De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 25 maart 2019 het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties goedgekeurd.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 25 maart 2019 het retributiereglement m.b.t. afgifte van administratieve stukken en leveren van administratieve prestaties goedgekeurd.
Voor de retributie van het conformiteitsattest woningkwaliteit dienen er aanpassingen te gebeuren gezien vanaf 1 januari 2021 de nieuwe Vlaamse regelgeving rond woningkwaliteit, het Optimalisatiedecreet en het Optimalisatiebesluit in werking treedt. Bij het inwerking treden van het Optimalisatiedecreet en het Optimalisatiebesluit zal er niet meer met een puntensysteem gewerkt worden maar met 3 verschillende categorieën. De categorieën zijn opgedeeld als volgt:
- Categorie I: lichte gebreken. Een beperkt aantal kleine gebreken geeft geen aanleiding tot ongeschiktheid. Vanaf 7 gebreken van categorie I wordt beschouwd als 1 gebrek van categorie II en zal de woning dus ongeschikt zijn.
- Categorie II: ernstige gebreken maar geen direct gevaar voor de veiligheid of gezondheid. Vanaf een gebrek van categorie II is de woning ongeschikt en verhuren is strafbaar.
- Categorie III: ernstige gebreken met mensonwaardigheid of veiligheids- en gezondheidsrisico’s. Vanaf een gebrek van categorie III is de woning naast ongeschikt ook onbewoonbaar. Verhuren is strafbaar.
Een conformiteitsattest is een officiële verklaring dat de woongelegenheid voldoet aan de wettelijke minimumkwaliteitsnormen, bepaald in de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2018 inzake woningkwaliteitsbewaking, afgeleverd door de burgemeester.
Indien een conformiteitsattest wordt afgeleverd op verzoek van de aanvrager kan de gemeente een vergoeding vragen voor de behandeling van de aanvraag die het karakter van een retributie heeft.
De gemeente kan zelf bepalen voor welke behandeling van aanvragen van conformiteitsattesten, op basis van objectieve gronden, ze een retributie vragen en voor welke niet.
De gemeente wil geen retributie aanrekenen voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest indien:
- De woongelegenheid kwaliteitsvol bewoond kan worden.
- De woongelegenheid bijdraagt aan het creëren van het betaalbaarder maken van de private huurmarkt.
Van zodra een woning een gebrek van categorie II of III heeft kan er geen conformiteitsattest worden afgeleverd. Ook bij 7 gebreken van categorie I (kleine of lichte gebreken) zal er geen conformiteitsattest kunnen afgeleverd worden en kan er ook niet gesproken worden van kwaliteitsvol wonen. Dus bij 6 of minder gebreken van categorie I kan er een conformiteitsattest worden afgeleverd. De gemeente is van oordeel dat een woning die 4 of meer van deze lichte gebreken vertoont je niet kan spreken over kwaliteitsvol wonen. Om de eigenaars van deze woningen te stimuleren om zoveel mogelijk van de lichte gebreken weg te werken, is de aflevering van een conformiteitsattest met minder dan 4 gebreken van categorie I gratis.
Het betaalbaarder maken van de private huurmarkt kan door het stimuleren van verhuur via het sociaal verhuurkantoor (SVK). Voor het SVK is het belangrijk om voldoende woningen op de private huurmarkt betaalbaar te kunnen inhuren om op die manier ook voldoende betaalbare woningen te kunnen verhuren. Vooraleer het SVK een huurovereenkomst afsluit met de verhuurder, wordt een conformiteitsattest aangevraagd. De gemeente wil verhuurders stimuleren om hun woning te verhuren via het SVK en zo een bijdrage leveren aan het betaalbaar maken van de private huurmarkt. Voor een conformiteitsonderzoek dat het SVK aanvraagt, zal dit gratis afgeleverd worden.
Voor de andere gevallen zal een conformiteitsattest betalend zijn, hiervoor wordt de maximale wettelijke retributie gerekend overeenkomstig artikel 8 van het BVR van 24 mei 2019 betreffende de woningkwaliteitsbewaking:
“ De vergoeding voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest door de burgemeester, wordt vastgesteld door de gemeenteraad en bedraagt maximaal:
1° 90 euro voor een zelfstandige woning;
2° 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro per gebouw.
De bedragen in euro, vermeld in het eerste lid, worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex november 2019.
De vergoeding voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest door de gewestelijk ambtenaar is gelijk aan het overeenkomstig maximumbedrag in het eerste lid, zoals geïndexeerd conform het tweede lid.”
Om bovenstaande redenen dient de retributie m.b.t. het conformiteitsattest aangepast te worden (artikel 5.16).
Omdat de afgifte van allerlei administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties zware lasten voor de gemeente meebrengt, is het billijk dat de aanvragers hiervoor een retributie betalen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van dit retributiereglement goed te keuren.
De retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1: Opheffing
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 van Puurs-Sint-Amands inzake de vaststelling van de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties wordt opgeheven vanaf 1 januari 2021.
Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een termijn van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 worden gemeentelijke retributies gevestigd voor het afleveren van allerhande administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties door de gemeente.
Artikel 3: Definities
Onder volgend begrip wordt verstaan:
Artikel 4: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het administratief stuk of prestatie vraagt of aan wie het gevraagde stuk wordt uitgereikt.
Artikel 5: Tarieven
De retributies worden als volgt vastgesteld:
Op administratieve stukken:
5.1. Op afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen
5.2. Op afgifte van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen
5.3. Op afgifte van een kids-ID aan Belgische kinderen (-12 jaar)
5.4. Op afgifte van een identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar)
5.5. Op afgifte van paspoorten
5.6. Op afgifte van reistitels (voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen)
5.7. Op afgifte attest van immatriculatie:
5.8. Op afgifte van rijbewijzen
5.9. Op afgifte van trouwboekje:
5.10. Op afgifte van slachtbewijzen:
5.11. Bij afleveren van de vergunning tot wijziging voornaam:
Wanneer de gevraagde administratieve stukken per post dienen overgemaakt te worden, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Deze bijkomende kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.
Op administratieve prestaties:
5.12. Voor het maken van fotokopieën:
Een recto verso kopie wordt als twee kopieën beschouwd.
5.13. Het afleveren van een uittreksel uit de gemeentelijke inventaris van risicogronden:
5.14. Verstrekken van inlichtingen die gepaard gaan met:
5.15. Bij voltrekking van een huwelijk:
5.16. Bij afgifte van conformiteitsattest:
1) gratis (0 euro):
2) betalend (90 euro):
De bedragen in euro, zoals hierboven vermeld, worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex november 2019.
Artikel 6: Vrijstellingen
Van de retributie worden vrijgesteld:
Artikel 7: Wijze van inning
De retributie moet contant betaald worden bij de aanvraag of uiterlijk bij het afleveren van de stukken of het leveren van de administratieve prestaties.
Artikel 8: Invordering
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.
Artikel 9: Inwerkingtreding en bekendmaking
Onderhavig reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 14 december 2020, treedt in voege op 1 januari 2021 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.