Bij het begin van elke legislatuur moet de raad voor maatschappelijk welzijn de officiële inspraakorganen bij het OCMW-beleid benoemen en erkennen.
De raad voor maatschappelijk welzijn is vrij om te bepalen hoeveel adviesraden zij erkennen. Wel is het zo dat de oprichting en erkenning van het Lokaal overleg kinderopvang decretaal verplicht is.
Daarom heeft de raad voor maatschappelijk welzijn in het participatiereglement beslist om een Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) te installeren. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering betreft het Lokaal Beleid Kinderopvang van 24 mei 2013.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De ontwerpstatuten werden op het lokaal overleg kinderopvang van 6 mei 2025 in de algemene vergadering overlopen en positief geadviseerd.
Het lokaal overleg kinderopvang (LOK) brengt alle betrokken partijen samen rondom de opvang van jonge kinderen in een gemeente. Dit overleg omvat ouders, organisatoren kinderopvang, scholen, jeugdwerk, het lokaal bestuur en eventueel andere belanghebbenden, zoals bedrijven. Dit lokale netwerk geeft advies aan het gemeentebestuur over het beleid en de ontwikkeling van kinderopvangfaciliteiten. Het lokaal overleg kinderopvang is ook het forum dat zich beraadt en afspraken maakt over de oprichting van het lokaal loket kinderopvang.
Het LOK is samengesteld uit vertegenwoordigers van de opvanginitiatieven, van de gebruikers en relevante actoren vanuit het lokaal bestuur. De samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang dient aangepast te worden aan de huidige realiteit van het kinderopvanglandschap, rekening houdend met de wettelijke voorwaarden die in het decreet vooropgesteld worden.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de statuten lokaal overleg kinderopvang goed te keuren met ingang van 1 juni 2025.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaande statuten van het lokaal overleg kinderopvang (LOK) goed:
Artikel 1: Oprichting
Ingevolge de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 januari 2025 wordt in de gemeente Puurs-Sint-Amands een lokaal overleg kinderopvang opgericht in uitvoering van artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het lokaal overleg kinderopvang is een door het lokaal bestuur van de gemeente Puurs-Sint-Amands officieel erkend adviesorgaan, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering betreft het lokaal beleid kinderopvang van 24 mei 2013.
Artikel 2: Opdrachten
Het lokaal overleg kinderopvang heeft als opdrachten:
Daarnaast verstrekt het lokaal overleg kinderopvang informatie en organiseert het activiteiten of vorming met betrekking tot het thema kinderopvang.
Artikel 3: Definitie
Onder gemeentelijk kinderopvangbeleid wordt verstaan:
Artikel 4: Afspraken met lokaal bestuur betreffende informatie-uitwisseling en overleg
Wanneer het lokaal bestuur het lokaal overleg kinderopvang om advies vraagt, zal het bij de adviesvraag alle nodige informatie voegen. De leden van de adviesraad hebben het recht om inzage te nemen in alle documenten en stukken die betrekking hebben op het dossier tenzij er wettelijke bezwaren zijn. Dit inzagerecht kan uitgeoefend worden via de ambtenaar die toegewezen wordt aan het lokaal overleg kinderopvang.
Wanneer het lokaal overleg kinderopvang op eigen initiatief een advies wenst uit te brengen, kan het steeds informatie opvragen aan het vast bureau, dat deze informatie ter beschikking zal stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn.
De schriftelijke verzoeken om informatie vanwege het lokaal overleg kinderopvang zullen binnen de maand beantwoord worden door de gevraagde informatie ter beschikking te stellen ofwel door de wettelijke bezwaren tegen de informatieverstrekking mee te delen.
Artikel 4.1: Advies vragen
Indien de vraag om advies uitgaat van het lokaal bestuur, zal dit de adviesvragen steeds schriftelijk stellen met:
Het lokaal bestuur zal het lokaal overleg kinderopvang voor het advies steeds minimaal een termijn van één maand geven, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de adviesvraag bij het lokaal overleg kinderopvang.
Slechts om uitzonderlijke redenen en omwille van hoogdringendheid kan het lokaal bestuur deze termijn gemotiveerd inkorten. In onderlinge afspraak tussen lokaal overleg kinderopvang en lokaal bestuur kan de termijn ook verlengd worden.
Artikel 4.2: Advies uitbrengen
Het lokaal overleg kinderopvang zal de adviezen die het uitbrengt steeds schriftelijk bezorgen aan het lokaal bestuur en in de adviezen melding maken van:
De tekst van de adviezen maakt steeds deel uit van het desbetreffende dossier dat wordt voorgelegd aan het vast bureau of de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 4.3: Beantwoording van adviezen
Het lokaal bestuur zal binnen de termijn van één maand te rekenen vanaf de datum van ontvangst een schriftelijk gemotiveerd antwoord op het advies bezorgen aan het lokaal overleg kinderopvang.
Indien de verdere behandeling van het dossier langere tijd vraagt, zal het lokaal bestuur binnen de maand een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de datum waarop een definitief antwoord aan het lokaal overleg kinderopvang zal bezorgd worden.
Artikel 5: Structuur
Het lokaal overleg kinderopvang bestaat uit:
Artikel 5.1.: De algemene vergadering
a) Opdrachten:
b) Samenstelling:
Het lokaal overleg kinderopvang is samengesteld uit stemgerechtigde en niet-stemgerechtigde leden en bevat zeker een vertegenwoordiging: 1) van de opvanginitiatieven, rekening houdend met de verscheidenheid en representativiteit, 2) van de gebruikers (scholen, oudercomités en/of ouderraden van de scholen) en 3) van het lokaal bestuur (schepen bevoegd voor kinderopvang of plaatsvervanger). Hoogstens 2/3 van de leden zijn van hetzelfde geslacht.
Indien nodig kunnen deskundigen ad hoc uitgenodigd worden.
De stemgerechtigde leden zijn:
De niet-stemgerechtigde leden zijn:
c) Duur mandaat
De duurtijd van een mandaat is 6 jaar. Dit valt samen met de legislatuur van de raad voor maatschappelijk welzijn.
d) Aanduiding voorzitter en secretaris van het Lokaal Overleg Kinderopvang
De voorzitter wordt met een gewone meerderheid door (maar niet noodzakelijk uit) de stemgerechtigde leden gekozen. Noch de burgemeester, noch de schepen, noch een vertegenwoordiger van een politieke fractie kan voorzitter worden van het LOK. Indien de voorzitter niet aanwezig kan zijn, zal een ander niet-stemgerechtigd lid de taak van voorzitter op zich nemen.
Een medewerker van de dienst samenleven wordt aangeduid als secretaris van de vergadering. Er wordt tevens een plaatsvervangend secretaris aangeduid voor het geval de secretaris verhinderd is.
e) Werking
De Algemene Vergadering van het lokaal overleg kinderopvang komt bijeen op uitnodiging/vraag van de voorzitter of wanneer 1/3e van de leden dit wenst
De agenda van het lokaal overleg kinderopvang worden ten minste 1 week op voorhand aan de leden van de Algemene Vergadering verstuurd. De uitnodiging bevat in elk geval de datum, de plaats, het uur en de agendapunten van de vergadering.
De beslissingen worden, zo mogelijk, in consensus genomen. Indien geen consensus, wordt er gestemd. Bij staking van stemmen beslist de voorzitter.
Om geldig te kunnen stemmen, moet ten minste 1/3e van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn.
Het verslag van het lokaal overleg kinderopvang zal worden opgesteld door de secretaris of zijn plaatsvervanger en de volgende vergadering ter goedkeuring worden voorgelegd.
De beslissingen en adviezen zijn steeds ter inzage bij het secretariaat.
Artikel 5.2: Dagelijks bestuur
a) Opdrachten
Het lokaal overleg kinderopvang wordt beheerd door een dagelijks bestuur dat de werking stimuleert en minimaal volgende taken vervuld:
b) Samenstelling
Het dagelijks bestuur bestaat uit minimum 3 en maximum 7 leden:
Het dagelijks bestuur kan beroep doen op deskundigen.
c) Duur mandaat:
De duurtijd van een mandaat is 6 jaar. Dit valt samen met de legislatuur van de raad voor maatschappelijk welzijn.
d) Aanduiding voorzitter en secretaris:
De voorzitter en secretaris van de algemene vergadering zijn tevens voorzitter en secretaris van het dagelijks bestuur.
e) Werking
Het dagelijks bestuur stelt de agenda vast in samenspraak met de secretaris en stuurt deze samen met de uitnodiging per mail aan alle leden van het lokaal overleg kinderopvang. De uitnodiging wordt ten laatste 8 dagen voor de vergadering verstuurd. Op de vergadering zelf kunnen nog agendapunten worden toegevoegd door de aanwezige leden.
Artikel 5.3.: Werkgroepen
a) Opdracht:
De werkgroepen werken voorstellen en adviezen uit rond de specifieke problemen of interessepunten waarvoor ze opgericht zijn.
b) Samenstelling:
De algemene vergadering en het dagelijks bestuur kunnen steeds werkgroepen oprichten. Elk lid van het lokaal overleg kinderopvang en/of geïnteresseerde en/of deskundige kan hieraan deelnemen. De samenstelling van de werkgroepen wordt vooraf goedgekeurd door de algemene vergadering.
c) Duur mandaat
De werkgroepen worden samengesteld voor de periode die nodig is om het thema van de werkgroep te behandelen. Het mandaat eindigt automatisch op het einde van de lopende legislatuur.
d) Aanduiding voorzitter en secretaris
Onder de leden van de werkgroep wordt een voorzitter en eventueel een secretaris aangeduid.
e) Werking:
De werkgroepen komen ad hoc samen om specifieke zaken te bespreken. De werkgroepen kunnen nooit de opdrachten van het lokaal overleg kinderopvang overnemen, tenzij door het lokaal overleg kinderopvang anders beslist. De verslagen/voorstellen/adviezen van de werkgroepen worden nadien ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Artikel 6: Wijziging statuten
Elk voorstel tot wijziging komende vanuit het lokaal bestuur wordt voorgesteld aan het lokaal overleg kinderopvang.
Elk voorstel tot wijziging komende vanuit het lokaal overleg kinderopvang wordt eerst binnen de algemene vergadering beraadslaagd.
De statuten kunnen gewijzigd worden met een 2/3e meerderheid in de algemene vergadering van het lokaal overleg, gevolgd door een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 7: Werkingskosten:
De werkingskosten van het lokaal overleg kinderopvang worden door de gemeente gedragen. Deze worden voorzien en opgenomen in het meerjarenplan.
De besteding van het bedrag gebeurt in samenspraak met het lokaal overleg kinderopvang.
Artikel 8: Openbaarheid:
De vergaderingen en verslagen zijn openbaar en steeds ter inzage op het secretariaat van het lokaal overleg kinderopvang.
Artikel 9: Opheffing:
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 9 september 2019, waarbij de statuten lokaal overleg kinderopvang werd goedgekeurd, wordt opgeheven met ingang van 1 juni 2025.
Artikel 10: Goedkeuring en inwerkingtreding
Deze statuten werden goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2025 en treden in werking op 1 juni 2025.