Mon 08/05/2023 - 20:00 Raadzaal
De huidige leveringscontracten voor elektriciteit en aardgas lopen beiden op 31 december 2023 ten einde. Voor levering van elektriciteit en aardgas vanaf 1 januari 2024 moeten nieuwe contracten worden afgesloten.
In het verleden werd een samenaankoop georganiseerd door Fluvius (vroeger: Eandis), Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. Zij organiseren sinds 2020 geen samenaankoop meer voor lokale besturen voor wat betreft de aankoop van elektriciteit en aardgas.
Dit heeft er in 2020 voor gezorgd dat de dienst Aankoop zelf een aanbesteding heeft georganiseerd voor levering van elektriciteit en aardgas in 2021, 2022 én 2023.
Volgende besturen en partners stapten eveneens mee in deze overeenkomst:
Na het voeren van de plaatsingsprocedure werd de levering van elektriciteit en aardgas gegund aan de firma Electrabel N.V. (Engie), Simon Bolivarlaan 34 te 1000 Brussel.
Lokale besturen hebben voor de aankoop elektriciteit en aardgas heden de keuze tussen twee alternatieven, zijnde:
Rekening houdend met deze twee keuzes heeft de dienst Aankoop een bijkomend transparant marktonderzoek gedaan om de voor- en nadelen af te wegen. Deze bevindingen werden verzameld in een begeleidende nota.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 28 maart 2023 akte genomen van deze nota én ondersteunt het voorstel om in te stappen in de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB).
Volgende deelnemende besturen en partners wensen eveneens mee in te stappen in het aanbod van het VEB:
De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd door de deelnemende besturen en partners om in hun naam op te treden voor de toetreding én bij de opmaak van de overeenkomsten.
In geval van een juridisch geschil is elke deelnemende partner verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Het Vlaams Energiebedrijf (VEB) treedt krachtens het decreet van 15 juli 2011 op als speler en facilitator op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en aardgas.
Het Vlaams Energiebedrijf (VEB) treedt op als aankoopcentrale waardoor het bestuur vrijgesteld is van het voeren en organiseren van een eigen plaatsingsprocedure. In toepassing van artikel 48 van de wet op de overheidsopdrachten kunnen overheidsopdrachten voor rekening van verschillende aanbestedende overheden worden samengevoegd.
Het aanbod van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) omvat in grote lijnen volgende elementen:
1. Ontzorging aanbesteding |
Volledige ontzorging van het aanbestedingstraject: het VEB werkt als aankoopcentrale die de energie zelf eerst aankoopt en instaat voor de achterliggende aanbestedingen. Hierdoor mogen lokale besturen een energiecontract aangaan met het VEB als vergunde energieleverancier zonder een eigen aanbesteding te moeten doen. Het VEB wordt energieleverancier voor zowel elektriciteit als aardgas. In Vlaanderen is > 95% van alle lokale besturen klant bij VEB. |
2. Groene stroom |
100% groene stroom die CO² neutraal is. |
3. Kosten |
Het VEB werkt enkel met een kostendekkende vergoeding:
|
4. Contract en looptijd |
Flexibiliteit in looptijd: Het lokaal bestuur kan kiezen voor hoelang ze de overeenkomst aangaat. De minimum looptijd is 1 jaar. |
5. Partnerbesturen OCMW, kerkfabrieken, … |
Er zijn twee mogelijkheden:
|
6. Tariefformule energiecomponent |
Het VEB hanteert een flexibele aankoopstrategie. De klant kan kiezen voor de aankoop op de korte- of langetermijnmarkt: Korte termijnmarkt wil zeggen energie aankopen aan een variabele prijs. Gezien over meerdere kalenderjaren is dit gemiddeld gezien goedkoper dan een vaste prijs. Lange termijnmarkt wil zeggen energie aankopen aan een gedeeltelijk vaste prijs. Hierbij wordt op voorhand een deel van de energie aangekocht aan een vaste prijs. Dit zorgt dan weer voor meer budgetzekerheid om lange termijn. De aanbestedende overheid en de partnerbesturen hebben m.a.w. de mogelijkheid om de prijzen vast te klikken voor een bepaald volume én een bepaalde periode. De budgetten worden opgemaakt op basis van de prijzen op de termijnmarkt. |
7. Facturatie |
Standaard elektronische facturatie (dit betekent tevens een concrete besparing). De betaaltermijn bedraagt 30 dagen. Ondersteuning bij de vermindering van het aantal facturen door het bundelen van afnamepunten per ‘cluster’ of kostenplaats (in overleg met dienst Financiën). |
8. Ondersteuning bij budgetopmaak |
Budgetopmaak (maandelijks) ter beschikking op maat van (lokale) besturen. Dit voor het lopende kalenderjaar alsook het daarop volgende kalenderjaar. |
9. Energiedelen |
Energiedelen kan enkel bij SMR3 meters. Het VEB kan een overzicht bezorgen van welke meters op dit meetregime zitten. Is er een meter die gedurende het contract moet worden omgezet naar meetregime 3, dan kan het VEB dit kosteloos omzetten. Qua kosten is er een extra kost per EAN voor aansluitingen in de energiedeelgroep. Deze hebben een jaarlijkse kost van € 96,00/EAN t.o.v. € 48,00/EAN voor degene die niet in een energiedeelgroep zitten. |
Er wordt voorgesteld om een mandaat te verlenen aan de gemeente Puurs-Sint-Amands om op te treden voor de toetreding en bij de opmaak van de overeenkomst.
Het AGB Puurs-Sint-Amands is eigenaar van een onroerend goed met kliminfrastructuur genaamd Klimax, dat geëxploiteerd wordt door Bergsportvereniging Klein-Brabant vzw (B.V.K.B.)
De modaliteiten voor deze exploitatie werden vastgelegd in een exploitatieovereenkomst, goedgekeurd door de RVB van het AGB Puurs-Sint-Amands op 22 februari 2021.
B.V.K.B. is vragende partij om de modaliteiten met betrekking tot de exploitatie te wijzigen omwille van de sterk gestegen onkosten in 2022 die zich vertaalden in een hogere kost voor de club t.o.v. de budgettering.
Daarnaast wil de club de openingsuren op zondag wijzigen van 20u naar 18u.
Het AGB Puurs-Sint-Amands wil op haar beurt de organisatie van de schoonmaak overlaten aan de club.
Om de financiële verwerking van de inkomsten te optimaliseren zal het AGB Puurs-Sint-Amands 'cashless' betalen invoeren.
Een addendum wordt bij de overeenkomst gevoegd.