Terug
Gepubliceerd op 19/12/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 17/12/2024 - 20:30

Aanvullend verkeersreglement - Jan Hammeneckerstraat 2 - parkeerplaats voor elektrisch laden

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Ronny Tourné
Aanleiding

Door Vlaanderen wordt er een concrete doelstelling van 35.000 bijkomende (semi)publieke CPE (Charging Point Equivalent of laadpuntequivalenten) te realiseren tegen 2025 voorop gesteld.

Op 5 november 2021 heeft minister Somers voorgesteld om vanaf 2022 die doelstelling op te trekken naar anderhalf laadpunt per 100 inwoners om zo 99.000 laadpunten tegen 2030 te hebben.

Vanuit Vlaanderen is de oefening gemaakt in hoeveel laadpunten de doelstelling zich vertaalt: voor Puurs-Sint-Amands komt dit op 197 CPE’s, op basis van inwoners en oppervlak, tegen 2025.

De plaatsing van dit laadpunt valt onder Paal volgt Paal.

Charge Point Operator voor dit project is Engie.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Feiten, context en argumentatie

Op de parking gelegen naast Jan Hammeckerstraat 2 komen twee extra parkeerplaatsen voor elektrisch laden. de capaciteit wordt uitgebreid naar 4 plaatsen.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2.

Besluit

Artikel 1: Op de parking gelegen naast Jan Hammeneckerstraat 2 komen twee extra parkeerplaatsen voor elektrisch laden. 

Artikel 2 : Deze regeling wordt aangeduid met verkeersbord E9a met onderbord voor elektrische of hybride elektrische voertuigen (of toegevoegd rechtsonder het verkeersbord E9a)

Artikel 3: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.