Terug
Gepubliceerd op 19/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 16/12/2024 - 20:00

Belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en daarmee gelijkgestelde producten - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Anne De Ron, Ronny Tourné
Aanleiding

De gemeenteraad heeft in vergadering van 16 december 2019 het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde reclamedrukwerken en van gelijkgestelde producten vastgesteld. Naar aanleiding van de verhuis naar het nieuwe gemeentehuis naar het adres Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands heeft de gemeenteraad in vergadering van 25 maart 2024 artikel 6 van dit reglement aangepast. 

Aangezien de gemeente moeilijkheden ondervindt om tot invordering over te gaan bij belastingplichtigen die zijn gevestigd in een land waarmee geen verdrag inzake fiscale invordering is afgesloten, wordt voorgesteld om in eerste instantie de adverteerder te taxeren, waardoor er zich een aanpassing van artikel 3 opdringt. Er wordt ook voorzien in een afzonderlijke definitie van het begrip "adverteerder" in artikel 2. 

Ook het (principiële) belastbaar feit in artikel 1 van het belastingreglement wordt uitgebreid van niet-geadresseerd "reclamedrukwerk" (en daarmee gelijkgestelde producten) naar niet-geadresseerd "drukwerk" (en daarmee gelijkgestelde producten).

Het nieuwe Decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen bepaalt dat, indien het belastingreglement aan een belastingplichtige oplegt om aangifte te doen van gegevens op basis waarvan de belasting wordt vastgesteld, het belastingreglement voortaan een uiterste datum van indiening van de aangifte dient te bevatten. 

Gelet op deze wijziging wordt voorgesteld om in artikel 6 de aangiftetermijnen als volgt aan te passen: 

  • 20 april van het aanslagjaar voor de verspreiding(en) tijdens het eerste kwartaal van het aanslagjaar;
  • 20 juli van het aanslagjaar voor de verspreiding(en) tijdens het tweede kwartaal van het aanslagjaar;
  • 20 oktober van het aanslagjaar voor de verspreiding(en) tijdens het derde kwartaal van het aanslagjaar;
  • 20 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar voor de verspreiding(en) tijdens het vierde kwartaal van het aanslagjaar;

Om interpretatieproblemen te vermijden, wordt de terminologie 'huis-aan-huis verspreiding' geschrapt in het belastingreglement. Het bestuur wil immers de verspreiding van alle niet-geadresseerde drukwerken belasten.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40§3 en 41,14° en latere wijzigingen;

Toepasselijke regelgeving 

  • Artikel 170 §4 van de Grondwet 

  • Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd door het Decreet van 3 mei 2024; 

  • Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26 en latere wijzigingen;

  • Het Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)

  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;  

  • De gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019, waarbij de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en van gelijkgestelde producten werd vastgesteld; 

  • De gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2024 m.b.t. de aanpassing van artikel 6 (wijziging adres maatschappelijke zetel) van het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en van gelijkgestelde producten; 

Feiten, context en argumentatie

De gemeente maakt kosten voor de ophaling en de verwerking van afval dat gegenereerd wordt door de verspreiding van het niet-geadresseerd drukwerk. Niet-geadresseerd drukwerk wordt in alle brievenbussen gedeponeerd zonder dat de bestemmelingen hierom hebben gevraagd, terwijl geadresseerd drukwerk selectief wordt verspreid en slechts in een aantal brievenbussen terechtkomt, zodat voor deze laatste de vervuiling kleiner is. Bovendien komt niet-geadresseerd drukwerk regelmatig op de openbare wegen terecht. Volgens het beginsel 'de vervuiler betaalt' zijn de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging en voor het herstellen van de schade voor rekening van de vervuiler. Gezien de steeds stijgende kost en milieu-impact van de papierproductie en afvalverwerking voelt de gemeente zich genoodzaakt om de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken te belasten. Voorgesteld wordt om deze belasting te heffen per bedeling en hierbij te differentiëren naargelang het gewicht van het niet-geadresseerd drukwerk of daarmee gelijkgesteld product. Hoe groter het gewicht, hoe groter de vervuiling (en de daarmee samenhangende kost voor de gemeente en het milieu).  

In het licht van de bovenvermelde doelstellingen, is het redelijk en objectief verantwoord om een vrijstelling te voorzien voor drukwerk afkomstig van lokale besturen, socio-culturele en sportverenigingen, erkende gemeentelijke verenigingen, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen zonder winstoogmerk (voor zover ze sociale of culturele doeleinden hebben) en vormings- en onderwijsinstellingen, omdat deze instellingen vaak gemeentelijke taken op zich nemen en/of bijdragen tot het algemeen belang en/of het openbaar nut. 

In het licht van diezelfde doelstellingen, is het tevens redelijk en objectief verantwoord om niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten vrij te stellen wanneer deze worden verspreid in het kader van een volksraadpleging, aangezien deze in functie staat van het algemeen belang (zie ook artikel 305 tweede lid Decreet van 22 december 2017). Hetzelfde geldt voor burgerparticipatie en politiek drukwerk en verkiezingsdrukwerk. Deze drukwerken hebben een informatieve functie en dragen bij tot een actieve democratie. 

Het is eveneens verantwoord om een vrijstelling te voorzien voor niet-geadresseerde drukwerken waarvan de totaal bedrukte oppervlakte voor meer dan 33% bestaat uit een vast redactioneel (niet-publicitair) gedeelte dat lokaal informatief nieuws (met inbegrip van aankondigingen, verslagen en vacatures) bevat inzake de gemeente Puurs-Sint-Amands en omliggende gemeenten, aangezien dergelijke drukwerken zo ook een bepaalde taak van algemeen belang of openbaar nut vervullen door plaatselijk nuttige informatie te verstrekken aan de inwoners van de gemeente. 

In het licht van bovenvermelde doelstellingen is het tevens redelijk en objectief verantwoord om een (in de tijd beperkte) vrijstelling te voorzien voor de lokale handelaars van de gemeente die geconfronteerd worden met een sterk verminderde toegankelijkheid (en zichtbaarheid) van hun handelszaak ten gevolge van openbare werken.

In het licht van bovenvermelde doelstellingen is het tenslotte ook redelijk en objectief verantwoord om publicaties van minder dan 10 gram die uitgaan van lokale kleinhandelaars van de gemeente vrij te stellen om hen de kans te geven hun activiteiten kenbaar te maken via -in gewicht beperkt- niet-geadresseerd drukwerk, omdat de gemeente de lokale economie wenst te ondersteunen.

De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de invoering van rendabele belastingen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement opnieuw vast te stellen. 

Financiële weerslag

De belastingen zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Reinhilde Goossens, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Marc Van Aken, Kristina Galestian
Tegenstanders: Jan Van Camp, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts, Erwin Mertens
Resultaat: Met 22 stemmen voor, 4 stemmen tegen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en daarmee gelijkgestelde producten vast:

Artikel 1: Heffingstermijn - belastbaar feit 

Voor het aanslagjaar 2025 wordt een belasting gevestigd op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands, ongeacht of ze in brievenbussen gedeponeerd worden of op de openbare weg worden verspreid. De belasting is verschuldigd op het ogenblik van de verspreiding van het niet-geadresseerd drukwerk of daarmee gelijkgesteld product.

Artikel 2: Definities 

Onder volgende begrippen wordt verstaan:  

Drukwerk: bedrukt papier of karton (o.a. folders, brochures, catalogi, flyers, ...). 

Gelijkgestelde producten: de stalen of reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik of verbruik van het aangeprezen product of de aangeboden dienst van de adverteerder. 

Adverteerder: de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem, of voor wiens rekening het drukwerk (of het daarmee gelijkgesteld product) wordt verspreid. 

Artikel 3: Belastingplichtigen 

De belasting is verschuldigd door de adverteerder. 

Indien het drukwerk betrekking heeft op meerdere adverteerders, of indien de identiteit van de adverteerder niet kan worden vastgesteld op basis van (de inhoud of de boodschap van) het drukwerk, dan is de belasting verschuldigd door de (verantwoordelijke) uitgever. 

Zowel de adverteerder als de (verantwoordelijke) uitgever zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting. Indien een drukwerk betrekking heeft op meerdere adverteerders, is elk van deze fysieke of rechtspersonen hoofdelijk aansprakelijk tot betaling van de belasting in zijn geheel. 

Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarieven 

De belasting wordt per bedeling vastgesteld op:   

  • Van 0 tot en met 10 gram: 25 euro
  • Meer dan 10 gram tot en met 75 gram: 150 euro
  • Meer dan 75 gram tot en met 225 gram: 300 euro
  • Meer dan 225 gram: 600 euro

Indien er slechts in een bepaald deel van de gemeente drukwerk wordt verspreid of een bladzijde niet volledig bedrukt is, geeft dit geen aanleiding tot vermindering van de belastingtarieven. Collectieve adresaanduidingen per straat of gedeeltelijke adresvermeldingen geven geen aanleiding tot vrijstelling.

Artikel 5: Vrijstelling 

Van de belasting worden vrijgesteld: 

  • Niet-geadresseerde drukwerken waarvan de totale bedrukte oppervlakte voor meer dan 33% bestaat uit een vast redactioneel (niet publicitair) gedeelte dat lokaal informatief nieuws (met inbegrip van aankondigingen, verslagen en vacatures) bevat inzake de gemeente Puurs-Sint-Amands en omliggende gemeenten;
  • Indien de opdracht tot drukken of produceren uitgaat van politieke partijen of in verkiezingsperiodes uitgaat van kandidaten die op de verkiezingslijst voorkomen i.v.m. de verkiezingen van het Europees Parlement, de Federale Kamers, het Vlaams Parlement, de provincieraad en gemeenteraad, bepaald door de respectievelijke wetten betreffende de beperking en de controle van verkiezingsuitgaven tot twee weken na de verkiezingsdag;
  • Het drukwerk of gelijkgesteld product dat hoofdzakelijk verband houdt met het aanvragen of de organisatie van een gemeentelijke volksraadpleging, zoals bedoeld in het Decreet over het Lokaal Bestuur;
  • Het drukwerk of gelijkgesteld product dat hoofdzakelijk verband houdt met het indienen van een burgerinitiatief op de agenda van een gemeenteraad en de bespreking ervan op de gemeenteraad, zoals bedoeld in het Decreet over het Lokaal Bestuur;
  • De drukwerken waarvan de opdrachten tot drukken of produceren uitgaan van het lokaal bestuur;
  • Publicaties van socio-culturele en sportverenigingen, erkende gemeentelijke verenigingen, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen zonder winstoogmerk voor zover ze sociale of culturele doeleinden hebben en vormings- en onderwijsinstellingen, indien de publicatie bedoeld zijn om te informeren en verband houden met de eigen activiteiten;
  • Niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten afkomstig van lokale handelaars van de gemeente die geconfronteerd worden met een sterk verminderde toegankelijkheid ten gevolge van openbare werken met een duur van meer dan 2 maanden; deze vrijstelling is van toepassing voor de volledige duur van de hinder en voor de periode van één maand voor en één maand na de werken en voor zover deze werken door de gemeente werden erkend;
  • Publicaties minder dan 10 gram van lokale kleinhandelaars van de gemeente die ertoe strekken om hun activiteiten kenbaar te maken via niet-geadresseerd drukwerk; 

Artikel 6: Aangifteplicht   

De belastingplichtigen, vermeld in artikel 3, zijn ertoe gehouden aangifte te doen bij de gemeente Puurs-Sint-Amands op het adres Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands of via het e-mailadres belastingen@puursam.be en dit ten laatste op:

  • 20 april van het aanslagjaar voor de verspreiding(en) tijdens het eerste kwartaal van het aanslagjaar;
  • 20 juli van het aanslagjaar voor de verspreiding(en) tijdens het tweede kwartaal van het aanslagjaar;
  • 20 oktober van het aanslagjaar voor de verspreiding(en) tijdens het derde kwartaal van het aanslagjaar;
  • 20 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar voor de verspreiding(en) tijdens het vierde kwartaal van het aanslagjaar;

De aangifte moet worden gedaan op het formulier dat de gemeente ter beschikking stelt van de belastingplichtige. Dit formulier kan bekomen worden op bovengenoemd (e-mail)adres of de gemeentelijke website.  De aangifte bevat alle noodzakelijke gegevens nodig voor het vestigen van de aanslag én een exemplaar van het te verspreiden drukwerk of het daarmee gelijkgesteld product.  

De belastingplichtigen die geen formulier zouden ontvangen hebben, zijn niettemin verplicht spontaan aan de gemeente de gegevens te verstrekken die nodig zijn voor de toepassing van deze belasting.

Artikel 7: Controlemiddelen  

De aangestelde ambtenaren zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen. De door hun opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot het bewijs van het tegendeel.   

Artikel 8: Ambtshalve belasting  

Bij gebreke aan tijdige aangifte binnen de in artikel 6 gestelde termijn of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve worden belast volgens de gegevens waarover de gemeente beschikt, onverminderd het recht op bezwaar en beroep.  

Indien het verspreide gewicht niet binnen in de door artikel 6 voorziene aangiftetermijn wordt meegedeeld, wordt de belasting ambtshalve gevestigd op basis van de gegevens of controlemiddelen conform artikel 7 waarover de gemeente beschikt.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.  

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor de dragen.  

Artikel 9: Wijze van invordering  

De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. 

Artikel 10: Betalingstermijn  

De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.  

Artikel 11: Administratieve geldboete 

Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het Decreet van 30 mei 2008 kan een administratieve geldboete gelijk aan 500 euro worden opgelegd. 

Het bedrag van de administratieve boete wordt gelijktijdig en samen met de belasting ingekohierd en ingevorderd.  

Artikel 12: Verwijzingsregel 

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.  

Artikel 13: Opheffingsbepaling

Het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten evenals de aanpassing van dit reglement, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergaderingen van 16 december 2019 en 25 maart 2024, blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2025, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2025.

Artikel 14: Inwerkingtreding en bekendmaking 

Dit reglement werd vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 16 december 2024, treedt in werking op 1 januari 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.