De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 27 juni 2022 het reglement voor het verstrekken van een premie in het kader van algemene preventie voor het schooljaar 2021-2022 goedgekeurd.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Het goedgekeurde reglement bood de secundaire scholen die in de gemeente gevestigd zijn de mogelijkheid om, voor het schooljaar 2021-2022, een premie te bekomen in het kader van algemene preventie zoals veiligheid, gezondheid, geluidsoverlast, vandalisme en hangjongeren, door middel van het indienen van een vereenvoudigde aanvraag.
In dit reglement werd, omwille van de coronacrisis, afgeweken van het oorspronkelijke reglement dat goedgekeurd werd door de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 16 december 2019. De crisis had een grote impact op de werking van de middelbare scholen, waardoor er andere prioriteiten waren dan te werken rond preventie zoals omschreven in het reglement. Tijdens het PAPPSA-overleg van 19 april 2022 werd vanuit de scholen gevraagd om de huidige reglementering aan te houden aangezien dit een verregaande administratieve vereenvoudiging betreft en alle scholen hiervoor vragende partij zijn.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit reglement voor het verstrekken van een premie in het kader van algemene preventie goed te keuren en te bestendigen vanaf het schooljaar 2022-2023.
In het meerjarenplan worden de nodige budgetten voorzien onder de actie 25-150102 'Organiseren platform algemene preventie Puurs-Sint-Amands (PAPPSA)' - 0944-00/61300230/OVMW/VB/IP-GEEN
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het onderstaande reglement voor het verstrekken van premie in het kader van algemene preventie goed:
Artikel 1. Doel
Onderhavig reglement biedt de secundaire scholen die in de gemeente gevestigd zijn de mogelijkheid om een premie aan te vragen in onze gemeente in het kader van algemene preventie zoals veiligheid, gezondheid, geluidsoverlast, vandalisme en hangjongeren. Deze problematieken worden besproken op het PAPPSA.
Artikel 2. Definities
In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:
PAPPSA: Platform Algemene Preventie Puurs-Sint-Amands vertrekt vanuit een algemene preventiegedachte. Het stelt zich ten doel om samen met andere betrokken organisaties een preventiekader te creëren om duurzame veranderingen in de samenleving te verwezenlijken. Daartoe verbindt het PAPPSA zich ertoe ruimte te creëren om proactief te werken en om tijdig eventuele problemen te kunnen detecteren en aan te pakken. Tweemaal per jaar komt dit platform samen om met de betrokkenen uit de verschillende sectoren te overleggen en waar nodig initiatieven te ondersteunen of uit te werken.
Onderwijsgebonden kosten: kosten die noodzakelijk zijn om een eindterm te realiseren of om een ontwikkelingsdoel na te streven.
Artikel 3. Doelgroep
§1. Dit reglement is van toepassing op:
§2. Dit reglement is niet van toepassing op:
Artikel 4. Voorwaarden
Het OCMW verleent de financiële tegemoetkoming binnen de perken van het bedrag dat jaarlijks in het budget voorzien wordt ten voordele van algemene preventie in onze gemeente.
Artikel 5. Bedragen
Vanaf het schooljaar 2022-2023 zal het ter beschikking gestelde budget 4.500 euro bedragen. Het wordt evenredig verdeeld tussen de 5 campussen (SJABI Campus Kerkplein, SJABI Campus Schuttershof, SJABI Campus Begijnhof, SJABI Campus Hof ten Berglaan, LAB Sint-Amands).
Artikel 6. Procedure
§1. De scholen bezorgen jaarlijks een opsomming van de acties in kader van algemene preventie die elke campus het afgelopen schooljaar heeft uitgevoerd. Dit overzicht wordt bezorgd via samenleven@puursam.be ten laatste op 15 november.
§2. Het overzicht bevat ten minste:
§3. Na ontvangst van de aanvraag zal de dienst samenleven de aanvrager op de hoogte brengen van ontvangst via e-mail.
§4. De dienst samenleven kan de scholen, die geen aanvraag hebben ingediend, contacteren om na te gaan of het hun bedoeling was om geen aanvraag in te dienen.
§5. De ingediende aanvragen worden ten laatste op 1 december voorgelegd aan de aangestelde ambtenaar.
§6. Het vast bureau neemt voor het einde van het jaar een beslissing op basis van een advies van de aangestelde ambtenaar.
§7. De uitbetaling gebeurt via overschrijving op het rekeningnummer zoals doorgegeven door de aanvrager. De aanvrager verbindt zich ertoe het OCMW onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens post- of bankrekeningnummer.
Artikel 7. Controle
§1. Het OCMW heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende premie te doen controleren.
§2. In geval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de premie.
Artikel 8. Sancties
§1. De premie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet, dient deze terugbetaald te worden.
§2. In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan het OCMW beslissen om de toekenning van de premie te schorsen en in de toekomst geen premies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende bedrag terug te vorderen.
§3. Als de aanvrager niet voldoet aan contractuele of financiële verplichtingen tegenover het OCMW kan de premie worden verrekend.
Artikel 9. Betwistingen
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het vast bureau.
Bezwaren moeten schriftelijk (via aangetekend schrijven, brief, e-mail, afgifte tegen ontvangstbewijs, …) gericht worden aan het OCMW, t.a.v. het vast bureau, Palingstraat 48 te 2870 Puurs-Sint-Amands en dit uiterlijk binnen één maand na kennisgeving van de beslissing over de toekenning van de premie aan de aanvrager. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren. De postdatum of datum op het ontvangstbewijs gelden als bewijs.
Artikel 10. Opheffing
Het reglement, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022 inzake het verstrekken van een premie in het kader van algemene preventie voor het schooljaar 2021-2022, wordt opgeheven vanaf 1 oktober 2023.
Artikel 11. Goedkeuring en inwerkingtreding
Dit reglement werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 juni 2023 en treedt in werking vanaf 1 oktober 2023. Dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.