Terug
Gepubliceerd op 17/07/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 15/07/2025 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement - Provincialeweg (N17)

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Els De Smedt, Ronny Tourné

 

 
Aanleiding

Op de verkeerscel van maart 2021 werd punt 6.1 Provincialeweg 40 - foutparkeren besproken. Er werd advies gegeven om het parkeren voor vrachtwagens te verbieden tussen de kruispunten met Oppuurseweg en Theo Andriesstraat. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2025: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Feiten, context en argumentatie

Op de verkeerscel van maart 2021 werd punt 6.1 Provincialeweg 40 - foutparkeren besproken. Er werd advies gegeven om het parkeren voor vrachtwagens te verbieden tussen de kruispunten met Oppuurseweg en Theo Andriesstraat. De dienst mobiliteit stelt voor om het eerste deel te voorzien van parkeerverbod tot het bedrijf VEJA, het verdere verloop van het verbod passen we toe na een evaluatie waaruit blijkt dat de problematiek zich verplaatst. Vermoedelijk is de overlast een plaatselijk gegeven wegens tankstation, winkel en foodtruck aan de overkant, klachten komen ook uit dit eerste deel van de straat.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 1.

Besluit

Artikel 1: Provincialeweg 32- 56 het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid (nr.32) ; de parkeerregeling wordt herhaald (nr.42), het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid (nr.56)

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord E9b

  • Verkeersbord GXa

  • Verkeersbord GXd

  • Verkeersbord GXb

Artikel 2: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.