Terug
Gepubliceerd op 19/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 16/12/2024 - 20:00

Belasting op nachtwinkels - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Anne De Ron, Ronny Tourné
Aanleiding

De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 februari 2019 het belastingreglement op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren vastgesteld. 

Artikel 6 van dit reglement werd aangepast ingevolge een gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2024 in functie van de verhuis van de maatschappelijk zetel van de gemeente van Hoogstraat 29 naar Forum 6. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 14° en latere wijzigingen;

Toepasselijke regelgeving 

  • De Grondwet, artikel 170 §4;
  • Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd door het Decreet van 3 mei 2024;
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit; 
  • De gemeenteraadsbeslissing van 4 februari 2019 m.b.t. de vaststelling van het belastingreglement op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren;
  • De gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2024 m.b.t. de aanpassing van artikel 6 (wijziging adres maatschappelijke zetel) van het belastingreglement op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren;
Feiten, context en argumentatie

Het Agentschap van Binnenlands Bestuur heeft de gemeente in kennis gesteld van het feit dat de regelgeving met betrekking tot de wedkantoren werd gewijzigd. Er werd verzocht om het bestaande belastingreglement in die zin aan te passen. 

Aangezien de gemeente geen private bureaus voor telecommunicatie noch wedkantoren op haar grondgebied heeft, wordt de voorkeur gegeven aan het schrappen van deze inrichtingen uit het belastingreglement. Hierdoor zal het belastingreglement enkel nog betrekking hebben op nachtwinkels. 

Nachtwinkels leggen door de aard en het tijdstip van hun activiteiten, meer dan andere types handelszaken, extra druk op veiligheids- en andere gemeentelijke openbare diensten op het vlak van handhaving van de nachtrust, openbare orde en openbare veiligheid. Een teveel aan dergelijke zaken schaadt de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat. Deze neerwaartse evolutie moet door gerichte acties worden tegengehouden, zodat een verscheiden en kwaliteitsvol aanbod van handelszaken kan blijven bestaan.

De eigenaars van de panden moeten zich bewust zijn van het feit dat zij een grote medeverantwoordelijkheid dragen bij verhuur van hun goed voor activiteiten die de openbare orde verstoren, de netheid aantasten en het imago van het winkelapparaat schaden, reden waarom zij solidair en ondeelbaar gehouden zijn tot betaling van deze belasting.

De belasting op de nachtwinkels neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel enerzijds een bijdrage in de kosten te leveren voor het bestrijden van de overlast en anderzijds een doordacht lokaal economisch beleid in de handelskernen te voeren. Bijgevolg is het wenselijk om een belasting te heffen op de nachtwinkels, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het belastingreglement opnieuw vast te stellen. 

 

Financiële weerslag

De belastingen zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian
Tegenstanders: Marleen Vos, Joos Wauters
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 stemmen tegen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand belastingreglement op nachtwinkels vast: 

Artikel 1: Heffingstermijn - belastbaar feit

Voor het aanslagjaar 2025 wordt een belasting gevestigd op nachtwinkels gelegen op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands.

Artikel 2: Definities

Onder volgend begrip wordt verstaan:

- Nachtwinkel: elke vestigingseenheid die onder het toepassingsgebied valt van artikel 270 en volgende van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening Klein-Brabant.

Artikel 3: Belastingplichtige

De belasting is solidair en ondeelbaar verschuldigd door de eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan en de eigenaar van het pand waar de economische activiteit wordt gehouden.

Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarieven

De openingsbelasting is vastgesteld op € 6.000 en verschuldigd bij elke opening of wijziging van uitbating van een nachtwinkel.

De aanslagvoet van de jaarlijkse belasting is vastgesteld op € 1.000 per nachtwinkel.

De openingsbelasting en de jaarlijkse belasting zijn ondeelbaar. Zij zijn verschuldigd voor het hele jaar, welke ook de aanvangs- of stopzettingsdatum van de economische activiteit is of de wijziging van uitbating in het jaar.

De jaarlijkse belasting gaat in volgend op het jaar van inkohiering van de openingsbelasting, of bij gebreke hiervan, vanaf de inwerkingtreding van het huidige belastingreglement.

Er wordt geen korting of teruggave van de belasting gedaan om welke reden dan ook.

In geval van een tijdelijke of een definitieve administratieve sluiting van de zaak omwille van een sanctie, opgelegd door daartoe bevoegde overheden, kunnen de belastingplichtigen op geen enkele schadeloosstelling aanspraak maken.

Elke wijziging of stopzetting van economische activiteit dient onder de verantwoordelijkheid van de belastingplichtigen onmiddellijk en per aangetekend schrijven te worden meegedeeld aan de gemeente.

Artikel 5: Aangifteplicht

De belastingplichtigen, vermeld in artikel 3, zijn ertoe gehouden aangifte te doen van de nachtwinkel bij de gemeente Puurs-Sint-Amands op het adres Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands of via het e-mailadres belastingen@puursam.be en dit ten laatste op 31 maart van het aanslagjaar. 

De aangifte moet worden gedaan op het formulier dat de gemeente ter beschikking stelt van de belastingplichtige. Dit formulier kan bekomen worden op bovengenoemd (e-mail)adres of de gemeentelijke website.

De belastingplichtigen die geen formulier zouden ontvangen hebben, zijn niettemin verplicht spontaan aan de gemeente de gegevens te verstrekken die nodig zijn voor de toepassing van de belasting en binnen dezelfde termijn.

De aangifte moet alle gegevens bevatten, die noodzakelijk zijn voor de berekening en de controle van de aanslag.

Artikel 6: Controlemiddelen

De aangestelde ambtenaren zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen.  De door hun opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot het bewijs van het tegendeel.

Artikel 7: Ambtshalve belasting

Bij gebrek aan tijdige aangifte binnen de in artikel 5 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve worden belast volgens de gegevens waarover de gemeente beschikt, onverminderd het recht op bezwaar en beroep.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor de dragen.

Artikel 8: Wijze van invordering

De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 9: Betalingstermijn

De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 10: Administratieve geldboete

Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het Decreet van 30 mei 2008 kan een administratieve geldboete gelijk aan 500 euro worden opgelegd. 

Het bedrag van de administratieve boete wordt gelijktijdig en samen met de belasting ingekohierd en ingevorderd.  

Artikel 11: Verwijzingsregel

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.

Artikel 12Overgangsbepaling

De raadsbesluiten inzake de vaststelling van de belasting op de nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie, evenals de aanpassing van dit reglement, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergaderingen van 4 februari 2019 en 25 maart 2024 blijven van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2025, maar worden opgeheven vanaf 1 januari 2025. 

Artikel 13: Inwerkingtreding en bekendmaking

Onderhavig belastingreglement werd vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 16 december 2024, treedt in werking op 1 januari 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.