Peter Van Hoeymissen was burgemeester van Sint-Amands van 1 januari 2013 tot eind 2018 en waarnemend burgemeester van Puurs-Sint-Amands van 6 februari 2019 tot en met 2 oktober 2019. Peter Van Hoeymissen voldoet aldus aan de toekenningsvoorwaarden voor de eretitel voor burgemeester. Peter Van Hoeymissen werd gevraagd of hij instemt met dit verzoek van de gemeenteraad aan de Vlaamse Regering om hem de eretitel voor burgemeester toe te kennen. Peter Van Hoeymissen heeft officieel zijn instemming betuigd met dit verzoek bij mailbericht van 30 augustus 2023.
De raad wordt verzocht dit verzoek goed te keuren.
Met de goedkeuring van het Regiodecreet wenst de Vlaamse Overheid meer coherentie te brengen in de zogenaamde huidige intermediaire structuren die werden opgericht om bovenlokale problematieken aan te pakken en dit via de oprichting van de zogenaamde Referentieregio's. Puurs-Sint-Amands maakt deel uit van de Referentieregio Rivierenland terwijl alle andere deelnemers van ISVAG deel uitmaken van de Referentieregio Antwerpen en ISVAG ook in die regio gelokaliseerd is. Het Regiodecreet laat ISVAG echter toe een afwijking te vragen op eventueel verzoek van de betrokken deelnemer. De raad wordt gevraagd om bij dit voorstel van besluit dergelijk afwijkingsverzoek te richten aan ISVAG.
De plaatsing van een ANPR-site in de Veurtstraat te Puurs-Sint-Amands werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 2 juli 2015.
Bij de uitvoering van wegeniswerken in de Veurtstraat te 2870 Puurs-Sint-Amands werd geen rekening gehouden met de geplaatste ANPR-site en dit creëert een verkeersonveilige situatie. Daarom is het nodig de ANPR te verplaatsen naar een andere locatie in de Veurtstraat.
Pidpa heeft als rioolbeheerder van de gemeente Puurs-Sint-Amands het initiatief genomen om voor het grondgebied een hemelwater- en droogteplan op te maken en liet zich hierin ondersteunen door studiebureau IMDC. Dit plan wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Door de klimaatverandering worden we geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon. Voor Vlaanderen betekent dat meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer. Bovendien zal ook de intensiteit van de buien toenemen waardoor buien met korte en intense neerslag zullen afgewisseld worden door langere, drogere periodes.
Om hiermee om te gaan zal het belangrijk zijn om ruimte te geven aan water. Enerzijds om het water te kunnen opvangen tijdens intense of langdurende buien, anderzijds om het vast te kunnen houden voor de overbrugging bij langere, drogere periodes.
De bestaande riolen zijn nog grotendeels van het gemengde type en ook het afvalwater en regenwater van de bestaande gebouwen wordt nog grotendeels gemengd afgevoerd. Deze buizen zijn echter niet voorzien op de gewijzigde neerslaghoeveelheden. Het risico op wateroverlast, ook vanuit het rioleringsstelsel, zal daarom in de volgende jaren toenemen.
Het is duidelijk dat vermenging van vervuild afvalwater met niet-verontreinigd water (niet verontreinigd = hemelwater, drainagewater, gecontroleerd bemalingswater, enz...) niet gewenst is.
Waar deze vermenging vandaag de dag wel optreedt, moet aan de verdere scheiding van de stromen worden gewerkt. Dit “ontvlechten” van de beide waterstromen dient zowel op particulier als openbaar domein te gebeuren.
Dit alles vraagt een gebiedsdekkende visie op het omgaan met hemelwater. Elk gebied is echter uniek: het heeft zijn eigen ondergrond, bestaand grachten- en rioolstelsel, reliëf, verstedelijking, type bebouwing, mogelijkheden, noden en knelpunten. Zo werd de gemeente Puurs-Sint-Amands in 29 deelzones onderverdeeld (kaart in bijlage 11_Deelzones).
