Besluit
Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 6 september 2021 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands ontstond op 1 januari 2019 door een fusie van de gemeenten Puurs en Sint-Amands. Audit Vlaanderen heeft de afgelopen maanden een audit uitgevoerd in de gemeente Puurs-Sint-Amands waarbij deze fusie en het proces daartoe werden geauditeerd. De raad wordt verzocht kennis te nemen van het rapport m.b.t. deze audit.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het Auditrapport Fusiebesturen dat Audit Vlaanderen heeft opgemaakt m.b.t. de fusie Puurs-Sint-Amands.
Toelichting
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het gebruik van de Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen als algemeen kader van organisatiebeheersingssysteem goed. De goedkeuring heeft ook betrekking op bijgevoegd document Kader Organisatiebeheersing dat de verdere algemene modaliteiten van onze aanpak bepaalt.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het gebruik van de Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen als algemeen kader van organisatiebeheersingssysteem goed. De goedkeuring heeft ook betrekking op bijgevoegd document Kader Organisatiebeheersing dat de verdere algemene modaliteiten van onze aanpak bepaalt.
Toelichting
De raad wordt gevraagd om te beslissen om toetreding te vragen van het OCMW van Puurs-Sint-Amands tot de dienstverlenende vereniging IGEMO en om een afgevaardigde in de algemene vergadering van IGEMO aan te duiden.
Besluit
Artikel 1: Het OCMW van Puurs-Sint-Amands vraagt aan de dienstverlenende vereniging IGEMO om te mogen toetreden tot IGEMO.
Artikel 2: Als afgevaardigde op de Algemene vergadering van IGEMO wordt raadslid Peter Van Hoeymissen aangeduid.
Toelichting
Naar aanleiding van de huidige en toekomstige werking in het kader van aanwervingen, wensen wij artikel 27 van onze RPR rond werfreserves aan te passen.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de wijziging van artikel 27 in de rechtspositieregeling goed te keuren. Het artikel 27 in de RPR wordt gewijzigd naar:
' Bij de selectie worden alle geslaagde of geschikt bevonden kandidaten geraadpleegd om de vacature te vervullen. Onder de kandidaten die binnen de vooraf vastgestelde termijn te kennen geven dat ze de betrekking willen aanvaarden, wordt een kandidaat gekozen op basis van een vergelijking van de titels en verdiensten voor die betrekking.
Kandidaten die niet gekozen worden of de aangeboden betrekking niet aanvaarden, behouden hun plaats op de wervingsreserve voor de volledige duur ervan, tenzij ze zelf te kennen geven van elke aanstelling af te zien.'
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijziging van artikel 27 in de rechtspositieregeling goed.
Het artikel 27 in de RPR wordt gewijzigd naar:
Bij de selectie worden alle geslaagde of geschikt bevonden kandidaten geraadpleegd om de vacature te vervullen. Onder de kandidaten die binnen de vooraf vastgestelde termijn te kennen geven dat ze de betrekking willen aanvaarden, wordt een kandidaat gekozen op basis van een vergelijking van de titels en verdiensten voor die betrekking.
Kandidaten die niet gekozen worden of de aangeboden betrekking niet aanvaarden, behouden hun plaats op de wervingsreserve voor de volledige duur ervan, tenzij ze zelf te kennen geven van elke aanstelling af te zien.
Toelichting
Het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen (VKM) is een samenwerkingsverband tussen VZW Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen en VZW Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Antwerpen.
Er bestaat reeds een jarenlange samenwerking tussen VKM en het OCMW van Puurs-Sint-Amands.
Beide partijen willen deze samenwerking formaliseren in een samenwerkingsovereenkomst.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst goed:
Samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Puurs-Sint-Amands en Vzw Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen
(Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Mechelen)
Tussen
Het OCMW van Puurs-Sint-Amands, Palingstraat 48, 2870 Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Raoul Paridaens, algemeen directeur
hierna genoemd het OCMW
enerzijds
en
de VZW Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen (Ondernemingsnummer 451952791) met zetel Maurits Sabbestraat 119, 2800 Mechelen, vertegenwoordigd door Kelly De Saeger (coördinator) en Veerle Van den Bossche (voorzitter)
hierna genoemd VKM,
anderzijds
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1: Algemene bepalingen
De bovengenoemde partijen beslissen tot samenwerking om de doelstellingen in het kader van het meerjarenplan van het OCMW van Puurs-Sint-Amands te realiseren.
