Voor de nieuwe parkeerconcessie werden de zones opnieuw onderzocht en geoptimaliseerd. Binnen onze gemeente worden de zones met beperkte parkeertijd uitgebreid zodat er meer uniformiteit is in de deelkernen. Na diverse meldingen over toenemend parkeergedrag in Oppuursdorp en de komst van een handelspand met automaten werd er een herstructurering van de parkeermogelijkheden geadviseerd door de gemeentelijke verkeerscel in juni 2025. de herstructurering wordt in dit besluit mee opgenomen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Voor de nieuwe parkeerconcessie werden de zones opnieuw onderzocht en geoptimaliseerd. Binnen onze gemeente worden de zones met beperkte parkeertijd uitgebreid zodat er meer uniformiteit is in de deelkernen. Na diverse meldingen over toenemend parkeergedrag in Oppuursdorp en de komst van een handelspand met automaten werd er een herstructurering van de parkeermogelijkheden geadviseerd door de gemeentelijke verkeerscel in juni 2025. de herstructurering wordt in dit besluit mee opgenomen.
Voor de het centrum van Oppuurs werd gekozen om ook een blauwe zone in te voeren. Beperkte parkeertijd voorkomt dat dezelfde voertuigen urenlang dezelfde plaatsen bezet houden. Ook stimuleert dit de lokale economie, klanten die snel iets willen kopen of eten vinden makkelijker een vrije plaats. Er is meer kans op een tijdelijke parking dichter bij huis. Ook voor toerisme is dit een pluspunt, de beperkte tijd zorgt voor regelmatige vrijgave van mogelijke plaatsen. Daar bovenop zorgt minder zoekverkeer naar vrije plaatsen voor veiliger verkeer. Wie langer wil parkeren wordt aangemoedigd om op andere voorziene plaatsen te parkeren.
Artikel 1 : Parkeerzone Oppuursdorp-Meirstraat met parkeerschijfregeling:
Het parkeren is toegelaten; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; het gebruik van de schijf is voorgeschreven. De beperkte parkeertijd geldt niet voor personen in het bezit van een parkeerkaart voor mindervalide
De parkeerzone met parkeerschijfregeling wordt afgebakend op volgende locaties:
Verkeersbord ZE9a - onderbord GVIIb (parkeerschijf)
Verkeersbord ZE9b - onderbord GVIIb (parkeerschijf)
Verkeersbord E9a - onderbord GVIIb (parkeerschijf)
Onderbord GVIIc - Max 15 min
De denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen..
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM75.2
Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM77.5
Artikel 4 : Oppuursdorp nr 49 - 45a
Het parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord E1
Onderbord GXa
Onderbord GXb
Artikel 5 : Oppuursdorp nr 45a - 43
De denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen..
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM75.2
Het parkeren is verboden; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 25m.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord E1
Onderbord GXc 25m
Artikel 7: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.