Het hemelwater- en droogteplan biedt in eerste instantie een antwoord op de vraag: waar gaan we vandaag en morgen met het hemelwater naar toe? Het hemelwater- en droogteplan schept het kader voor een integrale ruimtelijke visie over waar en hoe het hemelwater van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken moet opgevangen, ter plaatse gehouden of vertraagd afgevoerd worden zonder daarbij een negatieve impact op het watersysteem en de omgeving teweeg te brengen.
Bij de opmaak van het hemelwater- en droogteplan werd ook aandacht gegeven aan het beperken van risico’s op wateroverlast in de meest ruime zin van het woord. Er werd ingezet op bronmaatregelen om het water ter plaatse te houden en afvoer te vermijden, het creëren van ruimte voor water, het beperken van interactie tussen afvalwater enerzijds en hemel- en oppervlaktewater anderzijds, aanvullen van het grondwater door infiltratie,… Inzetten op al deze sporen is echter niet altijd op elke locatie mogelijk. Een periodieke herziening – in principe om de 5 jaar - van het plan in functie van een gewijzigd klimaat, wijzigend waterverbruik en variabele doelstellingen zal nodig zijn.
Door de opmaak van een hemelwater- en droogteplan kunnen de economische, maatschappelijke en ecologische kosten van het veranderende weerpatroon ingedijkt worden. Het hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Puurs-Sint-Amands werd opgemaakt door studiebureau IMDC in opdracht van Pidpa. Eerst werd er een volledige inventarisatie gemaakt van alle mogelijke aspecten rond hemelwater, zoals infiltratie, buffering en afvoer vandaag de dag. De bestaande toestand van het watersysteem werd bekeken over het volledige grondgebied (zie genummerde kaarten in bijlage). In het hemelwater- en droogteplan worden maatregelen voorgesteld om de hydraulische problemen op te lossen. De verschillende voorstellen werden opgelijst.
De bevindingen die worden opgesomd in het hemelwater- en droogteplan zijn belangrijk om de nodige maatregelen te kunnen voorzien bij het ontwerpen van rioleringswerken, en het hemelwater- en droogteplan moet dan ook als leidraad meegegeven worden aan studiebureaus bij de opmaak van rioleringsontwerpen voor de gemeente Puurs-Sint-Amands.
Bij opmaak van een hemelwater- en droogteplan worden volgende maatregelen voorgesteld om de hydraulische problemen op te lossen:
De Vlaamse Regering heeft met hun Blue Deal aangegeven in te willen zetten op water- en droogtebeheer. De opmaak van een hemelwater- en droogteplan is een van de punten die naar voor geschoven worden om de doelstellingen te bereiken. Om het gebruik van deze plannen te bevorderen werd de intentie reeds duidelijk kenbaar gemaakt dat men het verkrijgen van watergerelateerde subsidies vanaf 2024 afhankelijk wil maken van het hebben van een hemelwater- en droogteplan.
Voor de opmaak van dit hemelwater- en droogteplan is de methodologie opgemaakt door de CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid, blauwdruk versie juni 2022) toegepast. Samenvattend kan de doelstelling van het opstellen van een hemelwaterplan als volgt omschreven worden: Het uitwerken van een integrale ruimtelijke visie over waar en hoe het hemelwater afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken kan worden ter plaatse gehouden, opgevangen en hergebruikt, geïnfiltreerd en vertraagd afgevoerd en waar ruimte voor water moet gecreëerd worden.
Pidpa zal de principes en bevindingen van het hemelwater- en droogteplan hanteren bij de uitvoering van toekomstige riolerings- en wegenwerken alsook bij de beoordeling van plannen en ontwikkelingen van derden.
Het plan is het resultaat van overleg tussen verschillende instanties. Volgende actoren hebben de voorbije 2 jaar het traject gevolgd of werden gevraagd om hun aanvulling en advies : VMM, Polder Vliet en Zielbeek, Polder Scheldeschorren-Noord, De Vlaamse Waterweg, Provincie Antwerpen, Bekkensecretariaat Benedenscheldebekken, Pidpa, Aquafin, verscheidene gemeentelijke diensten, Afdeling Natuur en Bos, Departement Landbouw.
Puurs-Sint-Amands werd ingedeeld in 29 deelzones die in grote lijnen de stroomgebieden volgen, echter begrensd op perceelsniveau. De knelpunten werden in kaart gebracht, evenals de individuele en collectieve oplossingen, de quick wins en de lange termijn oplossingen. De deelzones kregen vervolgens een prioriteitscategorie. Het is belangrijk om op te merken dat het hemelwater- en droogteplan geen statisch gegeven is.
Op 28/4/2022 diende Filip Beyens namens Studeont NV gevestigd in de Gansbroekstraat, een aanvraag in tot het bekomen van een positief planologisch attest.
Deze oorspronkelijke aanvraag had betrekking op een terrein met als adres Gansbroekstraat 25-27 en Gansbroekstraat zn en met als kadastrale omschrijving (afd. 2) sectie B percelen 391/C, 388/X, 392/C, 388/V, 388/Y, 388P, 379/A. Het dossier werd ontvankelijk en volledig verklaard op 23 november 2022.
Deze oorspronkelijke aanvraag handelde over:
- Uitbreidingsbehoefte korte termijn: optrekken van een nieuwbouw voor de fabricatieafdeling (met nieuw magazijn, testroom en trainingsruimte voor IT-opleidingen van robotica en automatisatietechnieken)
- Uitbreidingsbehoefte middellange termijn:
De gemeenteraad leverde op 27/3/2023 een voorwaardelijk positief planologisch attest af aan het bedrijf Studeont nv. Dit planologisch attest had betrekking op de percelen met kadastrale gegevens Afd.2 sectie B nrs. 391c,388x, 392c, 388v/y/p en 379a.
De leidend ambtenaar van het Departement Omgeving ging op 26/4/2023 hiertegen in beroep bij de Vlaamse Regering. Het beroep was gericht tegen de uitbreiding op het perceel kadastraal gekend als Afd. 2 sectie B nr. 379a, aan de overzijde van de straat. Op dit perceel (3.400m²) zou een parking komen van 908m² en zou het overige gedeelte als buurtpark aangelegd worden. De leidend ambtenaar oordeelde dat deze uitbreiding strijdig is met het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en het gemeentelijk ruimtelijke structuurplan Puurs. Het beroep was niet gericht tegen een uitbreiding op de bedrijfssite zelf (percelen met kadastrale gegevens Afd.2 sectie B nrs. 391c, 388x, 392c, 388v/y/p).
Het beroep werd ingewilligd door de Vlaamse Regering op 26/6/2023 met een vernietiging van het gunstig planologisch attest aan het bedrijf Studeont nv. tot gevolg. De gemeente ontving deze beslissing op 3/7/2023.
Na overleg met het bedrijf werd beslist om het perceel aan de overzijde van de straat, kadastraal gekend als Afd. 2 sectie B nr. 379a te schrappen uit de aanvraag voor planologisch attest. Voorliggende aangepaste aanvraag voor een gunstig planologisch attest betreft de percelen met kadastrale gegevens Afd.2 sectie B nrs. 391c,388x, 392c, 388v/y/p.
Door schrapping van het perceel Af. 2 sectie B nr. 379a aan de overzijde van de straat kan de parking niet uitgevoerd worden zoals voorzien in de oorspronkelijke aanvraag. De gemeente heeft bijgevolg aan het bedrijf gevraagd om te verduidelijken waar de parkeerplaatsen zich binnen de bedrijfssite zouden kunnen situeren. De aanvrager heeft het parkeervoorstel aangeduid op de plannen en toegelicht in een nota.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023080797 / OV 2023 301) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Gansbroekstraat 68 en Ooievaarsnest 13,15 en 19, 2870 Puurs - Sint-Amands. Het betreft de percelen met kadastrale nummers: Afdeling 2, sectie D, nr. 406C, 107F, 120A, 406 03, 112, 111B, 401A, 106, 115A, 114B, 101, 105, 413C2, 100, 403, 102, 413X, 111A, 399B, 399C, 467B, 104, 113B, 400G, 404A, 413E2, 470A, 406D, 4002C, 413X2, 423W, 103, 402A, 398, 99A, 110C, 116B, 400F, 405A, 423Z, 413A2, 108H, 467C.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een gedeeltelijke opheffing van buurtweg nr. 2 ter plaatse van de aanvraag opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 19/08/2023 tot en met 17/09/2023.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023080797 / OV 2023 301) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Gansbroekstraat 68 en Ooievaarsnest 13,15 en 19, 2870 Puurs - Sint-Amands. Het betreft de percelen met kadastrale nummers: Afdeling 2, sectie D, nr. 406C, 107F, 120A, 406 03, 112, 111B, 401A, 106, 115A, 114B, 101, 105, 413C2, 100, 403, 102, 413X, 111A, 399B, 399C, 467B, 104, 113B, 400G, 404A, 413E2, 470A, 406D, 4002C, 413X2, 423W, 103, 402A, 398, 99A, 110C, 116B, 400F, 405A, 423Z, 413A2, 108H, 467C.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een gedeeltelijke opheffing van buurtweg nr. 22 ter plaatse van de aanvraag opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 19/08/2023 tot en met 17/09/2023.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022149997 , o/ref. OVV 2022 26) voor het verkavelen van gronden en uitvoering van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Heiken, 2890 Puurs-Sint-Amands, 5e afdeling sectie A nummers 656C, 660M, 679L, 668, 655M, 675D, 673B, 656D, 670, 1180A, 675F, 655L en 1181B.
In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een aanleg van een gemeenteweg en de wijziging en gedeeltelijke verplaatsing van een gemeenteweg opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 3 juni 2023 tot en met 2 juli 2023. Er werden opmerkingen en bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak van de wegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022149997 , o/ref. OVV 2022 26) voor het verkavelen van gronden en uitvoering van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Heiken, 2890 Puurs-Sint-Amands, 5e afdeling sectie A nummers 656C, 660M, 679L, 668, 655M, 675D, 673B, 656D, 670, 1180A, 675F, 655L en 1181B.
In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een aanleg van een gemeenteweg en de wijziging en gedeeltelijke verplaatsing van een gemeenteweg opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 3 juni 2023 tot en met 2 juli 2023. Er werden opmerkingen en bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak van de wegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022149997 , o/ref. OVV 2022 26) voor het verkavelen van gronden en uitvoering van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Heiken, 2890 Puurs-Sint-Amands, 5e afdeling sectie A nummers 656C, 660M, 679L, 668, 655M, 675D, 673B, 656D, 670, 1180A, 675F, 655L en 1181B.
In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een aanleg van een gemeenteweg en de wijziging en gedeeltelijke verplaatsing van een gemeenteweg opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 3 juni 2023 tot en met 2 juli 2023. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
De gemeenteraadsleden van Puurs-Sint-Amands ontvingen op 5 oktober 2023 per mail bijgevoegde brief van 'Haal 'De Lijn' over de brug' met de vraag dit te agenderen op de volgende gemeenteraadszitting.
Het college is van oordeel dat het in de brief geformuleerde verzoek om de bussen kort te laten afwijken om een koppeling te maken met het Regionaal Hoppinpunt 'Station Temse' een meerwaarde betekent voor de inwoners van de gemeente Puurs-Sint-Amands. Op deze wijze kunnen zij de vermelde gemeenten van het Waasland beter bereiken met het openbaar vervoer. De gemeenteraad sluit zich aan bij dit standpunt.
De raad wordt dan ook verzocht de gemeente Puurs-Sint-Amands een brief te laten sturen aan enerzijds De Lijn en anderzijds de gemeente Temse dat zij de hierboven voorgestelde korte afwijking naar en koppeling met het Regionaal Hoppinpunt 'Station Temse' steunt omdat dit een meerwaarde betekent voor de inwoners van Puurs-Sint-Amands.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Aanleg omgevingswerken, skatepark en pumptrack thv JOC Wijland” werd gegund aan Architectenbureau Maarten Dobbelaere, Brusselsesteenweg 509 te 9050 Gent. Zij maakten voor deze opdracht een bestek en raming op.
In het kader van de opdracht “Aanleg omgevingswerken, skatepark en pumptrack thv JOC Wijland” werd een bestek met nr. G-2023-053 opgesteld door de ontwerper, Architectenbureau Maarten Dobbelaere, Brusselsesteenweg 509 te 9050 Gent.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 980.910,61 excl. btw of € 1.186.901,84 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het studiebureau voorziet dat de werken voor perceel omgevingswerken 140 werkdagen in beslag zullen nemen.
Het studiebureau voorziet dat de werken voor perceel Pumptrack 70 werkdagen in beslag zullen nemen.
Het studiebureau voorziet dat de werken voor perceel Skatepark 70 werkdagen in beslag zullen nemen.
De gemeente wenst delen van de wegenis van Forum, Kloosterhof en de toegangsweg Hof-Ten-Berglaan heraan te leggen in functie van het nieuw gemeentehuis.
Gelijktijdig voorziet Pidpa de renovatie van de bestaande gemengde riolering en de aanleg van een gescheiden rioolstelsel.
Deze samenwerkingsovereenkomst kadert binnen de overdracht riolering binnen werkingsgebied Puurs naar HidroRio, zoals beslist in de gemeenteraad van 25 februari 2019. Deze overdracht ging effectief in op 1 mei 2019.
Voor de gecombineerde uitvoer van wegen en riolering binnen dit project heeft Pidpa/HidroRio een samenwerkingsovereenkomst voorgesteld.
Bij Pidpa is dit project gekend als "Weg- en rioleringswerken in Forum, Hof-Ten-Berglaan en Kloosterhof - Project K-23-105".
De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.
Alle opdrachten en/of deelopdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissing van alle partijen.
Op basis van hun financiële bijdrage en de complexiteit van het project wordt voorgesteld dat de gemeente zal optreden als bouwheer.
De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de gemeenteraadsleden bezorgd.
In het kader van de opdracht “Buitenaanleg De Nestel en Chiro St-Amands” werd een bestek met nr. G-2023-057 opgesteld door de ontwerper, Van Opstal M. bvba, Hoogstraat 6 te 2870 Puurs.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 381.155,73 excl. btw of € 461.198,43 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Naar aanleiding van invoering van de fietslease, wensen we de rechtspositieregeling te wijzigen zodat de medewerkers hun eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk kunnen omzetten in een budget voor de fietslease. Tevens wordt de mogelijkheid geboden om ook maximum twee dagen vakantie om te zetten in een budget voor de fietslease. Ook deze mogelijkheid dient opgenomen te worden in de rechtspositieregeling.
Daarnaast is het ook wettelijk verplicht een fietsbeleid uit te werken waarin de (praktische) modaliteiten en bepalingen van de fietslease duidelijk gemaakt worden aan de medewerker. Dit beleid zal als bijlage toegevoegd worden aan de rechtspositieregeling.
Tot slot zijn we ook verplicht om bij deze wijziging van de rechtspositieregeling de toekenning van 15% loontoeslag of 9 minuten inhaalrust per uur voor verzorgenden van de erkende gezinszorg bij prestaties op weekdagen tussen 18u en 20u op te nemen. Deze regel wordt al toegepast sinds het besluit van de Vlaamse regering van 3 juni 2022 maar werd nog niet opgenomen in de rechtspositieregeling.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassingen aan de rechtspositieregeling goed te keuren.
Volgende artikels worden toegevoegd aan de rechtspositieregeling:
Titel 7: De toelagen, vergoedingen en sociale voordelen - Hoofdstuk II: De verplichte toelagen - Afdeling 3: De eindejaarstoelage - Artikel 202bis (nieuw artikel):
§1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een eindejaarstoelage in geld zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en 12 november 2010. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.
Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.
Het personeelslid moet zijn keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan. Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.
Indien het theoretisch budget meer was dan nodig voor de gekozen voordelen, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen en uiterlijk tijdens de maand december van het in aanmerking te nemen jaar. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een fietsbeleid dewelke als bijlage gevoegd wordt aan de rechtspositieregeling.
Titel 8: Verloven en afwezigheden - Hoofdstuk II: De jaarlijkse vakantiedagen - Artikel 237bis (nieuw artikel):
§1. Het personeelslid kan tot maximaal 2 vakantiedagen omzetten naar een theoretisch budget welke aangewend kan worden ter bevordering van fietsmobiliteit. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op deze vakantiedagen.
De in het eerste lid vermelde vakantiedagen kunnen worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid andere voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een vakantiedag zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en van 12 november 2010.
Het personeelslid moet zijn keuze maken om een of meerdere bijkomende vakantiedagen om te zetten ten laatste op de laatste werkdag van het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin de voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit worden aangevraagd.
Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest aan de hand van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de vakantiedagen onverkort van toepassing.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een fietsbeleid dewelke als bijlage gevoegd wordt aan de rechtspositieregeling.
Titel 7: De toelagen, vergoedingen en sociale voordelen - Hoofdstuk III: De onregelmatige prestaties - Afdeling 4: De onregelmatige prestaties van verzorgend personeel in de gezinszorg - artikel 209bis (nieuw artikel):
Naast de wettelijk voorgeschreven inhaalrust krijgt het verzorgend personeelslid in een erkende dienst voor gezinszorg, vermeld in artikel 1, 25°, van bijlage 2 die bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers is gevoegd, per uur prestaties op weekdagen tussen achttien en twintig uur een van de volgende voordelen:
In dit artikel wordt verstaan onder weekdag: elke dag van de week, behalve zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen.
De gemeenteraad wordt gevraagd om het fietsbeleid ter invoering van de fietslease goed te keuren.
Dit fietsbeleid is als bijlage toegevoegd aan deze beslissing.
Ons bestuur bezit enkele gronden nabij de Merellaan. Deze gronden zijn reeds deels ingenomen als tuin en deels braakliggend. Het is raadzaam deze te verkopen aan de aanpalende om te voegen bij hun tuin. De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van twee stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk nabij de Merellaan kadastraal gekend 3de afdeling sectie B delen van nummer 236E2 met een oppervlakte volgens meting van 356,00 m² en 526,85 m² tegen een totaalprijs van € 86.793,75.
Ons bestuur bezit enkele gronden nabij de Merellaan. Deze gronden werden reeds deels ingenomen als tuin en deels braakliggend. Het is raadzaam deze te verkopen aan de aanpalende om te voegen bij hun tuin. De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van twee stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk nabij de Merellaan kadastraal gekend 3de afdeling sectie B delen van nummer 236E2 met een oppervlakte volgens meting van 160,00 m² en 203,20 m² tegen een totaalprijs van € 27.240,00.
Ons bestuur bezit enkele gronden nabij de Merellaan. Deze gronden zijn reeds deels ingenomen als tuin en deels braakliggend. Het is raadzaam deze te verkopen aan de aanpalende om te voegen bij hun tuin. De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk nabij de Merellaan kadastraal gekend 3de afdeling sectie B deel van nummer 236E2 en 271A met een oppervlakte volgens meting van 177,33 m² tegen een totaalprijs van € 13.299,75.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand twee stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B delen van nummers 9T en 9S met een oppervlakte volgens meting van 81 m² en 81 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 9A2 met een oppervlakte volgens meting van 82 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 8D2 met een oppervlakte volgens meting van 215 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 8C2 met een oppervlakte volgens meting van 179 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 8B2 met een oppervlakte volgens meting van 127 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 1N met een oppervlakte volgens meting van 291 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4V met een oppervlakte volgens meting van 83 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4T met een oppervlakte volgens meting van 76 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4R met een oppervlakte volgens meting van 181 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 5E2 met een oppervlakte volgens meting van 38 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond, voor één/tweede in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 10C met een oppervlakte volgens meting van 327 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 10P met een oppervlakte volgens meting van 43 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 10M met een oppervlakte volgens meting van 93 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 10N met een oppervlakte volgens meting van 117 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De huidige overeenkomst voor het huren en onderhouden van werkkledij loopt af.
De gemeente Puurs-Sint-Amands kan als vennoot/aandeelhouder bij TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services), Botermarkt 1 te 9000 Gent gebruik maken van de Creat aankoopcentrale en in bestaande/nieuwe raamovereenkomsten instappen.
De schaalgrootte van aankoopcentrale Creat, onderdeel van TMVS, laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen, alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De raamoverkomst van aankoopcentrale CREAT met ref "Leasing Technische Werkkledij - november 2021" is lopende en heeft als contractuele einddatum 31 oktober 2025.
Deelnemende besturen kunnen instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst. Opdrachten worden steeds gesloten voor een periode van vier jaar en kunnen bijgevolg de einddatum van de basisovereenkomst overschrijden. De contracttermijn van een opdracht vangt aan op de dag na de datum van de startlevering.
Op deze overeenkomst is geen bijdrage in de werking van toepassing.
De raming van de uitgave op jaarbasis bedraagt € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. btw.
De vreemdelingenmodule moet een meerwaarde zijn in het digitaliseren van de vreemdelingendossier zodat de dienst papierarm kan werken en de dossiers direct kunnen in geput worden bij het eerste klantencontact. Het dient te voldoen als frontoffice applicatie.
Er wordt ingezet op een centrale oplossing met als voordeel dat de wettelijk toegelaten info wordt gedeeld met andere diensten Burgerzaken: bv. aanvragen reeds ingediend bij andere besturen.
De applicatie kan voor ons als solide worden aanzien indien deze wordt gebruikt door meer dan 100 lokale besturen.
In het kader van de opdracht “Verandering software vreemdelingen module” werd een bestek met nr. G-2023-056 opgesteld door de Dienst Bevolking/Burgerlijke stand.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De huidige opdracht “Aankoop collectie boeken en e-boeken” met ref. G-2021-056 loopt af op 1 februari 2024.
De dienst Beleven (Bibliotheek) stelt voor om een nieuwe opdracht op te starten voor de aankoop en levering van boeken en e-boeken.
In het kader van de opdracht “Aankoop collectie boeken en e-boeken” werd een bestek met nr. G-2023-055 opgesteld door Beleven.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
1. Perceel 1 (Fictie en non-fictie boeken voor volwassenen (incl. e-boeken)), raming: € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw;
2. Perceel 2 (Fictie en non-fictie boeken voor jeugd), raming: € 20.000,00 excl. btw of € 24.200,00 incl. 21% btw;
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De Eerstelijnszone (ELZ) Klein-Brabant Vaartland wil graag met een cofinanciering van de Vlaamse regering en de drie lokale besturen van de ELZ, Bornem, Puurs-Sint-Amands en Willebroek, een (voltijds) intergemeentelijke preventiewerker aanwerven om de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen te realiseren. Dit om het preventiewerk zowel gemeentelijk als intergemeentelijk uit te bouwen in samenwerking met de eerstelijnszone Klein Brabant Vaartland.
In de gemeenteraad van 8 mei 2023 werden de principes voor de aanwerving en de financiering van een intergemeentelijke preventiewerker gezondheid goed te keuren. Deze medewerker zal één dag per week voor Puurs-Sint-Amands beschikbaar zijn. Deze samenwerking kost 6.054 euro aan de gemeente op jaarbasis.
Aan de gemeenteraad werd gevraagd zich akkoord te verklaren dat het lokaal bestuur een engagement aangaat gedurende de volledige legislatuur en het jaar 2025, meer bepaald van juli 2023 tot en met december 2025 of tot het moment dat de middelen van Vlaanderen vervallen voor einde 2025 en hiervoor de nodige middelen vrij te maken via het budget gezondheid.
De intergemeentelijke preventiemedewerker start op 1 oktober 2023 en wordt tewerkgesteld door de ELZ Klein-Brabant Vaartland. Het besluit van de Vlaamse overheid vraagt dat met de stuurgroep waarin een afvaardiging van elk bestuur zit (schepen + gemeentelijke ambtenaar gezondheid), het logo en de eerstelijnszone, een samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten. Deze wordt ter goedkeuring en ter ondertekening aan de gemeenteraad voorgelegd.