Terug
Gepubliceerd op 30/10/2020

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 27/10/2020 - 20:05

Aanvullend verkeersreglement Oppuursdorp - verlenging middenmarkering en paaltjes

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Raoul Paridaens

We ontvingen melding dat er in Oppuursdorp dikwijls hinderlijk geparkeerd wordt waardoor auto’s vaak uitwijken naar het voetpad waardoor gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan.

Het is wenselijk om een duidelijke scheiding aan te brengen in de kruisende verkeersstromen en het parkeren te verbieden door het verlengen van de middenmarkering tot ter hoogte van Oppuursdorp 10 en 3A/3B en paaltjes op het voetpad te plaatsen.

Aanleiding

We ontvingen melding dat er in Oppuursdorp dikwijls hinderlijk geparkeerd wordt waardoor auto’s vaak uitwijken naar het voetpad waardoor gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;

Toepasselijke regelgeving 

  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Adviezen

Gemeentelijke verkeerscel gaf gunstig advies.

Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant.

Het is wenselijk om een duidelijke scheiding aan te brengen in de kruisende verkeersstromen en het parkeren te verbieden door het verlengen van de middenmarkering tot ter hoogte van Oppuursdorp 10 en 3A/3B en paaltjes op het voetpad te plaatsen.

Besluit

Artikel 1: De huidige middenmarkering met onderbroken streep aangebracht in Oppuursdorp van aan de Meirstraat tot Oppuursdorp nummer 4 en 3 wordt verlengd tot aan de huisnummers 10 en 3A/3B.

Artikel 2: Er worden paaltjes geplaatst op het voetpad om voetgangers te beschermen.

Artikel 3: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.