Terug
Gepubliceerd op 14/06/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 13/06/2023 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement Fietsstraatzone Sint-Amands-centrum

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raoul Paridaens
Aanleiding

Aangezien het gemotoriseerd verkeer binnen de bebouwde kom in Puurs-Sint-Amands toeneemt, willen we bijkomende maatregelen treffen om de veiligheid van de fietser te verhogen door middel van een fietsstraatzone in de kern van Sint-Amands: Buisstraat, Borgstraat, Dam, Emile Verhaerenstraat, Emmanuel Rollierstraat, Hekkestraat, Jan Van Droogenbroeckstraat, Kaai, Kerkhofdries, Kouterpark, Livien Van der Looystraat, Oude Kerkstraat, Romain Steppestraat, Romain De Saegherstraat en Stenemolenlaan. Het invoeren van een fietsstraatzone zal de algemene verkeersveiligheid verhogen in desbetreffende straten.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.

Feiten, context en argumentatie

De fietsstraatzone die op voor het eerst werd voorgesteld op CBS 11/10/2022 en nadien werd voorgelegd aan studiebureau Antea. Op basis van de bevindingen van Studiebureau Antea worden de volgende straten opgenomen in de fietstraatzone:  Buisstraat, Borgstraat, Dam, Emile Verhaerenstraat, Emmanuel Rollierstraat, Hekkestraat, Jan Van Droogenbroeckstraat, Kaai, Kerkhofdries, Kouterpark, Livien Van der Looystraat, Oude Kerkstraat, Romain De Saegherstraat,  Romain Steppestraat en Stenemolenlaan

Regelgeving:

Borden ZF111: Begin Zone Fietsstraat.

Borden ZF113: Einde Zone Fietsstraat.

Op volgende plaatsen worden verkeersborden geplaatst die het begin en het einde van de fietsstraatzone aangeven, deze worden ondersteund door grondmarkeringen (thermoplast) bij het inrijden van de fietsstraatzone:

Kruispunt - Kapellelaan-Dam-Hekkestraat

Kouterpark tussen nr. 4 en nr. 5

Borgstraat t.h.v. nr. 179

Livien Van der Looystraat tussen Marthe Massinstraat nr. 1 en nr. 1A

Buisstraat tussen nr. 17 en nr. 62

Jan Van Droogenbroeckstraat tussen nr. 59 A en nr. 54

Stenenmolenlaan tussen nr. 18 en nr. 20

Stenenmolenlaan t.h.v. nr 14C

Stenenmolenlaan t.h.v. zijkant nr. 12

Stenenmolenlaan tussen nr. 7A en nr. 9

Emile Verhaerenstraat tussen nr. 4 en nr. 31-35

Kaai t.h.v opritten jaagpad

 

Artikel 22 novies KB1/12/1975 bepaalt de algemene regels m.b.t. het verkeer in fietsstraten:

In fietsstraten mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2.

Besluit

Artikel 1: De fietsstraatzone in het centrum van Sint-Amands wordt permanent ingevoerd. 

Artikel 2: Het begin en einde van de fietsstraatzone wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F111 en F113:

  • Kruispunt - Kapellelaan-Dam-Hekkestraat
  • Kouterpark tussen nr. 4 en nr. 5
  • Borgstraat t.h.v. nr. 179
  • Livien Van der Looystraat tussen Marthe Massinstraat nr. 1 en nr. 1A
  • Buisstraat tussen nr. 17 en nr. 62
  • Jan Van Droogenbroeckstraat tussen nr. 59 A en nr. 54
  • Stenenmolenlaan tussen nr. 18 en nr. 20
  • Stenenmolenlaan t.h.v. nr 14C
  • Stenenmolenlaan t.h.v. zijkant nr. 12
  • Stenenmolenlaan tussen nr. 7A en nr. 9
  • Emile Verhaerenstraat tussen nr. 4 en nr. 31-35
  • Kaai t.h.v opritten jaagpad

Artikel 4: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen.