Besluit
Enig artikel: De notulen van de gemeenteraadszitting van 29 maart 2021 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 16 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering (jaarvergadering) van ZEFIER die op 10 juni 2021 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering (jaarvergadering) op 10 juni 2021 van ZEFIER, zijnde:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020.
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2020.
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting).
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
5. Statutaire benoemingen.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering (jaarvergadering) van ZEFIER op 10 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan ZEFIER.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 25 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IVERLEK die op 18 juni 2021 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering op 18 juni 2021 van IVERLEK, zijnde:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgens WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen:
8.1 Actualisering van het register van de deelnemers
8.2 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalsverhoging Publi-T.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IVERLEK op 18 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IVERLEK.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 23 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van ISVAG die op 20 mei 2021 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering op 20 mei 2021 van ISVAG, zijnde:
1. Samenstelling bureau.
2. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering 17 december 2020.
3. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering.
4. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2020.
5. Kennisneming zitpenningen 2020.
6. Kwijting aan bestuurders en commissaris revisor.
7. Goedkeuring vervanging raadslid Toon Wassenberg door de heer Johan Peeters.
8. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van ISVAG op 20 mei 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan ISVAG.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 1 april 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de jaarvergadering van TMVS dv die op 15 juni 2021 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene jaarvergadering op 15 juni 2021 van TMVS dv, zijnde:
1. Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdracht van deelnemers.
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020.
4. Verslag van de commissaris.
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020.
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
7. Huishoudelijk reglement.
8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
Varia en mededelingen.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 15 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan TMVS dv
- hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
- hetzij per elektronische post, 20210615AVTMVS@farys.be.
Toelichting
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring tot ondertekening van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap.
Toelichting
Het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, bepaalt dat elke gemeente moet beschikken over een Gemeentelijk Nood- en interventieplan. De bedoeling van dergelijk plan is dat er in geval van een noodsituatie een multidisciplinaire samenwerking kan opgestart worden (brandweer, medische hulpverlening, politie, logistiek en communicatie).
De Klein-Brabantse gemeenten hebben beslist, voor wat betreft het aanbieden van deze dienstverlening, samen te werken vanuit overwegingen van schaalgrootte en beleidsafstemming op Klein-Brabants vlak.
Na overleg met het lokaal bestuur Bornem en de politiezone Klein-Brabant wordt voorgesteld om deze ILV Noodplanning om te vormen naar een ILV Integrale Veiligheid met daaronder de nodige profielen en dit naar aanleiding van
Veiligheid creëren is niet alleen een opdracht voor de politiediensten. Het vraagt de inzet van verschillende (gemeentelijke) diensten en externe partners. Ook de burger dient als partner betrokken te worden in het veiligheids- en leefbaarheidsbeleid.
Vanuit de dienst Integrale Veiligheid worden de initiatieven vanuit de verschillende beleidsdomeinen gecoördineerd tot een geïntegreerd veiligheidsbeleid. Lokaal overleg is hier de motor: deze taak kan alleen gebeuren in samenwerking met alle betrokken partners.
De visie en missie van deze nieuwe dienst dient bepaald te worden in een actieplan. Het integrale veiligheidsbeleid dient bijkomend opgenomen te worden als beleidsdoelstelling in het meerjarenplan. Verschillende van de voorgestelde taken zitten momenteel versnipperd over diensten van het lokaal bestuur, ook wat de budgetten betreft. Het lijkt aangewezen om dit alles te centraliseren onder één overkoepelende dienst. De ILV Noodplanning kan in dat kader worden aangepast naar een ILV Integrale Veiligheid.
De dienst Integrale Veiligheid baseert zich op twee duidelijk te onderscheiden aspecten:
Besluit
Artikel 1: Opheffing
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 van Puurs-Sint-Amands inzake de ‘Interlokale vereniging Noodplanning Klein-Brabant', wordt opgeheven.
Artikel 2: Goedkeuring te verlenen aan de ‘overeenkomst Interlokale Vereniging Integrale Veiligheid Klein-Brabant.
OVEREENKOMST
met statutaire draagkracht houdende de oprichting van de INTERLOKALE VERENIGING “INTEGRALE VEILIGHEID KLEIN- BRABANT”
Tussen de ondergetekenden:
DE GEMEENTE PUURS-SINT-AMANDS,
met zetel te 2870 Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29, hier vertegenwoordigd door
het college van burgemeester en schepenen, voor wie optreden de heer Koen Van den Heuvel, burgemeester en de heer Raoul Paridaens, algemeen directeur, in uitvoering van een beslissing van de gemeenteraad van 3 mei 2021;
Hierna genoemd ‘de gemeente Puurs-Sint-Amands’
DE GEMEENTE BORNEM,
met zetel te 2880 Bornem, Hingenesteenweg 13, hier vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie optreden de heer Kristof Joos, burgemeester en mevrouw Liesje Raemdonck, algemeen directeur, in uitvoering van een beslissing van de gemeenteraad van ...................;
Hierna genoemd ‘de gemeente Bornem’
WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:
1. Doel, deelnemers, naam
Artikel 1:
In toepassing van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 392 tot en met 395, verenigen de gemeenten Puurs-Sint-Amands en Bornem zich in een interlokale vereniging.
Deze vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid.
Artikel 2:
De interlokale vereniging heeft tot doel de integrale veiligheid te organiseren op het grondgebied van de gemeenten. Met deze georganiseerde samenwerking wil ILV Integrale Veiligheid Klein-Brabant streven naar een kwalitatieve invulling en ondersteuning voor de veiligheid van onze regio.
Vanuit de dienst Integrale Veiligheid worden de initiatieven vanuit de verschillende beleidsdomeinen gecoördineerd tot een geïntegreerd veiligheidsbeleid. Lokaal overleg is hier de motor: deze taak kan alleen gebeuren in samenwerking met alle betrokken partners.
De visie en missie van deze dienst dient bepaald te worden in een actieplan. Het integrale veiligheidsbeleid dient bijkomend opgenomen te worden als beleidsdoelstelling in het meerjarenplan.
De dienst Integrale Veiligheid baseert zich op twee duidelijk te onderscheiden aspecten:
Artikel 3:
De interlokale vereniging draagt de naam ‘Interlokale vereniging Integrale Veiligheid Klein-Brabant’.
De term ‘Interlokale vereniging’ of de afkorting ‘ILV’, zal steeds aan de naam worden toegevoegd.
2. Beherende gemeente
Artikel 4:
De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt aangesteld als beherende gemeente.
De zetel van de vereniging is gevestigd te 2870 Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29.
3. Duur
Artikel 5:
De interlokale vereniging wordt voor onbepaalde duur opgericht. De overeenkomst gaat in op de eerste van de maand volgende op de goedkeuring van de statutaire overeenkomst van de interlokale vereniging door de gemeenteraden van de gemeenten.
4. Toetredingen
Artikel 6:
Gemeenten of andere rechtspersonen van privaat recht of publiek recht kunnen bij de voorzitter van het beheerscomité een aanvraag tot toetreding indienen. De aanvaarding van een nieuw lid dient unaniem goedgekeurd te worden in het beheerscomité.
De toetreding van de nieuwe gemeente of partner wordt voorgelegd aan de deelnemende gemeenten, die beslissen over de al dan niet toetreding, via hun gemeenteraden. Indien een gemeente niet reageert binnen de 60 kalenderdagen wordt de toetreding geacht te zijn aanvaard.
De toetreding neemt aanvang op de eerste dag van de maand volgend op de aanvaarding door de laatste gemeente.
5. Beheerscomité en stuurgroep
Artikel 7:
Het beheer van de interlokale vereniging wordt toevertrouwd aan een beheerscomité.
Het beheerscomité bestaat uit de burgemeester of diens vervanger vanuit elk participerend lokaal bestuur. Het voorzitterschap wordt opgenomen door de voorzitter van het politiecollege PZ Klein-Brabant. Het lid van de ambtelijke stuurgroep, aangeduid door de beherende gemeente, verzorgt het secretariaat van het beheerscomité.
Artikel 8:
Alle deelnemende gemeenten hebben recht op één stem in het beheerscomité.
Alle beslissingen worden unaniem genomen.
Artikel 9:
Het beheerscomité heeft een algemeen coördinerende opdracht, legt de prioriteiten inzake beleid en werking vast en formuleert adviezen aan de deelnemende gemeenten. Het beheerscomité stelt een huishoudelijk reglement op, waarin de werking van het beheerscomité wordt afgesproken.
Dit huishoudelijk reglement zal bij onderhavige statutaire overeenkomst gevoegd worden, zonder hiervan deel uit te maken.
Artikel 10:
Met het oog op adviesverlening kan er steeds ad hoc een deskundige worden uitgenodigd.
Zijn aanwezigheid wordt vermeld in de notulen. Deze persoon heeft geen stemrecht.
Artikel 11:
De stuurgroep volgt inhoudelijk de werking mee op met de leden van het beheerscomité en verzorgt de relaties met de diensten van de betreffende gemeente. De stuurgroep wordt samengesteld uit één ambtenaar vanuit elk deelnemend bestuur.
De werking van de stuurgroep wordt geregeld via het huishoudelijk reglement, dat door het beheerscomité wordt vastgesteld.
6. Informatieverstrekking aan de deelnemers en evaluatie door gemeenteraden
Artikel 12:
De beraadslagingen van het beheerscomité worden vastgelegd in notulen en ondertekend door de voorzitter en de secretaris van het beheerscomité. Deze notulen liggen ter inzage op de zetel van de beherende gemeente.
Artikel 13:
Afschriften van de notulen van elke vergadering worden binnen de 20 dagen ter kennisgeving bezorgd aan de deelnemende gemeenten.
Artikel 14:
Jaarlijks zal naar aanleiding van de goedkeuring van de rekeningen van de interlokale vereniging door de deelnemende gemeenten een evaluatie van de werking gebeuren.
7. Personeel
Artikel 15:
De uitvoering van de taken van de interlokale vereniging berust bij één voltijds personeelslid van niveau A(v); zijnde een Coördinator / Expert Integrale Veiligheid en één voltijds personeelslid van niveau B(v); zijnde een Deskundig medewerker Integrale Veiligheid. Deze personeelsleden worden aangesteld door de beherende gemeente, na akkoord van het beheerscomité. De rechtspositieregeling van de beherende gemeente is van toepassing op dit personeelslid.
8. Interne werkorganisatie
Artikel 16:
De dienst Integrale Veiligheid kan worden onderverdeeld in 3 grote opdrachten.
De regierol voor het lokale integrale en geïntegreerde veiligheidsbeleid ligt bij de lokale bestuurlijke overheid en overstijgt de bevoegdheden van een politiedienst.
Het is wel belangrijk dat de medewerkers van de dienst een nauw contact onderhouden met de verschillende partijen, en in het bijzonder de politiediensten.
Aspecten van het veiligheidsbeleid:
8.1. Noodplanning & crisisbeheer
Als basis voor deze taak geldt het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de nood- en interventieplanning. De dienst Integrale Veiligheid bereidt de lokale overheid voor op het beheren van noodsituaties.
Dit doet ze door het uitvoeren van (onder andere) volgende taken:
8.2. Maatschappelijke preventie
De werking van de dienst Integrale Veiligheid mag niet worden verward met de taak van een preventie- of veiligheidsadviseur voor bedrijven en gebouwen, die instaat voor een eerder technische doorlichting van bepaalde materialen en situaties. Deze taak wordt voor de beide besturen van Klein-Brabant uitgevoerd door IGEMO.
Het is echter zeer belangrijk dat er ook voldoende wordt ingezet op maatschappelijke preventie om de pijler van de handhaving zoveel als mogelijk te kunnen ontlasten. Hierbij kan gedacht worden aan verschillende taken:
8.3. Handhaving
Bij de integrale aanpak van criminaliteit en overlast winnen de mogelijkheden van bestuurlijke handhaving aan belang. Deze bestuurlijke handhaving beperkt zich niet tot het opleggen van GAS. Meer en meer wordt ook gebruik gemaakt van andere handhavingsinstrumenten zoals het sluiten van inrichtingen, het schorsen en opheffen van toestemmingen en vergunningen of het opleggen van een plaatsverbod. De dienst Integrale Veiligheid ontwikkelt projecten en acties rond uiteenlopende fenomenen van veiligheid en leefbaarheid en/of verzekert de algemene coördinatie ervan.
Mogelijke taken hierbij kunnen zijn:
Een functiebeschrijving wordt opgesteld voor elk personeelslid.
Artikel 17:
Bijkomend personeel kan worden aangeworven mits akkoord van het beheerscomité en in functie van de personeelsbehoeften.
Artikel 18:
De beherende gemeente stelt een kantoor en de nodige infrastructuur ter beschikking van het personeelslid. De beherende gemeente sluit eveneens de nodige verzekeringen af.
9. Financiële middelen en inbreng
Artikel 19:
De interlokale vereniging beschikt zelf niet over eigen middelen.
Het budget van de interlokale vereniging bestaat uit de gemeentelijke bijdragen die jaarlijks vastgesteld worden in het meerjarenplan. Hiertoe wordt door het beheerscomité jaarlijks een raming vastgesteld voor het volgende dienstjaar.
Artikel 20:
Alle uitgaven en investeringen (personeelskosten, investeringskosten, werkingskosten, …) worden betaald via de beherende gemeente.
De uitgaven en investeringen worden verdeeld over de deelnemende gemeenten overeenkomstig de verdeelsleutel vastgesteld voor de PZ Klein- Brabant, rekening houdend met het aantal inwoners.
De verdeelsleutel wordt jaarlijks vastgesteld tijdens de eerste vergadering van het beheerscomité van het nieuwe jaar.
Artikel 21:
De opmaak van het ontwerp van de rekening en het meerjarenplan van de interlokale vereniging wordt opgemaakt door de dienst financiën van de beherende gemeente.
De gemeenten voorzien voldoende kredieten in hun meerjarenplan.
De afrekeningen gebeuren per kwartaal; er volgt een eindafrekening voor elk boekjaar in het eerste kwartaal van het volgende boekjaar.
Artikel 22:
Het beheerscomité stelt jaarlijks en uiterlijk op 31 mei de rekeningen van de interlokale vereniging vast en legt ze binnen een termijn van 30 dagen na vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeente.
De jaarrekening is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden deze goedkeurt. Indien een gemeenteraad niet reageert binnen de 60 kalenderdagen vanaf de verzending ervan aan de voornoemde raden, wordt de jaarrekening geacht te zijn goedgekeurd.
Artikel 23:
Elk lid heeft recht op inzage in het financieel beheer van de vereniging.
10. Beëindiging
Artikel 24:
De gemeenten kunnen uittreden per 1 januari, indien de vooropzegging geschiedt ten laatste op 1 oktober van het lopende jaar. Deze vooropzegging wordt per aangetekende brief kenbaar gemaakt aan de voorzitter van het beheerscomité.
11. Ontbinding van de vereniging
Artikel 25:
Op verzoek van 1/2 van het aantal deelnemende gemeenten en aan de hand van de daartoe strekkende gemeenteraadsbeslissingen kan het beheerscomité beslissen tot ontbinding van de vereniging.
Artikel 26:
Iedere deelnemende gemeente zal bij de ontbinding haar deel in de kosten en de opbrengsten van de werking van de vereniging voor haar rekening nemen volgens een vooraf bepaalde verdeelsleutel.
Artikel 3: Als lid van de stuurgroep wordt Helena Lejon aangeduid (geheime stemming, 27 uitgebrachte stemmen, 27-ja-stemmen). Zij bewaakt als adjunct algemeen directeur de beleidsmatige opvolging van het beleidsdomein 'Integrale veiligheid'.
Artikel 4. Goedkeuring en inwerkingtreding
Deze overeenkomst werd goedgekeurd op de gemeenteraad Puurs-Sint-Amands van 3 mei 2021 en treedt in werking op 1 juni 2021.
Toelichting
Op 29 juni 2020 keurde de gemeenteraad het prijssubsidiereglement voor toegang tot sportinfrastructuur en voorstellingen van cultuur en vermaak goed. In de loop van mei 2021 start de verkoop van tickets seizoen 2021-2022. Aangezien de prijssubsidie berekend wordt op de verkochte tickets, moet de prijssubsidie m.b.t. de voorstellingen van het seizoen 2021-2022 goedgekeurd worden. Wij zullen opnieuw een factor van 3,5 op de toegangsprijs excl. btw toepassen om de prijssubsidie te berekenen.
De gemeenteraad wordt gevraagd deze prijssubsidie excl. 6% btw voor de voorstellingen van het AGB seizoen 2020-2021 goed te keuren.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad gaat akkoord met de uitbreiding van het prijssubsidiereglement voor toegang tot sportinfrastructuur en culturele voorstellingen, zoals vastgesteld op 29 juni 2020, met de voorstellingen seizoen 2021-2022 als volgt:
Datum | Voorstelling | Artiest | Standaard tarief excl. btw | Prijssubs. excl. btw | Tarief VTpas excl. btw | Prijssubs. excl. btw |
25/09/2021 | Tussen Zussen | Marleen Merckx & Anne-Mieke Ruyten | 14,15 | 49,53 | 12,26 | 42,92 |
26/09/2021 | Quinnie & Quinn | Dimitri Leue, Inge Paulussen, Jonas Leemans | 9,43 | 33,02 | 7,55 | 26,42 |
01/10/2021 | Jeugdhelden | Axl Peleman & Charel Cambré | 13,21 | 46,23 | 11,32 | 39,62 |
6/10/2021 | Lezing/infoavond: Een wegwijzer naar herstel | SIMILES/EMERGO | gratis | 26,43 | gratis | 19,81 |
08/10/2021 | Onheil in Black Creek | Muziektheater De Kolonie - Lucas Van den Eynde | 15,09 | 52,83 | 13,21 | 46,23 |
14/10/2021 | TRY OUT: In de coulissen | Sofie Palmers en Nele Van Den Broeck | 7,55 | 26,42 | gratis | 19,81 |
15/10/2021 | TRY OUT: Een cabaretvoorstelling van Nele Bauwens | Nele Bauwens | 11,32 | 39,62 | 9,43 | 33,02 |
16/10/2021 | Sportman II | Ruben Van Gucht, Mathieu & Guillaume | 14,15 | 49,53 | 12,26 | 42,92 |
20/10/2021 | Het kind in ons | Tamara Rosseel | 5,66 | 19,81 | 4,72 | 16,51 |
21/10/2021 | CHEMODAG IS DE BESTE DAG VAN DE WEEK | Tg WUIVEND RIET - Ellen Van de Poel | 14,15 | 49,53 | 12,26 | 42,92 |
22/10/2021 | B30VA | William Boeva | 15,09 | 52,83 | 13,21 | 46,23 |
24/10/2021 | Louis Neefs, wat een leven | Connie Neefs, Hannelore, Hans Peter Janssens | 13,21 | 46,23 | 11,32 | 39,62 |
28/10/2021 | Lezing Gezonde Gemeente: diabetes | gratis | 26,43 | gratis | 19,81 | |
29/10/2021 | Karakter Theatertour | Gers Pardoel | 28,30 | 99,06 | 28,30 | 99,06 |
19/11/2021 | ’t Zal schoon zijn als het af is | Adriaan Van den Hoof | 23,58 | 82,55 | 21,70 | 75,94 |
20/11/2021 | Ongehoord | Studio Guga | 24,53 | 85,85 | 22,64 | 79,25 |
21/11/2021 | Er is eens... | Theater Tieret | 9,43 | 33,02 | 7,55 | 26,42 |
21/11/2021 | Geheimen op zolder | Nellie & Cezar | 9,43 | 33,02 | 7,55 | 26,42 |
25/11/2021 | Oogst | Kommil Foo | 23,58 | 82,55 | 21,70 | 75,94 |
26/11/2021 | Aardbeien in januari | RIET | 13,21 | 46,23 | 11,32 | 39,62 |
05/12/2021 | Aperitiefconcert | Sonoro Quartet | 11,32 | 39,62 | 9,43 | 33,02 |
08/01/2022 | CHURCHES | Jasper Steverlinck | 28,30 | 99,06 | 28,30 | 99,06 |
21/01/2022 | Theatertour | Soulsister | 28,30 | 99,06 | 28,30 | 99,06 |
22/01/2022 | Mankracht | Steven Goegebeur | 13,21 | 46,23 | 11,32 | 39,62 |
23/01/2022 | Toast Literair | 11,32 | 39,62 | 9,43 | 33,02 | |
28/01/2022 | Wachten en Andere Heldendaden | Firma Vink | 9,43 | 33,02 | 7,55 | 26,42 |
29/01/2022 | Poëzieweek | Delphine Lecompte & Mauro Pawlowski | 11,32 | 39,62 | 9,43 | 33,02 |
30/01/2022 | Nieuwjaarsconcert | Nuove Musiche | 16,98 | 59,43 | 15,09 | 52,83 |
05/02/2022 | Els De Schepper ziet ze vliegen | Els De Schepper | 20,75 | 72,64 | 18,87 | 66,04 |
6/02/2022 | Kaatjes grote iedereen-kan-iets-show | Kaatje | 18,87 | 66,04 | 16,98 | 59,43 |
11/02/2022 | Vranke vrouwen | TG Wuivend Riet | 13,21 | 46,23 | 11,32 | 39,62 |
05/03/2022 | Jukebox | Lucas Van den Eynde, Tine Embrechts, Nele Bauwens | 25,47 | 89,15 | 23,58 | 82,55 |
10/03/2022 | Lezing Gezonde Gemeente: autisme | gratis | 26,43 | gratis | 19,81 | |
11/03/2022 | Project Zwarte Hand | 9,43 | 33,02 | 9,43 | 33,02 | |
18/03/2022 | Onderland | Theater Leue | 15,09 | 52,83 | 13,21 | 46,23 |
20/03/2022 | Aperitiefconcert | Kugoni Trio | 11,32 | 39,62 | 9,43 | 33,02 |
30/04/2022 | Troppo Maturo | Frivole Framboos | 23,58 | 82,55 | 21,70 | 75,94 |
13/05/2022 | Project muziekacademie | Muziekacademie + Maureen | 13,21 | 46,23 | 11,32 | 39,62 |
19/05/2022 | Lezing Gezonde Gemeente: longen/astma | gratis | 26,43 | gratis | 19,81 | |
22/05/2022 | Naar Oedipus | Bad van Marie | 13,21 | 46,23 | 11,32 | 39,62 |
Toelichting
Tussen De Gemeente en FC Oppuurs werd een concessieovereenkomst afgesloten voor gebruik van voetbalaccommodatie Sportcentrum Oppuurs 2016-2025 (hierna “Concessieovereenkomst”). Deze Concessieovereenkomst heeft betrekking op voerbalaccommodatie gelegen in de deelgemeente Sint-Amands, Meirstraat – Gemeentelijk Sportcentrum te Oppuurs, Sectie A, nr. 275 d : A-terrein; nr. 225 b: B-terrein, nr. 223 a: jeugdvoetbalveld (hierna aangeduid als “Sportcentrum”)
FC Oppuurs wenst een ondereel van de bestaande infrastructuur gedeeltelijk af te breken en uit te breiden met oa.: keuken, bureel, kleedkamers met douches, technische ruimte en berging.
De Gemeente beschouwt het verenigingsleven in het algemeen en de voetbalverenigingen in het bijzonder als een onderdeel van haar gemeentelijke taken als behoeder van het algemeen belang. Het verenigingsleven draagt immers bij aan het sociale weefsel in de gemeente. Sportieve activiteiten hebben bovendien een positieve invloed op de gezondheid van de inwoners. De Gemeente wenst om die redenen de bovenvermelde renovatie en uitbreidingswerken financieel te ondersteunen.
De Gemeente zal hiertoe een investeringssubsidie toekennen van 260.000 euro zoals bepaald door de Gemeenteraad op 14 december 2020 (toekenning van nominatieve subsidie werd opgenomen in de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-205). De FC Oppuurs zal deze investeringssubsidie kunnen aanwenden voor de renovatie- en uitbreidingswerken in het Sportcentrum. FC Oppuurs zal hierbij optreden als bouwheer.
FC Oppuurs zal als bouwheer de Gemeente niettemin actief betrekken bij het ganse verloop van de renovatie- en uitbreidingswerken. Hiertoe richten zij een bilateraal overlegorgaan op (hierna “Stuurgroep” genoemd) waarin zij overleggen over de renovatie en de uitbreiding van het Sportcentrum.
De Gemeente en de FC Oppuurs leggen in onderhavige subsidieovereenkomst de voorwaarden en modaliteiten van deze investeringssubsidie vast.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad keurt onderstaande subsidieovereenkomst tussen de gemeente Puurs-Sint-Amands en FC Oppuurs goed.
Artikel 1 – Voorwerp van de overeenkomst én doel van de subsidie
§1. De Gemeente kent aan FC Oppuurs die aanvaardt, een investeringssubsidie toe voor een bedrag van 260.000 euro.
Deze investeringssubsidie betreft een algemene werkingssubsidie waarop geen BTW is verschuldigd gelet op de rechtspraak van het Hof van Justitie (H.v.J. C-184/00, 22 november 2001, C-353/00, 13 juni 2002).
§2. FC Oppuurs zal deze subsidie enkel mogen aanwenden voor de uitbreiding en de renovatie van het Sportcentrum overeenkomstig de voorwaarden bepaald in onderhavige subsidieovereenkomst. De uitbreiding en de renovatie betreffen de volgende werken :
Afbraakwerken van bestaande infrastructuur links van bestaande kantine: keukentje, bureel, toiletten, technische ruimte, bergruimte, afdak, tribune en wandelpad.
Nieuwbouw van keukenruimte, bureel, toiletten, technische ruimte, 4 kleedkamers met douches, bergruimte, afdak voor tribune, zowel de bouwwerken als de nodige technieken.
Nieuwe gevelbekleding voorzien aan de gevels van het bestaand, aansluitend gebouw en indien budgettair haalbaar de eventuele vernieuwing van ramen van dit aansluitend gebouw.
Elk ander gebruik van de investeringssubsidie is niet toegelaten, tenzij het door beide partijen wordt overeengekomen (in bijzonder voor restauratie van het aansluitend gebouw).
De investeringssubsidie die niet wordt aangewend voor dit doel, dient op eerste verzoek aan de Gemeente te worden terugbetaald. Bij gebrek aan terugbetaling binnen de vijftien (15) kalenderdagen na het schriftelijk verzoek tot terugbetaling, zijn van rechtswege en zonder ingebrekestelling de wettelijke intresten verschuldigd.
§3. De Gemeente is eigenaar van het Sportcentrum én wordt derhalve ook onmiddellijk eigenaar van de uitbreiding en de renovatie bepaald in onderhavige subsidieovereenkomst.
FC Oppuurs krijgt op de gerenoveerde en uitgebreide voetbalaccommodatie in het Sportcentrum het gebruiksrecht zoals bepaald in artikel 3 van de Concessieovereenkomst. Deze laatste is integraal van toepassing op de gerenoveerde en uitgebreide Sportcentrum. Indien de Concessieovereenkomst eindigt, dooft eveneens het gebruiksrecht op de gerenoveerde en uitgebreide voetbalaccommodatie in het Sportcentrum uit. De Gemeente is geen enkele vergoeding verschuldigd op het einde van de Concessieovereenkomst.
Art.2.- Modaliteiten van de aanwending van de investeringssubsidie.
§1. FC Oppuurs draagt er zorg voor dat de renovaties en de uitbreiding volledig kunnen gefinancierd worden met de toegekende investeringssubsidie. Eventuele budgetoverschrijdingen zijn volledig ten laste van de FC Oppuurs welke deze meerkost nooit kan verhalen op de Gemeente.
§2. De leden van de FC Oppuurs en door hen aangestelde derden verrichten hun taken voor de renovatie- en uitbreidingswerken kosteloos. De investeringssubsidie mag enkel worden aangewend voor de betaling van de prestaties van de architect, studiebureaus en de uitgevoerde werken door de aannemer(s).
§3. FC Oppuurs treedt op als bouwheer voor de renovatie en de uitwerking.
FC Oppuurs staat dan ook in voor de organisatie én de veiligheid op de werf en zal hiervoor de nodige instructies geven aan de aannemer(s) en de architect.
FC Oppuurs zal zich steeds aan alle wettelijke, decretale en reglementaire verplichtingen houden o.m. met betrekking tot de sociale en fiscale verplichtingen.
FC Oppuurs zal een leidend ambtenaar aanduiden. Deze functie zal gedelegeerd worden aan Johan Janssens.
§4. FC Oppuurs zal als bouwheer niettemin de Gemeente actief betrekken bij het ontwerp en de bouw welke wordt opgevolgd binnen de Stuurgroep.
Het opmaak van de plannen, vergunningsaanvragen met inbegrip van de keuze van de materialen wordt overlegd in de Stuurgroep. De vergunningsaanvraag mag niet worden ingediend zonder overleg met de Stuurgroep.
De aanstelling van de architect en de aannemers dient eveneens te worden overlegd met de Stuurgroep.
FC Oppuurs zal de Gemeente uitnodigen voor alle werfvergaderingen. De Gemeente verkrijgt steeds het verslag. De Gemeente heeft steeds het recht om de werf te betreden en controle uit te voeren.
De Gemeente wordt uitgenodigd door de FC Oppuurs op voorlopige en definitieve oplevering en heeft het recht om opmerkingen te formuleren dan wel de oplevering te weigeren overeenkomstig de regels die gelden in het gemene recht.
De Gemeente ontvangt een kopie van het asbuilt en post-interventiedossier.
§5. FC Oppuurs dient voor de renovatie en de uitbreiding de wetgeving op de overheidsopdrachten te respecteren.
Hiertoe zal de FC Oppuurs eerst minstens drie architecten aanschrijven en vragen om een offerte in te dienen voor het ontwerp van de renovatie en de uitbreiding en het toezicht hierop. FC Oppuurs zal hiervoor een bestek opstellen in overleg met de stuurgroep. De opdracht zal worden gegund aan de architect met de meest voordelige offerte. De gunning wordt eveneens overlegd in de Stuurgroep.
De architect aangeduid met toepassing van het bepaalde in het vorige lid, zal er op zijn beurt zorg voor dragen dat de werken worden aanbesteed in overeenstemming met de wetgeving op de overheidsopdrachten. De gunning wordt eveneens overlegd in de Stuurgroep.
Art. 3. Terbeschikkingstelling van de investeringssubsidie
§1. Deze investeringssubsidie zal aangerekend worden in het begrotingsjaar 2021.
§2. Deze investeringssubsidie wordt als volgt ter beschikking gesteld:
Na goedkeuring van de vorderingsstaten door architect en gemeente Puurs-Sint-Amands zal het bedrag van de investeringssubsidie, gelijk aan de vorderingsstaat, gestort worden op de bankrekening van FC Oppuurs.
§3. De investeringssubsidie zal worden gestort op naam van FC Oppuurs.
Art. 4. Stuurgroep
§1. De Gemeente en FC Oppuurs richten samen een bilateraal overlegorgaan op welke tot doel en bevoegdheid heeft de renovatie en uitbreidingswerken zoals bepaald in onderhavige subsidieovereenkomst te begeleiden en op te volgen.
Naast een algemene bevoegdheid van begeleiding en opvolging heeft deze Stuurgroep de bevoegdheden die haar in onderhavige subsidieovereenkomst uitdrukkelijk zijn toegekend.
§2. De Stuurgroep is als volgt samengesteld :
Voor gemeente Puurs-Sint-Amands :
- Els De Smedt : schepen sport
- Joris De Keersmaecker : expert sport
- Veerle Van Meerbergen : expert bouwprojecten
Voor FC Oppuurs :
- Johan Janssens
- Marc De Caluwé
- Jonas Van Thienen
- Jensen Cools
- Kim Goiris
- Barth Vercauteren
- Reinhilde Caluwaerts
- Jozef Lauwers
De voorzitter wordt aangeduid door de Gemeente; de ondervoorzitter door FC Oppuurs. De sportfunctionaris van de Gemeente of zijn afgevaardigde treden op als niet-stemgerechtigde secretaris.
§3. Voorzitter en Ondervoorzitter kunnen de Stuurgroep samenroepen. De oproep geschiedt schriftelijk en bij voorkeur per e-mail.
§4. De secretaris maakt de notulen op die telkens op de volgende vergadering worden goedgekeurd.
§5. De Stuurgroep beslist bij consensus.
Art. 5. Controle op de aanwending van de investeringssubsidie
§1. De Gemeente heeft steeds het recht om de aanwending van de investeringssubsidie te controleren.
§2. De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelaten is van toepassing.
Art.6. Slotbepalingen
§1. De onderhavige subsidieovereenkomst bevat het geheel van de afspraken tussen de partijen. Alle eerdere documenten verliezen hun rechtskracht.
§2. De onderhavige subsidieovereenkomst is deelbaar. Een nietige bepaling leidt niet tot de nietigheid van de ganse overeenkomst. In voorkomend geval zullen partijen te goeder trouw een rechtsgeldige clausule overeenkomen die zo nauw mogelijk aansluit bij de initiële doelstelling van de partijen.
§3. Partijen zullen de inhoud van de subsidieovereenkomst vertrouwelijk behandelen en niet onnodig bekend maken aan derden tenzij hiertoe een wettelijke of decretale verplichting bestaat.
§4. Het Belgisch recht is van toepassing. De Rechtbanken te Mechelen zijn bevoegd.
Toelichting
De gemeenteraad besliste op 17 december 2018 om de Vlaams Bouwmeester te mandateren om de opdracht voor de opmaak van een masterplan "Echo's van de Schelde" op te nemen in de procedure van de Open Oproep. Deze open oproep omvatte de volledige studieopdracht voor de opmaak van een masterplan voor de Scheldekaaien en aanpalende omgeving in Sint-Amands, opmaak van een RUP en uitvoering van het masterplan (geheel of gedeeltelijk) en de supervisieopdracht bij de uitvoering van het masterplan. Op 26 november 2019 werd de ontwerpopdracht toegewezen aan Maatschap Atelier Horizon - OFFICEU architects.
Maatschap Atelier Horizon - OFFICEU architects is heden bezig met het uitwerken van het masterplan. Voor de site van de Kaai is er reeds intens overleg geweest met o.m. Het Extern Verzelfstandigd Agentschap De Vlaamse Waterweg (‘De Vlaamse Waterweg’) opdat hun inzichten, kennis en voorwaarden mee konden opgenomen worden in het ontwerp. Een technische haalbaarheidsstudie voor de Kaai dringt zich op. Gezien de aansprakelijkheden zal De Vlaamse Waterweg daarvoor de ‘lead’ nemen in deze aanbestedingsprocedure in samenwerking met de gemeente Puurs-Sint-Amands. De Vlaamse Waterweg is eveneens verplicht deze procedures te organiseren op basis van de 'wetgeving overheidsopdrachten'.
Daartoe werd een ‘samenwerkingsovereenkomst in het kader van een occasionele gezamenlijke overheidsopdracht betreffende de herinrichtingsstudie van “de Kaai” te Puurs-Sint-Amands’ opgesteld.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ‘samenwerkingsovereenkomst in het kader van een occasionele gezamenlijke overheidsopdracht betreffende de herinrichtingsstudie van “de Kaai” te Puurs-Sint-Amands’.
Toelichting
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020148581, o/ref. OV 2020 487) ingediend voor het bouwen van 12 appartementen en 12 woningen, voor de percelen gelegen te Pullaarsteenweg 37, 2870 Puurs-Sint-Amands, kadastraal gekend als 2de afdeling sectie C nrs. 70/D2, 70/P, 70/Z en 71/M2.
De aanvraag tot omgevingsvergunning bevat een gedeeltelijke opheffing van de voorziene verbinding tussen Arthur Borghijsstraat en Pullaarsteenweg, opgenomen in het rooilijnplan van 18 juni 1939.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 13 december 2020 tot en met 11 januari 2021.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot gedeeltelijke opheffing van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad beslist de gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan Raapveldstraat, A. Borghijsstraat, Pullaarsteenweg d.d. 18 juni 1939 met het oog op de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg (zonder nummer) die voorzien is als verbinding tussen Arthur Borghijsstraat en Pullaarsteenweg, goed te keuren volgens het ontwerp van grafisch plan tot gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan zoals opgemaakt door landmeter-expert Alessandro Heylen op 07 oktober 2020.
Toelichting
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020148581, o/ref. OV 2020 487) ingediend voor het bouwen van 12 appartementen en 12 woningen, voor de percelen gelegen te Pullaarsteenweg 37, 2870 Puurs-Sint-Amands, kadastraal gekend als 2de afdeling sectie C nrs. 70/D2, 70/P, 70/Z en 71/M2.
