Terug Raad voor maatschappelijk welzijn

Mon 25/11/2024 - 21:00 Raadzaal

Openbaar

Mededelingen

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Financieel beheer

Meerjarenplanning

  • De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 18 december 2023, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2024 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2023 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2025 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.
    De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt nadien het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goed. Nadat de gemeenteraad zijn eigen deel vastgesteld heeft en het gedeelte van het OCMW goedgekeurd heeft, wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
  • In de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027, zoals vastgesteld door de raad op 25 november 2024, zijn de kredieten voor de toegestane nominatieve werkings- en investeringssubsidies opgenomen. Het overzicht van alle werkings- en investeringssubsidies is als bijlage bij het aangepaste meerjarenplan toegevoegd. Dit overzicht is louter informatief en houdt niet langer een beslissing in.  Daarom wordt aan de raad de lijst van de nominatieve subsidies van 2024 en 2025 ter goedkeuring voorgelegd.

Ondersteuning

HRM

  • Policy Telewerk - Goedkeuring

    De RSZ indexeerde de maximale toegestane maandelijkse vergoeding voor structureel telewerk vanaf 1 juni 2024.

    Gevolg gevend aan deze indexering willen we onze eigen telewerkvergoeding voor structureel telewerk procentueel evenredig laten stijgen van 5€ naar 5,1€ voor een volledige dag telewerk (de helft voor een halve dag), en dit retroactief vanaf 1 juni 2024.

    Tegelijk wensen we onze telewerkvergoeding te koppelen aan de toekomstige indexeringen van de maximale toegestane maandelijkse vergoeding door de RSZ, zodat onze vergoeding procentueel evenredig mee stijgt bij een volgende indexering. 

    Deze elementen dienen opgenomen te worden in de telewerkpolicy.

  • Het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023 biedt de Vlaamse lokale besturen de mogelijkheid hun rechtspositieregeling te moderniseren en dit op diverse vlakken.

    In het kader van het Decreet Regiovorming hebben de algemeen directeurs van de Regio Rivierenland ervoor geopteerd om in de mate van het mogelijke een gezamenlijke basis van rechtspositieregeling uit te werken voor heel de regio om ongezonde concurrentie tussen de diverse lokale besturen te vermijden en de regiomobiliteit (mobiliteit van personeel tussen de diverse besturen van Rivierenland) te faciliteren. 

    Een volgende fase in de uitwerking van een regionale rechtspositieregeling is nu afgerond waarbij er een akkoord is rond de hoofdstukken "Opvolging, feedback, evaluatie en vorming tijdens de loopbaan", "Doorstroom" en "Uitstroom".

    Wat betreft de Opvolging, feedback, evaluatie en vorming tijdens de loopbaan werd er geopteerd om de lokale besturen de vrijheid te geven dit zelf in te vullen mits behoud van de evaluatie.

    Het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands wil van deze mogelijkheid gebruik maken. Hiervoor is het noodzakelijk dat onze huidige rechtspositieregeling wordt aangepast. 

    Er werd gekozen om het proces van opvolging, feedback en evaluatie te vereenvoudigen, waarbij er jaarlijks minstens een formeel geregistreerd feedbackgesprek plaatsvindt, ondersteund door informele feedbackgesprekken. Indien het functioneren van een personeelslid niet naar verwachting is, wordt het personeelslid ondersteund met informele gesprekken en eventueel een extra formeel gesprek. Blijft het functioneren van het personeelslid ondanks deze ondersteuning en bijsturing ontoereikend, dan kan beslist worden om het personeelslid op ambtelijk niveau te evalueren. Het personeelslid wordt van de start van het evaluatietraject op de hoogte gebracht door middel van een formeel gesprek met vermelding van de verbeterpunten gekoppeld aan een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP).

    De bestaande overgangsbepaling wordt verfijnd zodat het duidelijk is dat lopende evaluaties, op inwerkingtreding van deze rechtspositieregeling, afgehandeld worden volgens de regeling die van kracht was bij het opstarten van het evaluatietraject.

    Wat betreft de hoofdstukken "Doorstroom" en "Uitstroom" wordt de tekst die op regioniveau van Rivierenland is overeengekomen, opgenomen.

    Daarnaast wordt de reeds van kracht zijnde hogere wetgeving rond ziekte tijdens vakantie en omstandigheidsverlof geïntegreerd.

    Het vast bureau stelt de raad voor maatschappelijk welzijn dan ook voor de hiernavermelde aanpassing rechtspositieregeling vast te stellen.

Welzijn en samenleven

Sociale zorg

  • Het lokaal bestuur stimuleert herwinnen van voedseloverschotten, aanpak van kansarmoede door in te zetten op voedselhulp en uitbouw van sociale tewerkstelling. In dit kader werd een duurzame relatie met Ecoso aangegaan, een sociaal-economisch initiatief waar onze cliënten ook een activeringstraject kunnen volgen.

    Herwinnen van voedsel is het opnieuw aanwenden van voedseloverschotten voor hetzelfde doel als waarvoor het oorspronkelijk bestemd was, namelijk menselijke consumptie. Voedselhulp is het zelf organiseren als actor of het faciliteren van lokale actoren om gezond voedsel te verstrekken aan mensen in kwetsbare situaties. Hier willen we als lokaal bestuur nog meer op inzetten, naast de zorg voor kwetsbare gezinnen in armoede.

    In dat kader werd ingevolge een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn, genomen in vergadering van 20 december 2021, een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen OCMW Puurs-Sint-Amands en Ecoso m.b.t. het project Foodsavers. 

    VZW Ecoso vraagt thans om de bestaande samenwerkingsovereenkomst licht te wijzigen, in die zin dat de kilokost dient verhoogd te worden met 5 cent, gezien de stijging van de operationele kosten zoals brandstof, energie en loonkosten.

    Met ingang van 1 december 2024 wordt de vergoeding voor elke kilo geschonken voedseloverschot verhoogd van 10 eurocent (€ 0,10) naar 15 eurocent (€ 0,15). Deze aanpassing is noodzakelijk om de toenemende kosten die Ecoso maakt voor het ophalen, opslaan en distribueren van voedseloverschotten, te compenseren.

    Voorlopig is er één afnemende partner namelijk De Schakel, zij bieden in hun werking al voedselpakketten aan dus de aanvulling van 'verse' voeding is een logische aanvulling.

    Naar aanleiding van de opmaak van dit addendum was er een overleg tussen Foodsavers, OCMW en De Schakel om de werking te evalueren.

    De Schakel is lovend over de werking van Foodsavers, de aanvulling van verse producten (groenten, fruit, ...) is een grote meerwaarde voor hun doelgroep, het gaat hier ook over gezonde maar dure producten. Er is een korte communicatielijn met de verantwoordelijke van Foodsavers. 

    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit addendum goed te keuren. 

  • De OCMW's van Willebroek, Puurs-Sint-Amands en Bornem werken samen aan een geïntegreerd breed onthaal (GBO), samen met de kernpartners Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) en de diensten maatschappelijk werk (DMW) van de mutualiteiten. Hiertoe werd ingetekend op twee projecten voor specifieke doelgroepen, m.n. nabestaanden en mensen in precaire woonsituaties.
    Er wordt gevraagd naar een goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst om deze projecten te kunnen continueren.

  • Met de ‘minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling’ wil de Vlaamse Regering zich samen met de OCMW’s engageren om klanten bij de netbeheerder te ondersteunen, die onvoldoende middelen hebben om betalingen uit te voeren via het voorafbetalingssysteem Prepaid (vroeger: budgetmeter), en dus tijdens de winterperiode het risico lopen om zonder verwarming te vallen. De Vlaamse Regering heeft vanaf de winterperiode 2022-2023 de minimale levering uitgebreid naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief. Deze maatregel werd structureel verankerd in het Energiebesluit en blijft dus ook van kracht voor de komende winterperiode.

    Tijdens de periode van 1 november 2024 tot en met 31 maart 2025 kunnen de OCMW’s halfmaandelijkse tussenkomsten voor een minimale levering aardgas / elektriciteit toekennen aan mensen voor wie na een sociaal onderzoek blijkt dat ze via het voorafbetalingssysteem Prepaid gas of exclusief nacht onvoldoende kunnen opladen en daardoor dreigen zonder verwarming te vallen. De toegekende bedragen kunnen voor maximaal 70% worden gerecupereerd bij de aardgasnetbeheerder, 30 % van het toegekend bedrag dient de afnemer te betalen.

    Op 21 oktober 2024 hebben 132 inwoners van Puurs-Sint-Amands een voorafbetalingssysteem prepaid aardgas en 4 personen voor elektriciteit (exclusief nachttarief). Dit komt omdat ze hun energiefactuur niet kunnen betalen en dus bij de sociale leverancier Fluvius terecht kwamen en verplicht werden een digitale meter te laten plaatsen en  Prepaid te activeren.

    Bij prepaid aardgas wordt de gastoevoer afgesloten nadat het noodkrediet opgebruikt is.  Er is dus een reëel risico dat deze gezinnen tijdens de winterperiode zonder verwarming vallen omdat ze over onvoldoende middelen beschikken om voldoende op te laden. Wanneer er zich bij het OCMW mensen aandienen die afgesloten zijn van de gastoevoer zijn we als OCMW sowieso verplicht een oplossing te zoeken. Kunnen beschikken over verwarming is immers een essentieel element van een menswaardig bestaan.

    De raad voor maatschappelijk welzijn van Puurs nam in de zitting van 16 november 2011 de principiële beslissing om in te stappen in het systeem van minimale levering aardgas en dit voor onbepaalde duur. Dezelfde beslissing werd genomen door de raad voor maatschappelijk welzijn van Sint-Amands op 7 november 2018.

    We stellen voor om opnieuw in te stappen in de minimale levering aardgas zoals voorzien in het energiebesluit en dit voor de periode van 1 november 2024 tot en met 31 maart 2025.

Gezinszorg

  • Sinds 2010 organiseert Rolkar Rivierenland (Vlotter vzw) de dienst aangepast vervoer (DAV) in de zorgregio Mechelen. In afwachting van de verdere uitrol van de inrichting en invulling van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen, behouden de DAV's voorlopig hun werking (decreet basisbereikbaarheid). In het verleden was er een klaverbladfinanciering opgezet waarbij de lokale besturen zich engageerden om een solidariteitsbijdrage te voorzien per inwoner. Sinds 2016 bedraagt deze 0,25 euro per inwoner. Deze bijdrage werd voor 2023 opgetrokken naar 0,30 euro per inwoner. En wordt sindsdien jaarlijks geïndexeerd. Voor 2025 zal het bedrag per inwoner 0,32 euro zijn. Sinds 2016 werden de bijdragen niet geïndexeerd en door de hoge brandstofprijzen en onderhoud van het wagenpark is men genoodzaakt ook de bijdrage te verhogen. Vlotter vzw vraagt de samenwerkingsovereenkomst te verlengen. Het nodige budget werd in de meerjarenplanning voorzien. Inwoners van de gemeenten die aan een rolstoel gekluisterd zijn, kunnen op deze wijze in hun mobiliteitsbehoefte verder worden ondersteund.

Dienstencentra

  • Vanaf 1 januari 2020 is Mobitwin (voorheen Minder Mobielen Centrale) Klein-Brabant operationeel. De krijtlijnen hiervoor werden uitgeschreven in de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Puurs-Sint-Amands en OCMW Bornem. Hierbij werd gekozen om aangesloten te blijven bij Mpact (Taxistop) omwille van het elektronisch planningssysteem en omkadering inzake verzekeringen.

    De kilometervergoeding is midden 2023 naar 0,42 euro gegaan (samen met de wachtvergoedingsregeling).

    Mpact besliste recent een aanpassing van de prijs lidmaatschap voor leden, en dit vanaf 1 januari 2025. De Mobitwin Centrales, aangesloten bij hen, streven naar uniforme prijzen en volgen dus dit advies.

    Momenteel bedraagt het lidmaatschap voor leden van Mobitwin 12 euro voor een jaar. De kilometervergoeding bedraagt 0,42 euro per gereden km door de vrijwilliger/chauffeur en een eventueel bijkomende wachtvergoeding van 2 euro per begonnen half uur na het eerste gratis half uur. De verzekering voor de vrijwilliger/chauffeur wordt opgenomen door het bestuur.

    De laatste aanpassing van de lidgelden vond plaats in 2021. De prijsaanpassing is nodig om te kunnen blijven investeren in betrouwbare en gebruiksvriendelijke software. Ook de kosten voor de werkuren, licenties en infrastructuur zijn gestegen. En Mpact wil de lokale centrales blijven ondersteunen via o.a. studiedagen, webinars, vragen beantwoorden en organiseren van stuurgroepen.

    Daarom verhoogt het lidmaatschap voor de leden: van 12 euro naar 18 euro voor een jaar. Lidmaatschap na 30 juni wordt dan 9 euro. Voor een gezinslidmaatschap worden de tarieven 27 euro voor een jaar en 13,50 euro na 30 juni. De afsprakennota voor leden van de Mobitwin Centrale wordt als bijlage aan dit agendapunt gevoegd.

    De afrekening met Mpact blijft in dezelfde verhouding: de lokale centrales behouden de helft van deze bijdragen, terwijl Mpact de andere helft jaarlijks aan hen factureert. Dit impliceert dus dat het bedrag dat je als centrale overhoudt aan het lidmaatschap, ook verhoogt.

Vragen