Terug
Gepubliceerd op 10/12/2020

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 08/12/2020 - 20:05

Aanvullend Verkeersreglement uitbreiding zone 30 – Puurs centrum: R. Verbelenstraat en Eikevlietbaan en F. De Bondtstsraat – zone 30

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Helena Lejon
Verontschuldigd: Raoul Paridaens

De huidige zone 30 in Puurs centrum vormt niet steeds een duidelijk afgebakend geheel. Door de zone 30 uit te breiden in de R. Verbelenstraat en de Eikevlietbaan baken je deze zone 30 duidelijker af. Je creëert een hogere verkeersveiligheid en een betere leefkwaliteit voor de inwoners van de straten.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2 en 3

Nu zijn het begin van de Tersagostraat, het begin van Keulendam en de R. Verbelenstraat ter hoogte van oude spoorlijn de eind- of beginpunten van de zone 30. Als je dit legt op de plaats van de fietsoversteek F18 richting Bornem (ter hoogte van spoorlijn 54) is er 1 duidelijk beginpunt van de zone 30 voor de straten van Puurs centrum.

Hetzelfde geldt voor het kruispunt van de Stationsstraat en de Frans De Bondstraat waar de zone 30 nu eindigt/begint. Als je dit verder doortrekt tot in de Eikevlietbaan met het kruispunt van de Bosdreef sluit de zone 30 ook weer aan met die van de Bosdreef.

Beide straten zijn gelegen op het traject van de fietssnelweg F18 tussen Sint-Niklaas en Mechelen. Trager autoverkeer verhoogt de veiligheid van de fietsers.

Aanleiding

De huidige zone 30 in Puurs centrum vormt niet steeds een duidelijk afgebakend geheel. Door de zone 30 uit te breiden in de R. Verbelenstraat en de Eikevlietbaan baken je deze zone 30 duidelijker af. Je creëert een hogere verkeersveiligheid en een betere leefkwaliteit voor de inwoners van de straten.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56; 
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen

Toepasselijke regelgeving 

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens

    worden bepaald;

  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Adviezen

Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.

Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2 en 3

Nu zijn het begin van de Tersagostraat, het begin van Keulendam en de R. Verbelenstraat ter hoogte van oude spoorlijn de eind- of beginpunten van de zone 30. Als je dit legt op de plaats van de fietsoversteek F18 richting Bornem (ter hoogte van spoorlijn 54) is er 1 duidelijk beginpunt van de zone 30 voor de straten van Puurs centrum.

Hetzelfde geldt voor het kruispunt van de Stationsstraat en de Frans De Bondstraat waar de zone 30 nu eindigt/begint. Als je dit verder doortrekt tot in de Eikevlietbaan met het kruispunt van de Bosdreef sluit de zone 30 ook weer aan met die van de Bosdreef.

Beide straten zijn gelegen op het traject van de fietssnelweg F18 tussen Sint-Niklaas en Mechelen. Trager autoverkeer verhoogt de veiligheid van de fietsers.

Besluit

Artikel 1:De zone 30 in het centrum van Puurs wordt uitgebreid naar volgende straten: R. Verbelenstraat tot huisnummers 43 en 38, F. De Bondtstraat en Eikevleitbaan tot aan huisnummer 27. De zone 30 wordt hier afgebakend: het begin van de zone 30 wordt aangeduid met verkeersbord F4a; het einde van de zone 30 wordt aangeduid met verkeersbord F4b.

Artikel 2: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.