De aanvraag tot omgevingsvergunning bevat een gedeeltelijke opheffing van de voorziene verbinding tussen Arthur Borghijsstraat en Pullaarsteenweg, opgenomen in het rooilijnplan van 18 juni 1939.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 13 december 2020 tot en met 11 januari 2021.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg (zonder nummer) die voorzien is als verbinding tussen Arthur Borghijsstraat en Pullaarsteenweg op het rooilijnplan d.d. 18 juni 1939, goed volgens het ontwerp van grafisch plan tot gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan zoals opgemaakt door landmeter-expert Alessandro Heylen op 07 oktober 2020, inclusief de vermelde breedte en ligging.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat deze gemeenteweg niet zal opgenomen worden in het openbaar domein.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist dat een meerwaarde betaald moet worden voor de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg (zonder nummer) die voorzien is als verbinding tussen Arthur Borghijsstraat en Pullaarsteenweg op het rooilijnplan d.d. 18 juni 1939, conform een schattingsverslag.
Deze vergoeding van meerwaarde wordt door de aanvrager van de omgevingsvergunning betaald na verstrijken van de beroepstermijn tegen voornoemde beslissingen, en voor aanvang van de stedenbouwkundige handelingen. De gemeente zal een eenvoudig verzoek versturen naar de aanvrager met de concrete betalingsgegevens.
Toelichting
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020114558 / o/ref. OV 2020 398) ingediend voor het slopen van bestaande bebouwing en bouwen van een halfopen woning, voor de percelen gelegen te Gebroeders Van Benedenlaan 2, kadastraal gekend als 1e afdeling sectie C, nrs. 526/C en 525/D.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een beperkte verbreding van gemeenteweg nr. 7 op de hoek van Gebroeders Van Benedelaan en Jan De Donckerlaan opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 14 december 2020 tot en met 12 januari 2021. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de wijziging van gemeenteweg nr. 7 op de hoek van Gebroeders Van Benedenlaan en Jan De Donkerlaan goed volgens het ontwerp van rooilijnplan zoals opgemaakt door landmeter Peter Hoefman op 04 december 2020, inclusief de vermelde breedte en ligging.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist dat deze gemeenteweg als volgt uitgerust moet worden:
aanleg van het over te dragen gedeelte als voetpad conform de overige gedeelten van het voetpad.
Artikel 3: De gemeenteraad legt volgende voorwaarden en lasten op, dewelke de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt:
gratis grondafstand van de perceelsdelen gelegen voor de nieuwe rooilijn met aanlevering van een opmetingsplan (inclusief prekadastratiegegevens en planrefertenummer) op eigen kost van de aanvrager.
Artikel 4: De gemeenteraad beslist dat deze gemeenteweg zal opgenomen worden in het openbaar domein.
Dit artikel heeft niet de waarde van een beslissing tot affectatie, enkel van een intentieverklaring. De uiteindelijke beslissing tot affectatie zal per afzonderlijk besluit genomen worden, tegelijk met de goedkeuring van de overdracht van de wegenis.
Toelichting
De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid om dadingen aan te gaan met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband als voorwerp hebben, aan het college van burgemeester en schepenen.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid om dadingen aan te gaan met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband als voorwerp hebben, aan het college van burgemeester en schepenen.
Toelichting
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Bij de start van het fusietraject werden nieuwe afdelingen en onderliggende teams gevormd.
Ondertussen zijn we meer dan twee jaar verder, is de fusie achter de rug en was het tijd om even in te zoomen op de bestaande situatie / configuratie, te evalueren en bij te sturen.
Vanuit een vooruitziend en effectief HR-beleid wordt onderstaande aanpassing aan het organogram voorgesteld.
Het gewijzigde organogram wordt als bijlage aan de raadsleden bezorgd.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn goed dat van toepassing is vanaf 3 mei 2021.
Toelichting
Er wordt een handelspand met garage, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs op het Dorpshart 7-9, te koop aangeboden. Het betreft het voormalig ACV-kantoor. Het pand is kadastraal gekend Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan het Dorpshart 7-9, 1ste afdeling sectie B nummer 304K/P0005, voor 387/1000sten, met een oppervlakte volgens kadaster van 427 m² en een garagebox kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 304S/P0004, voor 200/1000sten, met een oppervlakte volgens kadaster van 110 m² en wordt aangekocht tegen een totaalprijs van € 340.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de strategische ligging binnen het kernwinkelgebied van Puurs centrum. Via het "Investeringsfonds Handelskernversterking" krijgen we als lokaal bestuur van de Vlaamse Regering financiële ondersteuning (subsidie van 30% van de investeringskosten, met een maximum van 500.000 euro per gemeente) om (leegstaande) panden aan te kopen, te transformeren en zo voor bedrijvigheid te zorgen.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een handelspand op het gelijkvloers gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan het Dorpshart 7-9, kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 304K/P0005, voor 387/1000sten, met een oppervlakte volgens kadaster van 427 m² en een garagebox kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 304S/P0004, voor 200/1000sten, met een oppervlakte volgens kadaster van 110 m², tegen een totaalprijs van € 340.000,00, alle vergoedingen inbegrepen.
Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de strategische ligging binnen het kernwinkelgebied van Puurs centrum. Via het "Investeringsfonds Handelskernversterking" krijgen we als lokaal bestuur van de Vlaamse Regering financiële ondersteuning (subsidie van 30% van de investeringskosten, met een maximum van 500.000 euro per gemeente) om (leegstaande) panden aan te kopen, te transformeren en zo voor bedrijvigheid te zorgen.
Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2021: Actie : G-GBB-JUR : Overig beleid juridische zaken, verzekeringen en patrimoniumbeheer; Rekening : 22000007; Beleidsitem : 0119-06.
Artikel 4: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt en verleden worden door geassocieerd notarissen Verhaegen-Eekhaut-Verlinden uit Puurs-Sint-Amands met tussenkomst van geassocieerd notarissen Celis, Celis en Liesse uit Antwerpen.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal twee percelen bouwland aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Yzerveld/Hoek ten Eiken kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummers 268C en 291R met een oppervlakte volgens kadaster van 2071 m² en 2930 m², tegen een totaalprijs van € 25.005,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de strategische ligging van de gronden in de omgeving van RUP Lichterstraat.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van twee percelen bouwland, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Yzerveld/Hoek ten Eiken kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummers 268C en 291R met een oppervlakte volgens kadaster van 2071 m² en 2930 m², tegen een totaalprijs van € 25.005,00, alle vergoedingen inbegrepen.
Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de strategische ligging van de gronden in de omgeving van RUP Lichterstraat.
Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2021: Actie : G-GBB-JUR : Overig beleid juridische zaken, verzekeringen en patrimoniumbeheer; Rekening : 22000007; Beleidsitem : 0119-06.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal verschillende percelen grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbossen/Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B:
Deze aankopen gebeuren voor openbaar nut, met name voor de inrichting als bos. Deze aankopen kunnen, voor zover er op een perceel nog geen bos aanwezig is, rekenen op een subsidie van de Vlaamse overheid voor de lokale besturen.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van:
Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2021: Actie : G-GBB-JUR : Overig beleid juridische zaken, verzekeringen en patrimoniumbeheer; Rekening : 22000007; Beleidsitem : 0119-06.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond, zijnde een toegangsweg, voor 7/29ste in volle eigendom, aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Eeuwfeeststraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummer 667M3 met een oppervlakte volgens kadaster van 1095 m², tegen een totaalprijs van € 724,14, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de realisatie van RUP Dorpshart.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een perceel grond, zijnde een toegangsweg, voor 7/29ste in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Eeuwfeeststraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummer 667M3 met een oppervlakte volgens kadaster van 1095 m², tegen een totaalprijs van € 724,14, alle vergoedingen inbegrepen.
Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de realisatie van RUP Dorpshart.
Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2021: Actie : G-GBB-JUR : Overig beleid juridische zaken, verzekeringen en patrimoniumbeheer; Rekening : 22000007; Beleidsitem : 0119-06.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
In de gemeenteraad van 30 maart 2020 werd de goedkeuring gegeven aan ruiling van stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan de Kerkhofstraat en het binnengebied RUP Dorpshart. Nu blijkt dat het voor alle partijen beter is dat de garage die daarbij in ruil werd gegeven, dient gewisseld te worden met de tegenoverliggende garage in hetzelfde gebied/garage-erf: de gemeente verkrijgt een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan de Kerkhofstraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 354N2 met een oppervlakte volgens meting van 144,15 m²; de gemeente staat af een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Dorp kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummer 836F met een oppervlakte volgens meting van 19,10 m² (lot HG88/5). De ruiling geschiedt zonder opleg. De gemeente voorziet op haar kosten de oprichting van twee nieuwe garages met een maximale kostprijs van € 25.000,00. Deze ruiling gebeurt voor openbaar nut, met name voor de realisatie van het RUP Dorpshart.
Besluit
Artikel 1: De gemeente gaat over tot ruiling:
Deze stroken staan afgebeeld op een opmetingsplan opgemaakt door Studiebureau Geomodus, landmeter Emiel Van Vaerenbergh, te Berchem op 28 november 2018 (voor het garage-erf) en op 11 juni 2019 (voor de eigendom aan de Kerkhofstraat).
Artikel 2: De gemeente voorziet op haar kosten de oprichting van twee nieuwe garages op de eigendom die 1/ overblijft aan de Kerkhofstraat en 2/ die verkregen wordt in het Dorp met een maximale kostprijs van € 25.000,00.
Artikel 3: De ruiling geschiedt zonder opleg.
Artikel 4: De ruiling gebeurt voor openbaar nut, met name voor de realisatie van het RUP Dorpshart.
Artikel 5: De akte zal verleden worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente verkrijgt een perceel grond, voor één/zesde in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Kimpelbergheide kadastraal gekend 4de afdeling sectie A nummer 3D met een oppervlakte volgens kadaster van 4299 m². In ruil staat ons bestuur stroken grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Peeterveld kadastraal gekend 4de afdeling sectie A delen van nummer 87A met een oppervlakte volgens meting van 3491,54 m² en 1125,03 m². De ruiling geschiedt met een opleg van € 18.783,85, te betalen aan ons bestuur. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen grond door de gemeente is gelegen in het RUP Wijland-Vijverbos.
Besluit
Artikel 1: De gemeente gaat over tot ruiling:
de gemeente verkrijgt een perceel grond, voor één/zesde in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Kimpelbergheide kadastraal gekend vierde afdeling sectie A nummer 3D met een oppervlakte volgens kadaster van 4299 m²;
de gemeente staat af een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Peeterveld kadastraal gekend vierde afdeling sectie A delen van nummer 87A met een oppervlakte volgens meting van 3491,54 m² en 1125,03 m²;
Artikel 2: De ruiling geschiedt met een opleg van € 18.783,85, te betalen aan ons bestuur.
Artikel 3: De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen grond door de gemeente is gelegen in het RUP Wijland-Vijverbos.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands. De kosten zijn ten laste van beide partijen, ieder voor de helft.
Toelichting
Voor de heraanleg van de Hogedreef / Veurtstraat / Sint-Jozefstraat is het noodzakelijk op sommige plaatsen enkele innemingen te realiseren, in de gemeenteraad van 14 oktober 2019 werd hieraan goedkeuring gegeven. Bij de aankoop van inneming 2 dient, naar aanleiding van een recente verkavelingsvergunning, de oppervlakte lichtjes gewijzigd te worden. Ons bestuur koopt een strook grond aan gelegen te Breendonk ter plaatse Sasveld kadastraal gekend derde afdeling sectie B deel van nummer 384M/2 met een oppervlakte volgens meting van 11,57 m², tegen een totaalprijs van € 500, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de heraanleg van de Hogedreef / Veurtstraat / Sint-Jozefstraat.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Sasveld kadastraal gekend 3de afdeling sectie B deel van nummer 384M2 met een oppervlakte volgens meting van 11,57 m², tegen een totaalprijs van € 500,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze strook grond staat afgebeeld op een opmetingsplan opgemaakt door Studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal, te Puurs-Sint-Amands op 16 juli 2020.
Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de heraanleg van de Hogedreef / Veurtstraat / Sint-Jozefstraat.
Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2021: Actie : G-GBB-JUR : Overig beleid juridische zaken, verzekeringen en patrimoniumbeheer; Rekening : 22000007; Beleidsitem : 0119-06.
Artikel 4: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt en verleden worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Artikel 6: Het gemeenteraadsbesluit van 14 oktober 2019 betreffende de aankoop van inneming 2 wordt ingetrokken en vervangen door dit besluit.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Tashorinck kadastraal gekend derde afdeling sectie A deel van nummer 655E met een oppervlakte volgens meting van 4941 m², tegen een totaalprijs van € 24.705,00, alle vergoedingen inbegrepen.Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van het perceel in zone voor speelbos volgens het RUP Schaafstraat. Deze aankopen kunnen, voor zover er op een perceel nog geen bos aanwezig is, rekenen op een subsidie van de Vlaamse overheid voor de lokale besturen.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van drie percelen bouwland, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Yzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummers 267A/P0000, 267B/P0000, 266B/P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 3075 m², 3075 m² en 3400 m², tegen een totaalprijs van € 47.750,00, alle vergoedingen inbegrepen.
Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de strategische ligging van de gronden in de omgeving van RUP Lichterstraat.
Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2021: Actie : G-GBB-JUR : Overig beleid juridische zaken, verzekeringen en patrimoniumbeheer; Rekening : 22000007; Beleidsitem : 0119-06.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
Sinds 30 november 2020 werd de concessieovereenkomst met uitbater BVBA Albabistro beëindigd.
Ondertussen heeft het bestuur zich gebogen over de verdere toekomstplannen van dit domein.
De gemeente heeft de intentie om het Hof van Coolhem voortaan op een sociale manier te laten uitbaten, met oog voor onder andere volgende functies: duurzame sociale tewerkstelling en samenwerking, toeristische en receptieve functie, participatie en horeca functie en duurzame catering.
De gemeente wenst thans een nieuwe concessieovereenkomst in dat kader te sluiten en dit met ingang van 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2031.
De overeenkomst wordt in mededinging gesteld als een concessie van diensten en zal als dusdanig worden gesloten.
De concessie zal worden uitgeschreven onder de vorm van de plaatsingsprocedure van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking overeenkomstig de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten.
De concessieovereenkomst heeft een waarde onder de door het Koninklijk besluit bepaalde drempelbedrag van € 5.350.000.00.
Overeenkomstig artikel 3, §1 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten is deze wet dan ook niet van toepassing op onderhavige concessie; Teneinde de beginselen van gelijke behandeling, niet-discriminatie, transparantie en de mededinging maximaal te waarborgen, wordt de bepalingen van de concessiewet vrijwillig toegepast.
Deze concessie van diensten zal bijgevolg passend worden bekendgemaakt in het kader van de eerlijke mededinging en dit via een bekendmaking op de website van de gemeente, via de lokale pers en op nationaal niveau via e-Notification.
De gemeente heeft een bestek opgemaakt m.b.t. vermelde concessie van diensten om de concessieovereenkomst, na het doorlopen van de in dit bestek beschreven mededingingsprocedure, te sluiten met de inschrijver die de economisch voordeligste offerte heeft ingediend in hoofde van de gemeente op basis van de in het bestek opgenomen gunningscriteria.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek met nummer G-2021-021 'Sociale uitbating van het Hof van Coolhem' goed.
Artikel 2: De in het bestek met nummer G-2021-021 'Sociale uitbating van het Hof van Coolhem' beschreven mededingingsprocedure wordt goedgekeurd.
Artikel 3: Het bestek zal van 4 mei 2021 t.e.m. 25 mei 2021 (deadline indienen: 25 mei 2021 om 11u) worden bekendgemaakt op de website van de gemeente Puurs-Sint-Amands, de lokale pers en op nationaal niveau via e-Notification.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere opvolging van de mededingingsprocedure waar onder meer wordt onder verstaan: het voeren van eventuele onderhandelingen met de inschrijvers, de beoordeling van de offertes en de keuze van een offerte met het oog op de sluiting van de concessie met de indiener van deze offerte.
Toelichting
De inzet van het lokaal bestuur in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching tijdens de coronapandemie dient geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking met het lokaal bestuur betreffende bronopsporing van besmette personen werd in het najaar al gestart: collega's van sociale dienst bekijken welke personen gekend zijn en extra informatie/opvolging nodig hebben naast de informatie/opvolging door dokters/covid 19-team en fieldagent.
In overleg en in functie van verderzetting van deze werking betreffende het systeem van bronopsporing dat werd toegepast, werd gekozen voor de minst verregaande optie 1. We vatten de tussenkomst van het lokaal bestuur inderdaad beperkt zoals dat nu het geval is. Sociale dienst Puurs-Sint-Amands treedt op als actor, diensthoofd Sociale Zorg en noodplanningcoördinator coördineren met directeur Welzijn en Samenleven als back-up.
In zitting van 25/01/2021 bekrachtigde de gemeenteraad de beslissing van college van burgemeester en schepenen op 12/1/2020 waarbij de samenwerkingsovereenkomst met agentschap Zorg en Gezondheid werd goedgekeurd.
Deze overeenkomst was van bepaalde duur en eindigde op 31 maart 2021.
De Vlaamse Regering gaf vrijdag 19 maart 2021 haar principiële goedkeuring aan een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek. De opties en de bijhorende financiering zijn ongewijzigd:
optie 1:
preventie, sensibilisering, bronopsporing en quarantaine coaching
wordt gesubsidieerd van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021
een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand
Besturen die nu reeds een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid hebben, kunnen deze overeenkomst verlengen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 20/04/2021 besloten de bestaande samenwerkingsovereenkomst met agentschap Zorg en Gezondheid te verlengen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen te bekrachtigen.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20/04/2021 houdende de verlenging van de bestaande samenwerkingsovereenkomst met agentschap Zorg en Gezondheid en de goedkeuring van onderstaand addendum.
Addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse Regering 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid -19- pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen.
– optie 1 -
Ondergetekenden:
hierna: “AZG”;
en
Hebben op 12/01/2021 een samenwerkingsovereenkomst gesloten In het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november vereenkomst 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken – optie 1 .
De samenwerkingsovereenkomst is op 1 november 2020 ingegaan en eindigt op 31 maart 2021.
In aanvulling op en zo nodig in afwijking van deze overeenkomst zijn partijen het volgende overeengekomen:
1. Gelet op de stijging van het aantal indexpatiënten in het voorjaar 2021, de toename aan verscheidenheid van varianten van het COVID-19 virus en de toename van de lokale verantwoordelijkheid omwille van het toegenomen belang van bronopsporing, werd het door het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 vastgestelde financieringsmodel verlengd door het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Partijen zijn een verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tot en met 30 juni 2021 met mogelijke verlenging tot 31 oktober 2021 overeenkomstig artikel 2, derde lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken overeengekomen, onder gelijke voorwaarden en bepalingen als opgenomen in de op 12/01/2021 ondertekende samenwerkingsovereenkomst.
2. Dit addendum zal aan de samenwerkingsovereenkomst gesloten op 12/01/2021 in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken – optie 1 worden gehecht en maakt - na ondertekening - onlosmakelijk onderdeel uit van deze overeenkomst.
3. Gezien de huidige overeenkomst de rechtsgrond vormt voor verwerkingsovereenkomst en protocol, gesloten in het kader van de op 12/01/2021 gesloten samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november vereenkomst 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken – optie 1 , blijven deze verder bestaan.
LOKAAL BESTUUR verwerkt de persoonsgegevens conform de instructies van AZG.
4. Het afsprakenkader gesloten bij de samenwerkingsovereenkomst dd 12/01/2021 ter uitvoering van de engagementen opgenomen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken blijft onverkort van toepassing op dit addendum, behoudens het sluiten van een nieuw afsprakenkader dat in dat geval zal worden gevoegd als bijlage 1.
5. Artikel 7 van de initiële overeenkomst m.b.t. de mogelijke vervroegde beëindiging van de overeenkomst blijft ook op het addendum van toepassing.
Opgesteld op 20/04/2021 in zoveel exemplaren als er partijen zijn.
Namens het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid Namens de gemeente
Dirk Dewolf Koen Van den Heuvel
Administrateur-Generaal Burgemeester
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Toelichting
Er is in open oproep vanuit de Vlaamse overheid gelanceerd voor de regierol voor de steden en gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie voor de periode 2020-2025. Op 14 januari 2020 is er een gezamenlijke indiening gebeurd voor de regierol sociale economie 2020-2025 door: Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Lier, Puurs-Sint-Amands, Bornem, Willebroek, Putte, Bonheiden, Heist-op-den-Berg en Duffel.
Na goedkeuring vanuit de Vlaamse Overheid werd er een medewerker aangesteld verantwoordelijk voor de regionale regie sociale economie. Vanaf januari 2021 werd er via een opstartvergadering met vertegenwoordigers van de administraties van de deelnemende lokale besturen om een stand van zaken van zaken te geven: de Vlaamse overheid legt op dat de regionale regierol opgenomen wordt door een formeel intergemeentelijk samenwerkingsverband. Er werd geopteerd voor de minst zware vorm van intergemeentelijke samenwerking, meer bepaald een interlokale vereniging (ILV) waarbij stad Mechelen fungeert als beherende gemeente.
Deze engagementsverklaring dient nog omgezet te worden in een formele verbintenisverklaring goedgekeurd door de gemeenteraden van de deelnemende lokale besturen. Voor een interlokale vereniging is de procedure eenvoudig:
Goedkeuring van de oprichtingsbesluiten door de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Goedkeuring van een overeenkomst met statutaire draagkracht en bijhorend huishoudelijk reglement.
Elke deelnemende gemeente duidt de burgemeester of een schepen en een vervanger aan om te zetelen in het beheerscomité van de interlokale vereniging. Het beheerscomité vergadert minstens twee keer per jaar.
Het doel van de regie sociale economie:
- Ontwikkeling beleidsvisie op sociale economie
- Uitbouw sociale economie en maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Bevordering van samenwerking met en tussen sociale economie
Voor de uitvoering van de regie sociale economie zijn minimaal de volgende 3 acties verplicht - bij voorkeur afgeleid uit een omgevingsanalyse:
- Actie die de netwerking op het grondgebied bevordert
- Actie die bijdraagt aan de ontwikkeling van de sociale economie
- Actie ter bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen
Besluit
Artikel 1:De gemeenteraad neemt akte van de goedkeuring door de Vlaamse overheid voor de regionale regierol sociale economie.
Artikel 2:De gemeenteraad neemt akte van de voorbereiding en opstart van de regionale regierol sociale economie.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt de oprichting goed van de interlokale vereniging regie sociale economie Rivierenland samen met de gemeentebesturen van Bonheiden, Bornem, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Mechelen, Putte, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek beschreven in de overeenkomst met statutaire draagkracht en het huishoudelijk reglement.
Er wordt gevraagd om onderstaande overeenkomst goed te keuren:
Overeenkomst met statutaire draagkracht houdende oprichting van een interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie tussen Bonheiden, Bornem, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Mechelen, Putte, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek
TUSSEN
De gemeente Bonheiden, geldig vertegenwoordigd door Lode Van Looy, burgemeester en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van …./…./2021;
De gemeente Bornem, geldig vertegenwoordigd door Kristof Joos, burgemeester en Liesje Raemdonck, algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van …./…./2021;
De gemeente Duffel, geldig vertegenwoordigd door geldig vertegenwoordigd door Sofie Joosen, burgemeester en Tim Op de Beeck , algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van …./…./2021;
De gemeente Heist-op-den-Berg, geldig vertegenwoordigd door Luc Vleugels, burgemeester en Hans Welters, algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van …./…./2021;
De stad Lier, geldig vertegenwoordigd door Frank Boogaerts, burgemeester en Katleen Janssens, algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van …./…./2021;
De stad Mechelen, geldig vertegenwoordigd door Alexander Vandersmissen, waarnemend burgemeester en Erik Laga, algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van …./…./2021;
De gemeente Putte, geldig vertegenwoordigd door Peter Gysbrechts, burgemeester en Ernie Kasprzak, algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van …./…./2021;
De gemeente Puurs-Sint-Amands, geldig vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, burgemeester en Raoul Paridaens, algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van 3/5/2021;
De gemeente Sint-Katelijne-Waver, geldig vertegenwoordigd door Kristof Sels, burgemeester en Gunter Desmet, algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van …./…./2021;
De gemeente Willebroek, geldig vertegenwoordigd door Eddy Bevers, burgemeester en Dirk Blommaert, algemeen directeur, handelend volgens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van …./…./2021;
WORDT OVEREENGEKOMEN EN AANVAARD HETGEEN VOLGT:
HOOFDSTUK 1. DEFINITIES
Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt verstaan onder:
1. Beherende gemeente: de gemeente waar de zetel van de vereniging gevestigd is en die de (financiële) coördinatie van de projecten op zich neemt.
2. Interlokale vereniging: een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid tussen de verschillende gemeenten om een project van gemeentelijk belang te verwezenlijken.
3. Beheerscomité: de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten belast met het beheer van de interlokale vereniging.
4. Stuurgroep: medewerkers van de deelnemende gemeenten belast met de dagelijkse werking van de interlokale vereniging.
HOOFDSTUK 2. BENAMING, ZETEL, DOEL, DUUR
Artikel 1: Oprichting
1.1. De deelnemende gemeenten gaan bij de onderhavige overeenkomst met statutaire draagkracht over tot de oprichting van een interlokale vereniging met het oog op opname van de regierol inzake sociale economie ingevolge het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (ondersteuningsdecreet sociale economie) en haar uitvoeringsbesluiten. De interlokale vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid en er is geen beheersoverdracht voorzien.
1.2. De interlokale vereniging draagt de naam ILV regie sociale economie Rivierenland en de werking ervan wordt geregeld door de bepalingen van deze overeenkomst met statutaire draagkracht en aanvullend het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
1.3. De stad Mechelen treedt op als beherende gemeente en de zetel van de interlokale vereniging is gevestigd te Mechelen, Grote Markt 21, 2800 Mechelen.
Artikel 2: Doelstelling en activiteiten
2.1. De doelstelling van de interlokale vereniging bestaat in het vervullen van een gezamenlijke regierol om de uitbouw van de lokale sociale economie en het maatschappelijke verantwoord ondernemen te stimuleren op het grondgebied van de deelnemende gemeenten.
2.2. De deelnemende gemeenten engageren zich om minimaal één jaarlijkse actie te organiseren die de netwerking op het grondgebied bevordert, één jaarlijkse actie die bijdraagt aan de ontwikkeling van de lokale sociale economie en één jaarlijkse actie die het maatschappelijk verantwoord ondernemen stimuleert en bevordert. Hierbij wordt rekening gehouden met de beleidslijnen en de beleidsopties van elke deelnemende gemeente.
Artikel 3. Duurtijd en opzeg van de vereniging
3.1. Deze overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
3.2. Deelnemende gemeenten kunnen de overeenkomst uitsluitend per aangetekend schrijven gericht aan de beherende gemeente opzeggen en dit uiterlijk op 30 juni van het lopende kalenderjaar waarbij de opzeg dan uitwerking heeft vanaf 1 januari van het daaropvolgende jaar.
3.3. Zolang de subsidieperiode 2020-2025 voor de regie sociale economie Rivierenland lopende is, is er geen opzeg mogelijk.
HOOFDSTUK 3. HET BEHEERSCOMITÉ
Artikel 4. Beheerscomité
4.1. De deelnemende gemeenten gaan over tot de oprichting van een beheerscomité van de interlokale vereniging waarbij elke gemeente beschikt over één mandaat in te vullen door één natuurlijk persoon.
4.2. De deelnemende gemeenten worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door de burgemeester of een schepen daartoe aangeduid door de bevoegde organen van de deelnemende gemeenten. Er wordt tegelijk een vervangend lid van het beheerscomité aangeduid. Elk lid van het beheerscomité beschikt over één stem. Er wordt een voorzitter en een ondervoorzitter gekozen uit de leden van het beheerscomité.
4.3. Alle leden van het beheerscomité zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat.
4.4. Het secretariaat van het beheerscomité wordt waargenomen door de medewerker van de beherende gemeente die de regierol sociale economie uitvoert en deze medewerker wordt aangesteld als secretaris. De secretaris maakt verslag op en staat in voor de praktische organisatie van de vergaderingen.
4.5. Ter ondersteuning van het beheerscomité wordt er een stuurgroep opgericht, die de vergaderingen van het beheerscomité voorbereidt en adviseert bij beslissingen. De stuurgroep bestaat uit medewerkers van de deelnemende gemeenten; elke deelnemende gemeente voorziet een medewerker voor deze stuurgroep. Het huishoudelijk reglement regelt verder de samenstelling en werkzaamheden van deze stuurgroep. Leden van de stuurgroep wonen de vergadering van het beheerscomité bij. Zij adviseren het beheerscomité, zonder over stemrecht te beschikken.
Het beheerscomité kan experten uitnodigen tot het bijwonen van de vergaderingen. Deze aanwezigheden worden opgenomen in de notulen. De experten beschikken niet over stemrecht.
4.6. Het beheerscomité vergadert minstens twee keer per jaar. Het beheerscomité vergadert ofwel na oproeping door de secretaris ofwel op verzoek van minstens twee leden van het beheerscomité. De oproepingen worden verzonden, per e-mail, door de secretaris, minstens zeven kalenderdagen voor de vergaderdatum. De uitnodiging vermeldt de datum, het uur, de plaats en de agenda van de vergadering. De leden van het beheerscomité kunnen punten toevoegen aan de vergadering.
4.7. Het beheerscomité stelt de rekeningen van de interlokale vereniging vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de raden van de deelnemende gemeenten, waarvan de gewone meerderheid de goedkeuring verleent. Het beheerscomité stelt jaarlijks een actieplan op en zorgt voor een jaarverslag.
4.8. Het beheerscomité is het bindmiddel tussen de beherende gemeente en de overige gemeenten van de interlokale vereniging. Het beheerscomité staat in voor de bewaking, de controle en de evaluatie van de werking van de interlokale vereniging. Het beheerscomité stelt een huishoudelijk reglement op waarin de organisatie en de werkzaamheden worden vastgelegd. Het huishoudelijk reglement wordt gevoegd bij de overeenkomst met statutaire draagkracht zonder er deel van uit te maken.
HOOFDSTUK 4. FINANCIEEL BEHEER
Artikel 5. Financiering
5.1. Ter ondersteuning van de gezamenlijke regierol heeft de Vlaamse regering een jaarlijkse subsidie toegekend van 100 000 euro aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband, dewelke principieel is goedgekeurd voor de periode 2020-2025 en jaarlijks via ministerieel besluit wordt toegekend. De subsidie zal bij elke nieuwe oproep opnieuw aangevraagd worden.
5.2. Het totale bedrag wordt aan stad Mechelen overgemaakt. Stad Mechelen engageert zich om de helft van dit bedrag, meer bepaald 50 000 euro, voor te behouden voor de loon- en werkingskosten
van 1 VTE op B-niveau die de regierol sociale economie opneemt voor de deelnemende gemeenten. Er wordt geen financiële bijdrage van de deelnemende gemeenten gevraagd. Het eventueel positief resultaat van de rekening blijft in de vereniging en wordt aangewend voor het doel van de vereniging.
5.3. Stad Mechelen engageert zich om de andere helft van het bedrag, eveneens 50 000 euro, te investeren in sociale economie conform haar bestuursakkoord en conform de 3 verplichte acties in het kader van de regie sociale economie opgelegd door de Vlaamse overheid.
HOOFDSTUK 5. VEREFFENING
Artikel 6. Vereffening
6.1. Op verzoek van drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten en aan de hand van de daartoe strekkende gemeenteraadsbeslissingen kan het beheerscomité voorstellen aan alle deelnemende leden om over te gaan tot ontbinding van de interlokale vereniging.
6.2. De beherende gemeente staat in voor de vereffening van de vereniging.
6.3. De deelnemende gemeenten dienen de vereffening goed te keuren.
HOOFDSTUK 6. SLOTBEPALINGEN
Artikel 7. Slotbepalingen
7.1. Deze overeenkomst is alleen aanpasbaar mits onderling schriftelijk akkoord tussen alle deelnemende gemeenten middels een addendum op deze overeenkomst met statutaire draagkracht en na goedkeuring van alle gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
7.2. Voor alles wat niet door deze statuten wordt geregeld, is het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 van toepassing.
Opgemaakt te Mechelen op … 2021 in 10 exemplaren waarvan alle partijen verklaren één exemplaar ontvangen te hebben.
Artikel 4
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de overeenkomst met statutaire draagkracht en het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging regie sociale economie Rivierenland. De overeenkomst maakt integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
Er wordt gevraagd om onderstaand HHR goed te keuren:
Huishoudelijk reglement interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie tussen Bonheiden, Bornem, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Mechelen, Putte, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek, ILV regie sociale economie Rivierenland.
Dit huishoudelijk reglement legt de organisatie van de werkzaamheden van de interlokale vereniging vast in uitvoering van de overeenkomst met statutaire draagkracht houdende de oprichting van een interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie voor de gemeenten Bonheiden, Bornem, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Mechelen, Putte, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek, ILV regie sociale economie Rivierenland.
Dit huishoudelijk reglement definieert de wijze waarop de interlokale vereniging haar bevoegdheden uitoefent overeenkomstig de statuten.
Artikel 1. Opdracht
Het beheerscomité beraadslaagt en beslist over de wijze waarop aan de samenwerkingsovereenkomst invulling en uitvoering wordt gegeven.
Artikel 2. Aanduiding voorzitter, ondervoorzitter en secretaris
Er wordt een voorzitter en een ondervoorzitter gekozen uit de leden van het beheerscomité.
De medewerker van de beherende gemeente die de regierol sociale economie uitvoert, vervult de taak van secretaris.
Artikel 3. Afwezigheid voorzitter en secretaris
In geval van afwezigheid van de medewerker van de beherende gemeente die de regierol sociale economie uitvoert, wordt de taak van secretaris overgenomen door een andere medewerker van de beherende gemeente.
In geval van afwezigheid van de voorzitter, neemt de ondervoorzitter deze taak over. In geval de ondervoorzitter eveneens afwezig zou zijn, kiezen de aanwezige leden van het beheerscomité een ad hoc vervanger.
Artikel 4. Organisatie beheerscomité
De secretaris verstuurt per e-mail de uitnodigingen en alle stukken voor de vergaderingen van het beheerscomité minstens zeven kalenderdagen voor de vergaderdatum aan de leden van het beheerscomité en aan de leden van de stuurgroep. De oproeping vermeldt de datum, het uur, de plaats en de agenda van de vergadering.
Artikel 5. Beraadslaging en stemming
Er wordt geldig beraadslaagd en beslist ongeacht het aanwezigheidsquorum en bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden.
In uitzonderlijke gevallen kan de secretaris het beheerscomité verzoeken om een beslissing te nemen zonder fysieke bijeenkomst, met name via een procedure per e-mail. In dat geval dienen alle leden van het beheerscomité te antwoorden binnen de vooropgestelde termijn opdat de beslissing rechtsgeldig kan worden genomen.
Artikel 6. Stuurgroep
Het beheerscomité richt een stuurgroep op. De stuurgroep bestaat uit medewerkers van de deelnemende gemeenten; elke deelnemende gemeente voorziet een medewerker voor deze stuurgroep.
De stuurgroep wordt belast met de dagelijkse werking van de interlokale vereniging en heeft een adviserende en coördinerende rol.
De stuurgroep bereidt de vergaderingen van het beheerscomité voor. Leden van de stuurgroep wonen de vergadering van het beheerscomité bij. Zij adviseren het beheerscomité, zonder over stemrecht te beschikken.
Artikel 7. Notulen beraadslagingen
De secretaris stelt van elke vergadering het verslag op.
Het verslag vermeldt minsten de datum, de identiteit en de functie van de aanwezigen, de besproken agendapunten en de genomen beslissingen.
De secretaris bezorgt het verslag binnen een maand na de vergadering via e-mail aan de leden van het beheerscomité en de stuurgroep en de eventuele aanwezige experten. Alle verslagen worden door de secretaris in een register bijgehouden.
Artikel 8. Inwerkingtrededing en aanpassing huishoudelijk reglement
Dit huishoudelijk regelement treedt in werking op datum van oprichting van de interlokale vereniging.
Dit huishoudelijk reglement kan enkel worden aangepast bij akkoord van alle aanwezige stemgerechtigde leden, voor zover een meerderheid van twee derde van de leden aanwezig is. Wordt dit aanwezigheidsquorum niet bereikt, dan wordt binnen de maand een nieuwe vergadering belegd, waarbij dit quorum niet geldt.
Artikel 5
De gemeenteraad duidt schepen Peter Van Hoeymissen aan om de gemeente te vertegenwoordigen in het beheerscomité van de interlokale vereniging regie sociale economie Rivierenland.
Artikel 6
De gemeenteraad duidt schepen Yvo Van Damme aan om de gemeente te vertegenwoordigen als vervangend lid in het beheerscomité van de interlokale vereniging regie sociale economie Rivierenland.
Namens Gemeenteraad,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter gemeenteraad