Terug
Gepubliceerd op 26/06/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 26/05/2025 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Sophie Van Praet
  • Openbaar

    • Mededelingen

      • Mededelingen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Sophie Van Praet
    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen zitting raad voor maatschappelijk welzijn 5 mei 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Sophie Van Praet
        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 05 mei worden goedgekeurd zonder opmerkingen.

    • Algemeen bestuur

      • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        • IGEMO - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 13 juni 2025

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Sophie Van Praet

          Toelichting

          Het OCMW van Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IGEMO die op 13 juni 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering op 13 juni 2025 van IGEMO, zijnde:

          1. Aanduiding stemopnemers
          2. Kennisgeving activiteitenverslag 2024
          3. Goedkeuring jaarrekening 2024
             - Balans, resultatenrekening en toelichting
             - Jaarverslag van de raad van bestuur
             - Verslag van de revisor
          4. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en de revisor
          5. Volmacht aan de raad van bestuur tot uitvoering van de genomen beslissingen
          6. Goedkeuring van de notulen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO) van 13 juni 2025

          Artikel 2: De vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGEMO op 13 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

          Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IGEMO.

    • Welzijn en samenleven

      • Samenleven

        • Statuten lokaal overleg kinderopvang - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Sophie Van Praet

          Toelichting

          Bij het begin van elke legislatuur moet de raad voor maatschappelijk welzijn de officiële inspraakorganen bij het OCMW-beleid benoemen en erkennen.

          De raad voor maatschappelijk welzijn is vrij om te bepalen hoeveel adviesraden zij erkennen. Wel is het zo dat de oprichting en erkenning van het lokaal overleg kinderopvang decretaal verplicht is.

          Daarom heeft de raad voor maatschappelijk welzijn in het participatiereglement van 27 januari 2025 beslist om een lokaal overleg kinderopvang (LOK) te installeren. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering betreft het Lokaal Beleid Kinderopvang van 24 mei 2013.

          Het lokaal overleg kinderopvang brengt alle betrokken partijen samen rondom de opvang van jonge kinderen in een gemeente. Dit overleg omvat ouders, organisatoren kinderopvang, scholen, jeugdwerk, het lokaal bestuur en andere belanghebbenden, zoals bedrijven. Dit lokale netwerk geeft advies aan het gemeentebestuur over het beleid en de ontwikkeling van kinderopvangfaciliteiten. Het lokaal overleg kinderopvang is ook het forum dat zich beraadt en afspraken maakt over de oprichting van het lokaal loket kinderopvang.

          Het LOK is samengesteld uit vertegenwoordigers van de opvanginitiatieven, van de gebruikers en relevante actoren vanuit het lokaal bestuur. De samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang dient aangepast te worden aan de huidige realiteit van het kinderopvanglandschap, rekening houdend met de wettelijke voorwaarden die in het decreet vooropgesteld worden.

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de statuten lokaal overleg kinderopvang goed te keuren met ingang van 1 juni 2025.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaande statuten van het lokaal overleg kinderopvang (LOK) goed:

          Artikel 1: Oprichting

          Ingevolge de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 januari 2025 wordt in de gemeente Puurs-Sint-Amands een lokaal overleg kinderopvang opgericht in uitvoering van artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur.

          Het lokaal overleg kinderopvang is een door het lokaal bestuur van de gemeente Puurs-Sint-Amands officieel erkend adviesorgaan, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering betreft het lokaal beleid kinderopvang van 24 mei 2013. 

          Artikel 2: Opdrachten

          Het lokaal overleg kinderopvang heeft als opdrachten:

          • het lokaal bestuur adviseren bij de opmaak en uitvoering van de beleidsdoelstellingen rond kinderopvang in het meerjarenplan en eventuele bijsturingen ervan;
          • het lokaal bestuur adviseren met betrekking tot de uitbouw van opvangvoorzieningen binnen de gemeente;
          • beraden en afspraken maken over het lokaal loket kinderopvang;

          Daarnaast verstrekt het lokaal overleg kinderopvang informatie en organiseert het activiteiten of vorming met betrekking tot het thema kinderopvang.

          Artikel 3: Definitie

          Onder gemeentelijk kinderopvangbeleid wordt verstaan:

          • Alle aspecten met betrekking tot kinderopvang, zowel voorschools als tijdens de schoolgaande jaren tot 12 jaar (gemeentelijke-, intergemeentelijke- en privé-initiatieven);
          • Het informeren en sensibiliseren van de burgers over de bovengenoemde aspecten;

          Artikel 4: Afspraken met lokaal bestuur betreffende informatie-uitwisseling en overleg

          Wanneer het lokaal bestuur het lokaal overleg kinderopvang om advies vraagt, zal het bij de adviesvraag alle nodige informatie voegen. De leden van de adviesraad hebben het recht om inzage te nemen in alle documenten en stukken die betrekking hebben op het dossier tenzij er wettelijke bezwaren zijn. Dit inzagerecht kan uitgeoefend worden via de ambtenaar die toegewezen wordt aan het lokaal overleg kinderopvang.

          Wanneer het lokaal overleg kinderopvang op eigen initiatief een advies wenst uit te brengen, kan het steeds informatie opvragen aan het vast bureau, dat deze informatie ter beschikking zal stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn.

          De schriftelijke verzoeken om informatie vanwege het lokaal overleg kinderopvang zullen binnen de maand beantwoord worden door de gevraagde informatie ter beschikking te stellen ofwel door de wettelijke bezwaren tegen de informatieverstrekking mee te delen.

          Artikel 4.1: Advies vragen

          Indien de vraag om advies uitgaat van het lokaal bestuur, zal dit de adviesvragen steeds schriftelijk stellen met:

          • een duidelijke omschrijving van de concrete vraag;
          • opgave van de wettelijke en financiële randvoorwaarden waarmee de adviesgever moet rekening houden;
          • opgave van de uiterste datum van inlevering van het advies bij het lokaal bestuur;

          Het lokaal bestuur zal het lokaal overleg kinderopvang voor het advies steeds minimaal een termijn van één maand geven, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de adviesvraag bij het lokaal overleg kinderopvang.

          Slechts om uitzonderlijke redenen en omwille van hoogdringendheid kan het lokaal bestuur deze termijn gemotiveerd inkorten. In onderlinge afspraak tussen lokaal overleg kinderopvang en lokaal bestuur kan de termijn ook verlengd worden.

          Artikel 4.2: Advies uitbrengen

          Het lokaal overleg kinderopvang zal de adviezen die het uitbrengt steeds schriftelijk bezorgen aan het lokaal bestuur en in de adviezen melding maken van:

          • de wijze waarop het advies tot stand kwam met, indien van toepassing, duidelijke opgave van welke betrokkenen op welke manier geconsulteerd werden;
          • de argumentatie die geleid heeft tot de standpuntbepaling in het advies;
          • duidelijke weergave van het standpunt van de adviesraad met vermelding van eventuele afwijkende meningen of minderheidsstandpunten.

          De tekst van de adviezen maakt steeds deel uit van het desbetreffende dossier dat wordt voorgelegd aan het vast bureau of de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Artikel 4.3: Beantwoording van adviezen

          Het lokaal bestuur zal binnen de termijn van één maand te rekenen vanaf de datum van ontvangst een schriftelijk gemotiveerd antwoord op het advies bezorgen aan het lokaal overleg kinderopvang.

          Indien de verdere behandeling van het dossier langere tijd vraagt, zal het lokaal bestuur binnen de maand een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de datum waarop een definitief antwoord aan het lokaal overleg kinderopvang zal bezorgd worden.

          Artikel 5: Structuur

          Het lokaal overleg kinderopvang bestaat uit:

          • de algemene vergadering;
          • het dagelijks bestuur, dat de voorbereiding doet van de algemene vergadering;
          • ad hoc werkgroepen; 

          Artikel 5.1.: De algemene vergadering

          a) Opdrachten:

          • Waken over de opdrachten geformuleerd in artikel 2 en deze uitvoeren;
          • Bepalen van de werking en bekrachtiging van de voorstellen en adviezen naar het lokaal bestuur.

          b) Samenstelling:

          Het lokaal overleg kinderopvang is samengesteld uit stemgerechtigde en niet-stemgerechtigde leden en bevat zeker een vertegenwoordiging: 1) van de opvanginitiatieven, rekening houdend met de verscheidenheid en representativiteit, 2) van de gebruikers (scholen, oudercomités en/of ouderraden van de scholen) en 3) van het lokaal bestuur (schepen bevoegd voor kinderopvang of plaatsvervanger). Hoogstens 2/3 van de leden zijn van hetzelfde geslacht.

          Indien nodig kunnen deskundigen ad hoc uitgenodigd worden.

          De stemgerechtigde leden zijn:

          • Vertegenwoordigers vanuit onthaalouders aangesloten bij een dienst o.a.:
          • 1 vertegenwoordiger van de “Dienst voor onthaalouders De Oogappel”;
          • 1 vertegenwoordiger van "kinderopvang KOBO";
          • 1 vertegenwoordiger van "kinderopvang Pardoes";
          • Vertegenwoordigers vanuit alle “groepsopvang” o.a.:
          • 1 vertegenwoordiger uit “Kakejo”;
          • 1 vertegenwoordiger uit “Het Peuterpaleisje”
          • 1 vertegenwoordiger uit “Helan Kindeorpvang -’t Hofke”
          • 1 Vertegenwoordiger uit “ kdv ’t Kasteeltje”
          • 1 Vertegenwoordiger uit “ kdv 't Schorreke”
          • 1 vertegenwoordiger uit "kdv Hakuna Matata"
          • Vertegenwoordigers vanuit de Buitenschoolse Kinderopvang:
          • 1 vertegenwoordiger uit “Ferm Kinderopvang"
          • 1 vertegenwoordiger uit ”De Sloeber"
          • Vertegenwoordigers vanuit de 2 scholengemeenschappen die basisonderwijs aanbieden:
          • 1 vertegenwoordiger uit Sjabi vzw;
          • 1 vertegenwoordiger uit GO!; 
          • Vertegenwoordigers vanuit de oudercomités en/of ouderraden van de basisscholen; 
          • Vertegenwoordiger(s) vanuit de Gezinsbond;

          De niet-stemgerechtigde leden zijn:

          • vertegenwoordiger vanuit Opgroeien;
          • vertegenwoordigers vanuit OCMW-dienst Samenleven;
          • vertegenwoordiger van Huis van het Kind;
          • vertegenwoordiger vanuit de gemeentelijke dienst Beleven;
          • schepen van kinderopvang (of een plaatsvervanger);
          • de deskundigen.

          c) Duur mandaat

          De duurtijd van een mandaat is 6 jaar. Dit valt samen met de legislatuur van de raad voor maatschappelijk welzijn.

          d) Aanduiding voorzitter en secretaris van het Lokaal Overleg Kinderopvang

          De voorzitter wordt met een gewone meerderheid door (maar niet noodzakelijk uit) de stemgerechtigde leden gekozen. Noch de burgemeester, noch de schepen, noch een vertegenwoordiger van een politieke fractie kan voorzitter worden van het LOK. Indien de voorzitter niet aanwezig kan zijn, zal een ander niet-stemgerechtigd lid de taak van voorzitter op zich nemen.

          Een medewerker van de dienst samenleven wordt aangeduid als secretaris van de vergadering. Er wordt tevens een plaatsvervangend secretaris aangeduid voor het geval de secretaris verhinderd is.

          e) Werking

          De Algemene Vergadering van het lokaal overleg kinderopvang komt bijeen op uitnodiging/vraag van de voorzitter of wanneer 1/3e van de leden dit wenst

          De agenda van het lokaal overleg kinderopvang worden ten minste 1 week op voorhand aan de leden van de Algemene Vergadering verstuurd. De uitnodiging bevat in elk geval de datum, de plaats, het uur en de agendapunten van de vergadering.

          De beslissingen worden, zo mogelijk, in consensus genomen. Indien geen consensus, wordt er gestemd. Bij staking van stemmen beslist de voorzitter.

          Om geldig te kunnen stemmen, moet ten minste 1/3e van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn.

          Het verslag van het lokaal overleg kinderopvang zal worden opgesteld door de secretaris of zijn plaatsvervanger en de volgende vergadering ter goedkeuring worden voorgelegd. 

          De beslissingen en adviezen zijn steeds ter inzage bij het secretariaat.

          Artikel 5.2: Dagelijks bestuur

          a) Opdrachten

          Het lokaal overleg kinderopvang wordt beheerd door een dagelijks bestuur dat de werking stimuleert en minimaal volgende taken vervuld:

          • grondig voorbereiden en opvolgen van de algemene vergadering;
          • aanwezig zijn op de algemene vergadering en de bestuursvergadering;
          • versturen van de uitnodigingen, agenda’s en verslagen;
          • jaarlijks organiseren van minstens 1 algemene vergadering;
          • jaarlijks organiseren van 1 vorming (al dan niet samen met andere partners). Afhankelijk van de inhoud van deze vorming wordt ze open gesteld voor verschillende doelgroepen.

          b)  Samenstelling

          Het dagelijks bestuur bestaat uit minimum 3 en maximum 7 leden:

          • de voorzitter;
          • de secretaris;
          • de schepen van kinderopvang;

          Het dagelijks bestuur kan beroep doen op deskundigen.

          c) Duur mandaat:

          De duurtijd van een mandaat is 6 jaar. Dit valt samen met de legislatuur van de raad voor maatschappelijk welzijn.

          d) Aanduiding voorzitter en secretaris:

          De voorzitter en secretaris van de algemene vergadering zijn tevens voorzitter en secretaris van het dagelijks bestuur.                

          e) Werking

          Het dagelijks bestuur stelt de agenda vast in samenspraak met de secretaris en stuurt deze samen met de uitnodiging per mail aan alle leden van het lokaal overleg kinderopvang. De uitnodiging wordt ten laatste 8 dagen voor de vergadering verstuurd. Op de vergadering zelf kunnen nog agendapunten worden toegevoegd door de aanwezige leden.

          Artikel 5.3.: Werkgroepen

          a) Opdracht:

          De werkgroepen werken voorstellen en adviezen uit rond de specifieke problemen of interessepunten waarvoor ze opgericht zijn.

          b) Samenstelling:

          De algemene vergadering en het dagelijks bestuur kunnen steeds werkgroepen oprichten. Elk lid van het lokaal overleg kinderopvang en/of geïnteresseerde en/of deskundige kan hieraan deelnemen. De samenstelling van de werkgroepen wordt vooraf goedgekeurd door de algemene vergadering.

          c) Duur mandaat

          De werkgroepen worden samengesteld voor de periode die nodig is om het thema van de werkgroep te behandelen. Het mandaat eindigt automatisch op het einde van de lopende legislatuur.

          d) Aanduiding voorzitter en secretaris

          Onder de leden van de werkgroep wordt een voorzitter en eventueel een secretaris aangeduid.

          e) Werking:

          De werkgroepen komen ad hoc samen om specifieke zaken te bespreken. De werkgroepen kunnen nooit de opdrachten van het lokaal overleg kinderopvang overnemen, tenzij door het lokaal overleg kinderopvang anders beslist. De verslagen/voorstellen/adviezen van de werkgroepen worden nadien ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.

          Artikel 6: Wijziging statuten

          Elk voorstel tot wijziging komende vanuit het lokaal bestuur wordt voorgesteld aan het lokaal overleg kinderopvang.

          Elk voorstel tot wijziging komende vanuit het lokaal overleg kinderopvang wordt eerst binnen de algemene vergadering beraadslaagd.

