Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 24/06/2024 - 20:00

Retributie voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Robbe Cooremans, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Luk Ceurvelt
Aanleiding

De gemeenteraad heeft in vergadering van 29 januari 2024 het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties vastgesteld. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 14° en artikel 177;

Toepasselijke regelgeving 

  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • Het Besluit van de Vlaamse regering betreffende het vastgoedinformatieplatform, zoals goedgekeurd op 22 december 2023; 
  • Decreet van 21 april 2023 tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen;
  • Vlaamse Codex Wonen;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid;
Feiten, context en argumentatie

Een aanpassing aan dit retributiereglement dringt zich op omwille van de gewijzigde wetgeving met betrekking tot het conformiteitsattest. 

Ingevolge het Decreet van 21 april 2023 tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen wijzigt vanaf 1 juni 2024 het kader voor de gemeente voor het vragen van een vergoeding (retributie) voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er:

-          voor bewoners geen financiële drempels worden ingebouwd om woningkwaliteitsproblemen te signaleren;

-          aan de houders van het zakelijk recht geen onredelijke vergoedingen worden gevraagd. 

De gemeente kan, binnen de grenzen bepaald door het nieuwe artikel 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en op basis van objectieve gronden, de gevallen bepalen waarin ze een retributie vraagt voor de uitvoering van conformiteitsonderzoeken en in welke gevallen niet.  De gemeente wil geen retributie aanrekenen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek indien:

-         De woongelegenheid kwaliteitsvol bewoond kan worden;

-         De woongelegenheid bijdraagt aan het creëren van het betaalbaarder maken van de private huurmarkt.

Van zodra een woning een gebrek van categorie II of III heeft kan er geen conformiteitsattest worden afgeleverd.  Ook bij 7 gebreken van categorie I (kleine of lichte gebreken) zal er geen conformiteitsattest kunnen afgeleverd worden en kan er ook niet gesproken worden van kwaliteitsvol wonen.  Dus bij 6 of minder gebreken van categorie I kan er een conformiteitsattest worden afgeleverd.  De gemeente is van oordeel dat in geval van een woning die 4 of meer van deze lichte gebreken vertoont, je niet kan spreken over kwaliteitsvol wonen.  Om de eigenaars van deze woningen te stimuleren om zoveel mogelijk van de lichte gebreken weg te werken, is een conformiteitsonderzoek en -attest betreffende een woning met minder dan 4 gebreken van categorie I gratis.

Het betaalbaarder maken van de private huurmarkt kan door het stimuleren van verhuur via woonmaatschappijen.  Voor de woonmaatschappij is het belangrijk om voldoende woningen op de private huurmarkt betaalbaar te kunnen inhuren om op die manier ook voldoende betaalbare woningen te kunnen verhuren.  Vooraleer de woonmaatschappij een huurovereenkomst afsluit met de verhuurder, wordt een conformiteitsattest aangevraagd.  De gemeente wil verhuurders stimuleren om hun woning te verhuren via een woonmaatschappij en zo een bijdrage te leveren aan het betaalbaar maken van de private huurmarkt.  Een conformiteitsonderzoek dat de woonmaatschappij aanvraagt, zal om deze reden geen aanleiding geven tot het opleggen van een retributie.

De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.  Dit betekent dat een retributie wordt gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek in volgende gevallen:

-          In het kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

-          In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

-          In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Hierbij wordt rekening gehouden met de maximumbedragen vermeld in artikel 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid, dat bepaalt: 

De vergoeding, vermeld in artikel 3.3/1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, bedraagt maximaal 200 euro per onderzochte woning en is in ieder geval beperkt tot de werkelijke kosten. Dat bedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast en voor de eerste maal op 1 januari 2025 volgens de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex / gezondheidsindex van november 2023 (basisjaar 2013).

De gemeente kiest ervoor om de bedragen te beperken tot € 90,00:

-          Voor alle zelfstandige woningen die niet van het nultarief genieten;

-          Voor alle kamerwoningen die niet van het nultarief genieten, vermeerderd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775,00 per gebouw.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties opnieuw vast te stellen met ingang van 1 juli 2024.
 
Financiële weerslag

De retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Robbe Cooremans, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Inge Faes, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Els Knoops, Antoaneta Ciuca, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans
Tegenstanders: Peter Lemmens, Jan Van Camp, Guido Cools, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts, Liliane Mariën
Resultaat: Met 22 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1: Opheffing

Het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 van Puurs-Sint-Amands inzake de vaststelling van de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties wordt opgeheven vanaf 1 juli 2024.

Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit

Voor een termijn van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025 worden gemeentelijke retributies gevestigd voor het afleveren van allerhande administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties door de gemeente.

Artikel 3: Definities

Onder volgend begrip wordt verstaan:

  • attest van immatriculatie: dit is een voorlopige Belgische verblijfsvergunning voor niet-EU burgers, die toekomen in België zonder visum D of zonder  asielaanvraag. Zij verkrijgen deze vergunning in afwachting van een definitieve uitspraak over hun verblijf. Dit attest is ook gekend als de 'oranje kaart'.
  • Vastgoedinformatieplatform (VIP): elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen.

Artikel 4: Retributieplichtige

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het administratief stuk of prestatie vraagt of aan wie het gevraagde stuk wordt uitgereikt.

Artikel 5: Tarieven

De retributies worden als volgt vastgesteld:

Op administratieve stukken:

5.1. Op afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen

  • nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging: tarief FOD + 1,5 euro
  • voor dringende aanvragen: tarief FOD + 1,5 euro
  • voor zeer dringende aanvragen: tarief FOD + 1,5 euro

5.2. Op afgifte van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen

  • nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging: tarief FOD + 1,5 euro
  • voor dringende aanvragen: tarief FOD + 1,5 euro

5.3. Op afgifte van een kids-ID aan Belgische kinderen (-12 jaar)

  • nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging: tarief FOD + 0 euro
  • voor dringende aanvragen: tarief FOD + 0 euro
  • voor zeer dringende aanvragen: tarief FOD + 0 euro

5.4. Op afgifte van een identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar)

  • nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging: tarief FOD + 0 euro
  • voor dringende aanvragen: tarief FOD + 0 euro

5.5. Op afgifte van paspoorten

  • gewone procedure < 18 jaar: tarief FOD + 0 euro
  • gewone procedure > of = 18 jaar: tarief FOD + 5 euro
  • spoedprocedure < 18 jaar: tarief FOD + 0 euro
  • spoedprocedure > of = 18 jaar: tarief FOD + 5 euro
  • super spoedprocedure < 18 jaar: tarief FOD + 0 euro
  • super spoedprocedure > of = 18 jaar: tarief FOD + 5 euro

5.6. Op afgifte van reistitels (voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen)

  • gewone procedure < 18 jaar: tarief FOD + 0 euro
  • gewone procedure > of = 18 jaar: tarief FOD + 3 euro
  • spoedprocedure < 18 jaar: tarief FOD + 0 euro
  • spoedprocedure > of = 18 jaar: tarief FOD + 3 euro

5.7. Op afgifte attest van immatriculatie:

  • nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging: tarief FOD + 0,80 euro

5.8. Op afgifte van rijbewijzen

  • gewone procedure: nieuw of voorlopig rijbewijs: tarief FOD + 5 euro 
  • internationale rijbewijzen: tarief FOD + 5 euro

5.9. Op afgifte van trouwboekje:

  • trouwboekje: 25 euro
  • registratie van wettelijk samenwonenden: 10 euro
  • beëindiging van wettelijk samenwonenden: 10 euro

5.10. Op afgifte van slachtbewijzen:

  • slachtbewijzen: 10 euro     

5.11. Bij afleveren van de vergunning tot wijziging voornaam:

  • gewone voornaamswijziging: 50 euro
  • voornaamswijziging transgender: 5 euro
  • voornaamswijziging vreemdeling zonder officiële voornaam die de Belgische nationaliteit aanvragen/hebben: 0 euro

Wanneer de gevraagde administratieve stukken per post dienen overgemaakt te worden, worden de  verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Deze bijkomende kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.

Op administratieve prestaties:

5.12.  Voor het maken van fotokopieën:

  • A4 formaat zwart/wit: 0,10 euro
  • A4 formaat kleur: 0,50 euro
  • A3 formaat zwart/wit: 0,20 euro
  • A3 formaat kleur: 1 euro
  • planafdruk: 8 euro de lopende meter

Een recto verso kopie wordt als twee kopieën beschouwd. 

5.13. Het afleveren van een uittreksel uit de gemeentelijke inventaris van risicogronden:

  • 30 euro per aanvraag

5.14. Verstrekken van inlichtingen die gepaard gaan met:

  • opzoekingswerk over onroerende goederen (product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet): 110 euro per kadastraal perceel. Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding, zoals vastgelegd in het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet.  
  • ander opzoekingswerk: 25 euro per uur aan opzoekingswerk

5.15. Bij voltrekking van een huwelijk:

  • tijdens kantooruren op weekdag: 25 euro
  • op zaterdagvoormiddag: 50 euro

5.16. Bij afgifte van conformiteitsattest:

1) gratis (0 euro):
  • indien de zelfstandige woning of kamerwoning minder dan 4 gebreken heeft van categorie I;
  • indien een SVK een conformiteitsattest aanvraagt;

2) betalend (90 euro):

  • voor alle andere zelfstandige woningen;
  • voor alle andere kamerwoningen, vermeerderd met 15,00 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro per gebouw;

De bedragen in euro, zoals hierboven vermeld, worden jaarlijks op 1 januari aangepast en voor de eerste maal op 1 januari 2025 volgens de formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex van november 2023 (basisjaar 2013). 

Artikel 6: Vrijstellingen

§1. Van de retributies worden vrijgesteld: 

  • de stukken die kosteloos moeten afgeleverd worden krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door de gemeente;
  • de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen volgens tarieven gevoegd bij de wet op de consulaire- en kanselarijrechten;
  • de stukken welke aan behoeftige personen worden afgeleverd; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;
  • geldigverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, VVM De Lijn en de openbare autobusdiensten;
  • de adresaanvragen en aanvragen om inlichtingen, uitgaande van gerechtsdeurwaarders, gerechtelijke overheden, openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen van openbaar nut, indien er voor die vragen een wettelijke rechtsgrond bestaat;
  • de verlenging van de geldigheidsduur van het rijbewijs categorie A3, A, B, B+E en G (groep 1) om medische redenen.

§2: Van de retributies in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet worden vrijgesteld:

  • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 
  • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022; 
  • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 
  • gerechtelijke overheden; 
  • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones; 
  • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

Artikel 7: Wijze van inning

§1. De retributies moeten contant betaald worden bij de aanvraag of uiterlijk bij het afleveren van de stukken of het leveren van de administratieve prestaties.

§2. M.b.t. de retributies die geheven worden in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet, staat Athumi in voor de inning van deze retributies en dit conform artikel 21 van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) in naam en voor rekening van de gemeente. Deze retributies worden periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.  

§3. M.b.t. de retributies die geheven worden in het kader van het conformiteitsattest: de retributie wordt aangerekend na de uitvoering van het conformiteitsonderzoek. De retributie moet betaald worden binnen de 30 dagen na ontvangst van het stuk door middel van storting op het rekeningnummer vermeld in het schrijven van het lokaal bestuur.  

Artikel 8: Invordering

Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.

Artikel 9: Inwerkingtreding en bekendmaking

Dit retributiereglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 juni 2024, treedt in voege op 1 juli 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.