Terug
Gepubliceerd op 14/11/2025

Agenda  Gemeenteraad

ma 24/11/2025 - 20:00 Raadzaal

De voorzitter van de gemeenteraad van Puurs-Sint-amands verzoekt de leden voor de eerste maal in zitting te vergadering op bovenstaande datum en uur. Dit op de locatie zoals hierboven weergegeven.

  • Openbaar

    • Mededelingen

      • Mededelingen

    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen gemeenteraadszitting 13 oktober 2025 - Goedkeuring

    • Algemeen bestuur

      • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        • Blijdorp III - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 16 december 2025

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 25 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Blijdorp III die op 16 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • Creat Services dv - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2025

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 13 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Creat Services dv die op 16 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • C-smart (voorheen Cipal) - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 18 december 2025

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 29 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van C-smart (voorheen Cipal) die op 18 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • Fluvius Zenne-Dijle - Goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering van 10 december 2025 - Goedkeuring statutenwijzigingen - Goedkeuring van de partiële splitsing - Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 11 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 10 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • IGEMO - Strategisch beleidsplan 2025-2030 - Goedkeuring

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IGEMO die op 5 december 2025 plaatsheeft en waarbij gevraagd wordt om het strategisch beleidsplan 2025-2030 goed te keuren.

        • IGEMO - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 5 december 2025

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IGEMO die op 5 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • ISVAG - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2025

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 21 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van ISVAG die op 18 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • IVAREM - Statutenwijziging - Goedkeuring

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 11 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVAREM die op 12 december 2025 plaatsheeft en de statutenwijziging van IVAREM goed te keuren.

        • IVAREM - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2025

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 11 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van IVAREM die op 12 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • IVAREM - Mandaat vertegenwoordiger op de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2025

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 20 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene ver­gadering van IVAREM die op 12 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • PIDPA - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2025

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van PIDPA die op 19 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • Vernieuwing samenwerkingsovereenkomst in het kader van de intergemeentelijke samenwerking preventie in de Eerstelijnszone Klein-Brabant Vaartland - Goedkeuring

          Het betreft de vernieuwing van de intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst voor de verdere aanstelling van de intergemeentelijke preventiemedewerker in kader van de co-realisatie van de door Vlaanderen vooropgestelde gezondheidsdoelstellingen. Deze overeenkomst wordt afgesloten voor de periode 2026-2031. Deze samenwerkingsovereenkomst maakt de verderzetting mogelijk van de intergemeentelijke samenwerking die sinds 2023 tot stand is gekomen en heeft als doel in te zetten op gemeenschappelijke preventie thema's (Halt2diabetes, Beweging op verwijzing, mentaal welzijn, ) en de daaraan gekoppelde acties. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten met de drie gemeenten (Puurs-Sint-Amands, Bornem en Willebroek) die de Eerstelijnszone Klein-Brabant Vaartland behelst, de Eerstelijnszone KBV zelf en de vzw Gezondheidsmakers (voorheen Logo Mechelen vzw). 

    • Financieel beheer

      • Retributies

        • Omgeving

          • Retributiereglement op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein Leefomgeving - Vaststelling

            De gemeenteraad heeft in vergadering van 23 juni 2025 het retributiereglement op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein Leefomgeving vastgesteld dat in werking zal treden op 1 januari 2026. 

            Ingevolge materiële vergissing werd er echter geen bedrag voorzien voor aanvragen tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen en kleinhandelsactiviteiten. 

            Voorts wordt ook voorgesteld om de tarieven te indexeren.

            Bijgevolg dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden. 

            Titel IV, Hoofdstuk II van de VCRO en titel V, Hoofdstuk II van het DABM behandelen de vergunningsplicht. Er is een onderscheid tussen vergunningsplichtige en meldingsplichtige handelingen. De meldingsplicht betreft de gevallen waarin de beoordelingsruimte van het bestuur minimaal is vanwege het eenvoudige en gangbare karakter van de handelingen in kwestie of de onderworpenheid van de handelingen aan nauwkeurige voorschriften. Die dossiers zijn eenvoudiger te behandelen omdat er geen externe adviezen of openbare onderzoeken nodig zijn en slechts een aktename vereist is zonder dat beslissingen moeten genomen worden. 

            De retributie voor de afgifte van omgevingsvergunningen kan daarom gedifferentieerd worden op basis van de dossiersamenstelling, de omvang van het dossier, het aantal te presteren werkuren en de gemaakte onkosten. Het bedrag van de retributie moet in een redelijke verhouding staan tot de tegenprestatie van de gemeente. 

            Andere dienstverlening opgenomen in dit retributiereglement zoals een opname in het vergunningenregister, stedenbouwkundig attest, planologisch attest, attest van verdeling, de aktename van een verzaking aan een verkavelingsvergunning, inlichtingen via het vastgoedinformatieplatform, etc. vragen bijkomend opzoekings- en administratief werk. Vandaar dat het aangewezen is om hiervoor ook een retributie vast te stellen.

            Het is billijk om deze inzet gedeeltelijk door te rekenen aan degene op wiens initiatief en wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

            Het is billijk om een vrijstelling te voorzien voor bepaalde handelingen en aanvragen vanuit politie- en hulpverleningszones en overheden (en daaraan ondergeschikte besturen), aangezien dit gaat om aanvragen in het kader van het algemeen belang.

            Het is eveneens billijk om een vrijstelling te voorzien voor ambtshalve opgestarte dossiers. Het gaat hier over dossiers waarvan de gemeente aanvrager is. Ook voor procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus indien die het gevolg zijn van een fout van de gemeente als vergunningverlenende overheid is het niet verantwoord een retributie op te leggen en is een vrijstelling van toepassing. 

            Het is eveneens billijk om vrijstelling te verlenen voor handelingen en aanvragen vanuit huisvestigingsmaatschappijen en maatwerkbedrijven om de sociale verhuur en tewerkstelling op het grondgebied van de gemeente te stimuleren.

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein Leefomgeving opnieuw vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.

        • Wonen

          • Retributiereglement voor uitvoering conformiteitsonderzoek woningkwaliteit- Vaststelling

            Sinds 1 juni 2024 kunnen gemeenten een retributie heffen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek op verzoek. Voorheen was een retributie verschuldigd voor de afgifte van een conformiteitsattest.

            Gemeenten mogen geen retributie heffen voor het eerste conformiteitsonderzoek in een waarschuwingsprocedure of een procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid.

            De gemeente kiest om voor een vrijwillige aanvraag van een conformiteitsattest geen retributie te vragen.  Op deze manier wil de gemeente verhuurders stimuleren om een conformiteitsattest aan te vragen.

            Het betaalbaarder maken van de private huurmarkt kan door het stimuleren van verhuur via woonmaatschappijen.  Voor de woonmaatschappij is het belangrijk om voldoende woningen op de private huurmarkt betaalbaar te kunnen inhuren om op die manier ook voldoende betaalbare woningen te kunnen verhuren.  Vooraleer de woonmaatschappij een huurovereenkomst afsluit met de verhuurder, wordt een conformiteitsattest aangevraagd.  De gemeente wil verhuurders stimuleren om hun woning te verhuren via een woonmaatschappij en zo een bijdrage te leveren aan het betaalbaar maken van de private huurmarkt.  Een conformiteitsonderzoek dat de woonmaatschappij aanvraagt, zal om deze reden geen aanleiding geven tot het opleggen van een retributie.

            Er wordt een vergoeding voor een conformiteitsonderzoek gevraagd voor:

            -          Elke hercontrole die uitgevoerd wordt;

            -          Elke controle die uitgevoerd wordt in het kader van een verplicht conformiteitsattest.

            Er wordt geen vergoeding voor een conformiteitsonderzoek gevraagd voor:

            -          Elke eerste controle bij opstart van een nieuwe procedure na een klacht van de bewoner;

            -          Elke controle in een woning in eigendom van of in huur genomen door een woonmaatschappij.

            -          Elke controle die uitgevoerd wordt bij een vrijwillige aanvraag voor het bekomen van een conformiteitsattest;

            De vergoeding bedraagt maximaal 200 euro per onderzochte woning en is in ieder geval beperkt tot de werkelijke kosten. Dat bedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast.

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen met ingang van 1 januari 2026. 

          • Reglement beperking geldigheidsduur conformiteitsattest - Vaststelling

            De gemeenteraad heeft in vergadering van 14 december 2020 het reglement beperking geldigheidsduur conformiteitsattest vastgesteld met ingang van 1 januari 2021. Ondertussen is de wetgeving gewijzigd, waardoor dit reglement dient herzien te worden. 

            Een conformiteitsattest bewijst dat de woning voldoet aan de minimale woningkwaliteitsnormen.  Standaard is een conformiteitsattest 10 jaar geldig (zie artikel 3.9, eerste lid, 5° Vlaamse Codex Wonen van 2021). Deze geldigheidsduur kan beperkt worden door een gemeente.  De gemeente kiest om de duurtijd te beperken om:

            -          verhuurders aan te sporen om de gebreken aan te pakken; 

            -          voorkomen dat woningen met meerdere gebreken blijvend bewoond worden zonder controles;

            -          woningen sneller te controleren om ook de huurders te beschermen;

            -          sneller in te grijpen om ernstige gebreken (categorie II en III) te vermijden.

            Door de geldigheidsduur te beperken neemt de gemeente een proactieve rol op om de woningen op het grondgebied te verbeteren op vlak van woningkwaliteit.

            De geldigheidsduur van een conformiteitsattest wordt beperkt op basis van het aantal gebreken in categorie I. Een conformiteitsattest kan afgeleverd worden wanneer een woning minder dan 7 gebreken van categorie I heeft en geen gebreken van categorie II of III.  Indien er minder dan 4 gebreken van categorie I zijn vastgesteld, bedraagt de geldigheidsduur 10 jaar. Vanaf 4 gebreken wordt de geldigheidsduur gehalveerd en beperkt tot 5 jaar.

            Onderstaande tabel ter verduidelijking.

            Aantal gebreken van categorie I

            Duurtijd van het conformiteitsattest

            0, 1, 2 of 3

            10 jaar

            4, 5 of 6

            5 jaar

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement beperking geldigheidsduur conformiteitsattest opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.

        • Werken

          • Retributie op werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein - Vaststelling

            Het retributiereglement m.b.t. werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 19 december 2022 neemt een einde op 31 december 2025.

            Vermits deze retributiereglementen telkens voor 3 jaar worden vastgesteld, dient er een nieuw reglement vastgesteld te worden voor de periode 2026 - 2028. 

            De gemeente en haar burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.

            Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.

            De gemeente heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.

            Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten. 

            Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening.  Daarnaast zijn er ook nog een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die bijna constant een impact hebben op het openbaar domein.

            De Code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP, ...

            Bijgevolg is het billijk dat er retributies worden geheven op deze werken.

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement m.b.t. werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein opnieuw vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028. 

        • Begraafplaatsen

          • Retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen - Vaststelling

            De gemeenteraad heeft in vergadering van 5 mei 2025 de nieuwe retributies m.b.t. gemeentelijke begraafplaatsen vastgesteld met ingang van 1 juli 2025.

            Voorgesteld wordt om deze tarieven voortaan ook te indexeren.   

            Het is gepast om retributies te heffen om de kosten voor de aanleg en onderhoud van de begraafplaatsen te kunnen dragen en de administratieve opvolging betaalbaar te kunnen houden. Er worden verschillende tarieven gehanteerd naargelang de duur van de concessie, de hernieuwing ervan, voor de ontgravingen, de columbariumplaten en de naamplaatjes.

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.

        • Cultuur, sport en jeugd

          • Kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten (AGB) (2026) - Goedkeuring

            De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026. 

            Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

            Zodoende dient het kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026. 

          • Kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten (AGB) (2026 - 2031) - Goedkeuring

            De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten vastgesteld voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031. 

            Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

            Zodoende dient het kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.

          • Kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur (AGB) (2026) - Goedkeuring

            De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.

            Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

            Zodoende dient het kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.

          • Kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur (AGB) (2026-2031)- Goedkeuring

            De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur vastgesteld voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.

            Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

            Zodoende dient het kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.

          • Retributiereglement voor het gebruik van culturele en jeugdinfrastructuur (2026) - Vaststelling

            Aangezien het retributiereglement voor gebruik van de culturele- en jeugdinfrastructuur, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2024, een einde neemt op 31 december 2025 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.

            Aangezien onze verenigingen, gebruikers van onze infrastructuur, reservaties hebben gemaakt voor een volledig werkjaar 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 houden we de voorwaarden en tarieven tot het einde van dit werkjaar hetzelfde. Vanaf 1 augustus 2026 zal vervolgens een reglement met nieuwe voorwaarden en tarieven van toepassing zijn.

            Enkel Dorpshuis De Leeuw, feestzaal en ontmoetingsruimte (boven museum), worden uit de lijst geschrapt aangezien deze niet meer voldoen aan de kwaliteitseisen.

            De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit retributiereglement voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.

          • Retributiereglement voor het gebruik van culturele en jeugdinfrastructuur (2026-2031) - Vaststelling

            Aangezien het retributiereglement voor het gebruik van de culturele en jeugdinfrastructuur, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2025 een einde neemt op 31 juli 2026 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031. 

            Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, worden de retributies thans naar het huidige niveau van levensduurte gebracht. Bovendien wordt voorgesteld om de tarieven vanaf 1 augustus 2027 te indexeren.

            Net zoals bij andere retributiereglementen van toepassing binnen het lokaal bestuur differentiëren we voor het gebruik van de accommodatie op basis van 4 tariefgroepen

            Tariefgroepen 

            Wie/wat 

             (= basis) 

            A.1. Inwoners Puurs-Sint-Amands 
            A.2. Personeel lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands

             (= basis -25%) 

            B.1. Jeugd-, cultuur-, sport- en ouderenverenigingen /organisaties/organisatoren Puurs-Sint-Amands
            B.2. Scholen Puurs-Sint-Amands voor activiteiten buiten het leerplan 
            B.3. Welzijnsvoorzieningen Puurs-Sint-Amands  

             (= basis -40%) 

            C.1. Jeugd-, cultuur en sportverenigingen/organisaties/organisatoren Puurs-Sint-Amands voor sport- en culturele activiteiten voor jongeren < 18j.
            C.2. Verenigingen/organisaties Puurs-Sint-Amands voor activiteiten voor mensen met een beperking 
            C.3. Scholen Puurs-Sint-Amands voor activiteiten binnen het leerplan 
            C.4. Personen met een EDC-kaart voor sport- en culturele activiteiten  
            C.5. Verenigingen/organisaties Puurs-Sint-Amands voor activiteiten in kader van armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid, ontwikkeling 

             (= basis +50%) 

            D.1. Niet-inwoners Puurs-Sint-Amands 
            D.2. Verenigingen/organisaties/organisatoren niet Puurs-Sint-Amands
            D.3. Bedrijven Puurs-Sint-Amands en niet-Puurs-Sint-Amands

            Tarief A:

            We gaan uit van een basistarief voor inwoners Puurs-Sint-Amands (A.1.) en voor personeel van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands (A.2.). 

            Tarief B:

            Op het basistarief wordt een korting van 25% verleend aan jeugd-, cultuur-, sport- en ouderenverenigingen/organisaties/organisatoren (B.1.), scholen (B.2.), en welzijnsvoorzieningen (B.3.) van Puurs-Sint-Amands omdat zij bijdragen tot dynamiek in de gemeente en het sociaal netwerk versterken. Hun activiteiten betekenen een engagement naar de gemeenschap. De korting past binnen het ondersteuningsbeleid van de gemeente.

            Tarief C:

            Op het basistarief wordt een korting van 40% verleend wanneer verenigingen/organisaties van Puurs-Sint-Amands cultuur- of sportactiviteiten organiseren voor de doelgroep jeugd < 18j (C.1.) of voor mensen met een beperking (C.2.).  Activiteiten voor jeugd georganiseerd door scholen van Puurs-Sint-Amands in het kader van het leerplan vallen ook onder deze tariefgroep (C.3.) net zoals individuele sport en cultuur door personen in het bezit van een European Disability Card (C.4.). We willen hiermee jeugdcultuur en jeugdsport stimuleren.

            Activiteiten georganiseerd door verenigingen/organisaties van Puurs-Sint-Amands met als doel armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking (C.5.) genieten dezelfde korting. Met hun activiteiten vervullen ze een opdracht/taak van algemeen belang.

            Al deze kortingen passen binnen het ondersteuningsbeleid van de gemeente. 

            Tarief D:

            De gemeente trekt in de eerste plaats de kaart van diegene die de sociale cohesie versterken. Individuen (D.1.)en verenigingen/organisaties/organisatoren (D.2.)e van buiten Puurs-Sint-Amands en bedrijven (D.3.) kunnen evenwel ook gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur tegen een meerprijs van 50%. 

            De prijzen worden, tenzij anders vermeld, vermeld in euro per gebruiksuur. Het maximumtarief per dag is het uurtarief dat moet betaald worden voor 8 uren.

            De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit retributiereglement voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur opnieuw vast te stellen met ingang van 1 augustus 2026. 

          • Huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur Puurs-Sint-Amands - Vaststelling

            Het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 24 juni 2024, dient gewijzigd te worden. 

            Nieuw is dat in dit reglement wordt aangegeven dat de tarieven voor het gebruik van de accommodatie worden bepaald in het vastgestelde retributiereglement dat van toepassing is op het moment van de activiteit waarvoor de accommodatie wordt gereserveerd.

            Daarnaast worden de linken naar de zalen en lokalen van de zalenzoeker in de tabellen vermeld.

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.

             


        • Fort Liezele

          • Kaderreglement voor het visrecht op het gemeentelijk domein Park Fort Liezele (AGB) - Goedkeuring

            De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor het visrecht op het gemeentelijk domein 'Park Fort Liezele' vastgesteld voor de periode 2026-2031. 

            Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

            Zodoende dient het kaderreglement voor het visrecht op het gemeentelijk domein 'Park Fort Liezele' eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren.

          • Kaderreglement voor tickets Museum Fort Liezele (AGB) - Goedkeuring

            De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 23 juni 2025, een kaderreglement voor tickets Museum Fort Liezele vastgesteld voor de periode 2026-2031. 

            Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

            Zodoende dient het kaderreglement voor tickets Museum Fort Liezele eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren.

          • Kaderreglement voor toeristische en museale producten Museum Fort Liezele (AGB) - Goedkeuring

            De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor toeristische en museale producten Museum Fort Liezele vastgesteld voor de periode 2026-2031. 

            Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

            Zodoende dient het kaderreglement voor toeristische en museale producten Museum Fort Liezele eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren.

          • Retributiereglement op inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen (2026) - Vaststelling

            Aangezien het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 30 maart 2020, een einde neemt op 31 december 2025 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.

            Aangezien onze verenigingen, gebruikers van onze infrastructuur, reservaties hebben gemaakt voor een volledig werkjaar 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 houden we de voorwaarden en tarieven tot het einde van dit werkjaar hetzelfde. Vanaf 1 augustus 2026 zal vervolgens een reglement met nieuwe voorwaarden en tarieven van toepassing zijn.

            De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026. 

          • Retributiereglement inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen (2026-2031) - Vaststelling

            Aangezien het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2025, een einde neemt op 31 juli 2026 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 augustus 2026 tot 31 juli 2031.

            Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, worden de tarieven thans naar het huidige niveau van levensduurte gebracht. Bovendien wordt voorgesteld om vanaf 1 augustus 2027 deze tarieven te indexeren. 

            We gaan uit van een basistarief (100 %) voor evenementen die georganiseerd worden door inwoners en bedrijven buiten Puurs-Sint-Amands (= tarief A). Op dit basistarief wordt een korting van 50% verleend voor evenementen die georganiseerd worden door inwoners en bedrijven van Puurs-Sint-Amands (= tarief B). De inwoners en bedrijven van Puurs-Sint-Amands betalen immers al algemene gemeentebelasting en belasting op drijfkracht. Het is billijk om vrijstelling van retributie te verlenen voor evenementen die georganiseerd worden door de gemeente/OCMW of samenwerkingsverbanden met de gemeente of circussen, alsook voor inname van de pockets/weide voor schoolactiviteiten van Puurs-Sint-Amandse scholen die passen binnen het leerplan.

            Er worden retributies vastgesteld voor de inname van het openbaar domein, de nutsvoorzieningen, het onderhoud, edm. Daarenboven wordt er ook een waarborg vastgesteld voor circussen. Het is billijk om de circussen vrij te stellen van retributies, omdat zij slechts beschikken over beperkte middelen en locatiemogelijkheden en omwille van het feit dat het een uitstervende sector is. Er wordt evenwel voorgesteld om hen een waarborg te laten betalen voor eventuele tekortkomingen of schade aangebracht aan het patrimonium. 

            De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen met ingang van 1 augustus 2026. 

          • Huishoudelijk reglement voor het gebruik van Park Fort Liezele - Vaststelling

            De gemeenteraad heeft in vergadering van 30 maart 2020 het huishoudelijk voor het gebruik van het Park Fort Liezele vastgesteld. Een kleine wijziging aan dit huishoudelijk reglement dringt zich op.

            Er worden tal van evenementen georganiseerd op het Park Fort Liezele. Dit domein wordt in verschillende evenementenzones ingedeeld, die kunnen gebruikt worden afhankelijk van de grootte van het te organiseren evenement. 

            Alle tarieven die in het kader van de tijdelijke ingebruikname van Park Fort Liezele zullen aangerekend worden, maken het voorwerp uit van een apart retributiereglement dat eveneens aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd ter goedkeuring. 

            Nieuw is dat in dit reglement wordt aangegeven dat de tarieven voor het gebruik van de accommodatie worden bepaald in het vastgestelde retributiereglement dat van toepassing is op het moment van de activiteit waarvoor de accommodatie wordt gereserveerd.

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit huishoudelijk reglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.

        • Sportpark De Schans

          • Kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans (AGB) (2026)- Goedkeuring

            De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.  

            Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

            Zodoende dient het kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.  

          • Kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans (AGB) (2026-2031)- Goedkeuring

            De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans vastgesteld voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031. 

            Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

            Zodoende dient het kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.

        • Bibliotheek

          • Retributiereglement voor het gebruik van de bibliotheek - Vaststelling

            Aangezien het retributiereglement voor het gebruik van de bibliotheek, zoals vastgesteld door de gemeenteraad een einde neemt op 31 december 2025, dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 2026-2031. 

            Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, worden de tarieven thans naar het huidige niveau van levensduurte gebracht en worden sommige retributies voortaan geïndexeerd. 

            De aanpassingen zijn vooral updates met betrekking tot gewijzigd aanbod, collecties en dienstverlening.

            Alle wijzigingen passen binnen het kader van de visie op de bibliotheek (positieve beleving, toekomstbestendig, inzetten op doelgroepen,..) zonder aan de ziel van het reglement te raken.

            De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement opnieuw vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. 

          • Huishoudelijk reglement voor de openbare bibliotheek Puurs-Sint-Amands - Vaststelling

            De gemeenteraad heeft in vergadering van 6 september 2021 het huishoudelijk reglement voor de openbare bibliotheek vastgesteld, dat in werking trad op 6 oktober 2021.

            Voorgesteld wordt om dit huishoudelijk reglement te wijzigen.

            Sinds de laatste aanpassing in oktober 2021, is het nodig om een aantal zaken bij te sturen zodat dit in overeenstemming is met de huidige werking, aanbod en dienstverlening die de maatschappelijke noden en wensen volgen. De opbouw en geest van het reglement, gebaseerd op de visie van de bibliotheek, blijven wel behouden.

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit huishoudelijk reglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026. 

        • Lokale economie

          • Retributiereglement voor kermissen en gebruik elektriciteit - Vaststelling

            De gemeenteraad heeft in vergadering van 20 december 2021 het retributiereglement voor kermissen en gebruik van elektriciteit vastgesteld voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025.

            Aangezien dit retributiereglement een einde neemt op 31 december 2025 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 2026-2031.

            Het reglement omvat tarieven voor de standplaatsen als voor het gebruik van elektriciteit. 

            De tarieven voor de standplaatsen worden eenmalig geactualiseerd voor de periode 2026-2031.

            Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen worden de tarieven voor elektriciteit naar het huidige niveau van levensduurte gebracht en voortaan ook geïndexeerd. De foorkramers kunnen tijdens de kermissen gebruik maken van de elektriciteitskasten van de gemeente. De kosten voor elektriciteitsverbruik, vaste kosten van de energieleverancier en de keuring worden aangerekend aan de gemeente. Het is billijk dat de gemeente een retributie aanrekent aan de foorkramers als bijdrage in de kosten voor de aangeboden standplaats met elektriciteitsvoorziening. Deze retributie moet redelijk en aanvaardbaar zijn voor de foorkramers, zodat ze ook effectief gebruik kunnen maken van de ter beschikking gestelde infrastructuur. 

            De gemeente stelt haar openbaar domein ter beschikking voor kermissen. Deze inname van het openbaar domein vergt zekere kosten van toezicht en schoonmaak, waardoor het billijk is om deze kosten te verhalen aan de hand van retributies op de foorkramers. 

            De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen met ingang van 1 januari 2026. 

          • Retributie op standplaatsen op openbare markten en gebruik elektriciteit - Vaststelling

            De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 februari 2019 het retributiereglement op standplaatsen op openbare markten en plaatsen en gebruik elektriciteit vastgesteld voor de periode van 5 februari 2019 tot en met 31 december 2025.  

            Aangezien het retributiereglement op standplaatsen op openbare markten en plaatsen en gebruik elektriciteit, zoals vastgesteld door de gemeenteraad een einde neemt op 31 december 2025 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 2026-2031.  

            Het reglement omvat zowel tarieven voor de standplaatsen als voor het gebruik van elektriciteit. 

            De tarieven voor de standplaatsen worden eenmalig geactualiseerd voor de periode 2026-2031.

            Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, worden de tarieven voor elektriciteit naar het huidige niveau van levensduurte gebracht en voortaan ook geïndexeerd. De marktkramers kunnen tijdens de wekelijkse markt ook gebruik maken van de elektriciteitskasten van de gemeente. De kosten voor elektriciteitsverbruik, vaste kosten van de energieleverancier en de keuring worden aangerekend aan de gemeente.

            Het is billijk dat de gemeente een retributie aanrekent aan de marktkramers als bijdrage in de kosten voor de aangeboden standplaats met elektriciteitsvoorziening. Deze retributie moet redelijk en aanvaardbaar zijn voor de marktkramers, zodat ze ook effectief gebruik kunnen maken van de ter beschikking gestelde infrastructuur. Deze retributie wordt in tegenstelling tot het standgeld wel aangepast met een onderscheid tussen marktkramers die wel of geen gebruik maken van verwarming of koeling (incl. airco). Het verschil tussen deze twee categorieën is aanzienlijk toegenomen, aangezien voor verlichting in toenemende mate gebruik wordt gemaakt van energiezuinige ledlampen, terwijl marktkramen die gebruikmaken van verwarming of koeling tegenwoordig over aanzienlijk meer elektronische apparatuur beschikken dan enkele jaren geleden. 

            De gemeente stelt haar openbare ruimte ter beschikking van marktkramers voor de wekelijkse markt.

            Het gebruik van standplaatsen tijdens de wekelijkse markt vergt zekere kosten van toezicht en schoonmaak, waardoor het billijk is om deze kosten via retributies te verhalen op de marktkramers. De retributie voor inname van de openbare ruimte voor ambulante doeleinden wordt bewust niet verhoogd, en wel om volgende redenen:

            • Behoud en aantrekkelijkheid van de markt;
            • Het behouden van de huidige prijs helpt om de marktpositie en reputatie van de lokale markt te beschermen;
            • De extra inkomsten van een verhoging zijn relatief klein in verhouding tot het potentiële negatieve effect op deelname en bezoekersaantallen;
            • De wekelijkse markt is meer dan een handelsplek — het is een sociaal ontmoetingspunt dat bijdraagt aan de leefbaarheid van de leefgemeenschappen;

            Het is billijk een vermindering van 20% toe te kennen op de retributie inname openbare ruimte aan de marktkramers die geregeld de wekelijkse markt bezoeken en over een vast en onveranderlijke standplaats beschikken, op voorwaarde dat zij een abonnement nemen voor het hele dienstjaar.

            De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 9 van dit reglement. 

            Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026. 


      • Meerjarenplanning

        • Dotatie 2026 politiezone Rivierenland - Goedkeuring

          Jaarlijks is de gemeenteraad verplicht om een financiële dotatie toe te kennen aan de politiezone werkzaam op haar grondgebied om de begroting van de politiezone in evenwicht te brengen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven van de voorziene werkings- en investeringstoelagen. Deze bedragen komen overeen met de ingeschreven dotaties in de politiebegroting 2026 voor het aandeel van Puurs-Sint-Amands.

    • Ruimte

      • Leefomgeving

        • OVV 2025 005 - gedeeltelijk opheffen rooilijn Kuitegemstraat - Goedkeuring

          Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025060313, o/ref. OVV 2025 005) voor het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kuitegemstraat, kadastraal bekend onder 5e afdeling, sectie B nummers 363/3 _, 363D, 365D, 365E, 366B3, 366N3, 366W3 en 370B.

          In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, evenals de verplaatsing en wijziging van twee gemeentewegen opgenomen.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 september 2025 tot en met 21 oktober 2025.

          Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak der wegen.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

        • Zaak der wegen OVV 2025 005 - aanleg van een nieuwe gemeenteweg - vaststellen rooilijn Kuitegemstraat - Goedkeuring

          Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025060313, o/ref. OVV 2025 005) voor het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kuitegemstraat, kadastraal bekend onder 5e afdeling, sectie B nummers 363/3 _, 363D, 365D, 365E, 366B3, 366N3, 366W3 en 370B.

          In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, evenals de verplaatsing en wijziging van twee gemeentewegen opgenomen.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 september 2025 tot en met 21 oktober 2025.

          Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak der wegen.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de aanleg van de gemeenteweg goed te keuren.

        • OVV 2025 005 - wijziging gemeenteweg nr. 46 - Goedkeuring

          Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025060313, o/ref. OVV 2025 005) voor het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kuitegemstraat, kadastraal bekend onder 5e afdeling, sectie B nummers 363/3 _, 363D, 365D, 365E, 366B3, 366N3, 366W3 en 370B.

          In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, evenals de verplaatsing en wijziging van twee gemeentewegen opgenomen.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 september 2025 tot en met 21 oktober 2025.

          Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak der wegen.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeenteweg nr. 46 goed te keuren.

        • OV 2025 005 - verplaatsen gemeenteweg nr. 47 - Goedkeuring

          Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025060313, o/ref. OVV 2025 005) voor het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kuitegemstraat, kadastraal bekend onder 5e afdeling, sectie B nummers 363/3 _, 363D, 365D, 365E, 366B3, 366N3, 366W3 en 370B.

          In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, evenals de verplaatsing en wijziging van twee gemeentewegen opgenomen.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 september 2025 tot en met 21 oktober 2025.

          Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak der wegen.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de verplaatsing van de gemeenteweg nr. 47 goed te keuren.

        • Zaak der wegen OV 2025 228 - vaststellen rooilijn Broekstraat - Goedkeuring

          Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025092470, o/ref. OV 2025 228) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Broekstraat 26, 7de afdeling, sectie B nr. 213D en 214F.

          In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg ter plaatse van de Broekstraat opgenomen.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 6 september 2025 tot en met 5 oktober 2025.

          Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeenteweg Broekstraat goed te keuren.

        • Zaak der wegen OV 2025 211 - vaststellen rooilijn Wachtingstraat - Zavelstraat - Goedkeuring

          Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024163183, o/ref. OV OV 2025 211) voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend bij de deputatie van de provincie Antwerpen voor de Wachtingstraat en de Zavelstraat.

          In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van twee gemeentewegen opgenomen.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 15 augustus 2025 tot en met 14 september 2025.

          Er werden 14 bezwaren ontvangen met betrekking tot het ontwerp van rooilijnplan. Er werd een gedeeltelijke aanpassing van het rooilijnplan doorgevoerd, weergegeven in een aangepast rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Ken Pellegrims dd. 24/10/2025. Het aangepaste ontwerp van rooilijnplan/grafisch plan ligt nu voor.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de aanleg van de gemeentewegen Wachtingstraat en Zavelstraat goed te keuren.

        • Samenwerkingsovereenkomst OVAM bodemsanering terrein Klyn Paelijck - Goedkeuring

          Naar aanleiding van het beschrijvend bodemonderzoek, opgesteld door ABO NV en getiteld 'Beschrijvend bodemonderzoek; Stortplaats Klyn Paelijk Puurs, Klyn Paelijk (Voortstraat z/n), 2870 Puurs-Sint-Amands', maande de OVAM op 21 augustus 2025 de gemeente Puurs-Sint-Amands als eigenaar van de grond aan om over te gaan tot bodemsanering. De bodemverontreiniging ontstond in de jaren 1950 tot 1970 door gebruik van de locatie als stortplaats van huishoudelijk afval en inert materiaal. De stortplaats strekte zich uit over twee percelen, waarvan één nog steeds eigendom is van de gemeente. Het andere perceel is in privé-eigendom en zal ambtshalve gesaneerd worden door de OVAM. Om een efficiënte en gecoördineerde uitvoering van de sanering te garanderen en de kosten optimaal te verdelen, wordt de samenwerking met de OVAM vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

        • Veiligheid van kinderen op de fiets – verplicht dragen van fietshelm (agendapunt VLAAMS BELANG)

          In onze gemeente fietsen dagelijks veel jongeren naar school, onder meer naar SJABI in Puurs. Het dragen van een fietshelm is daarbij cruciaal om hoofdletsels te vermijden.

          In het verleden zijn uiteraard fietscursussen in scholen georganiseerd, bijvoorbeeld “Kijk, ik fiets” op de campus Begijnhof van Sjabi. Allicht besteedde men daar ook aandacht aan het dragen van de fietshelm.

          Maar toch stellen wij vast dat nog te veel kinderen dit weigeren uit sociale druk of angst om uitgelachen te worden. VLAAMS BELANG-fractie stelt voor dat de gemeenteraad onderzoekt welke maatregelen mogelijk zijn om het dragen van fietshelmen bij kinderen te stimuleren. Dit kan via gemeentelijke reglementen, sensibiliseringscampagnes of samenwerking met scholen.

        • Voorstel campagne om treingebruik te promoten bij de bevolking van Puurs-Sint-Amands (agendapunt Open GROEN)

          In het volgende 5 jarenplan wil de gemeente Puurs-Sint-Amands voor haar mobiliteitsbeleid meer inzetten op het STOP-principe; stappen, trappen, openbaar vervoer, personenwagens.

          Open GROEN bereidt een voorstel voor dat de gemeente daarbij betekenisvol kan ondersteunen.

          We starten met een voorstel om het treingebruik beter te promoten. Onbekend is onbemind. De trein wordt vandaag nog vaak onderbenut.

          Nochtans heeft Puurs een belangrijk station, met twee spoorlijnen; lijn 54 Mechelen- Sint-Niklaas en lijn 52 Puurs-Antwerpen-(Essen).

          In 2022 stapten gemiddeld 1527 personen per dag in Puurs op de trein, op zaterdag waren dat er 578 en op zondag 705. Dat zullen er in 2025 wellicht al meer zijn. Maar dat moet nog veel beter kunnen. We moeten de inwoners weten te motiveren om hun auto vaker op stal te laten en voor verplaatsingen naar de stad of de kust, de trein te nemen. 

          We kunnen hen daarbij helpen door op een eenvoudige manier te tonen dat de trein nemen vaak goedkoper én gemakkelijker uitvalt dan de auto te nemen, in de file terecht te komen en vaak dure parkeergarages te moeten gebruiken.

          De gemeente beschikt over een profesionele communicatiedienst. Onze vraag aan de gemeente is om een communicatiecampagne te voeren, waarin we aantonen wat de voordelen zijn van het reizen per trein, door de concrete kostprijs van een treinticket vanaf Puurs op verschillende momenten, naar verschillende bestemmingen en voor verschillende leeftijden aan te geven.

          De NMBS heeft recent nieuwe tarieven ingevoerd en heeft de “train+ kaart” gelanceerd. We vermoeden dat het niet voor elke doelgroep even makkelijk is om de concrete tarieven en voordelen te berekenen.  

          Uitgangspunten:

          De NMBS heeft het principe van dal,- en piekuren ingesteld. De daluren zijn tussen 9 en 16 uur én na 18 uur. Dat betekent dus dat voor 9 uur s ’ochtends en tussen 16 uur en 18 uur het daluur niet van toepassing is.

          Tijdens de daluren kan een “Train+kaart” voor extra korting zorgen.

          Een “Train+” kaart levert 40% vermindering tijdens de daluren en 40% extra korting op het weekend en feestdagtarief.

          De NMBS werkt met verschillende tarieven per leeftijdscategorie.

          • Kinderen <12 jaar reizen sowieso gratis.
          • Er is een apart tarief voor de jongeren tussen 12-26 jaar, voor de 65> en voor de begunstigden met verhoogde tegemoetkoming.
          • Standaard tarief voor alle andere categorieën.
          • Train+ kaart = kortingskaart apart aan te schaffen 

          Voor alle volwassenen > 26 jaar <65 jaar

          • Gewoon standaardtarief  =  geldig op weekdagen en alle uren
          • Weekend en feestdag : vemindering 30% op standaard tarief
          • Train+ kaart : voor € 48 /jaar ( of € 6/maand)    

          Lanceringsaanbod tot 04/01/2026 : € 24 per jaar - € 3 per maand

          • Biedt 40% vermindering in de daluren en 40% extra korting op weekend/feesdagttarief
          • Maximum prijs : € 14 enkel en € 28 heen en terug  

          Voor  65+; jongeren 12-26 jaar; begunstigden verhoogde tegemoetkoming  

          • Tarief voor deze categorie: 40% korting op gewoon standaardtarief volwassenen
          • Train+ kaart: voor € 32/jaar ( € 4/maand)

          Lanceringsaanbod tot 04/01/2025 : € 16/jaar - € 2/maand

          • 40 % extra korting tijdens daluren en weekend en feestdag
          • Maximum prijs : € 5,5 enkel en € 11 heen en terug 

          Tarief Week Enkele Reis

          Bestemming

          Tarief <12 jaar

          Tarief >26 jaar < 65 jaar

          Tarief >12 jaar <26 jaar, 65+, verhoogde tegemoetkoming

           

           

          Train+dal

          Standaard

          Train+ dal

          Standaard

          Train+dal

          Antwerpen

          0

          €6

          €3,6

          €3,6

          €2,5

          Mechelen

          0

          €4,6

          €2,7

          €2,7

          €2,5

          Sint Niklaas

          0

          €4,1

          €2,5

          €2,5

          €2,5

          Gent

          0

          €10,7

          €6,4

          €5,5

          €3,8

          Brussel

          0

          €8,7

          €5,2

          €5,2

          €3,1

          Oostende

          0

          €20,9

          €12,5

          €5,5

          €5,5

           

          Verdere bestemmingen

          0

           

          Nooit meer dan €14,6 (€28 H/T)

           

          nooit meer dan €5,5 (€11 H/T)

           

                       

           Tarief enkele reis Weekend en feestdagen

          Bestemming

          Tarief<12 jaar

          Tarief >26 jaar < 65 jaar

          Tarief >12 jaar <26 jaar, 65+, verhoogde tegemoetkoming

           

           

          Standaard

          Train+ dal

          1 tarief in WE = Train + Dal

          Antwerpen

          0

          €4,1

          €2,5

          €2,5

          Mechelen

          0

          €3,2

          €2,5

          €2,5

          Sint Niklaas

          0

          €2,8

          €2,5

          €2,5

          Gent

          0

          €7,5

          €4,5

          €3,8

          Brussel

          0

          €6,1

          €3,6

          €3,1

          Oostende

          0

          €14,6

          €8,8

          €5,5

          Verdere bestemmingen

          0

          €14,6

          €8,8

          €5,5

          Wellicht kan de communicatiedienst hier nog een duidelijker overzicht van maken?

          Ticketverkoop faciliteren.

          Het station is nauwelijks nog open, alleen tussen 7u en 10u30. Oudere personen reizen doorgaans wat later (daluren) waardoor er aan het loket nog nauwelijks hulp voorhanden is.  Het geschikte tarief terugvinden aan de automaat is lang niet voor iedereen evident. De nieuwe tarieven zouden beter uitgelegd moeten worden in/aan het station. De gemeente kan hier ook een rol in opnemen door oudere personen te leren tickets aan te schaffen online of aan de automaat.

          De webpagina mobiliteit in Klein Brabant van het burgerplatform promoten in de communicatie

          Puurs-Sint-Amands/Bornem Burgerplatform Klimaat Klein-Brabant lanceert een webpagina die het mobiliteitsstelsel in de regio volledig in kaart brengt. Inwoners, bezoekers en pendelaars vinden er info over alle vervoersmogelijkheden: van Hoppinpunten, bushaltes, treinstations tot zelfs deelwagens, en uitleg bij bepaalde apps en diensten zoals de Fietsbib en Mobitwin.

    • Ondersteuning

      • ICT

        • Toetreding tot raamovereenkomst ICT 2025-2031 van de stad Brugge (BRUGGE-2025-029-SVC) - 06 Multimedia - Goedkeuring

          De gemeenteraad verleende in zitting van 16 mei 2019 de goedkeuring voor deelname en afname aan de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor aankoop van diverse ICT-producten en -diensten aangeboden via de raamovereenkomst "ICT-opdrachtencentrale met verschillende percelen (ICT-producten en -diensten ten behoeve van de lokale/provinciale besturen)". Deze raamovereenkomst is eind 2024 afgelopen. 

          De opdrachtencentrale van Stad Brugge heeft een nieuwe raamovereenkomst met ref "ICT Raamcontract 2025-2031 - 06 Multimedia" met besteknummer "BRUGGE-2025-029-SVC" gelanceerd. De maximale looptijd bedraagt 6 jaar (inclusief verlengingen)

          De stad Brugge treedt op als aankoopcentrale voor de lokale overheden die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, waardoor onze organisatie overeenkomstig artikel 47, § 2, van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen om gebruik te maken van de opdrachtencentrale om volgende redenen:

          • de in de opdrachtencentrale voorziene Multimedia voldoet aan de behoefte van het bestuur;
          • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
          • de stad Brugge beschikt over knowhow of technische expertise betreffende de aankoop van Multimedia door aanbestedende overheden.

          De gemeente Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).

          Het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge heeft in zitting van 10 juli 2025 Raamovereenkomst ICT 2025-2031 - 06 Multimedia gegund aan PLAY AV NV, Venecoweg 2 te 9810 Nazareth.

          Onze organisatie heeft een aanzienlijke hoeveelheid informatieschermen en multimedia voor vergaderzalen. Afname van deze raamovereenkomst laat de organisatie toe om op een efficiënte manier multimedia apparatuur aan te kopen en indien noodzakelijk te onderhouden. 

          Afnemers van het raamcontract dienen een vergoeding te betalen ter waarde van 1% van het totale factuurbedrag. Deze vergoeding wordt door PLAY AV NV geïnd en doorgestort aan stad Brugge.

          De organisatie kan rechtstreeks contact opnemen met de leverancier zonder de tussenkomst van de Stad Brugge. 

          Het totale bedrag dat mogelijks wordt aanbesteed via deze raamovereenkomst, is afhankelijk van de (markt)evaluatie die telkens zal worden bekeken. Er wordt altijd geëvalueerd of afname via dit raamcontract de meest voordelige oplossing biedt.

        • Toetreding tot raamovereenkomst ICT 2025-2031 van de stad Brugge (BRUGGE-2024-024-SVC) - 04 Consultancy

          De gemeenteraad verleende in zitting van 16 mei 2019 de goedkeuring voor deelname en afname aan de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor aankoop van diverse ICT-producten en -diensten aangeboden via de raamovereenkomst "ICT-opdrachtencentrale met verschillende percelen (ICT-producten en -diensten ten behoeve van de lokale/provinciale besturen)". Deze raamovereenkomst is eind 2024 afgelopen.

          De opdrachtencentrale van Stad Brugge heeft een nieuwe raamovereenkomst met ref "ICT Raamcontract 2025-2031 - 04 Consultancy" met besteknummer "BRUGGE-2024-024-SVC" gelanceerd. De maximale looptijd bedraagt 6 jaar (inclusief verlengingen). De raamovereenkomst bestaat uit volgende percelen:

          • Perceel 1: Consultancy software ontwikkeling, automatisering en data
          • Perceel 2: Consultancy systeembeheer
          • Perceel 3: Consultancy security

          De stad Brugge treedt op als aankoopcentrale voor de lokale overheden die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, waardoor onze organisatie overeenkomstig artikel 47, § 2, van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen om gebruik te maken van de opdrachtencentrale om volgende redenen:

          • de in de opdrachtencentrale voorziene consultancy voldoet aan de behoefte van het bestuur;
          • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
          • de stad Brugge beschikt over knowhow of technische expertise betreffende de aankoop van consultancy door aanbestedende overheden.

          De gemeente Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).

          Het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge heeft in zitting van 23 juni 2025 Raamovereenkomst ICT 2025-2031 - 04 Consultancy volgende percelen gegund aan de daaropvolgende leveranciers:

          • Perceel 1: Consultancy software ontwikkeling, automatisering en data aan CRONOS PUBLIC SERVICES NV (Veldkant 33A, 2550 Kontich met ondernemingsnummer BE0458085765)
          • Perceel 2: Consultancy systeembeheer aan INETUM REALDOLMEN BELGIUM NV (Bedrijvenlaan 4, 2880 Mechelen, BE0429037235)
          • Perceel 3: Consultancy security aan INETUM REALDOLMEN BELGIUM NV (Bedrijvenlaan 4, 2880 Mechelen, BE0429037235)

          Onze organisatie heeft de behoefte om af te nemen voor alle percelen onder deze raamcontracten voor ondersteuning in het maken van de gemeentelijke website, technische ondersteuning voor back-end systeem infrastructuur en security en cybersecurity. Afname van deze raamovereenkomst laat de organisatie toe om op een efficiënte manier deze dienstverlening aan te kopen.  

          Afnemers van het raamcontract dienen een vergoeding te betalen ter waarde van 1% van het totale factuurbedrag. Deze vergoeding wordt door de eerder vernoemde partijen geïnd en doorgestort aan stad Brugge.

          De organisatie kan rechtstreeks contact opnemen met de leverancier zonder de tussenkomst van de Stad Brugge. 

          Het totale bedrag dat mogelijks wordt aanbesteed via deze raamovereenkomst, is afhankelijk van de (markt)evaluatie die telkens zal worden bekeken. Er wordt altijd geëvalueerd of afname via dit raamcontract de meest voordelige oplossing biedt.

        • Lidmaatschap AZO aankoopcentrale voor overheid en zorg - Goedkeuring toetreding

          De dienst Informatiemanagement stelt voor om de gemeente Puurs-Sint-Amands in te schrijven als lid van de VZW Samenaankoop AZO (Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid en hierna verder genoemd “AZO”). 

          De VZW AZO treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° Wet Overheidsopdrachten 17 juni 2016 en onderhavige nota onderbouwt de toepassing van deze definitie op een juridisch verantwoorde manier.

          Deze aankoopcentrale beheert diverse raamcontracten die relevant kunnen zijn voor ons bestuur, onder meer op het vlak van ICT-gerelateerde producten en diensten.

          Aansluiting bij deze aankoopcentrale verplicht ons bestuur tot geen enkele aankoop (= geen afnameverplichting). Ze biedt daarentegen de mogelijkheid om op een laagdrempelige en juridisch onderbouwde manier marktprijzen te vergelijken en, indien gewenst, gebruik te maken van bestaande raamovereenkomsten.

      • Onroerend goedbeheer

        • Percelen grond Oude/Nieuwe Schooren - Aankoop

          De gemeente Puurs-Sint-Amands zal percelen grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Oude en Nieuwe Schooren, kadastraal gekend 5de afdeling sectie B nummer 282D met een oppervlakte volgens kadaster van 742 m² en volgens meting van 768,93 m², nummer 276A met een oppervlakte volgens kadaster van 8538 m², nummer 281D met een oppervlakte volgens kadaster van 982 m², nummer 285A met een oppervlakte volgens kadaster van 4418 m², nummer 286C met een oppervlakte volgens kadaster van 2374 m², nummer 287D met een oppervlakte volgens kadaster van 550 m² en nummer 299B met een oppervlakte volgens kadaster van 3275 m², tegen een totaalprijs van € 55.000,00. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van de percelen binnen het LIP Scheldeboorden en in het masterplan Echo's van de Schelde.

        • Strook grond Groenveldweg (inn.1) - Afstand wijziging

          De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Sint-Jozefstr kadastraal gekend 3de afdeling sectie B deel van nummer 122L/2 met een oppervlakte volgens meting van 204,39 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 35, zijnde Groenveldweg. In de gemeenteraad van 10 oktober 2022 werd reeds de goedkeuring gegeven aan deze afstand, maar de eigenaar is ondertussen gewijzigd. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

        • Stroken grond Groenveldweg (inn.2 en 3) - Afstand wijziging

          De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Sint-Jozefstraat en Groenveld kadastraal gekend 3de afdeling sectie B deel van nummer 122K/2 met een oppervlakte volgens meting van 73,51 m² en deel van nummer 139B met een oppervlakte volgens meting van 52,00 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 35, zijnde Groenveldweg. In de gemeenteraad van 30 januari 2023 werd reeds de goedkeuring gegeven aan deze afstand, maar de eigenaar is ondertussen gewijzigd. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

        • Strook grond Groenveldweg (inn.7) - Afstand wijziging

          De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Groenveld kadastraal gekend 3de afdeling sectie B deel van nummer 138L met een oppervlakte volgens meting van 43,91 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 35, zijnde Groenveldweg. In de gemeenteraad van 21 november 2022 werd reeds de goedkeuring gegeven aan deze afstand, maar de eigenaar is ondertussen gewijzigd. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

        • Strook grond Groenveldweg (inn.8) - Afstand wijziging

          De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Groenveld thans kadastraal gekend 3de afdeling sectie B nummer 649H met een oppervlakte volgens meting van 373,80 m² en volgens kadaster van 374 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 35, zijnde Groenveldweg. In de gemeenteraad van 21 november 2022 werd reeds de goedkeuring gegeven aan deze afstand, maar nadien werd de oppervlakte nog gewijzigd. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

      • Wagenpark

        • Leveren tractor met maaiarm - Vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht

          In het kader van de opdracht “Leveren tractor met maaiarm” werd een bestek met nr. G-2025-055 opgesteld door Groenbeheer.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 231.404,96 € excl. btw of 280.000,00 € incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

      • Facilitair beheer en gebouwen

        • Schoonmaak periodiek gebouwen Puurs-Sint-Amands - Mandaat aan het AGB Puurs-Sint-Amands

          Het lokaal bestuur is op zoek naar een nieuwe partner voor de periodieke schoonmaak van de gemeentelijke gebouwen. 

          De opdrachtnemer wordt geacht al het nodige materieel en personeel te voorzien om de gevraagde dienstverlening te kunnen bieden.

          De plaatsingsprocedure voor de opdracht met ref. "Schoonmaak periodiek van gebouwen Puurs-Sint-Amands" werd stopgezet in zitting van 21 oktober 2025 van het Directiecomité AGB omwille van gewijzigde behoeften van de aanbestedende overheid.

          Hiermee rekening houdend werden wijzigingen doorgevoerd aan deze oorspronkelijke overheidsopdracht, waardoor een nieuwe plaatsingsprocedure dient te worden georganiseerd.

          In het kader van de opdracht “Schoonmaak periodiek gebouwen Puurs-Sint-Amands ” werd een bestek met nr. A-2025-005 opgesteld door Schoonmaak en Logistiek.

          Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

          • Perceel 1 (Gebouwen vast werkschema), raming: 297.520,66 € excl. btw of 360.000,00 € incl. 21% btw

            • Verlenging 1 (Gebouwen vast werkschema), raming: 297.520,66 € excl. btw of 360.000,00 € incl. 21% btw;
            • Verlenging 2 (Gebouwen vast werkschema), raming: 297.520,66 € excl. btw of 360.000,00 € incl. 21% btw;
            • Verlenging 3 (Gebouwen vast werkschema), raming: 297.520,66 € excl. btw of 360.000,00 € incl. 21% btw;
          • Perceel 2 (Gebouwen variabel werkschema), raming: 144.628,09 € excl. btw of 174.999,99 € incl. 21% btw

            • Verlenging 1 (Gebouwen variabel werkschema), raming: 144.628,09 € excl. btw of 174.999,99 € incl. 21% btw;
            • Verlenging 2 (Gebouwen variabel werkschema), raming: 144.628,09 € excl. btw of 174.999,99 € incl. 21% btw;
            • Verlenging 3 (Gebouwen variabel werkschema), raming: 144.628,09 € excl. btw of 174.999,99 € incl. 21% btw.
          De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.768.595,00 € excl. btw of 2.139.999,96 € incl. 21% btw (% btw medecontractant).

          Percelen 1 en 2 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

          Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat AGB Puurs-Sint-Amands de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Puurs-Sint-Amands bij de gunning en de uitvoering van de opdracht zal optreden.

    • Dienstverlening

      • Toetredingsovereenkomst voor opstart digitale aangifte overlijden eLys-platform- Goedkeuring

        Vanaf 1 januari 2026 verloopt de overlijdensadministratie in Vlaanderen digitaal via het eLys-platform. Dit platform vereenvoudigt het administratieve proces tussen gemeenten, artsen en uitvaartondernemers, en zorgt voor een efficiënte en veilige gegevensuitwisseling.

        Om te voldoen aan de AVG-wetgeving ondertekenen lokale besturen een toetredingsovereenkomst met Athumi, het Vlaams Datanutsbedrijf dat het platform ontwikkelt en beheert. Zo kunnen alle betrokken partijen op een betrouwbare en uniforme manier samenwerken binnen eLys.

    • Welzijn en samenleven

      • Samenleven

        • Busvervoer 2026 - Vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht

          De overheidsopdracht voor het organiseren van busvervoer met inbegrip van chauffeur onder de vorm van een raamovereenkomst loopt ten einde en moet opnieuw worden aanbesteed.

          De opdracht omvat:

          1. Dagelijkse vervoer kinderopvang van en naar de scholen.
          2. Bibliotheekbezoeken scholen van en naar bibliotheek Puurs en Sint-Amands.
          3. Vervoer tijdens schoolvakanties i.k.v. vakantieaanbod en sportpromotie: daguitstappen en vervoer JOC WIJland van en naar gemeentelijke sporthallen.

          De dienst Beleven stelt voor om een nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven waarbij de prijzen worden vastgesteld gedurende een contractueel bepaalde periode van 1 februari 2026 t.e.m. 31 januari 2027.

          In het kader van de opdracht “Busvervoer 2026” werd een bestek met nr. G-2025-054 opgesteld door Beleven.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 147.960,00 € excl. btw of 156.837,60 € incl. 6% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          Een deel van de kostprijs wordt betaald door OCMW Puurs-Sint-Amands, Forum 6 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

          Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Puurs-Sint-Amands de procedure zal voeren en in naam van OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.

    • Vragen

      • Vragen

Namens Gemeenteraad,

Raoul Paridaens
Algemeen directeur

Els Goedgezelschap
Voorzitter gemeenteraad