Het OCMW onderschrijft de uitgangspunten en werkwijze van VKM.
VKM verbindt er zich toe de hierna omschreven opdracht uit te voeren binnen de voorziene periode en binnen het voorziene budget. Uitbreiding van de opdracht wordt afzonderlijk en in overleg besproken.
Beide partijen verklaren uitdrukkelijk akkoord te gaan met alle bepalingen.
Artikel 2: Dienstverlening
VKM is een laagdrempelig en vertrouwd aanspreekpunt m.b.t. situaties van (vermoeden van) kindermishandeling en maakt als gemandateerde voorziening deel uit van het netwerk ‘advies- en hulplijn1712’ van de Vlaamse Overheid.
Te behalen resultaten:
Indicatoren:
§ 2
VKM biedt professionele hulp- en dienstverlening in situaties van (vermoeden van) kindermishandeling. Dit kan resulteren in een gepaste doorverwijzing of actieve rol in het ondersteunen van minderjarigen die geconfronteerd worden met geweld binnen hun systeem.
Te behalen resultaten:
Indicatoren:
Artikel 3: Infoverstrekking - expertisebevordering - vorming
VKM ondersteunt professionele hulpverleners in de verhoging van hun deskundigheid betreffende situaties van (vermoeden van) kindermishandeling.
Te behalen resultaten
Indicatoren:
§2
VKM speelt in op vragen van lokale werkingen met kwetsbare doelgroepen en actoren in het brede (preventieve) veld van opvoedingsondersteuning m.b.t. bespreekbaarheid/signalisatie/omgang met verwaarlozing, mishandeling en veilig opvoeden.
Te behalen resultaten:
Indicatoren:
Artikel 4: Activiteiten
VKM speelt in op vragen naar lokale acties om de bespreekbaarheid van kindermishandeling te verhogen en inwoners te sensibiliseren rond de thematiek kindermishandeling.
Te behalen resultaten:
Indicatoren:
Artikel 5: Beleidsaanbevelingen, -signalen
VKM signaleert aan het lokaal bestuur knelpunten, tekorten en behoeften op het gebied van de hulpverlening rond kindermishandeling.
Te behalen resultaten:
Indicatoren:
Artikel 6: Evaluatie
Minimaal jaarlijks overleggen vertegenwoordigers stad/gemeente/OCMW en VKM in de Welzijnskoepel Rivierenland over de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomsten.
Bij eventuele lokale probleemsituaties of meningsverschillen kan de vertegenwoordiger van de gemeente zich wenden tot het Bestuursorgaan van de vzw via de voorzitter. Ten laatste 15 dagen na het eerste contact wordt er een vergadering belegd met de vertegenwoordigers van de ondertekenende partijen. Beide partijen onthouden zich van publiekelijke berichtgeving hieromtrent.
Artikel 7: Betoelaging
§ 1 Bedrag
Het OCMW verbindt zich er toe voor de uitvoering van de opdracht jaarlijks een bedrag van €0,75 / inwonend kind van de gemeente ter beschikking te stellen. Het aantal inwonende minderjarigen wordt jaarlijks becijferd op basis van de gepubliceerde cijfers op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de toelage verschuldidgd is.
De toelage dient voor de financiering van de werkings- en personeelskosten van het Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen.
§ 2 Aanvraag
De jaarlijkse toelage wordt aangevraagd per gewone brief of per e-mail (naargelang de voorkeur van het betrokken bestuur) waarin het werkingsverslag en de resultaten (inhoudelijk en financieel) van het werkingsjaar voorafgaand aan de aanvraag worden toegevoegd.
