Terug
Gepubliceerd op 08/11/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 07/11/2023 - 19:10

Aanvullend verkeersreglement - Schaafstraat - Parkeerregeling met vakken

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Anne De Ron
Aanleiding

Vanuit de bewoners in de Schaafstraat tussen nr.40 en nr.60 is er een vraag gekomen om de parkeermogelijkheden op punt te stellen. Na de bouw van het nieuwe appartementsgebouw is de parkeerdruk groter geworden, een duidelijke regeling zorgt ervoor dat de bewoners zich niet meer hinderlijk kunnen parkeren met als gevolg  dat de doorstroming in de straat op een veiligere manier kan doorgaan.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.

Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 3.

Besluit

Artikel 1: Op de Schaafstraat van huisnummer 40 tot huisnummer 60 wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • Het parkeren is toegelaten in beide richtingen in de voorziene parkeervakken

Artikel 2: Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E1 met onderborden Xa, Xb en Xd.

Artikel 3: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.