Terug
Gepubliceerd op 26/10/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 06/09/2021 - 21:00 Spil CC Binder
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop
  • Openbaar

    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen zitting raad voor maatschappelijk welzijn 28 juni 2021 - Goedkeuring

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop
        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.

    • Financieel beheer

      • Opvolgingsrapportering m.b.t. de uitvoering van het meerjarenplan 20-25 over het eerste semester 2020 - Kennisname

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop

        Toelichting

        Conform art. 263 van het DLB van 22/12/2017 bepalen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wanneer een opvolgingsrapportering met de stand van zaken m.b.t. de uitvoering van het meerjarenplan moet worden voorgelegd en dit moet uiterlijk op het einde van het derde kwartaal (30/9) m.b.t. het eerste semester van het jaar.  

        Art. 29 Besluit Vlaamse Regering 30/3/2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat: 

        • Een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan; 
        • Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        • In voorkomend geval de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan;
        • In voorkomend geval de wijzigingen van de financiële risico’s.

        De raad wordt gevraagd kennis te nemen van deze opvolgingsrapportering.

        Besluit

        Enig artikel: De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van de inhoudelijke en financiële opvolgingsrapportering over de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 gedurende het 1ste semester 2021.

    • Welzijn en samenleven

      • Samenwerkingsovereenkomst Agentschap Zorg en Gezondheid (inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) - 3de verlenging - Goedkeuring addendum

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop

        Toelichting

        De inzet van het lokaal bestuur in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantaine-coaching tijdens de coronapandemie dient geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking met het lokaal bestuur betreffende bronopsporing van besmette personen werd in het najaar al gestart: collega's van sociale dienst bekijken welke personen gekend zijn en extra informatie/opvolging nodig hebben naast de informatie/opvolging door dokters/covid 19-team en fieldagent.

        In overleg en in functie van verderzetting van deze werking betreffende het systeem van bronopsporing dat werd toegepast, werd gekozen voor de minst verregaande optie 1. We vatten de tussenkomst van het lokaal bestuur inderdaad beperkt zoals dat nu het geval is. Sociale dienst Puurs-Sint-Amands treedt op als actor, diensthoofd Sociale Zorg en noodplanningscoördinator coördineren met directeur Welzijn en Samenleven als back-up.

        De Vlaamse Regering keurde op 16 juli 2021 een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en bronopsporing goed.

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeentebesturen ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing (d.w.z. de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantaine coaching en aandacht voor kwetsbare personen) en dit van 1 september tot en met 15 oktober 2021. Optie 2 wordt niet verlengd.

        Besturen die de overeenkomst voor optie 1 wensen te verlengen, moeten vóór 30 september 2021 een derde, nieuw addendum insturen.   

        De opties en de bijhorende financiering zijn ongewijzigd:

        optie 1:  

        • preventie, sensibilisering, bronopsporing en quarantaine coaching 
        • wordt gesubsidieerd van 1 september tot en met 15 oktober 2021 
        • een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand  

        Bij het einde van de samenwerking moet er dus een evaluatieverslag opgemaakt worden. Op basis van dit evaluatieverslag zal bekeken worden of we onze engagementen voldoende zijn nagekomen om recht te hebben op de financiële vergoeding.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verlenging van de bestaande samenwerkingsovereenkomst met agentschap Zorg en Gezondheid met onderstaand addendum. 

        Addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse Regering 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19- pandemie te versterken en het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing  en het contactonderzoek  ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVI-19 pandemie te versterken.

        – optie 1 -    

        Ondergetekenden:

        • Het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG), vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de persoon van de leidend ambtenaar van agentschap zonder rechtspersoonlijkheid AZG, de heer Dirk Dewolf ingeschreven in het KBO met ondernemingsnummer 0316.380.84 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Koning Albert II laan 35 / 33, 1030 Schaarbeek

        hierna: “AZG”;

        en

        • De gemeente Puurs-Sint-Amands, met zetel te Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie tekenen: Koen Van den Heuvel, burgemeester en Raoul Paridaens, algemeen directeur in uitvoering van het besluit van de gemeenteraad d.d. 7/06/2021 ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met ondernemingsnummer 0697609548.  

        Hebben op 12/01/2021 een samenwerkingsovereenkomst gesloten in het kader van het besluit van de  Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2021) of het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen (hierna: besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021). – optie 1 .

        Hebben op 3/05/2021 een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse Regering 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen gesloten.

        Hebben op 7/06/2021 een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse Regering 13 november 2020 en/of het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot verderzetting van de engagementen gesloten.

        De samenwerkingsovereenkomst is op 1 november 2020 ingegaan en eindigt op 31 augustus 2021. 

        In aanvulling op en zo nodig in afwijking van deze overeenkomst zijn partijen het volgende overeengekomen:  

        1. Ter ondersteuning van de centrale contactopsporing werden de lokale besturen door de Vlaamse Regering gemobiliseerd om bijkomend in te zetten op preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantainecoaching en contactonderzoek. Op 16 oktober 2020 nam de Vlaamse Regering reeds de beslissing om de bronopsporing en het lokaal contactonderzoek bijkomend te ondersteunen door:     
        • De mobilisering van de lokale besturen om effectief in te zetten op bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare groepen ter ondersteuning en aanvulling van de inspanningen die reeds door de zorgraden en COVID-19-teams worden opgenomen;  
        • De mobilisering van lokale besturen om een lokaal contactcenter op te zetten in ondersteuning van het centrale contactcenter.  

         Bij besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 werden:     

        • De juridische contouren van de lokale bronopsporing en het lokale contactonderzoek vastgelegd;   
        • De contouren van een specifieke subsidie aan de Vlaamse gemeenten ter ondersteuning van de bijkomende inzet in preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek vastgelegd.    

        Het besluit van de Vlaamse Regering  van 13 november 2020 voorzag deze subsidiëring voor de beperkte periode van november 2020 tot en met maart 2021.   

        Deze subsidiering werd vervolgens verlengd door:  

        • Het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.  
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: besluit van de Vlaamse Revering van 7 mei 2021). 

        Voormelde besluiten hebben een initiële looptijd van 1 november 2020 tot en met 31 augustus voor zowel optie 1 als optie 2.

        Bij besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021  werd het financieringsmodel nogmaals met 1,5 maand verlengd tot en met 15 oktober 2021 voor wat optie 1 (inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantaine coaching) betreft.


        2. Partijen zijn een verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tot en met 15 oktober 2021 overeenkomstig artikel 9, 2° van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 te versterken overeengekomen, onder gelijke voorwaarden en bepalingen als opgenomen in de op 12/01/2021 ondertekende samenwerkingsovereenkomst.   

        1. Dit addendum zal aan de samenwerkingsovereenkomst gesloten op 12/01/2021 in het kader van het besluit van de  Vlaamse Regering van 13 november 2020 en/of het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 – optie 1  worden gehecht en maakt - na ondertekening - onlosmakelijk onderdeel uit van deze overeenkomst. 
        1. Gezien de huidige overeenkomst de rechtsgrond vormt voor verwerkingsovereenkomst en protocol, gesloten in het kader van de op 12/01/2021 gesloten samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit van de  Vlaamse Regering van 13 november 2020 en/of het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 – optie 1 , blijven deze verder bestaan.

        LOKAAL BESTUUR verwerkt de persoonsgegevens conform de instructies van AZG.

        1. Het afsprakenkader gesloten bij de samenwerkingsovereenkomst dd 12/01/2021 ter uitvoering van de engagementen opgenomen in het kader van het besluit van de  Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing  en het contactonderzoek  ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken blijft onverkort van toepassing op dit addendum, behoudens het sluiten van een nieuw afsprakenkader dat in dat geval zal worden gevoegd als bijlage 1. 
        1. Artikel 7 van de initiële overeenkomst m.b.t. de mogelijke vervroegde beëindiging van de overeenkomst blijft ook op het addendum van toepassing.

        Opgesteld op 6 september 2021 in zoveel exemplaren als er partijen zijn.  

        Namens het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid                    Namens de gemeente

        Dirk Dewolf                                                                               Koen Van den Heuvel

        Administrateur-Generaal                                                            Burgemeester 

                                                                                                       Raoul Paridaens

                                                                                                       Algemeen directeur

      • Goedkeuring-Afsprakennota Lokale Netwerken vrijetijdsparticipatie voor mensen in armoede

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop

        Toelichting

        Binnen de krijtlijnen van het Participatiedecreet van 18 januari 2008 worden sinds 2009 lokale besturen ondersteund om een lokaal netwerk op te starten. De Vlaamse overheid moedigt hiermee lokale besturen aan om op lokaal niveau een dynamisch beleid uit te bouwen voor de kansengroep personen in armoede. Een lokaal netwerk voor personen in armoede is een samenwerking tussen de cultuur-, jeugd- en sportdienst, het OCMW en een vereniging waar armen het woord nemen met het oog op een lokaal duurzaam sociaal vrijetijdsbeleid en het ontwikkelen van een lange termijnvisie op vrijetijdsparticipatie van mensen in armoede over de gemeentelijke legislatuur heen. Het lokaal netwerk engageert zich om samen de vrijetijdsparticipatie van deze doelgroep in onze gemeente te bevorderen. Het lokaal netwerk in Puurs-Sint-Amands zou in eerste instantie bestaan uit het OCMW, de vrijetijdsdienst, De Schakel, maar kan later nog uitgebreid worden met andere partners. In ruil voor dit kan onze gemeente Puurs-Sint-Amands een subsidie (trekkingsrecht) aanvragen. Voor Puurs-Sint-Amands gaat het concreet over € 2987,32 op jaarbasis. Er is cofinanciering verbonden aan dit project: aan de gemeenten wordt gevraagd een bedrag in te brengen dat minstens het dubbele is van de jaarlijkse subsidie van de Vlaamse overheid.

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de afsprakennota goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws
        Onthouders: Dany Saey
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 1 onthouding

        Besluit

        Artikel 1: De OCMW-Raad keurt de afsprakennota goed.

        Artikel 2: De OCMW-Raad geeft de opdracht aan de projectmedewerker om het dossier in te dienen bij de Vlaamse Overheid voor 1 oktober 2021.

      • Sociale zorg

        • Reglement tussenkomst in de betaling van begrafenis- en crematiekosten - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop

          Toelichting

          De gemeente staat in voor de begrafenis of crematie van behoeftigen, maar heeft deze taak gedelegeerd aan het OCMW. 

          Aangezien de laatste jaren het aantal dossiers m.b.t. aanvragen tussenkomst bij begrafenis- en crematiekosten toeneemt bij de sociale dienst, wordt voorgesteld om een reglement in het leven te roepen, waarbij de regels mbt de tussenkomst van het OCMW geregeld worden. 

          Om de 4 jaar wordt een overheidsopdracht uitgeschreven voor de uitvaarten lastens het OCMW. Deze opdracht is toegewezen aan begrafenisondernemer Stevens-Lenchant. 

          In het kader van deze overheidsopdracht werd reeds vastgelegd welke dienstverlening vervat zit wanneer het OCMW een begrafenis of crematie ten laste neemt. 

          Voor de duidelijkheid worden deze afspraken in het reglement opgenomen. Niettegenstaande de bedragen vastliggen, wordt toegestaan dat de familieleden hiervan voor maximum 100 euro kunnen afwijken (bv. door meer rouwbrieven te vragen dan het aantal dat werd bepaald).

          Ingevolge dit reglement zal het ook mogelijk worden dat er bij de rusthuisbewoners die reeds ten laste zijn van het OCMW een bedrag op een rekening kan geplaatst worden ter bekostiging van de latere uitvaartkosten. 

          Voorts wordt ook de procedure met de begrafenisondernemer geregeld en wordt er een artikel voorzien om de betaalde kosten terug te vorderen van bv. de onderhoudsplichtigen. 

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om dit reglement goed te keuren. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaand reglement m.b.t. tussenkomst in de betaling van begrafenis- en crematiekosten goed: 

          Artikel 1. Doel

          Wanneer iemand overlijdt, wordt in eerste instantie verwacht dat de familieleden de uitvaart regelen.

          Ingevolge artikel 14 van het Decreet van 16 januari 2004 betreffende begraafplaatsen en lijkbezorging staat de gemeente in voor de begrafeniskosten van behoeftigen. De gemeente delegeert deze taak aan het OCMW van Puurs-Sint-Amands, dat de begrafeniskosten van deze behoeftige personen ten laste neemt. Aangezien de begrafeniskosten worden beschouwd als een last van de nalatenschap, kan het OCMW deze kosten, op basis van de wettelijk geldende onderhoudsplicht, geheel of gedeeltelijk gaan terugvorderen bij de erfgenamen onder de voorwaarden zoals hieronder bepaald.

          Artikel 2. Toepassingsgebied

          Dit reglement is van toepassing op:

          • wanneer niemand het initiatief tot begraven neemt;
          • indien de overledene noch zijn erfgenamen in staat zijn de begrafeniskosten te dragen;
          • indien de overledene geen erfgenamen heeft of enkel erfgenamen heeft die de nalatenschap verwerpen of  geen contact meer hebben met de overledene;
          • het lichaam wordt bewaard op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands en de uitvaart vindt plaats op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands

          Verschillende mogelijkheden kunnen zich voordoen:

          • laatste domicilie in Puurs-Sint-Amands en overlijden in Puurs-Sint-Amands => kosten zijn ten laste van het OCMW van Puurs-Sint-Amands;
          • laatste domicilie in Puurs-Sint-Amands, maar overlijden buiten Puurs-Sint-Amands => kosten zijn ten laste van het OCMW van Puurs-Sint-Amands
          • laatste domicilie niet in Puurs-Sint-Amands, maar overlijden buiten Puurs-Sint-Amands en OCMW van Puurs-Sint-Amands is bevoegd voor steunverlening (vb. WZC) => OCMW Puurs-Sint-Amands mag kosten ten laste nemen, maar moet niet;
          • laatste domicilie niet in Puurs-Sint-Amands, maar overlijden in Puurs-Sint-Amands => gemeente die de kosten ten laste moet nemen ingevolge het decreet op de lijkbezorging, is de gemeente die de kosten ten laste moet nemen waar de overledene was ingeschreven in het bevolkingsregister, vreemdelingenregister of wachtregister.

          Artikel 3. Gerechtigden

          Komen in aanmerking voor een begrafenis of crematie lastens het OCMW:

          • behoeftige personen, die geen echtgeno(o)t(e) of kinderen nalaten en die geen actief dossier hebben bij het OCMW van Puurs-Sint-Amands;
          • behoeftige personen die ten laste van het OCMW van Puurs-Sint-Amands in een woonzorgcentrum, serviceflat, bejaardenwoning of andere instelling verblijven;
          • behoeftige personen, die een echtgeno(o)t(e) nalaten, die zelf ten laste zijn van het OCMW of gerechtigd zijn op een beperkt inkomen of omwille van sociale, relationele of financiële redenen niet willen/kunnen instaan voor de begrafeniskosten;
          • ofwel als dakloze op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands overleden zijn;

           Artikel 4: Voorwaarden

          §1. M.b.t. eigen middelen overledene/familieleden:

          Er zal steeds nagegaan worden of de familie of nabestaanden bereid zijn om de begrafenis te regelen en de kosten te betalen. In eerste instantie zullen steeds de beschikbare gelden van een overledene worden aangewend om de kosten te betalen.

          §2. M.b.t. de begrafenisondernemer:

          De begrafenis wordt geregeld door de begrafenisondernemer die zich contractueel verbonden heeft met het OCMW van Puurs-Sint-Amands.

          Indien de overledene geen beschikbare gelden heeft en de familie niet in staat is om de kosten te dragen, worden volgende stappen gevolgd:

          -          de sociale dienst bezorgt bij elke nieuwe aanvraag voor een ten laste name een kopie van dit reglement aan de familie/nabestaanden. Dit reglement is ook raadpleegbaar via de gemeentelijke website.

          -          Aan de begrafenisondernemer wordt ook een kopie bezorgd;

          -          de sociale dienst contacteert de begrafenisondernemer;

          -          de begrafenisondernemer maakt een offerte op van de kosten en bezorgt deze aan het OCMW. De begrafenisondernemer vermeldt ook de extra prestaties op de factuur die gevraagd werden  door de familie of koppelt dit minstens terug aan het OCMW.

          -          het OCMW bevestigt, na goedkeuring middels dringende beslissing van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de offerte via e-mail

          -          binnen de 30 dagen na de begrafenis/crematie maakt de begrafenisondernemer de factuur en het overlijdensattest over aan het OCMW

          -          de factuur wordt na ontvangst gecontroleerd door een maatschappelijk werker. Indien de factuur conform het reglement is opgesteld, wordt deze ter goedkeuring voorgelegd aan het eerstvolgende bijzonder comité voor de sociale dienst

          -          na goedkeuring wordt de factuur voor betaling overgemaakt aan de financiële dienst. De betaling gebeurt rechtstreeks aan de begrafenisondernemer.

          §3. M.b.t. erfgenamen:

          De begrafeniskosten zijn een last van de nalatenschap. Bijgevolg zijn de erfgenamen gehouden tot betaling van de begrafeniskosten indien aan volgende voorwaarden is voldaan:

          -          betrokkene moet een wettelijk erfgenaam zijn, die krachtens de wet tot onderhoud is gehouden;

          -          de overledene moet behoeftig zijn en de erfgenaam vermogend;

          -          de gemaakte kosten moeten in verhouding staan tot de levensstandaard van de overledenen.

          Enkel indien niet aan deze voorwaarden is voldaan, kan het OCMW de begrafeniskosten ten laste nemen.

          Een erfgenaam die een nalatenschap verwerpt, kan worden verplicht bij te dragen in de begrafeniskosten. Bestellen en betalen van een begrafenis zijn geen daden van aanvaarding van een erfenis. De onderhoudsplichtige is wel maar gehouden in de mate waarin hij zelf vermogend is. Om te bepalen of een erfgenaam al dan niet vermogend is, dient zijn situatie door middel van een sociaal financieel onderzoek bekeken te worden.

          Artikel 5. Tussenkomsten

          Het OCMW neemt de kostprijs ten laste voor een begrafenis of crematie op een weekdag.

          De tussenkomst, excl. 6% BTW, bedraagt maximum:

          -          katholieke uitvaart met begrafenis, excl. misviering: 750 euro

          -          katholieke uitvaart met crematie en uitstrooien: 1.375 euro

          -          burgerlijke uitvaart met begrafenis: 610 euro

          -          burgerlijke uitvaart met crematie en uitstrooien: 1.195 euro

          Het crematorium vraagt bij de aanvraag van een ashoudertje 6 euro, excl. 6% BTW.

          In genoemde prijzen zijn volgende zaken begrepen:

          -          Ophaling van lichaam, uiterlijk 24 u na overlijden en na vaststelling door arts en opmaak van nodige documenten

          -          Verzorging van het lichaam

          -          Lichaam wordt op grondgebied Puurs-Sint-Amands bewaard tot dag van uitvaart of crematie (maximum 3 dagen)

          -          Mogelijk tot groeten in het funerarium op het grondgebied Puurs -Sint-Amands

          -          50 rouwbrieven en 50 rouwprentjes

          -          Begraving of uitstrooiing gebeurt op het grondgebied Puurs–Sint-Amands

          -          Afhandeling van formaliteiten

          -          Vervoer naar crematorium

          -          Kist (crematiekist)

          -          Personeel (niet op zaterdag)

          Volgende kosten worden niet ten laste genomen:

          -          Rouwberichten in de kranten

          -          Bloemen en kransen

          -          Zangkoor

          -          Grafzerk

          -          Maaltijden en koffietafels

          -          Graf- en grondconcessies en concessies op columbarium

          -          Naamplaatjes, deze worden  opgestuurd door de gemeente zelf en apart gefactureerd.

          De familie kan aan de begrafenisondernemer melden dat zij ervoor kiezen om andere of extra zaken te voorzien voor de begrafenis/crematie dan deze die door het OCMW worden ten laste genomen. In dat geval moeten zij zelf instaan voor de betaling van deze meerkost. Er wordt echter wel toegestaan dat de familie voor 100 euro  mag afwijken van de  bovengenoemde bedragen.

          Indien de erfgenamen voor meer dan 100 euro afwijken, dienen zij de uitvaart geheel zelf te bekostigen.

          De WZC-bewoners die ten laste zijn van het OCMW van Puurs-Sint-Amands dienen een bedrag van 1.500 euro te plaatsen op een rekening ter bekostiging van latere uitvaartkosten. 

          Artikel 6. Procedure

          §1. De aanvraag tot tussenkomst in de begrafenis- of crematiekosten moet gebeuren voorafgaandelijk aan de begrafenis of crematie en wordt gericht aan de sociale dienst van het OCMW van Puurs-Sint-Amands (tel. 03 203 27 00) binnen de 24 uren na het overlijden van de behoeftige persoon of uiterlijk de eerstvolgende werkdag na het overlijden. Elke derde die de begrafenis zelf regelt met de begrafenisondernemer zonder voorafgaandelijk het OCMW te verwittigen, is zelf verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart.  

          §2. Zodra de sociale dienst van het OCMW werd gecontacteerd, zal een sociaal onderzoek uitgevoerd worden door de maatschappelijk werker. Hieruit moet onder andere blijken of de overledene al dan niet een behoeftig persoon is, er beschikbare gelden zijn die kunnen aangewend worden om de kosten te betalen, wat de financiële en sociale situatie is, wie de wettelijke erfgenamen zijn, of laatstgenoemde de nalatenschap al dan niet aanvaarden, …

          §3. Indien de overledene onder bewindvoering stond of collectieve schuldenregeling, zal de advocaat voorafgaandelijk worden gecontacteerd om de financiële situatie te bekijken.

          §4. Indien er een uitvaartverzekering is, wordt de verzekeringsmaatschappij onmiddellijk verwittigd.

          §5. Er wordt nagekeken wat de laatste geregistreerde wilsbeschikking is van de overledene bij de dienst burgerzaken.

          §6. Indien er geen laatst geregistreerde wilsbeschikking is, wordt gekozen voor een burgerlijke uitvaart. Is er een laatst geregistreerde wilsbeschikking aanwezig, kan er een crematie en/of kerkdienst plaatsvinden.

          §7. Ieder dossier wordt afzonderlijk onderzocht en voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst. Afwijkingen op dit reglement kunnen slechts uitzonderlijk worden toegestaan bij beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst op basis van een gemotiveerd sociaal verslag.

          §8. In dringende gevallen wordt er een beslissing genomen door de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Deze beslissing wordt ter bekrachtiging voorgelegd op de eerstvolgende vergadering van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

          §9. De beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt ter kennis gebracht van de aanvrager.

          Artikel 7. Terugvorderingsmodaliteiten van de ten laste genomen kosten

          Het OCMW zal alles in het werk stellen om de tussenkomst terug te vorderen door:

          - het invorderen van de begrafenisvergoedingen die worden verleend door externe instanties (bv. sociale kassen ex-werkgevers, verzekeringsmaatschappijen, ..)

          - het instellen van een vordering tot verhaal op roerende goederen (bv. kapitalen uitgekeerd op grond van een levensverzekering) en onroerende goederen, die behoren tot het actief van de nalatenschap

          - te verhalen op de erfgenamen wanneer achteraf blijkt dat er toch roerende en/of onroerende goederen aanwezig zijn in de nalatenschap

          - te verhalen op de onderhoudsplichtigen overeenkomstig artikel 98 §2 van de Organieke Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976. In dit geval zal er ook een financieel onderzoek gevoerd worden bij de onderhoudsplichtigen. Hierbij kan rekening gehouden worden met de schaal van tussenkomsten bepaald bij de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

          Artikel 8. Goedkeuring en inwerkingtreding

          Dit reglement werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn  van  6 september 2021 en treedt in werking op 1  oktober 2021.  Dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.

          Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

      • Gezinszorg

        • Uitbreiding urencontingent gezinszorg 2022 - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop

          Toelichting

          Met de fusie werd de dienst gezinszorg uitgebreid met de reguliere poetsdienst van het OCMW Sint-Amands. In kader van het doelstellingsgericht zorg verlenen in de thuiszorg is het belangrijk om de juiste hulp op het juiste moment onder de juiste vorm bij de inwoners te brengen. Het is aangewezen dat poetstaken opgenomen worden door poetshulpen en verzorgende taken door verzorgenden. Door de uitbreiding van de poetsdienst van de gezinszorg kan nog meer de juiste hulp afgestemd wordt voor de inwoners. Om de werking van de poetsdienst verder te verankeren binnen de erkende dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg (GEZ/091) werden in 2019 extra uren gevraagd om uren gezinszorg om te zetten gelijk aan het aantal nodig om voor 3 VTE poetshulpen extra subsidie te ontvangen. Het urencontingent daalde netto en wij vragen voor 2022 extra uren gezinszorg aan om terug op het niveau van 2018 te komen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Steven Prinsen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops
          Tegenstanders: Jan Van Camp, Guido Cools, Sonja Van nimmen, Peggy Seeuws
          Onthouders: Dany Saey
          Resultaat: Met 19 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 onthouding

          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om voor de dienst gezinszorg met erkenningsnummer GEZ/091 een aanvraag bij het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid in te dienen tot uitbreiding van het aantal uren gezinszorg gelijk aan 521 uren om het urencontingent gezinszorg terug op het niveau van 2018 te brengen.

          Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord dat het digitale aanvraagformulier wordt ingevuld door het diensthoofd Thuiszorg conform dit besluit voor 30 oktober 2021.

      • Dienstencentra

        • Voorstel prijsaanpassingen werking dienstencentra met ingang vanaf 1 januari 2022 – Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop

          Toelichting

          Dienstencentrawerking OCMW Puurs-Sint-Amands zijn laagdrempelige ankerpunten binnen de lokale gemeenschap, waar preventief werken en zelfredzaamheid verhogen belangrijk is. De werking houdt hiervoor, volgens het decreet, verschillende soorten toegankelijke en kwaliteitsvolle dienstverlening in op verschillende leefdomeinen van de buurtbewoners met aandacht voor aangepaste, maar marktconforme prijzen.

          Een aantal dienstverleningen en artikels in de dienstencentrawerking werden reeds enige tijd (sinds 2014) niet aangepast aan marktconforme indexering, algemene prijsstijgingen en stijging van basiskosten van gebruikte producten en grondstoffen. Enkel de dienstverlening pedicure is va september 2020 aangepast en  de MMC (Minder Mobielen Centrale werking) is begin dit jaar aangepast naar aanleiding van de samenwerking met Bornem.

          Bepaalde dienstverlening wordt georganiseerd in samenwerking en volgt de prijzen van de partner: cfr. warme maaltijden in de dienstencentra, Sport-Je-Fit activiteiten, dagcursussen.

          Er is nood aan een prijsaanpassing om kostendekkend te werken en voldoende rendabel te zijn in de uitbating van de dienstencentra, in afspraak met bestaande samenwerkende partners en mét aandacht voor behoudt van de lage drempel van een dienstencentrumwerking.

          Een prijsaanpassing dringt zich op wegens hogere kosten materiaal/producten, algemeen stijgende prijzen indexering, vraag van samenwerkende partners en tenslotte de rentabiliteit.

          Hiervoor hebben we onze prijzen vergeleken en rekening gehouden met de prijzen van dienstencentra uit de ruime omgeving, de prijzen van ons woonzorgcentrum/GAW en de aankoopprijzen materiaal/producten.

          We willen als dienstencentra onze drempels laag houden, zo ook onze financiële drempels. Hiervoor maken we steeds de afweging: hoog genoeg om uit de kosten te raken, laag genoeg om deelname te kunnen stimuleren.

          Het is nooit het juiste moment om prijzen te wijzigen, maar 7 jaar is een lange periode zonder marktconforme prijsaanpassingen: daarom stellen we voor om vanaf januari 2022 voor verschillende dienstverlening en producten de nieuwe prijzen te hanteren, zo hebben we voldoende tijd om deze prijsaanpassingen te communiceren dit najaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet
          Tegenstanders: Jan Van Camp, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Els Knoops, Peggy Seeuws
          Onthouders: Dany Saey
          Resultaat: Met 17 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 onthouding

          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de prijsaanpassingen dienstencentra, met ingang vanaf 1 januari 2022, goed zoals hieronder weergegeven:

          Dienstverlening/artikelen

          Doelstelling

          Huidige prijs

          Voorstel nieuwe prijs

          Pedicure

          Zelfredzaamheid: goede voetverzorging draagt bij tot meer bewegingsvrijheid, langer mobiel blijven, valpreventie en dus meer zelfstandigheid.

          GEEN wijzigingen:
          pedicure: 19 euro

          (Is gewijzigd op: 1/09/2020)

          Manicure

          Manicure is een bijkomende mogelijkheid, maar het is vooral pedicure dat we willen promoten.

          GEEN wijzigingen:

          manicure: 10 euro

          (Is gewijzigd op: 1/09/2020)

          Warme maaltijd in LDC

          Ontmoeting en buurtgericht: aandacht voor gezonde voeding, gezellig samen aan tafel ipv alleen thuis

          *volgens prijzen keuken mn.:

          60-: 9,18 euro

          60+: 7,50 euro

          (Is gewijzigd op: 1/01/2020)

          Bad/douche

          Zelfredzaamheid en buurtgericht werken: indien zelf (tijdelijk) geen bad of douche hebben, indien thuisverpleging er samen met cliënt naartoe wenst te komen

          1,50 euro

          2 euro

          MMC lidgeld en km prijs

          Mobiliteit verhogen, zelfredzaamheid en ontmoetingskansen

          GEEN wijzigingen:

          Lidgeld: 12 euro/jaar

          Gezin (koppel): 18 euro/jaar

          Km: 0,35 euro/gereden km

          Wachtvergoeding: 2 euro per begonnen half uur, vanaf het 2de halfuur

           

           

          Cursussen (met lesgever)

          Vormende activiteiten met ontmoeting

          Gemiddeld ongeveer 4,50 per les, maar afstemming met CC, break-even werken

          *Voorstel: volgens prijzenbeleid CC, maar mét aandacht voor laagdrempelige werking dagcursussen

          Fitpas sport-je-fit activiteiten

          Vorming, ontmoeting én beweging stimuleren om zelfredzaamheid te vergroten.

          *geen wijzigingen: volgen prijzen sportdienst: Prijs afh van de sport: tussen de 1 en 5 fitbeurten per les (gaat van fitpas, aan 1 euro per fitbeurt voor PSA en 1,50 euro per fitbeurt voor niet-PSA)

          Infonamiddagen of lezingen die we als dienstencentrum zelf organiseren

          Preventie en informatieverstrekking: info met zeer lage drempel

          2 euro (koffie en gebak inbegrepen)

          3 euro (koffie/gebak inbegrepen)

          Recreatieve activiteiten zonder lesgever (hobbynamiddag, petanque, kaarten,…)

          Recreatie en ontmoeting in de buurt: zeer lage drempel

          gratis

          gratis houden (geen koffie of gebak inbegrepen)

          Kaartwedstrijd

          Recreatie en ontmoeting

          9 euro (4 drankjes inbegrepen)

          10 euro (4 drankjes inbegrepen en prijs (kip/koekjes)

          Thuiszitnamiddag

          Ontmoeting, ondersteuning kwetsbare (meestal oudste gebruikers) doelgroep: lage drempel, vervoer voorzien indien mensen zelf niet meer kunnen komen.

          2 euro (koffie en gebak inbegrepen)

          3 euro (koffie/gebak inbegrepen)

          Eindejaarsfeest

          Ontmoeting, buurtgericht

          6 euro (apero, koffie en gebak, animatie en geschenkje inbegrepen)

          10 euro (apero, koffie en gebak, animatie en geschenkje inbegrepen)

          Burenfeest

          Ontmoeting, buurtgericht

          12 euro (apero, buffet en animatie inbegrepen)

          20 euro (apero, buffet en animatie inbegrepen)

          Hieronder dranken en versnaperingen ontmoetingsruimte:

          Ontmoeting: drankje niet als doel op zich, maar als middel tot sociaal contact, draagt bij tot lage drempel

           

           

          Warme dranken (koffie, thee, chocolademelk, soep)

           

          1 euro en 1,20 euro

          1,20 euro vr gewone koffie en thee en 1,50 euro vr andere warme dranken

          Frisdrank

           

          1 euro en 1,20 euro

          1,50 euro

          Versnaperingen (chips, chocolade,…)

           

          1 euro

          1,50 euro

          Bieren (pils, vedette, kriek,…)

          Bewust hogere prijzen voor alcoholische dranken en aanbod beperken: we willen alcohol niet promoten, we zijn geen café maar een ontmoetingsruimte.

          1,20 euro en 1,50 euro

          1,70 vr pils en 2 vr vedette en kriek

          Zware bieren (duvel, chouffe,…)

          2,20 euro

          3 euro

          Flesje wijn (2 glazen)

          2,20 euro

          3 euro

           

           

           

          Bijkomend: wanneer we zouden tappen met evenementen zoals bv. jaarmarkt, werken we met meer marktconforme prijzen om niet in concurrentie te gaan met middenstand: aangepaste ronde prijzen voor die dag

           

          2 euro en 2,50 euro en 3 euro

          2 euro (frisdrank en warme drank)

          2,50 euro (gewone bieren)  en 3,50 (zwaardere bieren)

      • Samenleven

        • Reglement verstrekken van premie in het kader van algemene preventie schooljaar 2020-2021 - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop

          Toelichting

          De raad voor maatschappelijk welzijn heeft, in vergadering van 16 december 2019, het reglement voor het verstrekken van een premie in het kader van algemene preventie goedgekeurd. Dit reglement bood de secundaire scholen die in de gemeente gevestigd zijn de mogelijkheid om een premie aan te vragen in het kader van algemene preventie zoals veiligheid, gezondheid, geluidsoverlast, vandalisme en hangjongeren. Deze problematieken worden besproken op het platform algemene preventie Puurs-Sint-Amands (PAPPSA). Deze premie dient de preventieve aanpak van de secundaire scholen aan te moedigen inzake de hierboven opgesomde thema's. 

          Omdat de in dit reglement voorziene procedure om een premie te bekomen, te omvattend was en de scholen andere prioriteiten hadden ingevolge de coronacrisis, heeft de raad voor maatschappelijk welzijn, in vergadering van 23 november 2020, in afwijking van het reglement van 16 december 2019, een nieuw reglement voor het verstrekken van een premie in het kader van algemene preventie goedgekeurd specifiek voor het schooljaar 2019-2020.

          Aangezien de coronacrisis ook een serieuze impact heeft gehad op het schooljaar 2020-2021, wordt voorgesteld om voor dit schooljaar het reglement van 23 november 2020 te hernemen, in die zin dat: 

          • de beschikbare middelen op gelijke basis over de scholen zullen verdeeld worden;
          • zonder dat de scholen hiervoor een gedocumenteerde aanvraag moeten indienen.

          en dus niet volgens de procedure die voorzien was in het reglement, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 16 december 2019, waarin was voorzien: 

          • dat de scholen een aanvraag moeten indienen die gedocumenteerd wordt met diverse facturen;
          • dat per secundaire school wordt berekend welk percentage van de facturen zij hebben ingediend ten opzichte van het totaal aantal ingediende facturen. Dit percentage van het bedrag dat jaarlijks voorzien wordt in het budget wordt uitbetaald.

          Dit voorstel werd besproken met de secundaire scholen tijdens het PAPPSA overleg van 22 juni 2021 en werd door hen goed bevonden.

          Afhankelijk van de situatie in 2022 zal in de loop van 2022 het huidige reglement opgeheven worden en zal voorgesteld worden het reglement, zoals destijds goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 16 december 2019, terug op te nemen.

          Aan de OCMW-raad wordt gevraagd dit reglement voor het verstrekken van een premie in het kader van algemene preventie voor het schooljaar 2020-2021 goed te keuren. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het onderstaande reglement voor het verstrekken van premie in het kader van algemene preventie voor het schooljaar 2020-2021 goed:

          Artikel 1. Doel

          Onderhavig reglement biedt de secundaire scholen die in de gemeente gevestigd zijn de mogelijkheid om een premie aan te vragen in onze gemeente in het kader van algemene preventie zoals veiligheid, gezondheid, geluidsoverlast, vandalisme en hangjongeren. Deze problematieken worden besproken op het PAPPSA.

          Artikel 2. Definities

          In dit reglement heeft het onderstaand begrip de ernaast vermelde betekenis:

          Campus: onderdeel van een secundaire school.

          In Puurs-Sint-Amands definiëren we 5 campussen:

          • Campus SJABI Begijnhof
          • Campus SJABI Schuttershof
          • Campus SJABI Kerkplein
          • Campus SJABI Hof ten Berglaan
          • Campus LAB-school

          Artikel 3. Doelgroep

          §1. Dit reglement is van toepassing op alle secundaire scholen in de gemeente Puurs-Sint-Amands

          §2. Dit reglement is niet van toepassing op:

          • Alle kleuterscholen in de gemeente Puurs-Sint-Amands
          • Alle lagere scholen in de gemeente Puurs-Sint-Amands
          • Volwassen onderwijs in de gemeente Puurs-Sint-Amands
          • Deeltijds kunstonderwijs in de gemeente Puurs-Sint-Amands
          • Alle andere scholen buiten de gemeente Puurs-Sint-Amands

          Artikel 4. Voorwaarden

          Het OCMW verleent de financiële tegemoetkoming binnen de perken van het bedrag dat jaarlijks in het budget voorzien wordt ten voordele van algemene preventie in onze gemeente.

          Artikel 5. Bedrag

          Voor het schooljaar 2020-2021 zal het ter beschikking gestelde budget ten bedrage van 4.500 euro, na overleg met de secundaire scholen, evenredig verdeeld worden tussen de 5 campussen.

          Artikel 6. Procedure

          §1. De scholen dienen geen aanvraag in te dienen. 

          §2. De campussen geven per e-mail het rekeningnummer door waarop de financiële tegemoetkoming mag gestort worden. 

          §3. De uitbetaling gebeurt via overschrijving op dat rekeningnummer.  

          Artikel 7. Controle

          Er dienen geen controlestukken te worden binnengebracht. 

          Artikel 8. Betwistingen

          Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het vast bureau.

          Bezwaren moeten schriftelijk (via aangetekend schrijven, brief, e-mail, afgifte tegen ontvangstbewijs, …) gericht worden aan het OCMW, t.a.v. het vast bureau, Palingstraat 48 te 2870 Puurs-Sint-Amands en dit uiterlijk binnen één maand na kennisgeving van de beslissing over de toekenning van de premie aan de aanvrager. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren. De postdatum of datum op het ontvangstbewijs gelden als bewijs. 

          Artikel 9. Opheffing

          Het reglement, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2020 inzake het verstrekken van een premie in het kader van algemene preventie voor het schooljaar 2019-2020 wordt opgeheven op 1 oktober 2021.

          Artikel 10. Goedkeuring en inwerkingtreding

          Dit reglement werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 september 2021 en treedt in werking op 1 oktober 2021.

          Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

    • Mededelingen

      • Mededelingen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop
    • Vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Steven Prinsen, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné, Peter Lemmens, Lavinia De Maeyer, Jef De Rop

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Raoul Paridaens
Algemeen directeur

Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn