De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 25 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Blijdorp III die op 16 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 13 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv die op 16 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 29 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van C-smart (voorheen Cipal) die op 18 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 11 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 10 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEMO die op 5 december 2025 plaatsheeft en waarbij gevraagd wordt om het strategisch beleidsplan 2025-2030 goed te keuren.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEMO die op 5 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 21 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van ISVAG die op 18 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 11 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVAREM die op 12 december 2025 plaatsheeft en de statutenwijziging van IVAREM goed te keuren.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 11 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVAREM die op 12 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 20 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van IVAREM die op 12 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PIDPA die op 19 december 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Het betreft de vernieuwing van de intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst voor de verdere aanstelling van de intergemeentelijke preventiemedewerker in kader van de co-realisatie van de door Vlaanderen vooropgestelde gezondheidsdoelstellingen. Deze overeenkomst wordt afgesloten voor de periode 2026-2031. Deze samenwerkingsovereenkomst maakt de verderzetting mogelijk van de intergemeentelijke samenwerking die sinds 2023 tot stand is gekomen en heeft als doel in te zetten op gemeenschappelijke preventie thema's (Halt2diabetes, Beweging op verwijzing, mentaal welzijn, ) en de daaraan gekoppelde acties. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten met de drie gemeenten (Puurs-Sint-Amands, Bornem en Willebroek) die de Eerstelijnszone Klein-Brabant Vaartland behelst, de Eerstelijnszone KBV zelf en de vzw Gezondheidsmakers (voorheen Logo Mechelen vzw).
De gemeenteraad heeft in vergadering van 23 juni 2025 het retributiereglement op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein Leefomgeving vastgesteld dat in werking zal treden op 1 januari 2026.
Ingevolge materiële vergissing werd er echter geen bedrag voorzien voor aanvragen tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen en kleinhandelsactiviteiten.
Voorts wordt ook voorgesteld om de tarieven te indexeren.
Bijgevolg dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden.
Titel IV, Hoofdstuk II van de VCRO en titel V, Hoofdstuk II van het DABM behandelen de vergunningsplicht. Er is een onderscheid tussen vergunningsplichtige en meldingsplichtige handelingen. De meldingsplicht betreft de gevallen waarin de beoordelingsruimte van het bestuur minimaal is vanwege het eenvoudige en gangbare karakter van de handelingen in kwestie of de onderworpenheid van de handelingen aan nauwkeurige voorschriften. Die dossiers zijn eenvoudiger te behandelen omdat er geen externe adviezen of openbare onderzoeken nodig zijn en slechts een aktename vereist is zonder dat beslissingen moeten genomen worden.
De retributie voor de afgifte van omgevingsvergunningen kan daarom gedifferentieerd worden op basis van de dossiersamenstelling, de omvang van het dossier, het aantal te presteren werkuren en de gemaakte onkosten. Het bedrag van de retributie moet in een redelijke verhouding staan tot de tegenprestatie van de gemeente.
Andere dienstverlening opgenomen in dit retributiereglement zoals een opname in het vergunningenregister, stedenbouwkundig attest, planologisch attest, attest van verdeling, de aktename van een verzaking aan een verkavelingsvergunning, inlichtingen via het vastgoedinformatieplatform, etc. vragen bijkomend opzoekings- en administratief werk. Vandaar dat het aangewezen is om hiervoor ook een retributie vast te stellen.
Het is billijk om deze inzet gedeeltelijk door te rekenen aan degene op wiens initiatief en wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.
Het is billijk om een vrijstelling te voorzien voor bepaalde handelingen en aanvragen vanuit politie- en hulpverleningszones en overheden (en daaraan ondergeschikte besturen), aangezien dit gaat om aanvragen in het kader van het algemeen belang.
Het is eveneens billijk om een vrijstelling te voorzien voor ambtshalve opgestarte dossiers. Het gaat hier over dossiers waarvan de gemeente aanvrager is. Ook voor procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus indien die het gevolg zijn van een fout van de gemeente als vergunningverlenende overheid is het niet verantwoord een retributie op te leggen en is een vrijstelling van toepassing.
Het is eveneens billijk om vrijstelling te verlenen voor handelingen en aanvragen vanuit huisvestigingsmaatschappijen en maatwerkbedrijven om de sociale verhuur en tewerkstelling op het grondgebied van de gemeente te stimuleren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein Leefomgeving opnieuw vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Sinds 1 juni 2024 kunnen gemeenten een retributie heffen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek op verzoek. Voorheen was een retributie verschuldigd voor de afgifte van een conformiteitsattest.
Gemeenten mogen geen retributie heffen voor het eerste conformiteitsonderzoek in een waarschuwingsprocedure of een procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid.
De gemeente kiest om voor een vrijwillige aanvraag van een conformiteitsattest geen retributie te vragen. Op deze manier wil de gemeente verhuurders stimuleren om een conformiteitsattest aan te vragen.
Het betaalbaarder maken van de private huurmarkt kan door het stimuleren van verhuur via woonmaatschappijen. Voor de woonmaatschappij is het belangrijk om voldoende woningen op de private huurmarkt betaalbaar te kunnen inhuren om op die manier ook voldoende betaalbare woningen te kunnen verhuren. Vooraleer de woonmaatschappij een huurovereenkomst afsluit met de verhuurder, wordt een conformiteitsattest aangevraagd. De gemeente wil verhuurders stimuleren om hun woning te verhuren via een woonmaatschappij en zo een bijdrage te leveren aan het betaalbaar maken van de private huurmarkt. Een conformiteitsonderzoek dat de woonmaatschappij aanvraagt, zal om deze reden geen aanleiding geven tot het opleggen van een retributie.
Er wordt een vergoeding voor een conformiteitsonderzoek gevraagd voor:
- Elke hercontrole die uitgevoerd wordt;
- Elke controle die uitgevoerd wordt in het kader van een verplicht conformiteitsattest.
Er wordt geen vergoeding voor een conformiteitsonderzoek gevraagd voor:
- Elke eerste controle bij opstart van een nieuwe procedure na een klacht van de bewoner;
- Elke controle in een woning in eigendom van of in huur genomen door een woonmaatschappij.
- Elke controle die uitgevoerd wordt bij een vrijwillige aanvraag voor het bekomen van een conformiteitsattest;
De vergoeding bedraagt maximaal 200 euro per onderzochte woning en is in ieder geval beperkt tot de werkelijke kosten. Dat bedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 14 december 2020 het reglement beperking geldigheidsduur conformiteitsattest vastgesteld met ingang van 1 januari 2021. Ondertussen is de wetgeving gewijzigd, waardoor dit reglement dient herzien te worden.
Een conformiteitsattest bewijst dat de woning voldoet aan de minimale woningkwaliteitsnormen. Standaard is een conformiteitsattest 10 jaar geldig (zie artikel 3.9, eerste lid, 5° Vlaamse Codex Wonen van 2021). Deze geldigheidsduur kan beperkt worden door een gemeente. De gemeente kiest om de duurtijd te beperken om:
- verhuurders aan te sporen om de gebreken aan te pakken;
- voorkomen dat woningen met meerdere gebreken blijvend bewoond worden zonder controles;
- woningen sneller te controleren om ook de huurders te beschermen;
- sneller in te grijpen om ernstige gebreken (categorie II en III) te vermijden.
Door de geldigheidsduur te beperken neemt de gemeente een proactieve rol op om de woningen op het grondgebied te verbeteren op vlak van woningkwaliteit.
De geldigheidsduur van een conformiteitsattest wordt beperkt op basis van het aantal gebreken in categorie I. Een conformiteitsattest kan afgeleverd worden wanneer een woning minder dan 7 gebreken van categorie I heeft en geen gebreken van categorie II of III. Indien er minder dan 4 gebreken van categorie I zijn vastgesteld, bedraagt de geldigheidsduur 10 jaar. Vanaf 4 gebreken wordt de geldigheidsduur gehalveerd en beperkt tot 5 jaar.
Onderstaande tabel ter verduidelijking.
| Aantal gebreken van categorie I |
Duurtijd van het conformiteitsattest |
| 0, 1, 2 of 3 |
10 jaar |
| 4, 5 of 6 |
5 jaar |
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement beperking geldigheidsduur conformiteitsattest opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
Het retributiereglement m.b.t. werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 19 december 2022 neemt een einde op 31 december 2025.
Vermits deze retributiereglementen telkens voor 3 jaar worden vastgesteld, dient er een nieuw reglement vastgesteld te worden voor de periode 2026 - 2028.
De gemeente en haar burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De gemeente heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn er ook nog een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die bijna constant een impact hebben op het openbaar domein.
De Code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP, ...
Bijgevolg is het billijk dat er retributies worden geheven op deze werken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement m.b.t. werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein opnieuw vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 5 mei 2025 de nieuwe retributies m.b.t. gemeentelijke begraafplaatsen vastgesteld met ingang van 1 juli 2025.
Voorgesteld wordt om deze tarieven voortaan ook te indexeren.
Het is gepast om retributies te heffen om de kosten voor de aanleg en onderhoud van de begraafplaatsen te kunnen dragen en de administratieve opvolging betaalbaar te kunnen houden. Er worden verschillende tarieven gehanteerd naargelang de duur van de concessie, de hernieuwing ervan, voor de ontgravingen, de columbariumplaten en de naamplaatjes.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zodoende dient het kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten vastgesteld voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.
Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zodoende dient het kaderreglement voor deelnemen aan sportpromotionele activiteiten eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.
De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zodoende dient het kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur vastgesteld voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.
Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zodoende dient het kaderreglement voor gebruik culturele- en sportinfrastructuur eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.
Aangezien het retributiereglement voor gebruik van de culturele- en jeugdinfrastructuur, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2024, een einde neemt op 31 december 2025 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Aangezien onze verenigingen, gebruikers van onze infrastructuur, reservaties hebben gemaakt voor een volledig werkjaar 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 houden we de voorwaarden en tarieven tot het einde van dit werkjaar hetzelfde. Vanaf 1 augustus 2026 zal vervolgens een reglement met nieuwe voorwaarden en tarieven van toepassing zijn.
Enkel Dorpshuis De Leeuw, feestzaal en ontmoetingsruimte (boven museum), worden uit de lijst geschrapt aangezien deze niet meer voldoen aan de kwaliteitseisen.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit retributiereglement voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Aangezien het retributiereglement voor het gebruik van de culturele en jeugdinfrastructuur, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2025 een einde neemt op 31 juli 2026 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.
Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, worden de retributies thans naar het huidige niveau van levensduurte gebracht. Bovendien wordt voorgesteld om de tarieven vanaf 1 augustus 2027 te indexeren.
Net zoals bij andere retributiereglementen van toepassing binnen het lokaal bestuur differentiëren we voor het gebruik van de accommodatie op basis van 4 tariefgroepen
| Tariefgroepen |
Wie/wat |
| A (= basis) |
A.1. Inwoners Puurs-Sint-Amands |
| B (= basis -25%) |
B.1. Jeugd-, cultuur-, sport- en ouderenverenigingen /organisaties/organisatoren Puurs-Sint-Amands |
| C (= basis -40%) |
C.1. Jeugd-, cultuur en sportverenigingen/organisaties/organisatoren Puurs-Sint-Amands voor sport- en culturele activiteiten voor jongeren < 18j. |
| D (= basis +50%) |
D.1. Niet-inwoners Puurs-Sint-Amands |
Tarief A:
We gaan uit van een basistarief voor inwoners Puurs-Sint-Amands (A.1.) en voor personeel van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands (A.2.).
Tarief B:
Op het basistarief wordt een korting van 25% verleend aan jeugd-, cultuur-, sport- en ouderenverenigingen/organisaties/organisatoren (B.1.), scholen (B.2.), en welzijnsvoorzieningen (B.3.) van Puurs-Sint-Amands omdat zij bijdragen tot dynamiek in de gemeente en het sociaal netwerk versterken. Hun activiteiten betekenen een engagement naar de gemeenschap. De korting past binnen het ondersteuningsbeleid van de gemeente.
Tarief C:
Op het basistarief wordt een korting van 40% verleend wanneer verenigingen/organisaties van Puurs-Sint-Amands cultuur- of sportactiviteiten organiseren voor de doelgroep jeugd < 18j (C.1.) of voor mensen met een beperking (C.2.). Activiteiten voor jeugd georganiseerd door scholen van Puurs-Sint-Amands in het kader van het leerplan vallen ook onder deze tariefgroep (C.3.) net zoals individuele sport en cultuur door personen in het bezit van een European Disability Card (C.4.). We willen hiermee jeugdcultuur en jeugdsport stimuleren.
Activiteiten georganiseerd door verenigingen/organisaties van Puurs-Sint-Amands met als doel armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking (C.5.) genieten dezelfde korting. Met hun activiteiten vervullen ze een opdracht/taak van algemeen belang.
Al deze kortingen passen binnen het ondersteuningsbeleid van de gemeente.
Tarief D:
De gemeente trekt in de eerste plaats de kaart van diegene die de sociale cohesie versterken. Individuen (D.1.)en verenigingen/organisaties/organisatoren (D.2.)e van buiten Puurs-Sint-Amands en bedrijven (D.3.) kunnen evenwel ook gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur tegen een meerprijs van 50%.
De prijzen worden, tenzij anders vermeld, vermeld in euro per gebruiksuur. Het maximumtarief per dag is het uurtarief dat moet betaald worden voor 8 uren.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit retributiereglement voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur opnieuw vast te stellen met ingang van 1 augustus 2026.
Het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 24 juni 2024, dient gewijzigd te worden.
Nieuw is dat in dit reglement wordt aangegeven dat de tarieven voor het gebruik van de accommodatie worden bepaald in het vastgestelde retributiereglement dat van toepassing is op het moment van de activiteit waarvoor de accommodatie wordt gereserveerd.
Daarnaast worden de linken naar de zalen en lokalen van de zalenzoeker in de tabellen vermeld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor het visrecht op het gemeentelijk domein 'Park Fort Liezele' vastgesteld voor de periode 2026-2031.
Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zodoende dient het kaderreglement voor het visrecht op het gemeentelijk domein 'Park Fort Liezele' eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren.
De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 23 juni 2025, een kaderreglement voor tickets Museum Fort Liezele vastgesteld voor de periode 2026-2031.
Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zodoende dient het kaderreglement voor tickets Museum Fort Liezele eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren.
De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor toeristische en museale producten Museum Fort Liezele vastgesteld voor de periode 2026-2031.
Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zodoende dient het kaderreglement voor toeristische en museale producten Museum Fort Liezele eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren.
Aangezien het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 30 maart 2020, een einde neemt op 31 december 2025 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Aangezien onze verenigingen, gebruikers van onze infrastructuur, reservaties hebben gemaakt voor een volledig werkjaar 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 houden we de voorwaarden en tarieven tot het einde van dit werkjaar hetzelfde. Vanaf 1 augustus 2026 zal vervolgens een reglement met nieuwe voorwaarden en tarieven van toepassing zijn.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Aangezien het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2025, een einde neemt op 31 juli 2026 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 1 augustus 2026 tot 31 juli 2031.
Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, worden de tarieven thans naar het huidige niveau van levensduurte gebracht. Bovendien wordt voorgesteld om vanaf 1 augustus 2027 deze tarieven te indexeren.
We gaan uit van een basistarief (100 %) voor evenementen die georganiseerd worden door inwoners en bedrijven buiten Puurs-Sint-Amands (= tarief A). Op dit basistarief wordt een korting van 50% verleend voor evenementen die georganiseerd worden door inwoners en bedrijven van Puurs-Sint-Amands (= tarief B). De inwoners en bedrijven van Puurs-Sint-Amands betalen immers al algemene gemeentebelasting en belasting op drijfkracht. Het is billijk om vrijstelling van retributie te verlenen voor evenementen die georganiseerd worden door de gemeente/OCMW of samenwerkingsverbanden met de gemeente of circussen, alsook voor inname van de pockets/weide voor schoolactiviteiten van Puurs-Sint-Amandse scholen die passen binnen het leerplan.
Er worden retributies vastgesteld voor de inname van het openbaar domein, de nutsvoorzieningen, het onderhoud, edm. Daarenboven wordt er ook een waarborg vastgesteld voor circussen. Het is billijk om de circussen vrij te stellen van retributies, omdat zij slechts beschikken over beperkte middelen en locatiemogelijkheden en omwille van het feit dat het een uitstervende sector is. Er wordt evenwel voorgesteld om hen een waarborg te laten betalen voor eventuele tekortkomingen of schade aangebracht aan het patrimonium.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen met ingang van 1 augustus 2026.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 30 maart 2020 het huishoudelijk voor het gebruik van het Park Fort Liezele vastgesteld. Een kleine wijziging aan dit huishoudelijk reglement dringt zich op.
Er worden tal van evenementen georganiseerd op het Park Fort Liezele. Dit domein wordt in verschillende evenementenzones ingedeeld, die kunnen gebruikt worden afhankelijk van de grootte van het te organiseren evenement.
Alle tarieven die in het kader van de tijdelijke ingebruikname van Park Fort Liezele zullen aangerekend worden, maken het voorwerp uit van een apart retributiereglement dat eveneens aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd ter goedkeuring.
Nieuw is dat in dit reglement wordt aangegeven dat de tarieven voor het gebruik van de accommodatie worden bepaald in het vastgestelde retributiereglement dat van toepassing is op het moment van de activiteit waarvoor de accommodatie wordt gereserveerd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit huishoudelijk reglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zodoende dient het kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.
De raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands heeft, in vergadering van 24 november 2025, een kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans vastgesteld voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.
Conform artikel 240 §4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, zoals bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zodoende dient het kaderreglement voor gebruik voetbalsite sportpark De Schans eveneens aan de gemeenteraad voorgelegd te worden ter goedkeuring.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031.
Aangezien het retributiereglement voor het gebruik van de bibliotheek, zoals vastgesteld door de gemeenteraad een einde neemt op 31 december 2025, dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 2026-2031.
Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, worden de tarieven thans naar het huidige niveau van levensduurte gebracht en worden sommige retributies voortaan geïndexeerd.
De aanpassingen zijn vooral updates met betrekking tot gewijzigd aanbod, collecties en dienstverlening.
Alle wijzigingen passen binnen het kader van de visie op de bibliotheek (positieve beleving, toekomstbestendig, inzetten op doelgroepen,..) zonder aan de ziel van het reglement te raken.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement opnieuw vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 6 september 2021 het huishoudelijk reglement voor de openbare bibliotheek vastgesteld, dat in werking trad op 6 oktober 2021.
Voorgesteld wordt om dit huishoudelijk reglement te wijzigen.
Sinds de laatste aanpassing in oktober 2021, is het nodig om een aantal zaken bij te sturen zodat dit in overeenstemming is met de huidige werking, aanbod en dienstverlening die de maatschappelijke noden en wensen volgen. De opbouw en geest van het reglement, gebaseerd op de visie van de bibliotheek, blijven wel behouden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit huishoudelijk reglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 20 december 2021 het retributiereglement voor kermissen en gebruik van elektriciteit vastgesteld voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025.
Aangezien dit retributiereglement een einde neemt op 31 december 2025 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 2026-2031.
Het reglement omvat tarieven voor de standplaatsen als voor het gebruik van elektriciteit.
De tarieven voor de standplaatsen worden eenmalig geactualiseerd voor de periode 2026-2031.
Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen worden de tarieven voor elektriciteit naar het huidige niveau van levensduurte gebracht en voortaan ook geïndexeerd. De foorkramers kunnen tijdens de kermissen gebruik maken van de elektriciteitskasten van de gemeente. De kosten voor elektriciteitsverbruik, vaste kosten van de energieleverancier en de keuring worden aangerekend aan de gemeente. Het is billijk dat de gemeente een retributie aanrekent aan de foorkramers als bijdrage in de kosten voor de aangeboden standplaats met elektriciteitsvoorziening. Deze retributie moet redelijk en aanvaardbaar zijn voor de foorkramers, zodat ze ook effectief gebruik kunnen maken van de ter beschikking gestelde infrastructuur.
De gemeente stelt haar openbaar domein ter beschikking voor kermissen. Deze inname van het openbaar domein vergt zekere kosten van toezicht en schoonmaak, waardoor het billijk is om deze kosten te verhalen aan de hand van retributies op de foorkramers.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 8 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 februari 2019 het retributiereglement op standplaatsen op openbare markten en plaatsen en gebruik elektriciteit vastgesteld voor de periode van 5 februari 2019 tot en met 31 december 2025.
Aangezien het retributiereglement op standplaatsen op openbare markten en plaatsen en gebruik elektriciteit, zoals vastgesteld door de gemeenteraad een einde neemt op 31 december 2025 dient dit retributiereglement opnieuw vastgesteld te worden voor de periode 2026-2031.
Het reglement omvat zowel tarieven voor de standplaatsen als voor het gebruik van elektriciteit.
De tarieven voor de standplaatsen worden eenmalig geactualiseerd voor de periode 2026-2031.
Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, worden de tarieven voor elektriciteit naar het huidige niveau van levensduurte gebracht en voortaan ook geïndexeerd. De marktkramers kunnen tijdens de wekelijkse markt ook gebruik maken van de elektriciteitskasten van de gemeente. De kosten voor elektriciteitsverbruik, vaste kosten van de energieleverancier en de keuring worden aangerekend aan de gemeente.
Het is billijk dat de gemeente een retributie aanrekent aan de marktkramers als bijdrage in de kosten voor de aangeboden standplaats met elektriciteitsvoorziening. Deze retributie moet redelijk en aanvaardbaar zijn voor de marktkramers, zodat ze ook effectief gebruik kunnen maken van de ter beschikking gestelde infrastructuur. Deze retributie wordt in tegenstelling tot het standgeld wel aangepast met een onderscheid tussen marktkramers die wel of geen gebruik maken van verwarming of koeling (incl. airco). Het verschil tussen deze twee categorieën is aanzienlijk toegenomen, aangezien voor verlichting in toenemende mate gebruik wordt gemaakt van energiezuinige ledlampen, terwijl marktkramen die gebruikmaken van verwarming of koeling tegenwoordig over aanzienlijk meer elektronische apparatuur beschikken dan enkele jaren geleden.
De gemeente stelt haar openbare ruimte ter beschikking van marktkramers voor de wekelijkse markt.
Het gebruik van standplaatsen tijdens de wekelijkse markt vergt zekere kosten van toezicht en schoonmaak, waardoor het billijk is om deze kosten via retributies te verhalen op de marktkramers. De retributie voor inname van de openbare ruimte voor ambulante doeleinden wordt bewust niet verhoogd, en wel om volgende redenen:
Het is billijk een vermindering van 20% toe te kennen op de retributie inname openbare ruimte aan de marktkramers die geregeld de wekelijkse markt bezoeken en over een vast en onveranderlijke standplaats beschikken, op voorwaarde dat zij een abonnement nemen voor het hele dienstjaar.
De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 9 van dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
Jaarlijks is de gemeenteraad verplicht om een financiële dotatie toe te kennen aan de politiezone werkzaam op haar grondgebied om de begroting van de politiezone in evenwicht te brengen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven van de voorziene werkings- en investeringstoelagen. Deze bedragen komen overeen met de ingeschreven dotaties in de politiebegroting 2026 voor het aandeel van Puurs-Sint-Amands.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025060313, o/ref. OVV 2025 005) voor het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kuitegemstraat, kadastraal bekend onder 5e afdeling, sectie B nummers 363/3 _, 363D, 365D, 365E, 366B3, 366N3, 366W3 en 370B.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, evenals de verplaatsing en wijziging van twee gemeentewegen opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 september 2025 tot en met 21 oktober 2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak der wegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025060313, o/ref. OVV 2025 005) voor het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kuitegemstraat, kadastraal bekend onder 5e afdeling, sectie B nummers 363/3 _, 363D, 365D, 365E, 366B3, 366N3, 366W3 en 370B.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, evenals de verplaatsing en wijziging van twee gemeentewegen opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 september 2025 tot en met 21 oktober 2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak der wegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de aanleg van de gemeenteweg goed te keuren.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025060313, o/ref. OVV 2025 005) voor het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kuitegemstraat, kadastraal bekend onder 5e afdeling, sectie B nummers 363/3 _, 363D, 365D, 365E, 366B3, 366N3, 366W3 en 370B.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, evenals de verplaatsing en wijziging van twee gemeentewegen opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 september 2025 tot en met 21 oktober 2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak der wegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeenteweg nr. 46 goed te keuren.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025060313, o/ref. OVV 2025 005) voor het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kuitegemstraat, kadastraal bekend onder 5e afdeling, sectie B nummers 363/3 _, 363D, 365D, 365E, 366B3, 366N3, 366W3 en 370B.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, evenals de verplaatsing en wijziging van twee gemeentewegen opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 september 2025 tot en met 21 oktober 2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak der wegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de verplaatsing van de gemeenteweg nr. 47 goed te keuren.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025092470, o/ref. OV 2025 228) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Broekstraat 26, 7de afdeling, sectie B nr. 213D en 214F.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg ter plaatse van de Broekstraat opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 6 september 2025 tot en met 5 oktober 2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeenteweg Broekstraat goed te keuren.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024163183, o/ref. OV OV 2025 211) voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend bij de deputatie van de provincie Antwerpen voor de Wachtingstraat en de Zavelstraat.
In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van twee gemeentewegen opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 15 augustus 2025 tot en met 14 september 2025.
Er werden 14 bezwaren ontvangen met betrekking tot het ontwerp van rooilijnplan. Er werd een gedeeltelijke aanpassing van het rooilijnplan doorgevoerd, weergegeven in een aangepast rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Ken Pellegrims dd. 24/10/2025. Het aangepaste ontwerp van rooilijnplan/grafisch plan ligt nu voor.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de aanleg van de gemeentewegen Wachtingstraat en Zavelstraat goed te keuren.
Naar aanleiding van het beschrijvend bodemonderzoek, opgesteld door ABO NV en getiteld 'Beschrijvend bodemonderzoek; Stortplaats Klyn Paelijk Puurs, Klyn Paelijk (Voortstraat z/n), 2870 Puurs-Sint-Amands', maande de OVAM op 21 augustus 2025 de gemeente Puurs-Sint-Amands als eigenaar van de grond aan om over te gaan tot bodemsanering. De bodemverontreiniging ontstond in de jaren 1950 tot 1970 door gebruik van de locatie als stortplaats van huishoudelijk afval en inert materiaal. De stortplaats strekte zich uit over twee percelen, waarvan één nog steeds eigendom is van de gemeente. Het andere perceel is in privé-eigendom en zal ambtshalve gesaneerd worden door de OVAM. Om een efficiënte en gecoördineerde uitvoering van de sanering te garanderen en de kosten optimaal te verdelen, wordt de samenwerking met de OVAM vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
In onze gemeente fietsen dagelijks veel jongeren naar school, onder meer naar SJABI in Puurs. Het dragen van een fietshelm is daarbij cruciaal om hoofdletsels te vermijden.
In het verleden zijn uiteraard fietscursussen in scholen georganiseerd, bijvoorbeeld “Kijk, ik fiets” op de campus Begijnhof van Sjabi. Allicht besteedde men daar ook aandacht aan het dragen van de fietshelm.
Maar toch stellen wij vast dat nog te veel kinderen dit weigeren uit sociale druk of angst om uitgelachen te worden. VLAAMS BELANG-fractie stelt voor dat de gemeenteraad onderzoekt welke maatregelen mogelijk zijn om het dragen van fietshelmen bij kinderen te stimuleren. Dit kan via gemeentelijke reglementen, sensibiliseringscampagnes of samenwerking met scholen.
Amendement ingediend door CD&V-teamkoen:
Motivering
Het dragen van een fietshelm is bij wet niet verplicht. Toch tracht het lokaal bestuur het dragen van een fietshelm te normaliseren en positief in beeld te brengen. Dit gebeurt via tal van acties binnen het convenant Veilige Schoolomgeving en aanvullende projecten.
Binnen het Convenant Veilige Schoolomgeving wordt er samen met de betrokken actoren (directie, leerkrachten, leerlingen, ouders, politie en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV)) ingezet op meer veiligheid en een groter veiligheidsgevoel in en rond de schoolomgevingen. De directies van de basisscholen ondertekenden dit convenant, waarmee ze hun engagement tonen om verkeersveiligheid tot een vast onderdeel van de schoolwerking te maken.
Sensibiliseringscampagnes
Aan de jaarlijkse campagne ‘Veilig Schoolbegin’ worden acties gekoppeld die bijdragen aan het normaliseren van het dragen van een fietshelm.
De scholen hangen banners op met de slogan ‘Veilig naar school!’ waarbij een kind op een fiets een fluohesje en fietshelm draagt. Daarnaast werken zes lokale bedrijven mee door van half augustus tot begin oktober dezelfde banners zichtbaar op hun bedrijfssite op te hangen. Het gebruiken van het beeld van een fietshelm op banners en posters is een bewuste keuze. Zo wordt het dragen van een fietshelm gepresenteerd als iets vanzelfsprekend.
Scholen nemen ook jaarlijks deel aan de actie ‘Helm op, fluo top’ van het VSV, die op een speelse manier het dragen van een fietshelm en fluokledij promoot.
Verkeersopvoeding versterken
In de onderwijsplannen is actieve verkeerstraining opgenomen, waarbij leerlingen leren veilig aan het verkeer deel te nemen. Leerkrachten worden bovendien bijgeschoold. Het VSV biedt hiertoe lesfiches en gratis vormingen aan voor leerkrachten.
Het lokaal bestuur is aangesloten als Octopusgemeente, waardoor de basisscholen zich gratis kunnen inschrijven als Octopusschool. De inschrijving van de scholen wordt betaald door het bestuur. Hierdoor kan de school gratis gebruik maken van het aanbod van de Octopusschool.
Tijdens het scholenoverleg, dat drie keer per jaar doorgaat, is het convenant een vast agendapunt zodat de schooldirecties blijvend ondersteund kunnen worden in het bevorderen van een veilige schoolomgeving en het veilig naar school fietsen.
Naast de convenant Veilige Schoolomgeving zijn er projecten waarbij het dragen van een fietshelm belangrijk is.
Zo ging in september vanuit Huis van het Kind de eerste editie van ‘Kijk ik fiets’ door, een fietscursus met als doel kinderen op enkele uren te leren fietsen. De fietscursus was een succes en zal herhaald worden. Het dragen van een eigen fietshelm is verplicht om te kunnen deelnemen aan de fietscursus. Vermoedelijk zullen steeds meer kinderen door deze initiatieven van kleinsaf gewoon zijn om een fietshelm te dragen, wat bijdraagt tot het normaliseren ervan.
Amendement
Enig artikel wordt vervangen door onderstaande:
Enig artikel: De gemeente zet verder in op de verschillende reeds bestaande initiatieven die aansporen tot het dragen van een fietshelm bij kinderen onder de 12 jaar.
De gemeenteraad verleende in zitting van 16 mei 2019 de goedkeuring voor deelname en afname aan de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor aankoop van diverse ICT-producten en -diensten aangeboden via de raamovereenkomst "ICT-opdrachtencentrale met verschillende percelen (ICT-producten en -diensten ten behoeve van de lokale/provinciale besturen)". Deze raamovereenkomst is eind 2024 afgelopen.
De opdrachtencentrale van Stad Brugge heeft een nieuwe raamovereenkomst met ref "ICT Raamcontract 2025-2031 - 06 Multimedia" met besteknummer "BRUGGE-2025-029-SVC" gelanceerd. De maximale looptijd bedraagt 6 jaar (inclusief verlengingen)
De stad Brugge treedt op als aankoopcentrale voor de lokale overheden die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, waardoor onze organisatie overeenkomstig artikel 47, § 2, van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen om gebruik te maken van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
De gemeente Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).
Het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge heeft in zitting van 10 juli 2025 Raamovereenkomst ICT 2025-2031 - 06 Multimedia gegund aan PLAY AV NV, Venecoweg 2 te 9810 Nazareth.
Onze organisatie heeft een aanzienlijke hoeveelheid informatieschermen en multimedia voor vergaderzalen. Afname van deze raamovereenkomst laat de organisatie toe om op een efficiënte manier multimedia apparatuur aan te kopen en indien noodzakelijk te onderhouden.
Afnemers van het raamcontract dienen een vergoeding te betalen ter waarde van 1% van het totale factuurbedrag. Deze vergoeding wordt door PLAY AV NV geïnd en doorgestort aan stad Brugge.
De organisatie kan rechtstreeks contact opnemen met de leverancier zonder de tussenkomst van de Stad Brugge.
Het totale bedrag dat mogelijks wordt aanbesteed via deze raamovereenkomst, is afhankelijk van de (markt)evaluatie die telkens zal worden bekeken. Er wordt altijd geëvalueerd of afname via dit raamcontract de meest voordelige oplossing biedt.
De gemeenteraad verleende in zitting van 16 mei 2019 de goedkeuring voor deelname en afname aan de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor aankoop van diverse ICT-producten en -diensten aangeboden via de raamovereenkomst "ICT-opdrachtencentrale met verschillende percelen (ICT-producten en -diensten ten behoeve van de lokale/provinciale besturen)". Deze raamovereenkomst is eind 2024 afgelopen.
De opdrachtencentrale van Stad Brugge heeft een nieuwe raamovereenkomst met ref "ICT Raamcontract 2025-2031 - 04 Consultancy" met besteknummer "BRUGGE-2024-024-SVC" gelanceerd. De maximale looptijd bedraagt 6 jaar (inclusief verlengingen). De raamovereenkomst bestaat uit volgende percelen:
De stad Brugge treedt op als aankoopcentrale voor de lokale overheden die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, waardoor onze organisatie overeenkomstig artikel 47, § 2, van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen om gebruik te maken van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
De gemeente Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).
Het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge heeft in zitting van 23 juni 2025 Raamovereenkomst ICT 2025-2031 - 04 Consultancy volgende percelen gegund aan de daaropvolgende leveranciers:
Onze organisatie heeft de behoefte om af te nemen voor alle percelen onder deze raamcontracten voor ondersteuning in het maken van de gemeentelijke website, technische ondersteuning voor back-end systeem infrastructuur en security en cybersecurity. Afname van deze raamovereenkomst laat de organisatie toe om op een efficiënte manier deze dienstverlening aan te kopen.
Afnemers van het raamcontract dienen een vergoeding te betalen ter waarde van 1% van het totale factuurbedrag. Deze vergoeding wordt door de eerder vernoemde partijen geïnd en doorgestort aan stad Brugge.
De organisatie kan rechtstreeks contact opnemen met de leverancier zonder de tussenkomst van de Stad Brugge.
Het totale bedrag dat mogelijks wordt aanbesteed via deze raamovereenkomst, is afhankelijk van de (markt)evaluatie die telkens zal worden bekeken. Er wordt altijd geëvalueerd of afname via dit raamcontract de meest voordelige oplossing biedt.
De dienst Informatiemanagement stelt voor om de gemeente Puurs-Sint-Amands in te schrijven als lid van de VZW Samenaankoop AZO (Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid en hierna verder genoemd “AZO”).
De VZW AZO treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° Wet Overheidsopdrachten 17 juni 2016 en onderhavige nota onderbouwt de toepassing van deze definitie op een juridisch verantwoorde manier.
Deze aankoopcentrale beheert diverse raamcontracten die relevant kunnen zijn voor ons bestuur, onder meer op het vlak van ICT-gerelateerde producten en diensten.
Aansluiting bij deze aankoopcentrale verplicht ons bestuur tot geen enkele aankoop (= geen afnameverplichting). Ze biedt daarentegen de mogelijkheid om op een laagdrempelige en juridisch onderbouwde manier marktprijzen te vergelijken en, indien gewenst, gebruik te maken van bestaande raamovereenkomsten.
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal percelen grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Oude en Nieuwe Schooren, kadastraal gekend 5de afdeling sectie B nummer 282D met een oppervlakte volgens kadaster van 742 m² en volgens meting van 768,93 m², nummer 276A met een oppervlakte volgens kadaster van 8538 m², nummer 281D met een oppervlakte volgens kadaster van 982 m², nummer 285A met een oppervlakte volgens kadaster van 4418 m², nummer 286C met een oppervlakte volgens kadaster van 2374 m², nummer 287D met een oppervlakte volgens kadaster van 550 m² en nummer 299B met een oppervlakte volgens kadaster van 3275 m², tegen een totaalprijs van € 55.000,00. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van de percelen binnen het LIP Scheldeboorden en in het masterplan Echo's van de Schelde.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Sint-Jozefstr kadastraal gekend 3de afdeling sectie B deel van nummer 122L/2 met een oppervlakte volgens meting van 204,39 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 35, zijnde Groenveldweg. In de gemeenteraad van 10 oktober 2022 werd reeds de goedkeuring gegeven aan deze afstand, maar de eigenaar is ondertussen gewijzigd. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Sint-Jozefstraat en Groenveld kadastraal gekend 3de afdeling sectie B deel van nummer 122K/2 met een oppervlakte volgens meting van 73,51 m² en deel van nummer 139B met een oppervlakte volgens meting van 52,00 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 35, zijnde Groenveldweg. In de gemeenteraad van 30 januari 2023 werd reeds de goedkeuring gegeven aan deze afstand, maar de eigenaar is ondertussen gewijzigd. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Groenveld kadastraal gekend 3de afdeling sectie B deel van nummer 138L met een oppervlakte volgens meting van 43,91 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 35, zijnde Groenveldweg. In de gemeenteraad van 21 november 2022 werd reeds de goedkeuring gegeven aan deze afstand, maar de eigenaar is ondertussen gewijzigd. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Groenveld thans kadastraal gekend 3de afdeling sectie B nummer 649H met een oppervlakte volgens meting van 373,80 m² en volgens kadaster van 374 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 35, zijnde Groenveldweg. In de gemeenteraad van 21 november 2022 werd reeds de goedkeuring gegeven aan deze afstand, maar nadien werd de oppervlakte nog gewijzigd. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
In het kader van de opdracht “Leveren tractor met maaiarm” werd een bestek met nr. G-2025-055 opgesteld door Groenbeheer.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 231.404,96 € excl. btw of 280.000,00 € incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het lokaal bestuur is op zoek naar een nieuwe partner voor de periodieke schoonmaak van de gemeentelijke gebouwen.
De opdrachtnemer wordt geacht al het nodige materieel en personeel te voorzien om de gevraagde dienstverlening te kunnen bieden.
De plaatsingsprocedure voor de opdracht met ref. "Schoonmaak periodiek van gebouwen Puurs-Sint-Amands" werd stopgezet in zitting van 21 oktober 2025 van het Directiecomité AGB omwille van gewijzigde behoeften van de aanbestedende overheid.
Hiermee rekening houdend werden wijzigingen doorgevoerd aan deze oorspronkelijke overheidsopdracht, waardoor een nieuwe plaatsingsprocedure dient te worden georganiseerd.
In het kader van de opdracht “Schoonmaak periodiek gebouwen Puurs-Sint-Amands ” werd een bestek met nr. A-2025-005 opgesteld door Schoonmaak en Logistiek.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
Perceel 1 (Gebouwen vast werkschema), raming: 297.520,66 € excl. btw of 360.000,00 € incl. 21% btw
Perceel 2 (Gebouwen variabel werkschema), raming: 144.628,09 € excl. btw of 174.999,99 € incl. 21% btw
Percelen 1 en 2 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat AGB Puurs-Sint-Amands de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Puurs-Sint-Amands bij de gunning en de uitvoering van de opdracht zal optreden.
Vanaf 1 januari 2026 verloopt de overlijdensadministratie in Vlaanderen digitaal via het eLys-platform. Dit platform vereenvoudigt het administratieve proces tussen gemeenten, artsen en uitvaartondernemers, en zorgt voor een efficiënte en veilige gegevensuitwisseling.
Om te voldoen aan de AVG-wetgeving ondertekenen lokale besturen een toetredingsovereenkomst met Athumi, het Vlaams Datanutsbedrijf dat het platform ontwikkelt en beheert. Zo kunnen alle betrokken partijen op een betrouwbare en uniforme manier samenwerken binnen eLys.
De overheidsopdracht voor het organiseren van busvervoer met inbegrip van chauffeur onder de vorm van een raamovereenkomst loopt ten einde en moet opnieuw worden aanbesteed.
De opdracht omvat:
De dienst Beleven stelt voor om een nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven waarbij de prijzen worden vastgesteld gedurende een contractueel bepaalde periode van 1 februari 2026 t.e.m. 31 januari 2027.
In het kader van de opdracht “Busvervoer 2026” werd een bestek met nr. G-2025-054 opgesteld door Beleven.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 147.960,00 € excl. btw of 156.837,60 € incl. 6% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door OCMW Puurs-Sint-Amands, Forum 6 te 2870 Puurs-Sint-Amands.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Puurs-Sint-Amands de procedure zal voeren en in naam van OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.