Mon 08/05/2023 - 21:00 Raadzaal
Het OCMW Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 28 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEMO die op 9 juni 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
De huidige leveringscontracten voor elektriciteit en aardgas lopen beiden op 31 december 2023 ten einde. Voor levering van elektriciteit en aardgas vanaf 1 januari 2024 moeten nieuwe contracten worden afgesloten.
In het verleden werd een samenaankoop georganiseerd door Fluvius (vroeger: Eandis), Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. Zij organiseren sinds 2020 geen samenaankoop meer voor lokale besturen voor wat betreft de aankoop van elektriciteit en aardgas.
Dit heeft er in 2020 voor gezorgd dat de dienst Aankoop zelf een aanbesteding heeft georganiseerd voor levering van elektriciteit en aardgas in 2021, 2022 én 2023.
Volgende besturen en partners stapten eveneens mee in deze overeenkomst:
Na het voeren van de plaatsingsprocedure werd de levering van elektriciteit en aardgas gegund aan de firma Electrabel N.V. (Engie), Simon Bolivarlaan 34 te 1000 Brussel.
Lokale besturen hebben voor de aankoop elektriciteit en aardgas heden de keuze tussen twee alternatieven, zijnde:
Rekening houdend met deze twee keuzes heeft de dienst Aankoop een bijkomend transparant marktonderzoek gedaan om de voor- en nadelen af te wegen. Deze bevindingen werden verzameld in een begeleidende nota.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 28 maart 2023 akte genomen van deze nota én ondersteunt het voorstel om in te stappen in de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB).
Volgende deelnemende besturen en partners wensen eveneens mee in te stappen in het aanbod van het VEB:
De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd door de deelnemende besturen en partners om in hun naam op te treden voor de toetreding én bij de opmaak van de overeenkomsten.
In geval van een juridisch geschil is elke deelnemende partner verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Het Vlaams Energiebedrijf (VEB) treedt krachtens het decreet van 15 juli 2011 op als speler en facilitator op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en aardgas.
Het Vlaams Energiebedrijf (VEB) treedt op als aankoopcentrale waardoor het bestuur vrijgesteld is van het voeren en organiseren van een eigen plaatsingsprocedure. In toepassing van artikel 48 van de wet op de overheidsopdrachten kunnen overheidsopdrachten voor rekening van verschillende aanbestedende overheden worden samengevoegd.
Het aanbod van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) omvat in grote lijnen volgende elementen:
1. Ontzorging aanbesteding |
Volledige ontzorging van het aanbestedingstraject: het VEB werkt als aankoopcentrale die de energie zelf eerst aankoopt en instaat voor de achterliggende aanbestedingen. Hierdoor mogen lokale besturen een energiecontract aangaan met het VEB als vergunde energieleverancier zonder een eigen aanbesteding te moeten doen. Het VEB wordt energieleverancier voor zowel elektriciteit als aardgas. In Vlaanderen is > 95% van alle lokale besturen klant bij VEB. |
2. Groene stroom |
100% groene stroom die CO² neutraal is. |
3. Kosten |
Het VEB werkt enkel met een kostendekkende vergoeding:
|
4. Contract en looptijd |
Flexibiliteit in looptijd: Het lokaal bestuur kan kiezen voor hoelang ze de overeenkomst aangaat. De minimum looptijd is 1 jaar. |
5. Partnerbesturen OCMW, kerkfabrieken, … |
Er zijn twee mogelijkheden:
|
6. Tariefformule energiecomponent |
Het VEB hanteert een flexibele aankoopstrategie. De klant kan kiezen voor de aankoop op de korte- of langetermijnmarkt: Korte termijnmarkt wil zeggen energie aankopen aan een variabele prijs. Gezien over meerdere kalenderjaren is dit gemiddeld gezien goedkoper dan een vaste prijs. Lange termijnmarkt wil zeggen energie aankopen aan een gedeeltelijk vaste prijs. Hierbij wordt op voorhand een deel van de energie aangekocht aan een vaste prijs. Dit zorgt dan weer voor meer budgetzekerheid om lange termijn. De aanbestedende overheid en de partnerbesturen hebben m.a.w. de mogelijkheid om de prijzen vast te klikken voor een bepaald volume én een bepaalde periode. De budgetten worden opgemaakt op basis van de prijzen op de termijnmarkt. |
7. Facturatie |
Standaard elektronische facturatie (dit betekent tevens een concrete besparing). De betaaltermijn bedraagt 30 dagen. Ondersteuning bij de vermindering van het aantal facturen door het bundelen van afnamepunten per ‘cluster’ of kostenplaats (in overleg met dienst Financiën). |
8. Ondersteuning bij budgetopmaak |
Budgetopmaak (maandelijks) ter beschikking op maat van (lokale) besturen. Dit voor het lopende kalenderjaar alsook het daarop volgende kalenderjaar. |
9. Energiedelen |
Energiedelen kan enkel bij SMR3 meters. Het VEB kan een overzicht bezorgen van welke meters op dit meetregime zitten. Is er een meter die gedurende het contract moet worden omgezet naar meetregime 3, dan kan het VEB dit kosteloos omzetten. Qua kosten is er een extra kost per EAN voor aansluitingen in de energiedeelgroep. Deze hebben een jaarlijkse kost van € 96,00/EAN t.o.v. € 48,00/EAN voor degene die niet in een energiedeelgroep zitten. |
Er wordt voorgesteld om een mandaat te verlenen aan de gemeente Puurs-Sint-Amands om op te treden voor de toetreding en bij de opmaak van de overeenkomst.
De opdracht omvat het sluiten van een overeenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van de gemeente, het OCMW Puurs-Sint-Amands en Zorgbedrijf Klein-Brabant volgens de principes van loonruil. Het huidige aantal medewerkers die tewerkgesteld worden bij de gemeente, het OCMW Puurs-Sint-Amands en Zorgbedrijf Klein-Brabant wordt bedraagt: 515 personen.
De gemeente, het OCMW Puurs-Sint-Amands en Zorgbedrijf Klein-Brabant beoogt hierbij een voor haar kostenneutrale operatie uit te voeren, met een minimale administratieve last voor zowel haar eigen werking als voor de werknemer die gebruik wenst te maken van het systeem van fietslease. Het moet bovendien mogelijk zijn om op het einde van de leaseperiode de fiets individueel over te nemen tegen een overeengekomen restwaarde. In het aanbod zijn onder meer inbegrepen: pechverhelping, jaarlijks onderhoud en een verzekering tegen diefstal.
In deze raamovereenkomst ligt de focus op een breed aanbod waaruit medewerkers kunnen kiezen en een groot netwerk van fietshandelaars. De aflossing van de maandelijkse leasekost zal worden gerealiseerd volgens het principe van flexibele verloning, via hetzij de eindejaarspremie, hetzij het inruilen van vakantiedagen, hetzij een combinatie van beide. Daarnaast is een koppeling of volledige integratie van de fietslease met het Lima platform van Cipal Schaubroeck een sterke meerwaarde. Integraties tussen deze systemen zorgt voor tijdsbesparing, voorkomt fouten en beperkt de loonadministratie tot een minimum.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van personeel” werd een bestek met nr. G-2023-020 opgesteld door de dienst HRM.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 219.000,00 excl. btw of € 264.990,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Er wordt door de dienst HRM voorgesteld om een mandaat te verlenen aan de gemeente Puurs-Sint-Amands om de procedure te voeren in naam van OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.
De branddetectie in het woonzorgcentrum van Puurs is (deels) defect en moet dringend worden vervangen om een goede en veilige werking te kunnen garanderen.
In het kader van de opdracht “Vervangen van brandcentrale voor woonzorgcentrum Puurs [heraanbesteding]” werd een bestek met nr. O-2023-003 opgesteld door de dienst Bouwprojecten.
Deze opdracht is een heraanbesteding van de opdracht “Vervangen van brandcentrale voor woonzorgcentrum Puurs” met ref. O-2023-001 die werd stopgezet op 18 april 2023.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 55.000,00 excl. btw of € 66.550,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 1 juli 2019 het reglement forfaitaire kostenvergoeding vrijwilligers/animatoren vastgesteld.
Via het OCMW zullen er eveneens vrijwilligers/animatoren worden aangesteld, vandaar dat er door de raad voor maatschappelijk welzijn ook een reglement dient vastgesteld te worden m.b.t. de forfaitaire kostenvergoeding die deze vrijwilligers/animatoren zullen krijgen.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het vaststellen van een reglement m.b.t. de forfaitaire kostenvergoeding voor animatoren/vrijwilligers.
Voor het bepalen van de forfaitaire kostenvergoeding werd uitgegaan van het onderscheid tussen animatoren, animatoren met attest en hoofdanimatoren. Via dit systeem kunnen animatoren/vrijwilligers doorgroeien en worden zij gestimuleerd om een cursus/vorming te volgen. De vrijwilligers/animatoren worden ingezet tijdens de vrijetijdsactiviteiten van de buitenschoolse kinderopvang (crea, events,...) die gemeente Puurs-Sint-Amands aanbiedt doorheen het jaar en tijdens de verschillende vakanties.
Artikel 10 van de wet betreffende de rechten van de vrijwilligers bepaalt welke forfaitaire kostenvergoeding maximaal, per dag en op jaarbasis, kan worden toegekend. Voor 2023 bedraagt de geïndexeerde forfaitaire kostenvergoeding voorzien van maximaal 40,67 euro per dag en maximaal 1.626,77 euro per jaar. Deze bepalingen worden toegepast in het nieuwe reglement.
Gelet op deze indexering wordt voorgesteld om de forfaitaire kostenvergoeding voor animatoren/vrijwilligers als volgt vast te stellen met ingang van 1 juli 2023:
Vrijwilliger/Animator zonder attest: 30 euro/dag
Vrijwilliger/Animator met attest: 35 euro/dag
Vrijwilliger/Hoofdanimator: 38 euro/dag