De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 19 december 2022 het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur goedgekeurd.
Vanaf 1 september 2024 wordt het Brede Schoolgebouw Klauterpark te Sint-Amands in gebruik genomen en dienen de lokalen van dit gebouw toegevoegd te worden aan de culturele infrastructuur en bijgevolg ingelast te worden in dit huishoudelijk reglement.
Aangezien een gedeelte van de culturele infrastructuur en de volledige sportinfrastructuur eigendom is van het AGB, wordt dit reglement ook goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB in vergadering van 24 juni 2024.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Dit huishoudelijk reglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 19 december 2022, dient gewijzigd te worden om onderstaande reden.
Vanaf 1 september 2024 wordt het Brede Schoolgebouw Klauterpark te Sint-Amands in gebruik genomen en dienen de lokalen van dit gebouw toegevoegd te worden aan de culturele infrastructuur en bijgevolg ingelast te worden in dit huishoudelijk reglement. Voor het overige zijn er geen wijzigingen aan dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur goed te keuren.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele, jeugd- en sportinfrastructuur Puurs-Sint-Amands vast:
Artikel 1. Doel
Het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands stelt culturele, jeugd- en sportinfrastructuur ter beschikking. Dit reglement heeft als doel de veiligheid, rust, orde en hygiëne in de ter beschikking gestelde infrastructuur te waarborgen.
Artikel 2. Doelgroep
Dit reglement is van toepassing op iedereen die culturele, jeugd- en sportinfrastructuur voor gebruik ter beschikking krijgt, met name:
Individuele inwoners en niet-erkende verenigingen en organisaties van Puurs-Sint-Amands
Jeugd (-18 jarigen) in verenigingsverband/schoolcontext en mensen met een beperking in verenigingsverband/individuele context voor sport
Erkende verenigingen, organisaties, scholen en welzijnsvoorzieningen van Puurs-Sint-Amands
Niet-inwoners en niet-Puurs-Sint-Amandse verenigingen, organisaties en scholen en (alle) bedrijven
Makers: dit zijn jonge en/of startende, professionele kunstenaars/artiesten die op zoeken zijn naar een werkplek om hun projecten vorm te geven.
Artikel 3. Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op onderstaande infrastructuur:
3.1. Culturele infrastructuur
|
||
naam |
wat |
details |
Klapper |
theater- en conference-zaal |
|
Theaterzaal Kollebloem |
theater- en conference-zaal
|
|
STUDIO PRONK |
socio-culturele activiteiten |
|
STUDIO SCHITTER |
socio-culturele activiteiten |
|
STUDIO GLIM |
socio-culturele activiteiten |
|
STUDIO FONKEL |
socio-culturele activiteiten |
|
CLUB CADANS |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER KNAL |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER TRIL |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER KNETTER |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER KLAP |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER ZINDER |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER MIX |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER FORTE |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER NOVA |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER VOLTA |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER COMBO |
socio-culturele activiteiten |
|
ATELIER TEMPO |
socio-culturele activiteiten |
|
EXPO GANG |
socio-culturele activiteiten |
otk |
EXPO VITRINE |
socio-culturele activiteiten |
otk |
EXPO BOX |
socio-culturele activiteiten |
otk |
EXPO BAAK (KELDER) |
socio-culturele activiteiten |
otk |
KRISTAL
|
socio-culturele activiteiten |
|
SPIL |
socio-culturele activiteiten |
|
STAM |
socio-culturele activiteiten |
|
KEUKEN |
socio-culturele activiteiten, Kooklessen |
2. SEH (evenementenhal) Binder, Forum 4, 2870 Puurs | |||
naam |
wat |
m2 |
|
SEH Binder bij evenement |
commerciële en niet commerciële activiteiten, fuiven, feesten |
1536 48x32x7,5 |
3. Dienstencentrum de Nieuwe Ark, Kerkstraat 34, 2870 Ruisbroek |
|||
naam |
wat |
m2 |
|
Vergaderzaal Gelijkvloers de Nieuwe Ark |
socio-culturele activiteiten |
47 |
|
Vergaderzaal 1ste verdieping |
socio-culturele activiteiten |
68 |
https://www.puurs-sint-amands.be/vergaderzaal-eerste-verdieping |
Vergaderzaal 2de deel cafetaria |
socio-culturele activiteiten |
103 |
https://www.puurs-sint-amands.be/vergaderzaal-tweede-deel-cafetaria |
Cafetaria klein |
socio-culturele activiteiten |
133 |
|
Cafetaria geheel (caf. klein + 2de deel zaal) |
socio-culturele activiteiten |
236 |
|
Leskeuken |
Kookactiviteiten |
57 |
4. Dienstencentrum Paepenheide, Beenhouwerstraat 3, 2870 Breendonk |
|||
naam |
wat |
|
|
Poly-zaal 2 |
socio-culturele activiteiten |
68 |
|
Poly-zaal 3 |
socio-culturele activiteiten |
68 |
|
Bar |
socio-culturele activiteiten |
89 |
|
Bar + Poly 1 (zaal) |
socio-culturele activiteiten |
141 |
5. GC de NESTEL, Buisstraat 19c, 2890 Sint-Amands | |||
naam |
wat |
m2 |
|
GESP |
socio-culturele activiteiten Vestiaire |
29 |
|
HIEL |
socio-culturele activiteiten |
59 |
|
HAK |
socio-culturele activiteiten |
118 |
|
ZOOL |
socio-culturele activiteiten, dansfeesten, fuiven |
470 |
|
ARTIESTEN-LOGE |
Apart te reserveren bij niet podiumactiviteit in Zool |
22 |
|
KEUKEN |
Kookactiviteiten Kooklessen |
52 |
|
LEEST DANSZAAL |
Enkel als leslokaal dans |
100 |
|
LEEST REPETITIEKOT |
muziek- repetities |
12 |
6. Dorpshuis De Leeuw, Emile Verhaerenstraat 71, 2890 Sint-Amands | |||
naam |
wat |
m2 |
|
Feestzaal |
Socio-culturele activiteiten Koffietafels |
100 |
https://www.puurs-sint-amands.be/feestzaal---dorphuis-de-leeuw |
Ontmoetingsruimte (zolder) |
Socio-culturele activiteiten |
60 |
https://www.puurs-sint-amands.be/ontmoetingsruimte---dorpshuis-de-leeuw |
7. Dorphuis De Baronie, Oppuursdorp 48, 2890 Oppuurs | |||
Naam |
Wat |
m2 |
|
Feestzaal |
Socio-culturele activiteiten |
75 |
|
Keuken |
Altijd samen met de feestzaal te reserveren |
15 |
|
8. Brede School Academie Forum 11, Forum 11, 2870 Puurs |
|||
Naam |
Wat |
m² |
|
Club Kick (E021) |
Danslessen, danswedstrijden, dansevenementen, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten |
169 |
https://www.puurs-sint-amands.be/clubkick
|
Studio 3 (E018) |
Academies |
18 |
https://www.puurs-sint-amands.be/studio3
|
Kobalt (E012) |
Exclusief M/W JALM |
67 |
https://www.puurs-sint-amands.be/kobalt
|
Amarillo (E011) |
Exclusief M/W Slagwerk |
67 |
https://www.puurs-sint-amands.be/amarillo
|
Emeraude (E010) |
School activiteiten (klas 6/1) Socio-culturele activiteiten Tekenacademie 1 |
103 |
https://www.puurs-sint-amands.be/emeraude
|
Saffraan (E005)
|
School activiteiten klas 6/2) Socio-culturele activiteiten Tekenacademie 2 |
https://www.puurs-sint-amands.be/saffraan
|
|
Terra (E117) |
School activiteiten (klas 1) Socio-culturele activiteiten Academies |
65 |
https://www.puurs-sint-amands.be/terra
|
Aubergine (E116) |
School activiteiten (klas 2) Socio-culturele activiteiten Academies |
67 |
https://www.puurs-sint-amands.be/aubergine
|
Mahonie (E115) |
School activiteiten (klas 3) Socio-culturele activiteiten Academies |
69 |
https://www.puurs-sint-amands.be/mahonie
|
Ivoor (E114) |
School activiteiten Socio-culturele activiteiten M/W Toneel/Samenzang |
104 |
https://www.puurs-sint-amands.be/ivoor
|
Indigo (E113) |
School activiteiten (klas 4) Socio-culturele activiteiten Academies – Studio 1
|
66 |
https://www.puurs-sint-amands.be/indigo
|
Koraal (E112) |
School activiteiten (klas 5) Socio-culturele activiteiten Academies – Studio 2 |
67 |
https://www.puurs-sint-amands.be/koraal
|
Vermiljoen (E110) |
Exclusief TEKEN |
51 |
https://www.puurs-sint-amands.be/vermiljoen
|
Ultramarijn (E105) |
Exclusief TEKEN |
51 |
https://www.puurs-sint-amands.be/ultramarijn
|
Sportzaal (E207) |
trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen |
539 29x18,5x7 |
https://www.puurs-sint-amands.be/sportzaalgroot
|
9. Brede School Klauterpark, Kouterpark 19, 2890 Sint-Amands |
|||
Naam |
Wat |
m² |
Details |
Sportzaal |
Trainingen, turnen, gevechtssport, schoolsport, sportactiviteiten |
318
|
(link naar productfiche) |
10. Fort van Liezele, Fortbaan 2, 2870 Puurs |
|||
Naam |
Wat |
m² |
|
Pop-up ruimte |
twee aanpalende lokaaltjes, verbonden door een niet afgesloten doorgang. De lokalen zijn via de gang bereikbaar via één deur, waardoor ze als één geheel kunnen beschouwd worden en ook als één geheel worden ingezet. Zowel geschikt voor tentoonstellingen als voor andere activiteiten van korte of middellange duur. |
54 |
|
Audiovisuele zaal |
aula voor 50 personen met geluidsinstallatie, beamer en groot projectiescherm voor lezingen, voordrachten, presentaties |
65 |
https://www.puurs-sint-amands.be/FL_AVzaal |
3.2. Jeugdinfrastructuur:
|
|||
Naam |
Wat |
m2 |
|
Polyzaal Groot |
Muziekactiviteiten, optredens, eetdagen/ -festijnen, quiz, commerciële en niet commerciële activiteiten, … |
300 |
https://www.puurs-sint-amands.be/polyvalente-zaal-groot-joc-wijland |
Polyzaal Klein |
Muziekactiviteiten, optredens, eetdagen/ -festijnen, quiz, commerciële en niet commerciële activiteiten, … |
180 |
|
Polyzaal Extra klein |
Enkel voor live muziekprojecten |
135 |
https://www.puurs-sint-amands.be/polyvalente-zaal-extra-klein-joc-wijland |
DJ ruimte |
Enkel in combinatie met polyzaal |
16 |
|
Polyvalent lokaal |
Muziekactiviteiten, optredens, eetdagen/ -festijnen, quiz, commerciële en niet commerciële activiteiten, … |
74 |
https://www.puurs-sint-amands.be/polyvalent-lokaal-joc-wijland |
Keuken |
Kookactiviteiten/ leskeuken, commerciële en niet commerciële activiteiten |
15 |
|
Crea Ruimte |
Initiatie, muziekactiviteiten, optredens, eetdagen/ -festijnen, kwis, commerciële en niet commerciële activiteiten, … |
45 |
|
Repetitielokaal |
Muziek - repetities |
15 |
https://www.puurs-sint-amands.be/repetitielokaal-joc-wijland |
3.3. Sportinfrastructuur:
|
|||
Naam |
Wat |
|
|
Sporthal (3 zaaldelen) |
trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen |
1536 48x32x7,5 |
https://www.puurs-sint-amands.be/sport--en-evenementenhal-binder |
2. Sporthal Vrijhals, Vrijhalsweg 15, 2870 Breendonk | |||
Naam |
Wat |
m² |
|
Sporthal 3 zaaldelen |
trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen |
1056 44x24x7
|
https://www.puurs-sint-amands.be/sporthal-vrijhals-breendonk |
Outdoor
|
trainingen, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten |
nvt |
1 trapveld 1 tennis (asfalt) 1 beachvolley |
3. Sporthal De Wandeling, Turkenhofdreef z/n, 2870 Puurs | |||
Naam |
Wat |
m² |
|
Sporthal volledig
|
trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen |
480 30x16x8 |
https://www.puurs-sint-amands.be/sporthal-de-wandeling-liezele |
4. Sportlokaal Nektari (voorheen Flegado), Achterhoefweg 37,2870 Ruisbroek | |||
Naam |
Wat |
m² |
|
Sporthal volledig
|
Trainingen en wedstrijden |
319 22x14x7
|
5. Gemeentelijke Sporthal, Sportlaan 7, 2890 Sint-Amands | |||
Naam |
Wat |
m² |
|
Gemeentelijke Sporthal
|
trainingen, wedstrijden, tornooien, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten, sportevenementen |
1080 45x24x7 |
|
outdoor |
trainingen, schoolsport, gemeentelijke sportactiviteiten |
|
1 multisportterrein (tennis, basket, voetbal) 1 trapveld |
6. Turnzaal Sint-Amands, Hekkestraat 26, 2890 Sint-Amands | |||
Naam |
Wat |
m² |
|
Gemeentelijke Turnzaal
|
trainingen, wedstrijden, schoolsport, sportevenementen in turn- of gevechtssport |
250 25x10x6 |
Artikel 4. Voorwaarden
4.1. Met betrekking tot de infrastructuur
De infrastructuur wordt ter beschikking gesteld in de staat waarin zij zich bevindt en met het gemeentelijk materiaal dat er voorzien en aanwezig is. Er wordt geen gemeentelijk materiaal vervoerd van de ene naar de andere locatie. Voor 'makers' wordt een plaatsbeschrijving van de studio opgemaakt, om discussie bij aanvang en einde te vermijden.
De gebruiker is verantwoordelijk voor de inkleding van de zaal en indien gewenst, inrichting van een vestiaire.
De gebruiker mag geen enkele andere bestemming geven aan het lokaal dan deze waarvoor de terbeschikkingstelling werd toegestaan. Onderverhuring is ten strengste verboden.
Het is niet toegelaten om op het adres van de infrastructuur een ‘tijdelijke of vaste vestigingsplaats’ in te richten voor een verkoop van goederen of diensten. Bezichtiging van de infrastructuur is mogelijk na afspraak via het vrijetijdsloket.
Afspraken voor wat betreft de toegang tot en het afsluiten van de gereserveerde infrastructuur zijn afhankelijk van het toegangssysteem ter plaatse en worden meegedeeld bij de bevestiging van de reservatie.
Toegang is enkel mogelijk tijdens de gereserveerde tijdstippen. De gebruiker verlaat de infrastructuur na afloop van de reservatie. Sporters verlaten het terrein 5 minuten vóór afloop.
Dranken voor eigen verbruik of voor verkoop kunnen op aanvraag voorzien worden. Eigen dranken meebrengen kan niet.
Een inventaris van de drankvoorraad wordt gemaakt vóór en na het evenement.
Bij openbare activiteiten moet in de mogelijke publiciteit duidelijk de naam van de inrichter of van de inrichtende vereniging, de locatie en de toegangsprijs vermeld worden.
Bij de organisatie van openbare muziekactiviteiten moet het vastgesteld sluitingsuur gerespecteerd worden. Polyzaal JOC WIJland en GC De Nestel beschikken over VlaremII vergunning, SEH Binder niet.
SEH Binder: Einde drankverkoop 3.30u – Einde muziek 4.00u – zaal ontruimd 4.30u.
Polyzaal JOC WIJland en GC De Nestel: einde bonnetjes 3.30u - muziek stiller 4.00u - einde drankverkoop 4.30u - Einde muziek 5.00u - zaal ontruimd 5.30u
Het bestuur kan het gebruik van wisselbekers opleggen.
Tijdens nachtelijke afbraak van materialen worden geen deuren onnodig opengezet om nachtlawaai te voorkomen.
Waardevolle voorwerpen kunnen opgeborgen worden in lockers (indien voorzien) voor de periode van toegestaan gebruik. Permanente inname van lockers is niet toegelaten.
De personenlift mag niet gebruikt worden bij noodgevallen.
Dieren worden niet toegelaten met uitzondering van blindengeleidedieren of bij specifieke evenementen waarvoor de toelating werd bekomen.
Het bestuur kan nooit aansprakelijk gesteld worden, ook niet na ingebrekestelling, indien zij door overmacht lokalen, materialen of voorzieningen niet of laattijdig ter beschikking stelt.
4.2. Met betrekking tot orde en netheid
De infrastructuur moet worden achtergelaten in de toestand van vóór de ingebruikname: aanplakbiljetten, tape en stickers worden verwijderd, evenals het zwerfvuil rond het gebouw.
Afhankelijk van de accommodatie en de plaatselijke richtlijnen (zie productfiche website PSA) worden vuilnisbakken en vuilniszakken (voor restafval en pmd) of afvalcontainers voor restafval voorzien. Papier en karton en glas moet door de huurder altijd zelf verwijderd worden.
De gebruiker kan verplicht worden om tijdens het evenement toezicht te voorzien in de sanitaire ruimten. Hij mag hiervoor geen vergoeding vragen (wel vrije gift).
Indien verwacht wordt dat de beschikbare sanitaire voorzieningen ontoereikend zijn wordt de organisator verplicht om plaspalen/sanitair container te huren. De organisator mag in dat geval voor de sanitaire diensten een vergoeding vragen.
Het is verboden om werpslingers, confetti, e.d. te gebruiken, tenzij anders overeengekomen.
In de infrastructuur is het verboden te overnachten (tenzij anders overeengekomen).
Voor 'makers':
Een studio is geen exporuimte.
Er kunnen geen structurele ingrepen gebeuren in muren, plafonds, vloeren, ramen en deuren om een bepaald project uit te voeren.
4.3. Met betrekking tot veiligheid
De gebruiker is verplicht de officiële maximumcapaciteit van de zalen te respecteren (zie productfiche).
Het bestuur kan de gebruiker verplichten tot het instellen van systemen (genummerde kaarten, telsystemen,…). Het niet naleven van deze verplichting kan in geval van ramp of ongeval de (strafrechtelijke) aansprakelijkheid van de gebruiker (of zijn vertegenwoordigers) betekenen.
Bij grote (openbare) activiteiten kan de gebruiker verplicht worden afspraken te maken met de gemeente-, politie- en/of brandweerdiensten in verband met de algemene veiligheid in en rond het gebouw en de omliggende straten. Hij kan verplicht worden tot het inzetten van security, stewards en/of fietspatrouille in de directe omgeving van de infrastructuur. Security in GC De Nestel en JOC WIJland wordt door het bestuur georganiseerd en afgerekend met de organisator. Securityopdrachten in SEH Binder worden rechtstreeks afgerekend met de securityfirma aangeduid door het bestuur.
Voor muziekactiviteiten tot en met 100 DbA is het ter beschikking stellen van oordoppen verplicht.
Een basis EHBO is voorzien ten behoeve van de gebruiker. Bijkomende EHBO-voorziening in functie van de activiteit is de verantwoordelijkheid van de gebruiker.
Gebruik van de gemeentelijke hoogtewerker kan enkel na beschikbaarheid en door personen die hiervoor het nodige attest voorleggen en gebeurt volgens de veiligheidsvoorschriften.
De ruimte voor en achter de nooddeuren, blustoestellen en toegang tot de technische ruimte dient steeds gevrijwaard te worden. De ruimtes moeten onmiddellijk en vlug bereikbaar zijn (niet afgeschermd worden met doeken). Bij het afschermen van pictogrammen en noodverlichting dienen deze elders te worden voorzien.
Er mogen geen auto’s geparkeerd worden op de oprijlaan of voor de poorten. Oprijden mag enkel om goederen op te halen of af te leveren. De toegang tot de infrastructuur moet altijd gevrijwaard blijven.
Het is niet toegelaten om knalbommen, vuurwerk, rookkanonnen e.d. te gebruiken, tenzij anders overeengekomen.
Eetstanden, containers, wagens voor ticketverkoop, …moeten altijd aangevraagd worden via een evenementenaanvraag en kunnen conform de algemene veiligheidswetgeving en richtlijnen van de brandweer op minimaal 4 meter van het gebouw geplaatst worden.
Voor openbare activiteiten worden geen sterke dranken toegelaten (boven 22% vol alcohol).
Als er in het gebouw een alarmsignaal afgaat is de gebruiker verplicht om de infrastructuur onmiddellijk te verlaten volgens de richtlijnen van het aanwezige personeel of indien geen personeel aanwezig, volgens het signalisatieplan.
Om de veiligheid in en rond de infrastructuur te verhogen kan de organisator van een openbaar evenement gratis gebruik maken van een fuifkoffer (walkie-talkies, veiligheidshesjes, bezoekersteller,…). Deze moeten worden aangevraagd via het evenementenloket.
Als er overlast ontstaat door de aanwezigheid van personen in de openbare ruimten dient de gebruiker de politie te verwittigen.
Wanneer er een gevoel van onveiligheid ontstaat door de aanwezigheid van personen in de openbare ruimten wordt de gebruiker aangeraden om de politie te verwittigen.
De 'makers' gaan bij hun project steeds uit van de gangbare veiligheidsnormen.
4.4. Te betalen vergoedingen
Gebruikers van de zalen (SEH Binder, Kollebloem, Klapper, Zool, polyzalen JOC WIJland en Fort Liezele) kunnen voor de verkoop van tickets en reservaties een beroep doen op de vrijetijdsbalie. De tarieven hiervoor zijn vastgesteld in een tarief/retributiereglement.
SABAM wordt aangegeven en betaald door de gebruiker. De billijke vergoeding is ten laste van het bestuur.
4.5. Met betrekking tot de verzekering en de geldende wetgevingen
Het bestuur verzekert gebouw en inboedel tegen brand en aanverwante gevaren met afstand van verhaal naar de gebruiker.
Voor de risico’s als organisator van evenementen neemt de gebruiker/vereniging een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid exploitatie/uitbating en een verzekering contractuele aansprakelijkheid. Ten voordele van de medewerkers en vrijwilligers kan een ongevallenverzekering afgesloten worden. Om daarnaast nog het aanwezige materiaal te verzekeren tegen vandalisme of diefstal kan een verzekering alle risico’s worden afgesloten. Het bestuur kan nooit aansprakelijk gesteld worden bij diefstal of vandalisme.
De gebruiker is verantwoordelijk voor alle geldende wetgevingen met betrekking tot de zedelijke bescherming van de jeugd en de beteugeling van dronkenschap.
De gebruiker is verantwoordelijk voor alle geldende wetgevingen met betrekking tot de eerbiediging van de wetgeving betreffende de geluidsnormen.
De gebruiker is verantwoordelijk voor alle geldende wetgevingen met betrekking tot de wet rond de persoonsbescherming.
Roken is verboden in alle openbare ruimten en bijhorende cafetaria’s. Illegale drugs zijn ten strengste verboden.
De gebruiker is verantwoordelijk voor de betaling van de verschuldigde rechten en eventuele boetes.
Elke 'maker' verzekert zelf zijn eigen materialen en sluit een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af.
4.6. M.b.t. schade en schoonmaak
De gebruiker/maker is tijdens de activiteit aansprakelijk voor schade aan de infrastructuren en bijhorend materiaal tenzij tekortkomingen op voorhand werden gemeld aan de medewerkers van het bestuur. Het bestuur kan de schade verhalen op de gebruiker/maker.
Materialen of voorwerpen die niet behoren tot het patrimonium van de gemeente moeten verwijderd worden tegen het afgesproken moment. Indien dit niet gebeurt zullen ze op kosten en risico van de gebruiker weggenomen worden. Hiervoor wordt een vergoeding aangerekend zoals voorzien in het tarief/retributiereglement.
Bij het niet of onvoldoende schoon achterlaten tegen het afgesproken moment en volgens de richtlijnen ter plaatse wordt voor de opkuis een tarief/retributie aangerekend zoals opgenomen in het tarief/retributiereglement m.b.t. culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur.
Indien het afval na de activiteit niet werd gesorteerd, wordt de gebruiker teruggeroepen om dit alsnog te doen. Indien aan deze vraag geen gevolg wordt gegeven, wordt hiervoor een vergoeding aangerekend zoals voorzien in het tarief/retributiereglement m.b.t. culturele-, jeugd- en sportfinstrastructuur.
5. Aanvraagprocedure
5.1. Aanvraag
De reservatieaanvraag gebeurt door één meerderjarige en dit namens een welbepaalde vereniging, organisatie, school, bedrijf of in eigen naam.
Seizoensaanvragen zijn aanvragen voor terugkerende reservaties gedurende een seizoen of werkjaar. Ze gebeuren na oproep van de dienst beleven en op de manier waarop in de oproep is aangegeven.
Vrije reservatieaanvragen zijn aanvragen voor activiteiten die geen volledig werkjaar doorgaan (éénmalig of enkele keren). Ze verlopen via de webshop of worden gericht aan het vrijetijdsloket (dienstverlening) vrijetijdsloket@puursam.be. Vrije reservatieaanvragen worden chronologisch behandeld.
5.2. Termijnen
Seizoensaanvragen:
Reserveringen voor sportactiviteiten gebeuren in april van jaar X voor een volledig seizoen (1 augustus jaar X tot 31 juli jaar X+1).
Reserveringen voor culturele- en jeugdactiviteiten gebeuren in mei van jaar X voor een volledig seizoen (1 september jaar X+1 tot 31 augustus X+2)
Vrije reservatieaanvragen:
Aanvragen voor vrije sportreservaties kunnen ten vroegste in augustus van jaar X en ten laatste 5 werkdagen vóór de activiteit.
Aanvragen voor vrije cultuur- en jeugdreservaties gebeuren ten vroegste 12 maanden vóór de activiteit en ten laatste 5 werkdagen vóór de activiteit (10 werkdagen bij feesten)
Na overleg kunnen grote sport-, cultuur- of jeugdevenementen langer dan 1 jaar vooraf worden aangevraagd maar minstens 2 maand vóór de activiteit (zodat alle ondersteunende activiteiten kunnen worden ingepland).
5.3. Reservatiebevestiging
Dubbele reservatieaanvragen bij seizoensaanvragen worden besproken op een overleg met de betrokkenen om tot een compromis te komen. De seizoensaanvragen voor sport worden voorgelegd ter goedkeuring aan het bestuur vóór de start van het sportseizoen.
Alle aanvragen worden bevestigd aan de hand van een reservatieoverzicht dat per e-mail wordt bezorgd aan de aanvrager. De aanvrager wordt verondersteld eventuele aanpassingen over te maken aan de dienst beleven (bij seizoensaanvragen) of aan het vrijetijdsloket (bij vrije reservaties).
Het reserveren van zalen/lokalen houdt automatisch het aanvaarden van de bepalingen van het tarief/retributie- en het huishoudelijk reglement met betrekking tot het gebruik van de infrastructuur in.
In afwachting van een reservatiebevestiging wordt een reservatieaanvraag in de webshop als voorlopig gereserveerd.
5.4. Annulatie
Een reservatie kan geannuleerd worden zonder kosten tot ten laatste:
1 maand voor een activiteit in de evenementenhal Binder, JOC WIJland, Cafetaria GC De Nieuwe Ark en Bar, Poly1 GC Paepenheide, GC De Nestel en Kollebloem, Spil, Kristal, Klapper cc Binder, feestzaal Dorphuis De Leeuw, feestzaal Dorpshuis De Baronie.
7 dagen voor een activiteit in alle andere lokalen van cc Binder, GC Paepenheide, GC De Nieuwe Ark, De Leest, Dorpshuis De Leeuw, de brede school lokalen, Fort van Liezele en de sporthallen.
Bij niet tijdig annuleren wordt een annulatievergoeding aangerekend gelijk aan de retributie geldig voor de aangevraagde locatie(s).
5.5. Betaling
De betaling van een seizoensreservatie gebeurt per maand. De gebruiker ontvangt hiervoor maandelijks een factuur met vermelding van de verschuldigde tarieven/retributies voor het gebruik van de zalen/lokalen, eventuele verbruikte dranken, schadevergoedingen en extra diensten. De betaling gebeurt vóór de vervaldag vermeld op de factuur (30 dagen).
De betaling van een vrije reservatie inclusief afrekening van eventueel verbruikte dranken, schadevergoedingen of extra diensten, gebeurt na de activiteit binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur.
Artikel 6. Controle
De gebruiker/maker is steeds verplicht de leden van de gemeente en afgevaardigden toegang te verlenen tot de gebruikte lokalen.
Artikel 7. Sancties
Bij het niet-naleven van de bepalingen vermeld in dit huishoudelijk reglement of eraan verbonden tarief/retributiereglement kan het bestuur een aanvraag voor een volgende activiteit weigeren.
Bij ongepast gedrag worden de ordediensten verwittigd. De politie is bevoegd tot het treffen van strafrechtelijke maatregelen. De burgemeester is bevoegd voor de eventuele administratieve afhandeling van niet-strafrechtelijke feiten.
De studio moet actief gebruikt worden, zo niet kan de kunstenaar/artiest gevraagd worden voortijdig studio te verlaten.
Artikel 8. Opheffingsbepalingen
Het huishoudelijk reglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 19 december 2022 inzake het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur Puurs-Sint-Amands wordt opgeheven op 1 september 2024.
Artikel 9. Goedkeuring en inwerkingtreding
Dit reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 juni 2024 en treedt in werking op 1 september 2024. De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.