De toelage wordt overgemaakt binnen de 3 maanden na de aanvraag door het VKM op rekening van de vzw Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen:
BE 60 0012 2597 0670
Artikel 8: Duur - beëindiging - lidmaatschap
§ 1 Duur
De overeenkomst geldt voor de duur van de verdere bestuursperiode + 1 jaar, zijnde 2021 tot en met 2025, ten einde evaluatie- en aanloopperiode te waarborgen.
§2 Beëindiging
Deze overeenkomst kan worden beëindigd door beide partijen wanneer:
Beide partijen stellen elkaar hiervan schriftelijk in kennis.
Artikel 9: Vertegenwoordiging algemene vergadering
Het OCMW duidt een vertegenwoordiger aan die deelneemt aan de Algemene Vergadering van VKM.
Artikel 10: Briefwisseling en communicatie
Alle briefwisseling m.b.t. de uitvoering van de opdracht moet gericht worden aan Annick Tersago, directeur Welzijn en Samenleven OCMW Puurs-Sint-Amands, Palingstraat 48 te 2870 Puurs-Sint-Amands.
Treden op als contactpersoon tussen beide organisaties:
- T: 015 20 21 31
- E: kelly.desaeger@vkmechelen.be
- T : 0498 93 95 08
- E : veerle.vandenbossche@willebroek.be
Artikel 11: Slotbepalingen
Deze overeenkomst is enkel mits onderling akkoord tussen de partijen aanpasbaar.
Opgemaakt te Puurs-Sint-Amands op 23/11/2021 in exemplaren waarvan beide partijen erkennen één exemplaar ontvangen te hebben.
Toelichting
Sinds 2010 organiseert Rolkar Rivierenland (Vlotter vzw) de dienst aangepast vervoer (DAV) in de zorgregio Mechelen. In afwachting van de verdere uitrol van de inrichting en invulling van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen, behouden de DAV's voorlopig hun werking (decreet basisbereikbaarheid). In het verleden was er een klaverbladfinanciering opgezet waarbij de lokale besturen zich engageerden om een solidariteitsbijdrage te voorzien per inwoner. Sinds 2016 bedraagt deze 0,25 euro per inwoner. Deze bijdrage blijft ongewijzigd en Vlotter vzw vraagt de samenwerkingsovereenkomst te verlengen. Het nodige budget werd in de meerjarenplanning voorzien. Inwoners van de gemeenten die aan een rolstoel gekluisterd zijn, kunnen op deze wijze in hun mobiliteitsbehoefte verder worden ondersteund.
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Rolkar rivierenland vlotter vzw goed als volgt:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST DAV ROLKAR RIVIERENLAND- OCMW PUURS-SINT-AMANDS M.B.T. DE DIENSTVERLENING VAN AANGEPAST VERVOER
Tussen
Vlotter Facilities vzw, met maatschappelijke zetel te 2850 Boom, Col. Silvertopstraat 15, vertegenwoordigd door Bram Van Keer, voorzitter, en Idriss Ibnou-Cheikh, secretaris,
hierna genoemd ‘de vervoerder’
en het OCMW van Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Raoul Paridaens, algemeen directeur
hierna genoemd het OCMW
is overeengekomen wat volgt:
Toelichting
Deze overeenkomst wordt gesloten in functie van het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit. DAV Rolkar Rivierenland treedt hierbij op als ‘de vervoerder’.
Deze overeenkomst maakt een samenwerkingsovereenkomst uit die bedoeld is om de voorwaarden te regelen waaronder inwoners van de gemeente Puurs-Sint-Amands gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.
Artikel 1: voorwerp van de overeenkomst
Artikel 1.1. Begripsomschrijving
Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen.
Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.
Artikel 1.2. Voorwerp
Deze overeenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen de vervoerder en OCMW Puurs-Sint-Amands zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden van de inwoners van Puurs-Sint-Amands.
Artikel 2: verplichtingen van de partijen
Artikel 2.1. De vervoerder verbindt er zich toe:
• Beschikbaar te zijn via één centraal telefoonnummer voor de zorgregio en telefonische permanentie te verzekeren tussen 9u en 12u en van 13u tot 16 uur van maandag t/m vrijdag;
• Ritten uit te voeren voor de inwoners van Puurs-Sint-Amands van 6u30 tot 24u, 7 dagen op 7;
• Administratieve en financiële verwerking van de dienstverlening te verzorgen : er wordt maandelijks een gebruikersfactuur opgemaakt;
• Het OCMW van Puurs-Sint-Amands op de hoogte te houden van het aantal uitgevoerde ritten en vervoerde personen.
Artikel 2.2 : Het OCMW van Puurs-Sint-Amands verbindt er zich toe :
• Voor de ritten die werden uitgevoerd voor de inwoners uit Puurs-Sint-Amands een financiële tussenkomst te bieden aan de vervoerder;
• De tussenkomst wordt bepaald op basis van het inwonersaantal;
• De tussenkomst bedraagt €0,25 per inwoner voor het werkingsjaar 2022.
Voor het OCMW van Puurs-Sint-Amands bedraagt de bijdrage in 2022, € 6.552,00. Bepaald op basis van het inwonersaantal 26.208 op 01.01.2021.
Artikel 3: duur en opzegging van de overeenkomst
Artikel 3.1. De overeenkomst is gesloten voor één jaar en is jaarlijks opzegbaar, minimaal 2 maand voor de eerste dag van het nieuwe werkingsjaar (dat samenvalt met het kalenderjaar). De opzegging gebeurt aangetekend aan de andere partij.
Artikel 4: toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Artikel 4.1 Het Belgische recht is van toepassing op deze overeenkomst.
Artikel 4.2 Partijen zullen alles in het werk stellen om eventuele geschillen in der minne te regelen. Als er geen oplossing wordt gevonden, zijn enkel de bevoegde rechtbanken van Antwerpen bevoegd om in het geschil uitspraak te doen.
Opgemaakt te Boom op 19 oktober 2021
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn machtigt de Algemeen Directeur Raoul Paridaens en raadslid Koen Van den Heuvel de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Toelichting
In het kader van het project Kinderarmoede wil het OCMW van Puurs-Sint-Amands, in samenwerking met een professionele huiswerkorganisatie, huiswerkbegeleiding organiseren in de lagere scholen te Puurs-Sint-Amands. Binnen het project Kinderarmoede werden hiervoor middelen vrijgemaakt. Het concept voor deze begeleiding is voor alle scholen hetzelfde. Voor elke school zullen er leerkrachten met de juiste achtergrond aangesteld worden. De bedoeling van deze actie is dat ze gratis naschoolse ondersteuning biedt aan kansarme kinderen en gezinnen die niet kunnen aansluiten bij het reguliere ondersteuningsaanbod.
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de opstart van huiswerkbegeleiding in de lagere scholen in de gemeente Puurs-Sint-Amands goed. De huiswerkbegeleiding zal van start gaan vanaf 10 januari 2022 tot het einde van het schooljaar.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de engagementsverklaring goed als volgt:
ENGAGEMENTSVERKLARING OPGEMAAKT TUSSEN
Enerzijds OCMW PUURS-SINT-AMANDS, Palingstraat 48, 2870 Puurs-Sint-Amands
Vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Raoul Paridaens, algemeen directeur.
Anderzijds (naam school)
Artikel 1 LOOPTIJD
Deze engagementsverklaring ‘Huiswerkbegeleiding’ loopt vanaf 23 november 2021 tot het einde van het schooljaar 2021-2022.
De engagementsverklaring kan tussentijds geëvalueerd worden.
Artikel 2 VISIE EN DOELSTELLING
Onderwijs is een belangrijke hefboom om kinderen betere toekomstkansen te geven. Ondanks de grote inspanningen die scholen leveren, zijn er nog altijd kinderen die moeilijk aansluiting vinden bij ons schoolsysteem. Deze kinderen doen het dan ook minder goed op school.
Eén van de belangrijkste oorzaken hiervan blijkt de kloof tussen het thuis- en schoolmilieu. Kinderen die uit een thuismilieu komen dat erg verschilt van het schoolmilieu, starten al met een achterstand die tijdens hun schoolloopbaan vaak nog toeneemt. Voor deze kinderen is er dan ook nood aan een brugfunctie tussen school en thuis. Huiswerkbegeleiders/vrijwilligers kunnen deze kinderen extra ondersteunen en hen helpen om de kloof te verkleinen.
Huiswerkbegeleiding kan op langere termijn een globale positieve leerattitude en een groeiend zelfvertrouwen helpen ontwikkelen bij kinderen uit kansarme gezinnen. Tevens heeft deze actie een preventief karakter m.b.t. schoolverzuim, vervroegde schoolverlating, jeugddelinquentie, sociale uitsluiting en achterstelling. We willen bijzondere aandacht besteden aan leerlingen die groeikansen dreigen te missen, alsook de ouders nauwer betrekken bij het schoolgebeuren.
De huiswerkbegeleiding wordt opgestart met de bedoeling kinderen in maatschappelijk kwetsbare situaties de ondersteuning te bieden die ze thuis niet krijgen. Het gaat om kansarme kinderen van het eerste tot en met zesde leerjaar die thuis niet de juiste omkadering krijgen.
Vanuit deze visie willen de betrokken actoren (OCMW en de lagere scholen), duurzaam samenwerken en: huiswerkbegeleiding is een concrete actie om de doelstellingen van het project bestrijding kinderarmoede te bereiken.
Artikel 3 ENGAGEMENTEN
Artikel 4 SLOTBEPALING
De engagementsverklaring wordt opgemaakt in 2 exemplaren en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de OCMW-raad. Na goedkeuring door de OCMW-raad op 22 november 2021 treedt de engagementsverklaring in werking op 23 november 2021.
Opgemaakt in 2 exemplaren op 23 november 2021
Toelichting
In het rondschrijven van het Vlaams energieagentschap van 05 oktober 2021 kondigt men aan dat tijdens de periode van 1 november 2021 tot en met 31 maart 2022 de OCMW's halfmaandelijkse tussenkomsten voor een minimale levering aardgas kunnen toekennen.
Met de minimale levering aardgas wil de Vlaamse Regering de OCMW's een middel aanreiken om gezinnen die over onvoldoende financiële middelen beschikken om hun budgetmeter aardgas voldoende op te laden en dus het risico lopen zonder verwarming te vallen te ondersteunen.
We stellen voor om opnieuw in te stappen in de minimale levering aardgas zoals voorzien in het energiebesluit en dit voor de periode van 1 november 2021 tot en met 31 maart 2022.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de minimale levering van aardgas, zoals voorzien in het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010, op te nemen in het aanbod van minimale dienstverlening en dit voor de periode van 1 november 2021 tot en met 31 maart 2022.
Toelichting
Het decreet van 20 april 2012 houdende kinderopvang van baby's en peuters bepaalt dat er tegen 2023 in elk lokaal bestuur in Vlaanderen en Brussel een Lokaal Loket Kinderopvang moet zijn. Daarnaast vraagt Opgroeien om vanaf 1 januari 2022 al van start te gaan met de registratie van opvangvragen via dergelijk loket om in aanmerking te kunnen komen voor toekomstige uitbreidingsrondes. Deelname aan uitbreidingsrondes impliceert dat we meer inkomensgerelateerde kinderopvangplaatsen kunnen aanbieden op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands. Om het kinderopvanglandschap overzichtelijker en meer toegankelijk te maken voor (aanstaande) ouders wil het lokaal bestuur vanaf 2022 een Lokaal Loket Kinderopvang opstarten.
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de opstart van een digitaal lokaal loket kinderopvang goed. De start van de registratie van de opvangvragen is voorzien op 01/01/2022.
Artikel 2: Voor de uitbouw van het digitaal loket kinderopvang zal worden samengewerkt met Opvang.Vlaanderen.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn