Terug
Gepubliceerd op 26/04/2024

Besluit  Burgemeester

do 25/04/2024 - 10:00

Ondertekening handhavingskader ABP Puurs-Sint-Amands

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Burgemeester
Aanleiding

Op 4 maart 2024 werd door de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands de nieuwe Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP) Puurs-Sint-Amands aangenomen. Deze nieuwe politieverordening trad in werking op 1 april 2024.

Omdat het politiereglement een groot aantal verschillende materies omvat, is het noodzakelijk prioriteiten te stellen op het vlak van handhaving. Voorliggend handhavingskader maakt een oplijsting van verschillende inbreuken op de ABP Puurs-Sint-Amands waarop (voornamelijk reactief) prioritair zal worden gehandhaafd. Dit betekent echter niet dat er geen handhaving meer mogelijk is bij inbreuken op de ABP die niet worden opgenomen in deze lijst.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 63 tot en met 66;

Toepasselijke regelgeving

  • Algemene Bestuurlijke Politieverordening Puurs-Sint-Amands, zoals aangenomen door de gemeenteraad op 4 maart 2024.
Feiten, context en argumentatie

Dit handhavingskader wordt opgesteld met als doel fenomenen aan te pakken die reeds op het grondgebied zichtbaar zijn, maar waar momenteel weinig of onvoldoende handhaving op toegepast wordt. Het gaat hierbij vooral om inbreuken op de ABP die een duidelijke vorm van overlast veroorzaken.

Het handhavingskader bij de ABP Puurs-Sint-Amands moet beschouwd worden als een duidelijk signaal van de gemeente om tegemoet te komen aan een intensieve aanpak van actuele veiligheids- en leefbaarheidsproblemen op het grondgebied. Het moet evenwel duidelijk zijn dat de gemeente nog steeds zuinig wil omspringen met sancties in het algemeen. Een leefbare gemeente komt immers vooral via dialoog, preventie en respect tot stand. Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) zijn slechts een laatste redmiddel om op te treden tegen personen die de algemene en elementaire maatschappelijke spelregels niet respecteren of de levenskwaliteit van anderen schenden. Voor bepaalde inbreuken worden echter sinds lange tijd preventieve acties op poten gezet en is de sensibiliserende aanpak reeds achterhaald. Het selectief en gericht inzetten van GAS, door bepaalde inbreuken op te nemen in een handhavingskader, kan mogelijk een oplossing bieden voor de aanpak van deze fenomenen.

Het handhavingskader zal samen met de tekst van de ABP jaarlijks geëvalueerd en herbekeken worden. In functie van de noodzaak zullen prioritaire inbreuken worden geschrapt of toegevoegd.

Besluit

Artikel 1. Onderstaand handhavingskader wordt aangenomen en treedt onmiddellijk na publicatie in werking:

HANDHAVINGSKADER

ALGEMENE BESTUURLIJKE POLITIEVERORDENING

PUURS-SINT-AMANDS

 

Doelstelling van het handhavingskader Puurs-Sint-Amands

De opdracht van de gemeente Puurs-Sint-Amands ten behoeve van de inwoners bestaat uit het voorzien in een goede politie, veiligheid en de rust in de openbare ruimte. Deze bevoegdheid heeft met name betrekking op het handhaven van de openbare veiligheid, openbare rust en openbare gezondheid.

In dit kader bestaat de mogelijkheid om handhaving uit te voeren naar aanleiding van inbreuken op de Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP) Puurs-Sint-Amands. Omdat het politiereglement een groot aantal verschillende materies omvat, is het noodzakelijk prioriteiten te stellen op het vlak van handhaving. Voorliggend handhavingskader maakt een oplijsting van verschillende inbreuken op de ABP Puurs-Sint-Amands waarop (voornamelijk reactief) prioritair zal worden gehandhaafd. Dit betekent echter niet dat er geen handhaving meer mogelijk is bij inbreuken op de ABP die niet worden opgenomen in deze lijst. 

Het handhavingskader moet beschouwd worden als een duidelijk signaal van de gemeente om tegemoet te komen aan een intensieve aanpak van actuele veiligheids- en leefbaarheidsproblemen op het grondgebied. Het moet evenwel duidelijk zijn dat de gemeente nog steeds zuinig wil omspringen met sancties in het algemeen. Een leefbare gemeente komt immers vooral via dialoog, preventie en respect tot stand. Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) zijn slechts een laatste redmiddel om op te treden tegen personen die de algemene en elementaire maatschappelijke spelregels niet respecteren of de levenskwaliteit van anderen schenden. Voor bepaalde inbreuken worden echter sinds lange tijd preventieve acties op poten gezet en is de sensibiliserende aanpak reeds achterhaald. Het selectief en gericht inzetten van GAS, door bepaalde inbreuken op te nemen in een handhavingskader, kan mogelijk een oplossing bieden voor de aanpak van deze fenomenen.

Het handhavingskader zal samen met de tekst van de ABP jaarlijks geëvalueerd en herbekeken worden. In functie van de noodzaak zullen prioritaire inbreuken worden geschrapt of toegevoegd.

Overlast als noodzakelijke component

Dit handhavingskader wordt opgesteld met als doel fenomenen aan te pakken die reeds op het grondgebied zichtbaar zijn, maar waar momenteel weinig of onvoldoende handhaving op toegepast wordt. Het gaat hierbij vooral om inbreuken op de ABP die een duidelijke vorm van overlast veroorzaken. Overlast is als begrip moeilijk te definiëren - omdat er een subjectieve component aan verbonden is - maar voor goed begrip is het toch belangrijk om af te bakenen wat onder “overlast” wordt verstaan.

Er is sprake van “overlast” wanneer er handelingen worden gesteld die door hun aard, het tijdstip, de intensiteit en de plaats waarop ze worden gesteld, de levenskwaliteit van inwoners kunnen beperken. Door overlast wordt de normale druk en last die het samenleven onvermijdelijk met zich meebrengt, overschreden. Overlast omvat met andere woorden lichte vormen van bedreiging van de openbare rust, de openbare veiligheid en de openbare gezondheid.

Prioritaire inbreuken op de ABP

Het mag duidelijk zijn dat het handhavingskader enkel toepassing heeft op inbreuken die beschreven worden in de Algemene Bestuurlijke Politieverordening.

Voor onderstaande prioritaire inbreuken zal – ten aanzien van meerderjarige overtreders – onmiddellijk de GAS-procedure worden opgestart, zonder eerst een formele waarschuwingsbrief te versturen:

  1. gemengde inbreuken:
    1. graffiti (artikel 19bis)
    2. feitelijkheden of lichte gewelddaden (artikel 83)
    3. opzettelijk beschadigen/vandalisme (artikel 87 t.e.m. artikel 87sexies)
    4. slagen en verwondingen (artikel 87septies)
    5. zich onherkenbaar begeven in een publiek toegankelijke plaats (artikel 104)
    6. nachtlawaai (artikel 148)
  2. het gebruik en/of bezit van pyrotechnische artikelen (artikel 165bis)
  3. het vervuilen van de openbare ruimte:
    1. zwerfvuil en sluikstort (artikel 7)
    2. hondenpoep achterlaten of geen zakje bij zich hebben (artikel 11)
    3. huishoudelijk afval deponeren in publieke vuilnisbak (artikel 31/1)
  4. het niet-respecteren van een opgelegd plaatsverbod (artikel 82)
  5. het maken van vuur of het storen van de buurt met rook of uitwasemingen (artikel 54)
  6. het veroorzaken van overlast door storend rondhanggedrag in de openbare ruimte (artikel 77)

Voor alle andere inbreuken op de ABP zal er door de sanctionerend ambtenaar steeds eerst een formele waarschuwing worden gegeven. Pas vanaf de vaststelling van een tweede inbreuk op de ABP binnen de 24 maanden na de eerste inbreuk waarvoor er reeds een formele waarschuwing werd gegeven, zal de sanctionerend ambtenaar de GAS-procedure opstarten.

In uitzonderlijke gevallen en bij specifieke acties kan afgeweken worden van deze werkwijze en kan uitzonderlijk vanaf een eerste overtreding sanctionerend worden opgetreden. Deze bijzondere acties en omstandigheden worden vooraf gegaan door een duidelijke communicatie en indien mogelijk een sensibiliserende campagne.

Specifieke procedure voor minderjarigen

In geval van bovenstaande prioritaire inbreuken wordt onmiddellijk een GAS-procedure opgestart ten aanzien van meerderjarigen, maar ook minderjarigen vanaf de leeftijd van 14 jaar kunnen gesanctioneerd worden voor inbreuken op de ABP.

Artikel 225 van de ABP Puurs-Sint-Amands omschrijft onderstaande gemengde inbreuken waarvoor ten aanzien van minderjarigen onmiddellijk de GAS-procedure kan worden opgestart, zonder eerst over te gaan tot een formele waarschuwing.

  1. graffiti (artikel 19bis)
  2. feitelijkheden of lichte gewelddaden (artikel 83)
  3. diefstal (artikel 84/1)
  4. opzettelijk beschadigen/vandalisme (artikel 87 t.e.m. 87sexies)
  5. slagen en verwondingen (artikel 87septies)
  6. zich onherkenbaar begeven in een publiek toegankelijke plaats (artikel 104)
  7. nachtlawaai (artikel 148)

Alle andere (al dan niet prioritaire) inbreuken op de ABP zullen – in geval van minderjarige overtreders – eerst aanleiding geven tot een formele waarschuwingsbrief. 

Dit handhavingskader treedt na publicatie onmiddellijk in werking.

Opgemaakt te Puurs-Sint-Amands op 26 maart 2024. 

Koen VAN DEN HEUVEL

Burgemeester Puurs-Sint-Amands

 

Yves BOGAERTS

Korpschef Politiezone Rivierenland

 

Bart PASSEMIERS

Sanctionerend ambtenaar GAS Rivierenland

 

Artikel 2. Dit handhavingskader wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.