          De statuten kunnen gewijzigd worden met een 2/3e meerderheid in de algemene vergadering van het lokaal overleg, gevolgd door een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Artikel 7: Werkingskosten:

          De werkingskosten van het lokaal overleg kinderopvang worden door de gemeente gedragen. Deze worden voorzien en opgenomen in het meerjarenplan.

          De besteding van het bedrag gebeurt in samenspraak met het lokaal overleg kinderopvang.

          Artikel 8: Openbaarheid:

          De vergaderingen en verslagen zijn openbaar en steeds ter inzage op het secretariaat van het lokaal overleg kinderopvang.

          Artikel 9: Opheffing:

          De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 9 september 2019, waarbij de statuten lokaal overleg kinderopvang werd goedgekeurd, wordt opgeheven met ingang van 1 juni 2025.

          Artikel 10: Goedkeuring en inwerkingtreding

          Deze statuten werden goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2025 en treden in werking op 1 juni 2025.

        • Reglement adviesprocedure en criteria voor aanvragen voor een subsidie inkomenstarief in de kinderopvang van baby's en peuters - Vaststelling

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Sophie Van Praet

          Toelichting

          De Vlaamse regering heeft aangekondigd dat er zal geïnvesteerd worden in extra plaatsen in de kinderopvang voor baby's en peuters, waar extra subsidies inkomenstarief aan verbonden zullen worden. Het lokaal bestuur speelt als lokale regisseur een belangrijke rol in de ontwikkeling van het lokale kinderopvangaanbod. Wanneer een organisator een aanvraag doet, wordt er van de lokale besturen verwacht dat zij een kwaliteitsvol advies geven over de aanvragen, waarbij de aanvraag telkens afgetoetst wordt aan vooraf opgestelde criteria.

          Het advies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien die de aanvragen beoordeelt. Opgroeien neemt het lokale advies mee in zijn totale beoordelingsprocedure in de uiteindelijke toekenning van het aantal plaatsen.

          Het lokaal bestuur moet een procedure vastleggen voor het opstellen van een advies in het kader van het toekennen van inkomensgerelateerde gesubsidieerde kindplaatsen. Bij het opstellen van het advies moet rekening gehouden worden met vooraf bepaalde criteria die transparant, objectief en relevant moeten zijn om de aanvraag te beoordelen.

          De belangrijkste criteria zijn:

          • flexibele openingsuren (voor 7u en na 18u);
          • samenwerking met het lokale niveau;
          • ligging en bereikbaarheid;
          • inclusieve opvang;

          Deze criteria en procedure worden vastgelegd in een reglement.

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit reglement goed te keuren met ingang van 1 juni 2025.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt onderstaand reglement m.b.t. de adviesprocedure en criteria voor aanvragen voor een subsidie inkomenstarief in de kinderopvang van baby's en peuters vast:

          Artikel 1. Doel

          Onderhavig reglement geeft invulling aan de adviestaak van het lokaal bestuur, zoals bedoeld in artikel 7 van het Besluit van de Vlaamse regering houdende het lokaal beleid kinderopvang van 24 mei 2013. Het lokaal bestuur geeft een advies aan het agentschap Opgroeien met eventueel een score over een aanvraag voor subsidieerbare inkomensgerelateerde (IKT) kinderopvangplaatsen. De vooropgestelde criteria zijn op een transparante, objectieve en relevante wijze opgesteld. Aangezien het beleid m.b.t. kinderopvang is ondergebracht in het OCMW, is het vast bureau bevoegd om dit advies te verstrekken. Dit advies draagt bij aan de beleidsdoelstelling om te streven naar een sterk uitgebouwde kinderopvang.

          Artikel 2. Toepassingsgebied

          Dit reglement is van toepassing op aanvragen van kinderopvangorganisatoren die:

          • willen starten met een nieuwe werking in het IKT-systeem;
          • extra IKT-plaatsen willen creëren in een bestaande opvangvoorziening;
          • bestaande IKT-plaatsen in een bestaande opvangvoorziening willen omschakelen naar een andere subsidietrap;

          Organisatoren die willen starten met een nieuwe groepsopvang, een herlocatie wensen door te voeren of die een uitbreiding willen doen van 9 plaatsen of meer, moeten ook een aanvraag opportuniteitsadvies indienen.

          Dit reglement is niet van toepassing op aanvragen van kinderopvangorganisatoren die een opvang willen starten zonder IKT-plaatsen (vrije prijs).

          Artikel 3. Criteria

          Het vast bureau formuleert het advies IKT plaatsen op basis van volgende criteria:

          Criterium 1: flexibiliteit en openingsuren

          • De opvanglocatie is minimum 30 minuten voor de standaard opvanguren (van 7u tot 18u) geopend: 2 punten;
          • De opvanglocatie is minimum 30 minuten na de standaard opvanguren (van 7u tot 18u) geopend: 2 punten;
          • De openingsuren van de opvanglocatie zijn gelijk aan de standaard opvanguren binnen de gemeente (van 7u tot 18u): 1 punt.

          De maximum te behalen score voor criterium 1 is 4 punten.

          Criterium 2: betrokkenheid en samenwerking op het lokaal niveau

          Door engagement van de organisator bij het lokaal bestuur wordt er ingezet op verhoging van de kwaliteit en het aanbod van kinderopvang binnen de gemeente.

          • Een nieuwe organisator engageert zich om jaarlijks aan minstens één vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) deel te nemen of een bestaande organisator heeft het afgelopen jaar minstens één vergadering van het LOK bijgewoond: 2 punten.

          Het Lokaal Overleg Kinderopvang is een lokaal netwerk dat iedereen die betrokken is bij de opvang van jonge kinderen samenbrengt. Dit lokale netwerk geeft advies aan het lokale bestuur over haar beleid en de uitbouw van kinderopvang in de gemeente. Het Lokaal Overleg Kinderopvang is ook het forum dat zich beraadt en afspraken maakt omtrent het Lokaal Loket Kinderopvang. De organisator kinderopvang dient dan ook aan te sluiten bij dit Lokaal Overleg Kinderopvang.

          • Een nieuwe organisator engageert zich om gebruik te maken van het digitaal loket kinderopvang dat in de gemeente gebruikt wordt, met name Opvang.Vlaanderen of een bestaande organisator kan aantonen dat hij Opvang.Vlaanderen op een correcte en volledige manier gebruikt: 2 punten.

          Organisatoren behandelen alle opvangaanvragen via het platform Opvang.Vlaanderen. Aanvragen van ouders verlopen via het platform. Communicatie met de ouders verloopt via het platform tot aan de toekenning of weigering van de opvangvraag.

          De optelsom van criterium 2 is cumulatief, met een maximumscore van 4 punten.

          Criterium 3: ligging en bereikbaarheid

          De Mobiscore geeft aan hoe dicht een opvanginitiatief ligt bij voorzieningen zoals winkels, scholen, zorgverstrekkers, stations, bus- en tramhaltes. De score wordt aangegeven op een schaal van 0 tot 10. Hoe hoger de Mobiscore, hoe lager de mobiliteits- en milieu-impact van de locatie en hoe beter voorzieningen bereikbaar zijn vanaf het opgegeven adres. De Mobiscore is een initiatief van de Vlaamse Overheid en kan via volgende link geconsulteerd worden: https://mobiscore.omgeving.vlaanderen.be.

          Bij de beoordeling van het criterium worden steeds de meest recente cijfers gehanteerd die voorhanden zijn sinds de oproep van Opgroeien werd gelanceerd:

          • Mobiscore van 8 op 10 of hoger: 5 punten;
          • Mobiscore tussen 7 en 7,9 op 10: 3 punten;
          • Mobiscore van 6,9 op 10 of lager: 1 punten;

          De maximumscore van criterium 3 is 5 punten. De minimumscore is 1 punt.

          Criterium 4: inclusie

          • De organisator zet in op inclusief werken. De organisator toont aan dat hij openstaat voor samenwerking met vb. een kinesist of andere hulpverleners om kinderen met een specifieke zorgbehoefte in de opvanglocatie te ondersteunen: 2 punten.

