteerde werkuren die worden gemaakt in het kader van de inrichting en het gebruiksklaar maken van de nieuwe lokalen.
Elk ander gebruik van de toelage is niet toegelaten, tenzij beide partijen hiermee instemmen.
Indien de toelage niet wordt aangewend voor het doel zoals beschreven in dit artikel, dient de vereniging op het eerste verzoek van de gemeente, de toelage terug te betalen. Bij gebrek aan terugbetaling binnen de dertig kalenderdagen te rekenen vanaf het schriftelijk verzoek van de gemeente tot terugbetaling, zijn van rechtswege en zonder ingebrekestelling de wettelijke intresten verschuldigd.
Artikel 2 - Bedrag
De éénmalige toelage wordt vastgelegd op 140.000 euro, waarop geen BTW is verschuldigd.
Artikel 3 - Uitbetaling
De toelage wordt uitbetaald na goedkeuring van deze overeenkomst door de gemeenteraad van 29 januari 2024 en na voorleggen van de leveranciersfacturen die de vereniging ontvangt voor de uitgevoerde werken of investeringsaankopen.
Bij elk bewijsmoment van uitgave zal voor dat bedrag (exclusief BTW) het betreffende deel van de toelage worden gestort op rekening BE03 7512 1052 3584 van naam van ‘bouwcomité chiro Sint-Amands’, en dit tot zover het toelage-bedrag dat door de gemeenteraad via deze beslissing wordt goedgekeurd, niet wordt overschreden.
Artikel 4 - Controle
De vereniging bewaart de nodige bewijsstukken en facturen voor de aanwending van de toelage. Bij twijfel over het rechtmatig gebruik van de toelage kan de gemeente de nodige bewijsstukken opvragen bij de vereniging.
De gemeente heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende subsidie te doen controleren.
Artikel 5 - Slotbepalingen
Deze overeenkomst bevat het geheel van afspraken tussen de partijen.
Partijen zullen de inhoud van de subsidieovereenkomst vertrouwelijk behandelen en niet onnodig bekend maken aan derden tenzij hiertoe een wettelijke of decretale verplichting bestaat.
Het Belgisch recht is van toepassing. De rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen zijn bevoegd.
Namens Gemeenteraad,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter gemeenteraad