Terug
Gepubliceerd op 28/05/2025

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 26/05/2025 - 21:00

Reglement adviesprocedure en criteria voor aanvragen voor een subsidie inkomenstarief in de kinderopvang van baby's en peuters - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Sophie Van Praet
Aanleiding

De Vlaamse regering heeft aangekondigd dat er zal geïnvesteerd worden in extra plaatsen in de kinderopvang voor baby's en peuters, waar extra subsidies inkomenstarief aan verbonden zullen worden. Het lokaal bestuur speelt als lokale regisseur een belangrijke rol in de ontwikkeling van het lokale kinderopvangaanbod. Wanneer een organisator een aanvraag doet, wordt er van de lokale besturen verwacht dat zij een kwaliteitsvol advies geven over de aanvragen. De aanvraag dient telkens afgetoetst te worden aan vooraf opgestelde criteria.

Het advies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien die de aanvragen beoordeelt. Opgroeien neemt het lokale advies mee in zijn totale beoordelingsprocedure in de uiteindelijke toekenning van het aantal plaatsen.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78;

Toepasselijke regelgeving 

  • Besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang;
  • Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters;
Adviezen

Het lokaal overleg kinderopvang verleende gunstig advies op 6 mei 2025 met betrekking tot de procedure en de criteria.

Feiten, context en argumentatie

Het lokaal bestuur moet een procedure vastleggen voor het opstellen van een advies in het kader van het toekennen van inkomensgerelateerde gesubsidieerde kindplaatsen. Bij het opstellen van het advies moet rekening gehouden worden met vooraf bepaalde criteria die transparant, objectief en relevant moeten zijn om de aanvraag te beoordelen.

De belangrijkste criteria zijn:

  • flexibele openingsuren (voor 7u en na 18u);
  • samenwerking met het lokale niveau;
  • ligging en bereikbaarheid;
  • inclusieve opvang;

Deze criteria en procedure worden vastgelegd in een reglement.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit reglement goed te keuren met ingang van 1 juni 2025.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt onderstaand reglement m.b.t. de adviesprocedure en criteria voor aanvragen voor een subsidie inkomenstarief in de kinderopvang van baby's en peuters vast:

Artikel 1. Doel

Onderhavig reglement geeft invulling aan de adviestaak van het lokaal bestuur, zoals bedoeld in artikel 7 van het Besluit van de Vlaamse regering houdende het lokaal beleid kinderopvang van 24 mei 2013. Het lokaal bestuur geeft een advies aan het agentschap Opgroeien met eventueel een score over een aanvraag voor subsidieerbare inkomensgerelateerde (IKT) kinderopvangplaatsen. De vooropgestelde criteria zijn op een transparante, objectieve en relevante wijze opgesteld. Aangezien het beleid m.b.t. kinderopvang is ondergebracht in het OCMW, is het vast bureau bevoegd om dit advies te verstrekken. Dit advies draagt bij aan de beleidsdoelstelling om te streven naar een sterk uitgebouwde kinderopvang.

Artikel 2. Toepassingsgebied

Dit reglement is van toepassing op aanvragen van kinderopvangorganisatoren die:

  • willen starten met een nieuwe werking in het IKT-systeem;
  • extra IKT-plaatsen willen creëren in een bestaande opvangvoorziening;
  • bestaande IKT-plaatsen in een bestaande opvangvoorziening willen omschakelen naar een andere subsidietrap;

Organisatoren die willen starten met een nieuwe groepsopvang, een herlocatie wensen door te voeren of die een uitbreiding willen doen van 9 plaatsen of meer, moeten ook een aanvraag opportuniteitsadvies indienen.

Dit reglement is niet van toepassing op aanvragen van kinderopvangorganisatoren die een opvang willen starten zonder IKT-plaatsen (vrije prijs).

Artikel 3. Criteria

Het vast bureau formuleert het advies IKT plaatsen op basis van volgende criteria:

Criterium 1: flexibiliteit en openingsuren

  • De opvanglocatie is minimum 30 minuten voor de standaard opvanguren (van 7u tot 18u) geopend: 2 punten;
  • De opvanglocatie is minimum 30 minuten na de standaard opvanguren (van 7u tot 18u) geopend: 2 punten;
  • De openingsuren van de opvanglocatie zijn gelijk aan de standaard opvanguren binnen de gemeente (van 7u tot 18u): 1 punt.

De maximum te behalen score voor criterium 1 is 4 punten.

Criterium 2: betrokkenheid en samenwerking op het lokaal niveau

Door engagement van de organisator bij het lokaal bestuur wordt er ingezet op verhoging van de kwaliteit en het aanbod van kinderopvang binnen de gemeente.

  • Een nieuwe organisator engageert zich om jaarlijks aan minstens één vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) deel te nemen of een bestaande organisator heeft het afgelopen jaar minstens één vergadering van het LOK bijgewoond: 2 punten.

Het Lokaal Overleg Kinderopvang is een lokaal netwerk dat iedereen die betrokken is bij de opvang van jonge kinderen samenbrengt. Dit lokale netwerk geeft advies aan het lokale bestuur over haar beleid en de uitbouw van kinderopvang in de gemeente. Het Lokaal Overleg Kinderopvang is ook het forum dat zich beraadt en afspraken maakt omtrent het Lokaal Loket Kinderopvang. De organisator kinderopvang dient dan ook aan te sluiten bij dit Lokaal Overleg Kinderopvang.

  • Een nieuwe organisator engageert zich om gebruik te maken van het digitaal loket kinderopvang dat in de gemeente gebruikt wordt, met name Opvang.Vlaanderen of een bestaande organisator kan aantonen dat hij Opvang.Vlaanderen op een correcte en volledige manier gebruikt: 2 punten.

Organisatoren behandelen alle opvangaanvragen via het platform Opvang.Vlaanderen. Aanvragen van ouders verlopen via het platform. Communicatie met de ouders verloopt via het platform tot aan de toekenning of weigering van de opvangvraag.

De optelsom van criterium 2 is cumulatief, met een maximumscore van 4 punten.

Criterium 3: ligging en bereikbaarheid

De Mobiscore geeft aan hoe dicht een opvanginitiatief ligt bij voorzieningen zoals winkels, scholen, zorgverstrekkers, stations, bus- en tramhaltes. De score wordt aangegeven op een schaal van 0 tot 10. Hoe hoger de Mobiscore, hoe lager de mobiliteits- en milieu-impact van de locatie en hoe beter voorzieningen bereikbaar zijn vanaf het opgegeven adres. De Mobiscore is een initiatief van de Vlaamse Overheid en kan via volgende link geconsulteerd worden: https://mobiscore.omgeving.vlaanderen.be.

Bij de beoordeling van het criterium worden steeds de meest recente cijfers gehanteerd die voorhanden zijn sinds de oproep van Opgroeien werd gelanceerd:

  • Mobiscore van 8 op 10 of hoger: 5 punten;
  • Mobiscore tussen 7 en 7,9 op 10: 3 punten;
  • Mobiscore van 6,9 op 10 of lager: 1 punten;

De maximumscore van criterium 3 is 5 punten. De minimumscore is 1 punt.

Criterium 4: inclusie

  • De organisator zet in op inclusief werken. De organisator toont aan dat hij openstaat voor samenwerking met vb. een kinesist of andere hulpverleners om kinderen met een specifieke zorgbehoefte in de opvanglocatie te ondersteunen: 2 punten.

Aantonen betekent: “verwijzen naar documenten of procedures waar deze intentie beschreven staat; OF voor bestaande initiatieven: documenteren hoe men in het verleden met dergelijke vragen aan de slag is gegaan.”

Bij criterium 4 is het enkel mogelijk om 0 of 2 punten toe te kennen.

Artikel 4. Procedure

4.1. Informeren

Wanneer Opgroeien op vraag van de Vlaamse regering een oproep voor een uitbreidingsronde voor inkomensgerelateerde kinderopvangplaatsen lanceert, informeert het lokaal bestuur, via het Loket Kinderopvang, alle relevante organisatoren hierover en stelt het bestuur de vraag om bij interesse en wanneer er bij Opgroeien een aanvraag wordt ingediend, ook een advies te vragen aan het lokaal bestuur. Potentieel nieuwe organisatoren kunnen procedure en reglement terugvinden op de website van de gemeente.

4.2. Aanvraag

Een organisator kan een aanvraag indienen via e-mail (samenleven@puursam.be) of per post (gemeentehuis Puurs-Sint-Amands, t.a.v. dienst Samenleven, Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands), dit minstens één maand voor de einddatum wanneer de aanvraag ingediend moet zijn bij het agentschap Opgroeien.

De organisator geeft daarbij alle nodige gegevens door die het advies voor de desbetreffende aanvraag kunnen staven, namelijk:

  • Het aantal IKT plaatsen;
  • Op welke locatie ze deze IKT plaatsen willen realiseren;
  • Op welke manier ze de IKT plaatsen willen realiseren. Via:
    • De opstart van een nieuwe kinderopvang in het IKT-systeem;
    • Het creëren van extra IKT-plaatsen in een bestaande opvangvoorziening;
    • De omschakeling van bestaande IKT plaatsen in een bestaande opvangvoorziening naar een andere subsidietrap;
  • De mate waarin zij voldoen aan de beoordelingscriteria zoals hieronder bepaald.

4.3. Advies

Het lokaal bestuur zal op basis van de aanvraag voor advies en bovenstaande criteria in artikel 3, een score op 15 punten toekennen en advies formuleren. In dit advies wordt ook de score en de berekening ervan op basis van de beoordelingscriteria meegedeeld. Nadien wordt het advies nog bekrachtigd door een beslissing van het vast bureau en dit binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de datum van indienen van de aanvraag. Vervolgens wordt het advies schriftelijk aan de organisator overgemaakt.

  • Een positief advies met een score van 0 tot 15;
  • Een organisator die een 0-score heeft, is niet gelijkgesteld aan een negatief advies;

Wanneer het advies aan Opgroeien wordt overgemaakt, worden de punten herleid naar een totaal van 8 punten.

Dit advies is slechts een onderdeel van de procedure. De uiteindelijke beslissing tot toekenning van het aantal plaatsen gebeurt door het agentschap Opgroeien. 

4.4. Hoorrecht

Indien de organisator opmerkingen heeft bij het advies of niet akkoord gaat met het advies, laat hij weten dat hij gebruik wil maken van zijn hoorrecht en dit door middel van het versturen van een e-mail naar samenleven@puursam.be binnen de 10 dagen na ontvangst van het advies.

Het hoorrecht is een recht om gehoord te worden, geen bezwaarprocedure. De organisator zal gehoord worden door de ambtenaar van het lokaal loket kinderopvang die het advies heeft voorbereid, binnen de 10 dagen na ontvangst van de vraag tot hoorrecht. Op basis van dit gesprek kan het advies nog bijgestuurd en bekrachtigd worden door het vast bureau, alvorens dit over te maken aan agentschap Opgroeien.

Artikel 5. Goedkeuring en inwerkingtreding

Dit reglement werd goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2025 en treedt in werking op 1 juni 2025. De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.