De gemeenteraad heeft in vergadering van 24 juni 2024 het retributiereglement voor gebruik van de culturele- en jeugdinfrastructuur vastgesteld voor de periode van 1 september 2024 tot en met 31 december 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Aangezien het retributiereglement voor gebruik van de culturele- en jeugdinfrastructuur, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2024, een einde neemt op 31 december 2025 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Aangezien onze verenigingen, gebruikers van onze infrastructuur, reservaties hebben gemaakt voor een volledig werkjaar 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 houden we de voorwaarden en tarieven tot het einde van dit werkjaar hetzelfde. Vanaf 1 augustus 2026 zal vervolgens een reglement met nieuwe voorwaarden en tarieven van toepassing zijn.
Enkel Dorpshuis De Leeuw, feestzaal en ontmoetingsruimte (boven museum), worden uit de lijst geschrapt aangezien deze niet meer voldoen aan de kwaliteitseisen.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit retributiereglement voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
De inkomsten zijn opgenomen in het meerjarenplan onder budgetsleutel 0705-00/70060000 en 0751-00/70060000.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand retributiereglement voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur vast:
Artikel 1: Opheffing
Het raadsbesluit zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 juni 2024 van gemeente Puurs-Sint-Amands inzake de vaststelling van de retributies voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026.
Artikel 2: Definities
Onder volgende begrippen wordt verstaan:
Tarieven erkende verenigingen en organisaties: is van toepassing op alle verenigingen en organisaties van de gemeente Puurs-Sint-Amands die voldoen aan het erkenningsreglement en erkend zijn na een beslissing van de gemeente, de scholen van Puurs-Sint-Amands en de welzijnsvoorzieningen van Puurs-Sint-Amands.
Tarief niet-inwoner: is van toepassing op alle individuele gebruikers, niet-inwoners van de gemeente Puurs-Sint-Amands
Voor een termijn van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026 worden retributies vastgesteld voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur en diensten.
Artikel 4: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door iedere aanvrager/gebruiker van de culturele- en jeugdinfrastructuur. Indien de gebruiker niet de aanvrager is, zijn aanvrager én de gebruiker hoofdelijk en solidair gehouden tot betaling van de retributie.
Artikel 5: Tarieven
Er worden verschillende tarieven gehanteerd:
Tarief A = Basistarief (100%) voor individuele inwoners en niet-erkende verenigingen Puurs-Sint-Amands
Tarief B = Basistarief - 25% voor erkende verenigingen en organisaties, voor buitenschoolse activiteiten van scholen Puurs-Sint-Amands en voor welzijnsvoorzieningen van Puurs-Sint-Amands
Tarief C = Basistarief - 40% voor activiteiten voor jeugd georganiseerd door scholen Puurs-Sint-Amands in het kader van hun leerplan, voor jeugdsport, voor sport- en cultuuractiviteiten voor mensen met een beperking georganiseerd door erkende verenigingen en organisaties Puurs-Sint-Amands en voor sportactiviteiten door personen in het bezit van een European Disability Card + activiteiten georganiseerd door verenigingen met als doel armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking
Tarief D = Basistarief + 50% voor niet-inwoners, verenigingen en organisaties en scholen buiten Puurs-Sint-Amands en (alle) bedrijven
De prijzen worden, tenzij anders aangeduid, aangerekend in euro per gebruiksuur. Het maximumtarief per dag is het uurtarief dat moet betaald worden voor 8 uren.
5.1. Tarieven lokalen:
In de retributies voor de lokalen zit vervat: het gebruik van de infrastructuur, verlichting, verwarming en elektriciteit, gebruik van het aanwezige meubilair/apparatuur en de billijke vergoeding.
De retributies voor de lokalen worden als volgt vastgesteld:
CULTURELE INFRASTRUCTUUR
1. Gemeenschapscentrum de Nieuwe Ark, Kerkstraat 34, 2870 Ruisbroek
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief |
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Vergaderzaal Gelijkvloers |
|
|
|
|
| Vergaderzaal 1ste verdieping |
|
|
|
|
| Zaal naast cafetaria |
|
|
|
|
| Cafetaria (zonder Zaal) |
|
|
|
|
| Cafetaria + zaal |
|
|
|
|
| Leskeuken (inclusief tafelruimte) |
|
|
|
|
2. Gemeenschapscentrum Paepenheide, Beenhouwersstraat 3, 2870 Breendonk
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief |
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Poly 2 |
|
|
|
|
| Poly 3 |
|
|
|
|
| Cafetaria |
|
|
|
|
| Cafetaria + Poly 1 |
|
|
|
|
3. De Leest, Buisstraat 19c, 2890 Sint-Amands
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief
|
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Danszaal
|
|
|
|
|
| Repetitielokaal |
|
|
|
|
4. Dorpshuis De Baronie, Oppuursdorp 48, 2890 Oppuurs
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief |
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Feestzaal (inclusief keuken) |
|
|
|
|
5. Brede School gebouw Academie Forum 11, Forum 11, 2870 Puurs
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief |
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Club Kick (E021) |
|
|
|
|
| Studio 3 (E018) | ||||
| Kobalt (E012) | ||||
| Amarillo (E011) | ||||
| Emeraude (E010) | ||||
| Saffraan (E005) | ||||
| Terra (E117) | ||||
| Aubergine (E116) | ||||
| Mahonie (E115) | ||||
| Ivoor (E114) | ||||
| Indigo (E113) | ||||
| Koraal (E112) | ||||
| Vermiljoen (E110) | ||||
| Ultramarijn (E105) | ||||
| Sportzaal (E207) |
6. Brede School gebouw Klauterpark, Kouterpark 19, 2890 Sint-Amands
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief |
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Turnzaal |
|
|
|
|
JEUGDINFRASTRUCTUUR
Jeugdontmoetingscentrum WIJland, Fortbaan 1, 2870 Puurs
| Naam |
Tarief A = Basistarief |
Tarief B = Basistarief |
Tarief C = Basistarief |
Tarief D = Basistarief |
|
|
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
in euro/u. |
| Polyzaal groot |
|
|
|
|
| Polyzaal klein |
|
|
|
|
| Polyzaal extra klein |
|
|
|
|
| DJ ruimte |
|
|
|
|
| Polyvalent lokaal |
|
|
|
|
| Keuken |
|
|
|
|
| Repetitielokaal |
|
|
|
|
| Bergruimte repetitielokaal |
|
|
|
|
5.2.Tarieven gemeentelijke diensten, dranken, waarborgen
Indien op aangeven van de afdeling beleven extra uren worden gepresteerd door gemeentelijk logistiek- of onderhoudspersoneel omdat afspraken niet werden nageleefd worden deze als volgt gefactureerd:
XX euro per uur en per persoon op weekdagen vóór 22.00u.
XX euro per uur en per persoon op weekdagen van 22.00u tot 06.00u
XX euro per uur en per persoon op zaterdagen;
XX euro per uur en per persoon op zondagen;
De bezetting wordt bepaald na advies van Dienst Beleven. De retributie bedraagt:
2 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u:
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands
XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands
3 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u:
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands
XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands
4 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u:
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands
5 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands
XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands
7 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u:
XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands
XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands
Een organisator kan bijkomende securitymensen en/of -prestaties aanvragen. Voor elke bijkomende persoon en/of prestatie wordt een retributie van XX euro/uur/agent aangerekend.
De dranken worden geleverd en gefactureerd door de concessiehouder of de gemeente volgens werkelijk verbruik aan inkoopprijs (BTW inbegrepen) verhoogd met XX%.
Artikel 5.3.: Overige tarieven
Bij beschadiging van de infrastructuur of materiaal en bij verlies van materiaal wordt de kostprijs of herstellingskost aangerekend.
Voor het beschadigen of verlies van herbruikbare bekers wordt XX euro per beker aangerekend.
Voor gebruik van de PSA webwinkel voor verkoop van producten betalen Puurs-Sint-Amandse verenigingen/organisatoren XX euro per product; organisatoren van buiten Puurs-Sint-Amands en commerciële organisatoren betalen XX euro per verkocht product.
Artikel 6: Vrijstellingen
De retributies zijn niet verschuldigd door:
Artikel 7: Wijze van inning
De retributie wordt geïnd door middel van een factuur of na betaling via webshop.
Artikel 8: Delegatie naar CBS
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de tarieven van de retributies voor de zalen en lokalen ter beschikking gesteld door de gemeente Puurs-Sint-Amands gedurende de duur van dit besluit vast te stellen.
Artikel 9: Invordering
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur, geschieden.
Artikel 10: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit retributiereglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2025, treedt in voege op 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 tot en met 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.