          Aantonen betekent: “verwijzen naar documenten of procedures waar deze intentie beschreven staat; OF voor bestaande initiatieven: documenteren hoe men in het verleden met dergelijke vragen aan de slag is gegaan.”

          Bij criterium 4 is het enkel mogelijk om 0 of 2 punten toe te kennen.

          Artikel 4. Procedure

          4.1. Informeren

          Wanneer Opgroeien op vraag van de Vlaamse regering een oproep voor een uitbreidingsronde voor inkomensgerelateerde kinderopvangplaatsen lanceert, informeert het lokaal bestuur, via het Loket Kinderopvang, alle relevante organisatoren hierover en stelt het bestuur de vraag om bij interesse en wanneer er bij Opgroeien een aanvraag wordt ingediend, ook een advies te vragen aan het lokaal bestuur. Potentieel nieuwe organisatoren kunnen procedure en reglement terugvinden op de website van de gemeente.

          4.2. Aanvraag

          Een organisator kan een aanvraag indienen via e-mail (samenleven@puursam.be) of per post (gemeentehuis Puurs-Sint-Amands, t.a.v. dienst Samenleven, Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands), dit minstens één maand voor de einddatum wanneer de aanvraag ingediend moet zijn bij het agentschap Opgroeien.

          De organisator geeft daarbij alle nodige gegevens door die het advies voor de desbetreffende aanvraag kunnen staven, namelijk:

          • Het aantal IKT plaatsen;
          • Op welke locatie ze deze IKT plaatsen willen realiseren;
          • Op welke manier ze de IKT plaatsen willen realiseren. Via:
            • De opstart van een nieuwe kinderopvang in het IKT-systeem;
            • Het creëren van extra IKT-plaatsen in een bestaande opvangvoorziening;
            • De omschakeling van bestaande IKT plaatsen in een bestaande opvangvoorziening naar een andere subsidietrap;
          • De mate waarin zij voldoen aan de beoordelingscriteria zoals hieronder bepaald.

          4.3. Advies

          Het lokaal bestuur zal op basis van de aanvraag voor advies en bovenstaande criteria in artikel 3, een score op 15 punten toekennen en advies formuleren. In dit advies wordt ook de score en de berekening ervan op basis van de beoordelingscriteria meegedeeld. Nadien wordt het advies nog bekrachtigd door een beslissing van het vast bureau en dit binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de datum van indienen van de aanvraag. Vervolgens wordt het advies schriftelijk aan de organisator overgemaakt.

          • Een positief advies met een score van 0 tot 15;
          • Een organisator die een 0-score heeft, is niet gelijkgesteld aan een negatief advies;

          Wanneer het advies aan Opgroeien wordt overgemaakt, worden de punten herleid naar een totaal van 8 punten.

          Dit advies is slechts een onderdeel van de procedure. De uiteindelijke beslissing tot toekenning van het aantal plaatsen gebeurt door het agentschap Opgroeien. 

          4.4. Hoorrecht

          Indien de organisator opmerkingen heeft bij het advies of niet akkoord gaat met het advies, laat hij weten dat hij gebruik wil maken van zijn hoorrecht en dit door middel van het versturen van een e-mail naar samenleven@puursam.be binnen de 10 dagen na ontvangst van het advies.

          Het hoorrecht is een recht om gehoord te worden, geen bezwaarprocedure. De organisator zal gehoord worden door de ambtenaar van het lokaal loket kinderopvang die het advies heeft voorbereid, binnen de 10 dagen na ontvangst van de vraag tot hoorrecht. Op basis van dit gesprek kan het advies nog bijgestuurd en bekrachtigd worden door het vast bureau, alvorens dit over te maken aan agentschap Opgroeien.

          Artikel 5. Goedkeuring en inwerkingtreding

          Dit reglement werd goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2025 en treedt in werking op 1 juni 2025. De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.

          Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

    • Vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Sophie Van Praet

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Raoul Paridaens
Algemeen directeur

Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn