Besluit
Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
Peter Van Hoeymissen werd in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 januari 2019 verkozen tot en geïnstalleerd als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD). Hij werd vanaf dat ogenblik ook toegevoegd als schepen aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Puurs-Sint-Amands en als lid van het vast bureau van het OCMW van Puurs-Sint-Amands. In de akte van voordracht van voorzitter van het BCSD staat vermeld dat het mandaat van voorzitter van het BCSD van Peter Van Hoeymissen eindigt op 31 augustus 2023 en dat hij zal opgevolgd worden door raadslid Sophie Van Praet. In voorkomend geval is de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld. Sophie Van Praet zal de voorziene eed afleggen en geïnstalleerd worden als voorzitter van het BCSD.
Besluit
Artikel 1: Sophie Van Praet volgt Peter Van Hoeymissen op als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Artikel 2: Akte te nemen van de eedaflegging van Sophie Van Praet als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst die tevens als schepen toegevoegd wordt aan het college van burgemeester en schepenen vanaf heden.
Toelichting
Bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 januari 2019 werd Peter Van Hoeymissen verkozen als bestuurder van de raad van bestuur van het Zorgbedrijf Klein-Brabant.
Peter Van Hoeymissen heeft met schrijven van 2 december 2022 zijn ontslag ingediend als raadslid met ingang van 11 september 2023 en de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn Els Goedgezelschap heeft hier op 5 juli kennis van genomen zodat dit ontslag definitief is.
Het komt de OCMW-raadsleden van de fractie CD&V-teamkoen dan ook toe om 1 nieuwe kandidaat-bestuurder aan te wijzen, waarbij het gender-evenwicht gerespecteerd moet worden. OCMW-raadslid Els Goedgezelschap wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder als vervanger van Peter Van Hoeymissen.
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn verkiest OCMW-raadslid Els Goedgezelschap als lid van de raad van bestuur van het Zorgbedrijf Klein-Brabant.
Toelichting
Sophie Van Praet, lid van het BCSD, is bij het voorgaande punt verkozen tot voorzitter van het BCSD. Hierdoor is ze niet langer gewoon lid van het BCSD en moet ze in die hoedanigheid vervangen worden.
Als opvolgster van Sophie van Praet werd Niki Van Laer vermeld op de voordrachtakte van CD&V-teamkoen en in de OCMW-raadsbeslissing van 2 januari 2019. Zij heeft medegedeeld het mandaat niet te willen opnemen. Als een lid, voordat haar mandaat verstreken is, ophoudt deel uit te maken van het bijzonder comité voor de sociale dienst of verhinderd is en als zij geen opvolger of opvolgers meer heeft, kunnen de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van de lijst of groep van lijsten die het betreffende lid heeft voorgedragen, samen een kandidaat-lid en een of meer kandidaat-opvolgers voordragen (artikel 95 Decreet Lokaal Bestuur). CD&V-teamkoen heeft bijgevoegde voordrachtakte ingediend, waarbij Hilde Waumans wordt voorgedragen als kandidaat-lid.
Besluit
Artikel 1 : Volgende voorgedragen kandidaat verkozen te verklaren als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst:
Startdatum: 11 september 2013
Einddatum: december 2024
Artikel 2 : De eedaflegging van het nieuw verkozen lid zal overeenkomstig artikel 96 Decreet Lokaal bestuur gebeuren in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur.
Toelichting
Bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 februari 2019 werd Peter Van Hoeymissen aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Puurs-Sint-Amands in het LAC. Peter Van Hoeymissen heeft met schrijven van 2 december 2022 zijn ontslag ingediend als raadslid met ingang van 11 september 2023 en de voorzitter van de gemeenteraad Els Goedgezelschap heeft hier op 5 juli 2023 kennis van genomen zodat dit ontslag definitief is. Het is dan ook nodig om een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden voor het LAC. De nieuwe vertegenwoordiger moet deel uit maken van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Sophie Van Praet: 26 ja-stemmen, 2 blanco stemmen
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt Sophie Van Praet aan als vertegenwoordiger in het LAC.
Toelichting
Bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 februari 2019 werd Peter Van Hoeymissen aangeduid als kandidaat-bestuurder van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de raad van bestuur van Logo Mechelen vzw. Peter Van Hoeymissen heeft met schrijven van 2 december 2022 zijn ontslag ingediend als raadslid met ingang van 11 september 2023 en de voorzitter van de gemeenteraad Els Goedgezelschap heeft hier op 5 juli kennis van genomen zodat dit ontslag definitief is. Het is dan ook nodig om een nieuwe kandidaat-bestuurder aan te duiden bij Logo Mechelen vzw.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Ann-Marie Morel: 26 ja-stemmen, 2 blanco stemmen
Besluit
Artikel 1: Ann-Marie Morel, Zavelstraat 2 - 2870 Puurs-Sint-Amands wordt aangeduid als kandidaat-bestuurder van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de raad van bestuur van Logo Mechelen vzw.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Logo Mechelen vzw en aan de verkozen kandidaat.
Toelichting
Bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 februari 2019 werd Peter Van Hoeymissen aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de algemene vergaderingen van Logo Mechelen vzw. Peter Van Hoeymissen heeft met schrijven van 2 december 2022 zijn ontslag ingediend als raadslid met ingang van 11 september 2023 en de voorzitter van de gemeenteraad Els Goedgezelschap heeft hier op 5 juli kennis van genomen zodat dit ontslag definitief is. Het is dan ook nodig om een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden bij Logo Mechelen vzw.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Ann-Marie Morel: 26 ja-stemmen, 2 blanco stemmen
Besluit
Artikel 1: Ann-Marie Morel, Zavelstraat 2, 2870 Puurs-Sint-Amands wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de algemene vergaderingen van Logo Mechelen vzw.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Logo Mechelen vzw en aan de verkozen kandidaat.
Toelichting
Bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 februari 2019 werd Peter Van Hoeymissen aangeduid als politiek vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de vergaderingen van de Welzijnskoepel Klein-Brabant-Vaartland. Peter Van Hoeymissen heeft met schrijven van 2 december 2022 zijn ontslag ingediend als raadslid met ingang van 11 september 2023 en de voorzitter van de gemeenteraad Els Goedgezelschap heeft hier op 5 juli kennis van genomen zodat dit ontslag definitief is. Het is dan ook nodig om een nieuwe politieke vertegenwoordiger aan te duiden bij de Welzijnskoepel Klein-Brabant-Vaartland.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Sophie Van Praet: 26 ja-stemmen, 2 blanco stemmen
Besluit
Artikel 1: Sophie Van Praet, Voortstraat 27 - 2890 Puurs-Sint-Amands wordt aangeduid als politiek vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de vergaderingen van de Welzijnskoepel Klein-Brabant-Vaartland.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Welzijnskoepel Klein-Brabant-Vaartland en aan de verkozen kandidaat.
Toelichting
Bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 november 2021 werd Peter Van Hoeymissen aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de algemene vergaderingen van Igemo. Peter Van Hoeymissen heeft met schrijven van 2 december 2022 zijn ontslag ingediend als raadslid met ingang van 11 september 2023 en de voorzitter van de gemeenteraad Els Goedgezelschap heeft hier op 5 juli kennis van genomen zodat dit ontslag definitief is. Het is dan ook nodig om een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden bij Igemo.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Luk Ceurvelt: 28 ja-stemmen
Besluit
Artikel 1: Luk Ceurvelt, Jan Van Droogenbroeckstraat 50 bus 2 - 2890 Puurs-Sint-Amands wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de algemene vergaderingen van Igemo.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Igemo en aan de verkozen kandidaat.
Toelichting
Bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 mei 2019 werd Peter Van Hoeymissen aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de vergaderingen van Woonveer Klein-Brabant. Peter Van Hoeymissen heeft met schrijven van 2 december 2022 zijn ontslag ingediend als raadslid met ingang van 11 september 2023 en de voorzitter van de gemeenteraad Els Goedgezelschap heeft hier op 5 juli kennis van genomen zodat dit ontslag definitief is. Het is dan ook nodig om een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden bij Woonveer Klein-Brabant.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Sophie Van Praet: 26 ja-stemmen, 2 nee-stemmen
Besluit
Artikel 1: Sophie Van Praet, Voortstraat 27 - 2890 Puurs-Sint-Amands wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW Puurs-Sint-Amands voor de vergaderingen van Woonveer Klein-Brabant.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Woonveer Klein-Brabant en aan de verkozen kandidaat.
Toelichting
Conform art. 263 van het DLB van 22 december 2017 bepalen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wanneer een opvolgingsrapportering met de stand van zaken m.b.t. de uitvoering van het meerjarenplan moet worden voorgelegd en dit moet uiterlijk op het einde van het derde kwartaal (30/9) m.b.t. het eerste semester van het jaar. De OCMW-raad wordt gevraagd kennis te nemen van deze opvolgingsrapportering.
Besluit
Enig artikel: De raad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële opvolgingsrapportering over de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 gedurende het 1ste semester 2023.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands heeft beslist om het plaatsen van de luifel - boven de nieuwe aan te leggen petanquevelden - vervroegd wordt uitgevoerd met het oog op het nieuwe petanqueseizoen 2024.
De aanleg van de nieuwe petanquevelden wordt door eigen gemeentediensten uitgevoerd.
Deze luifel is oorspronkelijk voorzien in het aanbestedingsdossier "Echo's van de Schelde (Zorgsite): De Bollaard - Verbouwing sociaal huis en woonzorgcentrum"; hetwelk op een later tijdstip wordt uitgevoerd.
In het kader van de opdracht “Luifel petanquevelden te Kouterpark” werd een bestek met nr. O-2023-005 opgesteld door de dienst Gebouwen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 126.446,28 excl. btw of € 153.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. O-2023-005 en de raming voor de opdracht “Luifel petanquevelden te Kouterpark”, opgesteld door de dienst Gebouwen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 126.446,28 excl. btw of € 153.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Toelichting
De gemeente staat in voor de begrafenis of crematie van behoeftigen, maar heeft deze taak gedelegeerd aan het OCMW.
Hiervoor heeft de raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 6 september 2021 een reglement vastgesteld om de tussenkomst in de betaling van de begrafenis- en crematiekosten te bepalen. Dit reglement is aan herziening toe.
Om de 4 jaar wordt immers een overheidsopdracht uitgeschreven voor de uitvaarten lastens het OCMW. Deze opdracht is toegewezen aan begrafenisondernemer De Ruyte te Puurs. De bedragen werden ingevolge de aanbesteding verhoogd en vermits deze ook in het reglement zijn opgenomen, dienen de bedragen aangepast te worden.
Voorts werd beslist voortaan een naamplaatje mee in de prijs van de begrafenis/crematie vervat is, daar waar dit tot op heden niet het geval is.
Een laatste wijziging bestaat erin dat de nabestaanden bij de begrafenisondernemer ervoor kunnen opteren om andere of extra zaken, dan diegene die in het pakket van een OCMW-begrafenis of crematie vervat zitten, toe te voegen. (bv. door meer rouwbrieven te vragen dan het aantal dat werd bepaald). Indien nabestaanden willen afwijken voor meer dan 250 euro, worden zij geacht over voldoende financiële middelen te beschikken om de begrafenis/crematie zelf te bekostigen. Momenteel konden de familieleden voor maximum 100 euro afwijken.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om dit reglement vast te stellen met ingang van 14 september 2023.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt onderstaand reglement m.b.t. tussenkomst in de betaling van begrafenis- en crematiekosten vast:
Artikel 1. Doel
Wanneer iemand overlijdt, wordt in eerste instantie verwacht dat de familieleden de uitvaart regelen.
Ingevolge artikel 14 van het Decreet van 16 januari 2004 betreffende begraafplaatsen en lijkbezorging staat de gemeente in voor de begrafeniskosten van behoeftigen. De gemeente delegeert deze taak aan het OCMW van Puurs-Sint-Amands, dat de begrafeniskosten van deze behoeftige personen ten laste neemt. Aangezien de begrafeniskosten worden beschouwd als een last van de nalatenschap, kan het OCMW deze kosten, op basis van de wettelijk geldende onderhoudsplicht, geheel of gedeeltelijk gaan terugvorderen bij de erfgenamen onder de voorwaarden zoals hieronder bepaald.
Artikel 2. Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op:
Verschillende mogelijkheden kunnen zich voordoen:
Artikel 3. Gerechtigden
Komen in aanmerking voor een begrafenis of crematie lastens het OCMW:
Artikel 4: Voorwaarden
§1. M.b.t. eigen middelen overledene/familieleden:
Er zal steeds nagegaan worden of de familie of nabestaanden bereid zijn om de begrafenis te regelen en de kosten te betalen. In eerste instantie zullen steeds de beschikbare gelden van een overledene worden aangewend om de kosten te betalen.
§2. M.b.t. de begrafenisondernemer:
De begrafenis wordt geregeld door de begrafenisondernemer die zich via aanbesteding verbonden heeft met het OCMW Puurs-Sint-Amands.
Indien de overledene geen beschikbare gelden heeft en de familie niet in staat is om de kosten te dragen, worden volgende stappen gevolgd:
- de sociale dienst bezorgt bij elke nieuwe aanvraag voor een ten laste name een kopie van dit reglement aan de familie/nabestaanden. Dit reglement is ook raadpleegbaar via de gemeentelijke website.
- Aan de begrafenisondernemer wordt ook een kopie bezorgd;
- de sociale dienst contacteert de begrafenisondernemer;
- de begrafenisondernemer maakt een gedetailleerde offerte op van de kosten en bezorgt deze aan het OCMW. De begrafenisondernemer vermeldt ook de extra prestaties op de offerte die gevraagd werden door de familie.
- het OCMW bevestigt, na goedkeuring middels dringende beslissing van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de offerte via e-mail
- binnen de 30 dagen na de begrafenis/crematie maakt de begrafenisondernemer de gedetailleerde factuur en het overlijdensattest over aan het OCMW
- de factuur wordt na ontvangst gecontroleerd door een maatschappelijk werker. Indien de factuur conform het reglement is opgesteld, wordt deze ter goedkeuring voorgelegd aan het eerstvolgende bijzonder comité voor de sociale dienst
- na goedkeuring wordt de factuur voor betaling overgemaakt aan de financiële dienst. De betaling gebeurt rechtstreeks aan de begrafenisondernemer.
§3. M.b.t. erfgenamen:
De begrafeniskosten zijn een last van de nalatenschap. Bijgevolg zijn de erfgenamen gehouden tot betaling van de begrafeniskosten indien aan volgende voorwaarden is voldaan:
- betrokkene moet een wettelijk erfgenaam zijn, die krachtens de wet tot onderhoud is gehouden;
- de overledene moet behoeftig zijn en de erfgenaam vermogend;
- de gemaakte kosten moeten in verhouding staan tot de levensstandaard van de overledene.
Enkel indien niet aan deze voorwaarden is voldaan, kan het OCMW de begrafeniskosten ten laste nemen.
Een erfgenaam die een nalatenschap verwerpt, kan worden verplicht bij te dragen in de begrafeniskosten. Bestellen en betalen van een begrafenis zijn geen daden van aanvaarding van een erfenis. De onderhoudsplichtige is wel maar gehouden in de mate waarin hij zelf vermogend is. Om te bepalen of een erfgenaam al dan niet vermogend is, dient zijn situatie door middel van een sociaal financieel onderzoek bekeken te worden.
Artikel 5. Tussenkomsten
Het OCMW neemt de kostprijs ten laste voor een begrafenis of crematie op een weekdag.
De tussenkomst, excl. 6% BTW, bedraagt maximum:
- katholieke uitvaart met begrafenis, excl. misviering: 907,50 euro
- katholieke uitvaart met crematie en uitstrooien, excl. misviering: 1.413,50 euro
- burgerlijke uitvaart met begrafenis: 907,50 euro
- burgerlijke uitvaart met crematie en uitstrooien: 1.413,50 euro
Het crematorium vraagt bij de aanvraag van een ashoudertje 6 euro, excl. 6% BTW.
In genoemde prijzen zijn volgende zaken begrepen:
- Ophaling van lichaam, uiterlijk 24 u na overlijden en na vaststelling door arts en opmaak van nodige documenten
- Verzorging van het lichaam
- Lichaam wordt op grondgebied Puurs-Sint-Amands bewaard tot dag van uitvaart of crematie (maximum 3 dagen)
- Mogelijkheid tot groeten tijdens de kantooruren in het funerarium op het grondgebied Puurs-Sint-Amands
- Max. 50 rouwbrieven en 50 rouwprentjes
- Begraving of uitstrooiing gebeurt op het grondgebied Puurs–Sint-Amands
- Afhandeling van formaliteiten
- Vervoer naar crematorium
- Kist (crematiekist)
- Personeel (niet op zaterdag)
- Naamplaatje
De familie kan aan de begrafenisondernemer melden dat zij ervoor kiezen om andere of extra zaken te voorzien voor de begrafenis/crematie ten bedrage van maximum 250 euro dan deze die door het OCMW worden ten laste genomen. In dat geval moeten zij zelf instaan voor de betaling van deze meerkost.
Indien de erfgenamen voor meer dan 250 euro willen afwijken van het pakket dat voorzien is door het OCMW, dienen zij de uitvaart geheel zelf te bekostigen.
De WZC-bewoners die ten laste zijn van het OCMW van Puurs-Sint-Amands dienen een bedrag van 1.500 euro te plaatsen op een rekening ter bekostiging van latere uitvaartkosten.
Artikel 6. Procedure
§1. De aanvraag tot tussenkomst in de begrafenis- of crematiekosten moet gebeuren voorafgaandelijk aan de begrafenis of crematie en wordt gericht aan de sociale dienst van het OCMW van Puurs-Sint-Amands (tel. 03 203 27 00) binnen de 24 uren na het overlijden van de behoeftige persoon of uiterlijk de eerstvolgende werkdag na het overlijden. Elke derde die de begrafenis zelf regelt met de begrafenisondernemer zonder voorafgaandelijk het OCMW te verwittigen, is zelf verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart.
§2. Zodra de sociale dienst van het OCMW werd gecontacteerd, zal een sociaal onderzoek uitgevoerd worden door de maatschappelijk werker. Hieruit moet onder andere blijken of de overledene al dan niet een behoeftig persoon is, er beschikbare gelden zijn die kunnen aangewend worden om de kosten te betalen, wat de financiële en sociale situatie is, wie de wettelijke erfgenamen zijn, of laatstgenoemde de nalatenschap al dan niet aanvaarden, …
§3. Indien de overledene onder bewindvoering stond of collectieve schuldenregeling, zal de advocaat voorafgaandelijk worden gecontacteerd om de financiële situatie te bekijken.
§4. Indien er een uitvaartverzekering is, wordt de verzekeringsmaatschappij onmiddellijk verwittigd.
§5. Er wordt nagekeken wat de laatste geregistreerde wilsbeschikking is van de overledene bij de dienst burgerzaken.
§6. Indien er geen laatst geregistreerde wilsbeschikking is, wordt gekozen voor een burgerlijke uitvaart. Is er een laatst geregistreerde wilsbeschikking aanwezig, kan er een kerkdienst plaatsvinden. Er zal gevolg gegeven worden aan de laatst geregistreerde wilsbeschikking, voor zover deze past binnen dit reglement en de door het OCMW voorziene bedragen, zoals vermeld in artikel 5 van dit reglement.
§7. Ieder dossier wordt afzonderlijk onderzocht en voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst. Afwijkingen op dit reglement kunnen slechts uitzonderlijk worden toegestaan bij beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst op basis van een gemotiveerd sociaal verslag.
§8. In dringende gevallen wordt er een beslissing genomen door de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Deze beslissing wordt ter bekrachtiging voorgelegd op de eerstvolgende vergadering van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
§9. De beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt ter kennis gebracht van de aanvrager.
Artikel 7. Terugvorderingsmodaliteiten van de ten laste genomen kosten
Het OCMW zal alles in het werk stellen om de tussenkomst terug te vorderen door:
- het invorderen van de begrafenisvergoedingen die worden verleend door externe instanties (bv. sociale kassen ex-werkgevers, verzekeringsmaatschappijen, ..)
- het instellen van een vordering tot verhaal op roerende goederen (bv. kapitalen uitgekeerd op grond van een levensverzekering) en onroerende goederen, die behoren tot het actief van de nalatenschap
- te verhalen op de erfgenamen wanneer achteraf blijkt dat er toch roerende en/of onroerende goederen aanwezig zijn in de nalatenschap
- te verhalen op de onderhoudsplichtigen overeenkomstig artikel 98 §2 van de Organieke Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976. In dit geval zal er ook een financieel onderzoek gevoerd worden bij de onderhoudsplichtigen. Hierbij kan rekening gehouden worden met de schaal van tussenkomsten bepaald bij de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
Artikel 8. Opheffingsbepaling
Het reglement m.b.t. tussenkomst in de betaling van begrafenis- en crematiekosten, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 6 september 2021, wordt opgeheven met ingang van 14 september 2023.
Artikel 9. Goedkeuring en inwerkingtreding
Dit reglement werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 september 2023 en treedt in werking op 14 september 2023. Dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
Toelichting
De samenwerkingsovereenkomst tussen het CAW en de lokale besturen (goedgekeurd op ocmw-raad 7/12/2021) is aan herziening toe door indexering en een nieuwe financiële verdeelsleutel zoals vooraf aangekondigd (Vanaf het jaar 2023 zal er een financieringsmodel gehanteerd worden dat vorm krijgt in samenspraak met alle besturen uit het arrondissement Mechelen. Mogelijks worden de criteria nog verruimd of het gewicht van die criteria herzien ifv financiering, dit zal besproken worden in de stuurgroep). Bovendien is er een indexering geweest die wordt doorgerekend.
Voor Puurs-Sint-Amands zou de totale jaarlijkse bijdrage van 14379.89 euro in 2023 dalen tot 11517.19 euro in 2024. Een verschil van 2862.70 euro
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaand addendum bij de samenwerkingsovereenkomst ketenopvang dak - en thuisloosheid welzijnsregio Boom-Mechelen-Lier goed.
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST KETENOPVANG DAK- EN THUISLOOSHEID WELZIJNSREGIO BOOM MECHELEN LIER- ADDENDUM
Deze overeenkomst regelt de gezamenlijke uitvoering van een ketenaanpak dak- en thuisloosheid tussen enerzijds CAW Boom Mechelen Lier en anderzijds alle 17 gemeenten van haar zorggebied, de duur van de overeenkomst en de verdeling van de kosten. Dit addendum heeft betrekking op de financiering en de inzet van middelen voor deze actie.
Voor het jaar 2022 vond de financiering o.a.plaats op basis van de principes (geïndexeerde bedragen en verdeelsleutel) van 2017, te weten
- Waarvan 331.839,00 € gefinancierd door de OCMW ‘s, solidair t.a.v. CAW BML, en op basis van de verdeelsleutel inwonersaantallen/aanmeldingen onderling De OCMW’s engageerden zich om solidair de financiering (331.839,00 Euro) van de ketenaanpak gedurende de looptijd van de samenwerkingsovereenkomst op zich te nemen.
De OCMW ’s engageerden zich tevens om uiterlijk eind 2022 een nieuwe verdeelsleutel op te maken voor de verdeling van het aandeel van de OCMW ‘s over de jaren 2023-2025. Er werd bepaald dat het basisbedrag voor de komende jaren wordt bepaald op 331.839 euro en dat op dit bedrag jaarlijks een indexaanpassing zal gebeuren op basis van het indexcijfer van de maand december (gezondheidsindex/basis 2013).
A. INDEXAANPASSING
1/Voor het kalenderjaar 2023 geeft dit volgende berekening:
(331.839 euro x 127,89 (gezondheidsindex december 2022)) / 115,74 (indexbasis 2013-gezondheidsindex dec 2021) = 366.674,35 euro
331.839 euro x 127,89 /115,74
Voor de volgende kalenderjaren zal het bedrag 331.839 euro als basisbedrag worden genomen en 115,74 als indexbasis. De breuk wordt voltooid met het de gezondheidsindex van de voorafgaande maand december van het daaropvolgende kalenderjaar.
2/Voor het kalenderjaar 2024 zou dit de volgende berekening geven:
(331.839 euro x ? (gezondheidsindex december 2023)) / 115,74 (indexbasis 2013-gezondheidsindex dec 2021) = XXX euro
331.839 euro x index dec 2023/115,74
3/Voor het kalenderjaar 2025 zou dit de volgende berekening geven:
(331.839 euro x jQuery15202814452841807109_1692630563970 (gezondheidsindex december 2024)) / 115,74 (indexbasis 2013-gezondheidsindex dec 2021) = XX euro
331.839 euro x index dec 2024 /115,74
B. VERDEELSLEUTELS
Voor het kalenderjaar 2023 zal voor het aandeel ‘effectief gebruik’ nog gerekend worden met het aantal unieke cliënten 2022. Verdeelsleutel 2024: Er wordt overeengekomen tussen alle betrokken partijen om vanaf 1 januari 2024 de verdeelsleutel aan te passen aan de volgende 2 criteria, welke ieder gelden voor 50%.
-50% inwonersaantallen: op basis van het aantal inwoners per gemeente/stad (verwijzend naar de tabel in bijlage)
-50% gebruik, waarbij de 50% effectief gebruik wordt bepaald door het aantal nachten (en niet langer door het aantal unieke cliënten) en dit voor de nachten van het jaar x-2 (concreet voor de bijdrage 2024 wordt gerekend met het gebruik van 2022). Deze 2e bepaling gaat pas in voege vanaf 2024 (en is m.a.w. niet van toepassing voor de berekening 2023) Met bovenstaande formulering zou er duidelijkheid moeten zijn m.b.t. de indexering en kostenverdeling voor de verdere looptijd van de overeenkomst.
Met bovenstaande formulering zou er duidelijkheid moeten zijn m.b.t. de indexering en kostenverdeling voor de verdere looptijd van de overeenkomst.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn