Terug
Gepubliceerd op 14/01/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 12/01/2021 - 19:35

Aanvullend verkeersreglement Eikse Amer - invoering zone 30

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Raoul Paridaens

In de straat Eikse Amer geldt een snelheidsregime van 30 km/u. Dit wordt aangegeven met de verkeersborden C43 en C45 (met vermelding van 30). Deze borden werden gezet op de plaatsen waar je het gehucht Eikse Amer binnenrijdt. Doordat er in de kern van het gehucht 2 kruispunten zijn, vervalt de wettelijke betekenis van het verkeersbord C43 en mag er dus 50 km/u gereden worden (want men zit binnen de bebouwde kom). Een eenvoudige oplossing voor dit hiaat bestaat erin om de bestaande borden te vervangen door zoneborden, waarbij telkens het begin en het einde van de zone 30 wordt aangegeven. Aangezien de kern van Eikevliet via ‘zachte wegen’ (geen doorgang voor gemotoriseerd verkeer) aansluit op een bestaande zone 30 in de Kapelstraat, Molenveld, J. Hauchecornestraat en Beemdstraat is het logisch om deze 2 zones met elkaar te verbinden.

Aanleiding

In de straat Eikse Amer geldt een snelheidsregime van 30 km/u. Dit wordt aangegeven met de verkeersborden C43 en C45 (met vermelding van 30). Deze borden werden gezet op de plaatsen waar je het gehucht Eikse Amer binnenrijdt. Doordat er in de kern van het gehucht 2 kruispunten zijn, vervalt de wettelijke betekenis van het verkeersbord C43 en mag er dus 50 km/u gereden worden (want men zit binnen de bebouwde kom). Een eenvoudige oplossing voor dit hiaat bestaat erin om de bestaande borden te vervangen door zoneborden, waarbij telkens het begin en het einde van de zone 30 wordt aangegeven. Aangezien de kern van Eikevliet via ‘zachte wegen’ (geen doorgang voor gemotoriseerd verkeer) aansluit op een bestaande zone 30 in de Kapelstraat, Molenveld, J. Hauchecornestraat en Beemdstraat is het logisch om deze 2 zones met elkaar te verbinden.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.

Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 1.

Verschillende bewoners gaven aan dat er te snel gereden wordt in de Eikse Amer. Dit zorgt niet enkel voor gevaar, maar ook voor extra geluidsoverlast en trillingsoverlast.

Eikse Amer wordt door veel mensen uit Eikevliet en Wintam gebruikt als een sluipweg om snel naar de A12 (en N16) te kunnen rijden. Door het snelheidsregime duidelijk op 30 km/u te zetten ontmoedigen we chauffeurs om deze weg als doorgangsweg te nemen.

De huidige verkeersborden hebben niet het gewenste effect. Hun geldigheid vervalt al snel (bij het eerstvolgende kruispunt) waardoor het vrijwel onmogelijk is om handhaving door de politie te vragen. Door de huidige verbodsborden te vervangen door zoneborden (F4a en F4b) is dit hiaat weggewerkt.

In het zuidelijk deel van de J. Hauchecornestraat en in het zuidelijk deel van de Beemdstraat bestaat op dit moment al een zone 30. Beide straten lopen door tot in Eikse Amer en zijn enkel toegankelijk voor tragere weggebruikers (voetgangers, fietsers, trage brommers, ruiters). Het is dus logisch om de zone 30 van Eikse Amer te laten aansluiten bij de bestaande zone 30 in Molenveld, Kapelstraat, J. Hauchcornestraat en Beemdstraat.

Door een zone 30 permanent in te voeren in het centrum van het gehucht Eikse Amer zal de veiligheid en leefkwaliteit permanent verbeteren. Bij een snelheid van max. 30 km/u is de kans op een ongeval kleiner dan bij een snelheid van 50 km/u. De weggebruikers hebben dan immers meer tijd om te reageren en gevaarlijke situaties te voorkomen. Bovendien is de stopafstand (= reactieafstand + remafstand) veel kleiner. Ook de gevolgen van een ongeval zijn veel minder ernstig bij lagere rijsnelheden. Zo heeft een voetganger een overlevingskans van 95% als hij wordt aangereden door een auto aan 30 km/u, maar overleeft gemiddeld slechts 55% van de voetgangers een botsing aan 50 km/u.

De zone 30 wordt als volgt afgebakend:

  • Op volgende plaatsen worden de huidige borden C43 en C45 vervangen door borden F4a en F4b:
    • Eikse Amer nummer 44 aan de verkeersdrempel
    • Eikse Amer nummer 31
    • Eikse Amer nummer 2B (begin zone 30) en 1A (einde zone 30)
  • Ter hoogte van Vlietdijk 1 wordt met borden F4a en F4b het begin en het einde van de zone 30 aangegeven.
  • Alle borden C43 en C45 worden verwijderd die zich in dit gebied bevinden worden verwijderd.
  • Het begin en het einde van de zone 30 in het zuidelijk deel van de zone wordt aangeduid door de bestaande borden F4a en F4b bij het begin van de J. Hauchecornestraat, Molenveld en de Beemdstraat.
  • Bestaande borden (F4a en F4b) die de zone afbakenden en die overbodig worden door deze nieuwe reglementering moeten worden weggenomen.
Besluit

Artikel 1: De bestaande verbodsborden C43 en C45 in Eikse Amer worden vervangen door zonale borden F4a en F4b. Op die manier wordt een permanente zone 30 ingevoerd. In de richting van de J. Hauchecornestraat en de Beemdstraat zal de zone 30 aansluiten op de bestaande zone 30 die in het zuidelijk deel van deze 2 straten al bestaat.  Zo vormt de zone 30 een mooi geheel.

Het begin van de zone 30 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F4a:

  • Eikse Amer nummer 44 aan de verkeersdrempel
  • Eikse Amer nummer 31
  • Eikse Amer nummer 2B
  • Vlietdijk nummer 1
  • Kapelstraat tussen nummer 38 en nummer 40
  • Kruispunt Moerplas – J. Hauchecornestraat (in de J. Hauchcornestraat)
  • Kruispunt Moerplas – Molenveld (in Molenveld)
  • Kruispunt Kerkstraat – Beemdstraat (in de Beemdstraat)

Het einde van de zone 30 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F4b:

  • Eikse Amer nummer 44 aan de verkeersdrempel
  • Eikse Amer nummer 31
  • Eikse Amer nummer 1A
  • Vlietdijk nummer 1
  • Kapelstraat tussen nummer 38 en nummer 40
  • Kruispunt Moerplas – J. Hauchecornestraat (in de J. Hauchcornestraat)
  • Kruispunt Moerplas – Molenveld (in Molenveld)
  • Kruispunt Kerkstraat – Beemdstraat (in de Beemdstraat)

Artikel 2:Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.