De gemeenteraad heeft in vergadering van 24 november 2025 het retributiereglement m.b.t. inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41, artikel 177 (invordering) en latere wijzigingen;
de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het bestuur van de Vrijetijdsraad, in aanwezigheid van een afgevaardigde van de jeugdraad en de ouderenraad heeft in de zitting van 9 oktober 2025 kennis genomen van de principes van de wijziging van het kaderreglement voor innamen openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen.
Aangezien het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2025, een einde neemt op 31 juli 2026 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 augustus 2026 tot 31 december 2031.
Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, worden de tarieven thans naar het huidige niveau van levensduurte gebracht. Bovendien wordt voorgesteld om vanaf 1 augustus 2027 deze tarieven te indexeren.
We gaan uit van een basistarief (100 %) voor evenementen die georganiseerd worden door inwoners en bedrijven buiten Puurs-Sint-Amands (= tarief A). Op dit basistarief wordt een korting van 50% verleend voor evenementen die georganiseerd worden door inwoners en bedrijven van Puurs-Sint-Amands (= tarief B). De inwoners en bedrijven van Puurs-Sint-Amands betalen immers al algemene gemeentebelasting en belasting op drijfkracht. Het is billijk om vrijstelling van retributie te verlenen voor evenementen die georganiseerd worden door de gemeente/OCMW of samenwerkingsverbanden met de gemeente of circussen, alsook voor inname van de pockets/weide voor schoolactiviteiten van Puurs-Sint-Amandse scholen die passen binnen het leerplan.
Er worden retributies vastgesteld voor de inname van het openbaar domein, de nutsvoorzieningen, het onderhoud, edm. Daarenboven wordt er ook een waarborg vastgesteld voor circussen. Het is billijk om de circussen vrij te stellen van retributies, omdat zij slechts beschikken over beperkte middelen en locatiemogelijkheden en omwille van het feit dat het een uitstervende sector is. Er wordt evenwel voorgesteld om hen een waarborg te laten betalen voor eventuele tekortkomingen of schade aangebracht aan het patrimonium.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen met ingang van 1 augustus 2026.
De inkomsten zijn voorzien in het meerjarenplan onder budgetsleutel 0710-00/70060000 - Retributie gebruik evenementenweide Park Fort Liezele.
Voor de definities wordt verwezen naar het huishoudelijk reglement tot het gebruik van Park Fort Liezele bij evenementen.
Artikel 3: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een termijn van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031 worden gemeentelijke retributies gevestigd op het tijdelijk innemen van het openbaar domein van Park Fort Liezele voor het inrichten van evenementen en op het verlenen van bijhorende diensten.
Artikel 4: Retributieplichtige
De retributies zijn verschuldigd door iedere aanvrager/organisator van het evenement dat plaatsvindt op het openbaar domein Park Fort Liezele. Indien de organisator niet de aanvrager is, zijn aanvrager en organisator hoofdelijk en solidair gehouden tot betaling van de retributies.
Artikel 5: Tarieven
De tarieven worden als volgt vastgesteld:
5.1. Inname openbaar domein:
Er worden verschillende tarieven gehanteerd:
De retributies op de innamedagen zijn afhankelijk van de zone waarin de inname plaats vindt en worden per evenementendag vastgesteld. Elke begonnen dag wordt aangerekend als een volledige dag.
De retributie op de opbouw- en afbraakdagen komt bovenop de retributie voor de innamedagen en is afhankelijk van de zone waarin de inname plaats vindt.
| Tarief A - Basistarief | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Pocket A Event | x | x | x | x | x | x |
| Pocket A Opbouw/afbraak | x | x | x | x | x | x |
| Pocket B Event | x | x | x | x | x | x |
| Pocket B Opbouw/afbraak | x | x | x | x | x | x |
| Pocket C Event | x | x | x | x | x | x |
| Pocket C Opbouw/afbraak | x | x | x | x | x | x |
| Pocket D Event | x | x | x | x | x | x |
| Pocket D Opbouw/afbraak | x | x | x | x | x | x |
| Pocket E Event | x | x | x | x | x | x |
| Pocket E Opbouw/afbraak | x | x | x | x | x | x |
| Weide Event | x | x | x | x | x | x |
| Weide Opbouw/afbraak | x | x | x | x | x | x |
| Volledig park Even | x | x | x | x | x | x |
| Volledig park Opbouw/afbraak | x | x | x | x | x | x |
5.2. Nutsvoorzieningen
Elektriciteit en water wordt verrekend aan de hand van de actuele tarieven die aangerekend worden aan de gemeente + 20% (BTW).
5.3. Sanitaire unit
Voor het gebruik van de sanitaire unit (op aanvraag) wordt een retributie per dag aangerekend.
| Jaar | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| per dag | x | x | x | x | x | x |
Vanaf de eerste vorstperiode in het najaar zal de sanitaire unit niet gebruikt kunnen worden tot in het voorjaar.
5.4. Schoonmaak
De kosten voor de schoonmaak zijn niet inbegrepen in de retributie en vallen volledig ten laste van de organisator.
Indien het openbaar domein niet of onvoldoende is opgeruimd tegen het afgesproken tijdstip, worden de gepresteerde uren van het gemeentepersoneel aangerekend:
| Jaar | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| vóór 22u./uur/persoon | x | x | x | x | x | x |
| van 22u. tot 06u./uur/persoon | x | x | x | x | x | x |
| op zaterdag/uur/persoon | x | x | x | x | x | x |
| op zondag/uur/persoon | x | x | x | x | x | x |
5.5. Retributie voor tickets:
Voor betalende evenementen wordt een vaste retributie per verkocht ticket of toegangsbewijs aangerekend:
| Jaar | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Puurs-Sint-Amands: €/per ticket | x | x | x | x | x | x |
| Niet- Puurs-Sint-Amands: €/per ticket | x | x | x | x | x | x |
5.5. Retributie voor sanitaire unit (enkel na aanvraag)
Voor het gebruik van de sanitaire unit wordt een retributie per dag aangerekend:
| Jaar | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Gebruik sanitaire unit organisatoren Niet-Puurs-Sint-Amands en commerciële organisatoren per dag | x | x | x | x | x | x |
| Gebruik sanitaire unit organisatoren Puurs-Sint-Amands per dag | x | x | x | x | x | x |
5.7. Administratiekost:
Voor het opstarten van een dossier m.b.t. beschadigingen aangebracht door de organisator, wordt een administratiekost aangerekend van xx euro.
5.8. Waarborg
De circussen betalen een waarborg van xx euro.
Artikel 6: Vrijstelling
Van de retributies worden vrijgesteld:
evenementen die georganiseerd worden door de gemeente of OCMW Puurs-Sint-Amands;
evenementen die georganiseerd worden door de samenwerkingsverbanden met de gemeente Puurs-Sint-Amands;
activiteiten georganiseerd door scholen van Puurs-Sint-Amands in het kader van hun leerplan.
Artikel 7: Wijze van inning
De retributies worden geïnd door middel van een factuur. De volledige retributie (bedrag en reeds verkochte tickets) dient ten laatste 5 kalenderdagen voor de ingebruikname van Park Fort Liezele tegen ontvangstbewijs gestort te worden op het rekeningnummer van de gemeente. Na het evenement volgt een definitieve afrekening (o.a. afrekening aantal verkochte tickets, kosten aangebrachte schade, ...).
Artikel 8: Delegatie naar CBS
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de tarieven van deze retributies gedurende de duur van dit besluit vast te stellen.
Artikel 9: Invordering
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, geschieden.
Artikel 10: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit retributiereglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2025, treedt in werking op 1 augustus 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. Dit reglement wordt geëvalueerd, indien de noodzaak zich voordoet.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.