Terug
Gepubliceerd op 11/03/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 09/03/2021 - 20:05

Aanvullend verkeersreglement Liezele dorp – uitbreiding zone 50

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Raoul Paridaens

Op het deel van Liezele Dorp tussen het rond punt en de oversteekplaats ter hoogte van Hof ten Broek mag je 70 km/u rijden. Het zou veiliger (en logischer) zijn om de zone 50 door te trekken tot aan het begin van de bebouwde kom in Liezele. Het fietspad is hier alles behalve veilig en ter hoogte van Hof ten Broek is er een oversteekplaats die frequent wordt gebruikt door wandelaars.

Aanleiding

Op het deel van Liezele Dorp tussen het rond punt en de oversteekplaats ter hoogte van Hof ten Broeck mag je 70 km/u rijden. Het zou veiliger (en logischer) zijn om de zone 50 door te trekken tot aan het begin van de bebouwde kom in Liezele. Het fietspad is hier alles behalve veilig en ter hoogte van Hof ten Broeck is er een oversteekplaats die frequent wordt gebruikt door wandelaars.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.

Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 1.

De zone 50 wordt als volgt aangepast langs de kant met onpare huisnummers:
- t.h.v. huisnummer 3-5 wordt het bord "einde bebouwde kom" aangevuld met een bord F4a (zone 50)
- op het kruispunt met Puursheide wordt het bord F4a weggenomen

De zone 50 wordt als volgt aangepast langs de kant met pare huisnummers:
- t.h.v. huisnummer 4 wordt het bord F4b (einde zone 50) vervangen door een bord F4a (zone 50 herhaling)
- t.h.v. huisnummer 20a wordt het bord "begin bebouwde kom" aangevuld met een bord F4b (einde zone 50)
Besluit

Artikel 1:De zone 50 wordt als volgt aangepast langs de kant met onpare huisnummers:

- t.h.v. huisnummer 3-5 wordt het bord "einde bebouwde kom" aangevuld met een bord F4a (zone 50)
- op het kruispunt met Puursheide wordt het bord F4a weggenomen

Artikel 2: De zone 50 wordt als volgt aangepast langs de kant met pare huisnummers:

- t.h.v. huisnummer 4 wordt het bord F4b (einde zone 50) vervangen door een bord F4a (zone 50 herhaling)
- t.h.v. huisnummer 20a wordt het bord "begin bebouwde kom" aangevuld met een bord F4b (einde zone 50)

Artikel 3:Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.