Aangezien het gemotoriseerd verkeer binnen de bebouwde kom in Puurs-Sint-Amands toeneemt, willen we bijkomende maatregelen treffen om de veiligheid van de fietser te verhogen door middel van een fietsstraatzone in de kern van Sint-Amands: Buisstraat, Borgstraat, Dam, Emile Verhaerenstraat, Emmanuel Rollierstraat, Hekkestraat, Jan Van Droogenbroeckstraat, Kaai, Kerkhofdries, Kouterpark, Livien Van der Looystraat, Oude Kerkstraat, Romain Steppestraat, Romain De Saegherstraat en Stenemolenlaan. Het invoeren van een fietsstraatzone zal de algemene verkeersveiligheid verhogen in desbetreffende straten.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.
De fietsstraatzone die op voor het eerst werd voorgesteld op CBS 11/10/2022 en nadien werd voorgelegd aan studiebureau Antea. Op basis van de bevindingen van Studiebureau Antea worden de volgende straten opgenomen in de fietstraatzone: Buisstraat, Borgstraat, Dam, Emile Verhaerenstraat, Emmanuel Rollierstraat, Hekkestraat, Jan Van Droogenbroeckstraat, Kaai, Kerkhofdries, Kouterpark, Livien Van der Looystraat, Oude Kerkstraat, Romain De Saegherstraat, Romain Steppestraat en Stenemolenlaan
Regelgeving:
Borden ZF111: Begin Zone Fietsstraat.
Borden ZF113: Einde Zone Fietsstraat.
Op volgende plaatsen worden verkeersborden geplaatst die het begin en het einde van de fietsstraatzone aangeven, deze worden ondersteund door grondmarkeringen (thermoplast) bij het inrijden van de fietsstraatzone:
Kruispunt - Kapellelaan-Dam-Hekkestraat
Kouterpark tussen nr. 4 en nr. 5
Borgstraat t.h.v. nr. 179
Livien Van der Looystraat tussen Marthe Massinstraat nr. 1 en nr. 1A
Buisstraat tussen nr. 17 en nr. 62
Jan Van Droogenbroeckstraat tussen nr. 59 A en nr. 54
Stenenmolenlaan tussen nr. 18 en nr. 20
Stenenmolenlaan t.h.v. nr 14C
Stenenmolenlaan t.h.v. zijkant nr. 12
Stenenmolenlaan tussen nr. 7A en nr. 9
Emile Verhaerenstraat tussen nr. 4 en nr. 31-35
Kaai t.h.v opritten jaagpad
Artikel 22 novies KB1/12/1975 bepaalt de algemene regels m.b.t. het verkeer in fietsstraten:
In fietsstraten mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2.
Artikel 1: De fietsstraatzone in het centrum van Sint-Amands wordt permanent ingevoerd.
Artikel 2: Het begin en einde van de fietsstraatzone wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F111 en F113:
Artikel 4: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen.