Besluit
Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 8 mei 2023 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
De overheidsopdracht "Nazicht en periodiek onderhoud brandblusapparaten, haspels en noodverlichting" met ref. G-2018-033 loopt af waardoor er een nieuwe overheidsopdracht moet worden opgestart.
De opdracht omvat de jaarlijkse controle van brandblustoestellen, haspels en noodverlichting. Bijkomende dienstverlening: het herstellen van brandblussers en haspels, het hervullen van brandblussers en het vervangen van brandblussers en haspels.
In het kader van de opdracht “Nazicht en periodiek onderhoud brandblusapparaten, haspels en noodverlichting” werd een bestek met nr. G-2023-028 opgesteld door dienst Facilitair Beheer.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 91.591,50 excl. btw of € 110.825,73 incl. 21% btw.
Het jaarlijkse aandeel voor het OCMW Puurs-Sint-Amands, Palingstraat 48 te 2870 Puurs-Sint-Amands bedraagt € 3.059,00 excl. btw of € 3.701,39 incl. btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Er wordt voorgesteld om een mandaat te verlenen aan de gemeente Puurs-Sint-Amands om de procedure te voeren en in naam van OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.
Besluit
Artikel 1: Gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van het OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 2: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 3: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Gemeente Puurs-Sint-Amands.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2023 op artikelnummers "25-110101/0903-00/61500120/OCMW" en "25-110103/0930-00/61030110". Voor het OCMW Puurs-Sint- Amands bedraagt het jaarlijkse aandeel € 3.059,00 excl. btw of € 3.701,39 incl. btw.
Toelichting
Vanaf 2024 zet Europa Werk en Sociale Economie (Europa WSE) de middelen voor sociale inclusie in via lokale partnerschappen. Deze partnerschappen richten zich op de begeleiding van niet-beroepsactieven en werkzoekenden met een complexe problematiek in Vlaanderen. De partnerschappen zullen de doelgroep helpen om, vanuit hun context, gehoord/gezien te worden om binnen hun uitdagingen ten volle te participeren in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, qua werk.
Hoewel tal van organisaties hun dienstverlening aanbieden op lokaal niveau leeft in een aantal gevallen het gevoel dat het aanbod niet voldoende aansluit bij de noden van de kwetsbare burgers. De uitdaging bestaat erin om vanuit het lokaal bestuur meer impact op deze dienstverlening te krijgen.
De VVSG is daarom samen met Europa WSE en de VDAB op zoek gegaan naar een manier waarop we de impact van de lokale besturen kunnen versterken. Zij zullen daarbij ondersteund worden in het opzetten van een duurzaam lokaal partnerschap waarbij de nodige expertise wordt gebundeld om een breed en gediversifieerd activeringsbeleid te voeren ten aanzien van mensen die hindernissen ervaren om aan de arbeidsmarkt deel te nemen.
Het OCMW van Puurs-Sint-Amands besliste om samen met de besturen van de Welzijnskoepel Klein-Brabant-Vaartland in te dienen op de projectoproep om samen een lokaal partnerschap op te starten.
Europa WSE deed een oproep naar kandidaten via de Call for interest (31 maart 2023). In deze Call geven Lokale besturen en VDAB per werkingsgebied aan, rond welke problematieken ze expertise zoeken. In de call wordt verduidelijkt onder welke voorwaarde dienstverleners zich kandidaat kunnen stellen. Het lokaal bestuur en VDAB beoordelen aan de hand van de criteria uit de Call.
De voorbereiding van de lokale partnerschappen van 2024 gebeurt via het Project ‘Capacity Building Lokale Partnerschappen’, waarbij Europa Werk en Sociale Economie (WSE) in samenwerking met VVSG, VDAB, steden Antwerpen en Gent, de toekomstige werking voorbereidt. Deze zouden lokale besturen en VDAB moeten begeleiden door middel van een ondersteuningsteam die processen en systemen uitwerken die nodig zijn om een vlotte start, de verdere ontwikkeling en effectiviteit te garanderen.
Ter voorbereiding van de Europa WSE oproep “lokale partnerschappen” en in uitvoering van de Call for intrest (zie bijlage) “bijdragen aan een partnerschapswerking ter bevordering van de sociale inclusie van personen met een complexe problematiek” moeten geschikte kandidaat partners geselecteerd worden om een projectvoorstel lokaal partnerschap voor te bereiden.
De deelnemende besturen van Klein-Brabant-Vaartland zullen de selectie van de geschikte partners gezamenlijk voeren en dit in samenwerking met VDAB. Om deze gezamenlijke selectie mogelijk te maken dient een juridisch kader met enkele afspraken te worden goedgekeurd en vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst, zoals toegevoegd in bijlage.
De deelnemende besturen wensen het OCMW Willebroek aan te duiden om in naam en voor rekening van alle deelnemende besturen het matchingsproces te voeren conform de Call for intrest. OCMW Willebroek fungeert als aanspreekpunt en verzorgt de communicatie naar de kandidaat-partners doorheen heel het matchingsproces zoals vermeld in de Call for intrest.
Deze afspraken worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen waardoor deze ook de juridische aansprakelijkheid voor deze procedure opnemen.
Voorafgaand akkoord werd gevraagd op VB van 23/5/23 om de timing te kunnen respecteren
Besluit
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn besluit :
Artikel 1: zijn goedkeuring te hechten aan de samenwerkingsovereenkomst en waarin de deelnemende besturen van Klein-Brabant-Vaartland en VDAB afspreken de selectie van de geschikte partners gezamenlijk te voeren en de modaliteiten vast te leggen.
Artikel 2: OCMW Willebroek in naam van de deelnemende lokale besturen volgende taken opneemt
Een personeelslid zal aangeduid worden als contactpersoon van het OCMW van Willebroek en om haar opdracht te geven de taken uit te voeren volgens de modaliteiten opgenomen in de overeenkomst.
De raad voor maatschappelijk welzijn van Willebroek zal de bekrachtiging van de geselecteerde kandidaten delegeren aan het Vast Bureau.
Toelichting
Het goedgekeurde reglement bood de secundaire scholen die in de gemeente gevestigd zijn de mogelijkheid om, voor het schooljaar 2021-2022, een premie te bekomen in het kader van algemene preventie zoals veiligheid, gezondheid, geluidsoverlast, vandalisme en hangjongeren, door middel van het indienen van een vereenvoudigde aanvraag.
In dit reglement werd, omwille van de coronacrisis, afgeweken van het oorspronkelijke reglement dat goedgekeurd werd door de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 16 december 2019. De crisis had een grote impact op de werking van de middelbare scholen, waardoor er andere prioriteiten waren dan te werken rond preventie zoals omschreven in het reglement. Tijdens het PAPPSA-overleg van 19 april 2022 werd vanuit de scholen gevraagd om de huidige reglementering aan te houden aangezien dit een verregaande administratieve vereenvoudiging betreft en alle scholen hiervoor vragende partij zijn.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit reglement voor het verstrekken van een premie in het kader van algemene preventie goed te keuren en te bestendigen vanaf het schooljaar 2022-2023.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het onderstaande reglement voor het verstrekken van premie in het kader van algemene preventie goed:
Artikel 1. Doel
Onderhavig reglement biedt de secundaire scholen die in de gemeente gevestigd zijn de mogelijkheid om een premie aan te vragen in onze gemeente in het kader van algemene preventie zoals veiligheid, gezondheid, geluidsoverlast, vandalisme en hangjongeren. Deze problematieken worden besproken op het PAPPSA.
Artikel 2. Definities
In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:
PAPPSA: Platform Algemene Preventie Puurs-Sint-Amands vertrekt vanuit een algemene preventiegedachte. Het stelt zich ten doel om samen met andere betrokken organisaties een preventiekader te creëren om duurzame veranderingen in de samenleving te verwezenlijken. Daartoe verbindt het PAPPSA zich ertoe ruimte te creëren om proactief te werken en om tijdig eventuele problemen te kunnen detecteren en aan te pakken. Tweemaal per jaar komt dit platform samen om met de betrokkenen uit de verschillende sectoren te overleggen en waar nodig initiatieven te ondersteunen of uit te werken.
Onderwijsgebonden kosten: kosten die noodzakelijk zijn om een eindterm te realiseren of om een ontwikkelingsdoel na te streven.
Artikel 3. Doelgroep
§1. Dit reglement is van toepassing op:
§2. Dit reglement is niet van toepassing op:
Artikel 4. Voorwaarden
Het OCMW verleent de financiële tegemoetkoming binnen de perken van het bedrag dat jaarlijks in het budget voorzien wordt ten voordele van algemene preventie in onze gemeente.
Artikel 5. Bedragen
Vanaf het schooljaar 2022-2023 zal het ter beschikking gestelde budget 4.500 euro bedragen. Het wordt evenredig verdeeld tussen de 5 campussen (SJABI Campus Kerkplein, SJABI Campus Schuttershof, SJABI Campus Begijnhof, SJABI Campus Hof ten Berglaan, LAB Sint-Amands).
Artikel 6. Procedure
§1. De scholen bezorgen jaarlijks een opsomming van de acties in kader van algemene preventie die elke campus het afgelopen schooljaar heeft uitgevoerd. Dit overzicht wordt bezorgd via samenleven@puursam.be ten laatste op 15 november.
§2. Het overzicht bevat ten minste:
§3. Na ontvangst van de aanvraag zal de dienst samenleven de aanvrager op de hoogte brengen van ontvangst via e-mail.
§4. De dienst samenleven kan de scholen, die geen aanvraag hebben ingediend, contacteren om na te gaan of het hun bedoeling was om geen aanvraag in te dienen.
§5. De ingediende aanvragen worden ten laatste op 1 december voorgelegd aan de aangestelde ambtenaar.
§6. Het vast bureau neemt voor het einde van het jaar een beslissing op basis van een advies van de aangestelde ambtenaar.
§7. De uitbetaling gebeurt via overschrijving op het rekeningnummer zoals doorgegeven door de aanvrager. De aanvrager verbindt zich ertoe het OCMW onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens post- of bankrekeningnummer.
Artikel 7. Controle
§1. Het OCMW heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende premie te doen controleren.
§2. In geval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de premie.
Artikel 8. Sancties
§1. De premie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet, dient deze terugbetaald te worden.
§2. In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan het OCMW beslissen om de toekenning van de premie te schorsen en in de toekomst geen premies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende bedrag terug te vorderen.
§3. Als de aanvrager niet voldoet aan contractuele of financiële verplichtingen tegenover het OCMW kan de premie worden verrekend.
Artikel 9. Betwistingen
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het vast bureau.
Bezwaren moeten schriftelijk (via aangetekend schrijven, brief, e-mail, afgifte tegen ontvangstbewijs, …) gericht worden aan het OCMW, t.a.v. het vast bureau, Palingstraat 48 te 2870 Puurs-Sint-Amands en dit uiterlijk binnen één maand na kennisgeving van de beslissing over de toekenning van de premie aan de aanvrager. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren. De postdatum of datum op het ontvangstbewijs gelden als bewijs.
Artikel 10. Opheffing
Het reglement, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022 inzake het verstrekken van een premie in het kader van algemene preventie voor het schooljaar 2021-2022, wordt opgeheven vanaf 1 oktober 2023.
Artikel 11. Goedkeuring en inwerkingtreding
Dit reglement werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 juni 2023 en treedt in werking vanaf 1 oktober 2023. Dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn