Terug
Gepubliceerd op 05/12/2025

Besluit  Raad van bestuur Zorgbedrijf

wo 11/06/2025 - 19:30

Reglement aanrekenen administratieve kosten bij niet-fiscale vorderingen - Vaststelling

Aanwezig: Sophie Van Praet, Hilde Van der Poorten, Luk Ceurvelt, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Patrick Pauwels, Peggy Seeuws, Jorden Dewachter, Nathalie Sluyts, Kristof Vermeiren
Aanleiding

De raad van bestuur van het Zorgbedrijf Klein-Brabant heeft in vergadering van 4 september 2024 het reglement voor administratiekosten voor het verzenden van aanmaningen  en minnelijke invorderingen vastgesteld vanaf 1 oktober 2024.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • de notariële akte van 13 oktober 2016, waarbij de oprichting van Zorgbedrijf Klein-Brabant in authentieke akte werd vastgelegd en de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad van 28 november 2019;
  • de statuten van Zorgbedrijf Klein-Brabant, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 oktober 2016 en waarvan kennis genomen door de Algemene Vergadering van het Zorgbedrijf op 7 november 2016;
  • de statuten van Zorgbedrijf Klein-Brabant, gewijzigd door de Algemene Vergadering van het Zorgbedrijf op 16 oktober 2023;
  • het huishoudelijk reglement van Zorgbedrijf Klein-Brabant, goedgekeurd in de vergadering van de Raad van Bestuur van 5 oktober 2023;
 

  

Feiten, context en argumentatie

Het huidige reglement werd vastgesteld naar aanleiding van het Boek XIX van het Wetboek economisch recht - Schulden van de consument (welke regels er moeten gerespecteerd worden om achterstallige betalingen bij consumenten in te vorderen). 

Tot op heden is het nog steeds niet duidelijk of dit Boek XIX van toepassing is op lokale besturen. Het is wachten op de eerste uitspraken van de rechtbanken. 

Zelfs indien het van toepassing is, laat de software van de financiële dienst niet toe om de forfaitaire schadebedingen in functie van de grootte van de schuldvorderingen te implementeren. Vandaar dat geopteerd wordt om telkens het minimumbedrag aan te rekenen. 

Het is opportuun om deze tarieven te heffen, omdat sommige ontvangsten niet binnen de vooropgestelde termijn worden betaald. 

De financieel directeur staat in het kader van het debiteurenbeheer in voor de invordering van deze achterstallige bedragen door het verzenden van een eerste kosteloze aanmaning en een daaropvolgende aangetekende ingebrekestelling. 

De opmaak en verzending van dergelijke aanmaningen inzake niet-fiscale invorderingen legt een extra druk op de financiële administratie. Het getuigt van behoorlijk bestuur om de personen die laattijdig de door hun verschuldigde sommen betalen, te laten bijdragen in de kosten die met deze extra administratie gepaard gaan. 

Indien de schuldvordering na de aangetekende ingebrekestelling niet wordt betaald, zal overgegaan worden tot dagvaarding, aangezien de financieel directeur niet kan overgaan tot het uitvaardigen van een dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het Decreet lokaal bestuur voor het Zorgbedrijf Klein-Brabant.

Aan de raad van bestuur van het Zorgbedrijf Klein-Brabant wordt gevraagd om het reglement voor administratieve kosten bij niet-fiscale vorderingen vast te stellen met ingang van 1 juli 2025.

 

Financiële weerslag

De nodige kredieten zijn voorzien in het Meerjarenplan op budgetsleutel Z-GBB-FIN/0030-00/74504000. 

Publieke stemming
Aanwezig: Sophie Van Praet, Hilde Van der Poorten, Luk Ceurvelt, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Patrick Pauwels, Peggy Seeuws, Jorden Dewachter, Nathalie Sluyts, Kristof Vermeiren
Voorstanders: Sophie Van Praet, Hilde Van der Poorten, Luk Ceurvelt, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Patrick Pauwels, Peggy Seeuws, Jorden Dewachter
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: De Raad van Bestuur van het Zorgbedrijf stelt onderstaand reglement voor het aanrekenen van administratieve kosten van niet-fiscale vorderingen vast:  

Artikel 1: Heffingstermijn

Vanaf 1 juli 2025 tot en met 31 december 2031 worden administratieve kosten aangerekend bij de invordering van niet-fiscale vorderingen. 

Artikel 2: Betalingsplichtige

Deze administratieve kosten zijn verschuldigd door de debiteur van de openstaande niet-fiscale schuldvorderingen. 

Artikel 3: Tarieven

De tarieven worden als volgt vastgesteld: 

3.1. Eerste aanmaning:

Bij niet betaling van de factuur binnen de voorziene datum zal een eerste aanmaning worden verzonden. Deze is gratis.

3.2. Kosten vanaf een tweede aanmaning (ingebrekestelling) en volgende aanmaningen met inbegrip van deze verzonden na niet-naleven van een afbetalingsplan

Indien de debiteur niet betaalt binnen de termijn voorzien in de gratis eerste aanmaning wordt telkens een kost van € 20,00 aangerekend voor de verzending van een tweede en daarop volgende aanmaningen (ingebrekestellingen). Indien een debiteur een afbetalingsplan krijgt en dit vervolgens niet nakomt, wordt hem een aanmaning gestuurd. Voor deze aanmaning wordt een kost van €20,00 aangerekend. 

Artikel 4: Wijze van inning

Deze kosten worden geïnd door de financieel beheerder en/of incassobureau.

Artikel 5: Invordering

Er wordt maximaal geprobeerd in der minne in te vorderen. Bij gedeeltelijke betaling worden eerst de eventuele aangerekende invorderingskosten aangezuiverd en vervolgens de verschuldigde hoofdsom. 

Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de vordering burgerrechtelijk ingevorderd worden.

Artikel 6: Opheffingsbepaling

Het reglement aanrekenen administratiekosten voor het verzenden van aanmaningen en minnelijke invorderingen, zoals vastgesteld door de raad van bestuur Zorgbedrijf Klein-Brabant in vergadering van 4 september 2024, wordt opgeheven met ingang van 1 juli 2025.

Artikel 7: Inwerkingtreding en bekendmaking

Dit reglement voor het aanrekenen van administratieve kosten van niet-fiscale vorderingen werd door de raad van bestuur van het Zorgbedrijf Klein-Brabant vastgesteld in vergadering van 11 juni 2025.

Het reglement treedt in voege op 1 juli 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.