Besluit
Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2020 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
Conform art. 263 van het DLB van 22/12/2017 bepalen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wanneer een opvolgingsrapportering met de stand van zaken m.b.t. de uitvoering van het meerjarenplan moet worden voorgelegd en dit moet uiterlijk op het einde van het derde kwartaal (30/9) m.b.t. het eerste semester van het jaar.
Art. 29 Besluit Vlaamse Regering 30/3/2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van deze opvolgingsrapportering.
Besluit
Enig artikel: De raad van maatschappelijk welzijn neemt kennis van de inhoudelijke en financiële opvolgingsrapportering over de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
Toelichting
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
De aanpassing betreft het volgende:
Binnen het domein Ondersteuning:
HRM
De uitdiensttreding van de laatste medewerker binnen de vroegere personeelsdienst van het Zorgbedrijf en het nakende pensioen van een deskundig medewerker HRM gaven aanleiding tot het herdenken van de organisatie van het team.
Hieruit is gebleken dat er nood is aan expertise in loonadministratie voor gemeente, OCMW en Zorgbedrijf.
Wanneer we de 'loonadministratie' expertise willen binnen halen op een ervaren niveau, zullen we moeten verlonen op Av niveau. We moeten deze functie als een expertenfunctie bekijken.
Binnen het domein Ruimte:
LEEFOMGEVING
De aanhoudende hoge werkdruk bij ruimtelijke ordening, het nakende pensioen van 2 personen van Leefomgeving en gezien het belang van het thema, het gebrek aan expertise in en het missen van kansen voor klimaat gaven aanleiding tot het herdenken van de organisatie van het team.
Hieruit is ook gebleken dat er nood is aan een volwaardige back-up van de expert ruimtelijke ordening / omgevingsambtenaar. De taken van 'wonen' van het uit dienst gaande personeelslid wegens pensionering worden opgevangen door deskundig medewerkers 'ruimtelijke ordening en wonen' zodat hier ook back-up voorzien wordt.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn goed met ingang vanaf 8 september 2020.
Toelichting
De overeenkomst voor het leveren van elektriciteit en aardgas voor de gebouwen en installaties loopt af op 31/12/2020.
Eandis System Operator cvba, Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle, (lees: heden Fluvius) werd op 21 november 2016 gemandateerd en belast met het organiseren van deze overheidsopdracht.
Fluvius heeft echter te kennen gegeven dat het organiseren van een nieuwe samenaankoop elektriciteit en aardgas niet langer tot hun kerntaken behoort, waardoor besturen zelf verantwoordelijk zijn voor het organiseren van een opdracht en het aanstellen van een nieuwe leverancier.
De dienst Aankoop stelt voor om een nieuwe aankoopprocedure op te starten voor de levering van elektriciteit vanaf 1 januari 2021 t.e.m. 31 december 2023 (looptijd: drie jaar).
De dienst Aankoop stelt voor om de Gemeente Puurs-Sint-Amands te mandateren om procedure te voeren en in naam van OCMW Puurs-Sint-Amands bij de plaatsing en gunning van de opdracht op te treden.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 36 maanden.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om procedure te voeren en in naam van OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 2: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elke deelnemende partner mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in het budget van 2021, 2022 en 2023.
Toelichting
Ten gevolge van de coronacrisis worden heel wat mensen geconfronteerd met inkomensverlies. Lokale besturen kunnen bij de Vlaamse Overheid een financiële ondersteuning aanvragen om een bestaand bonnensysteem in te zetten voor kwetsbare huishoudens of om daarvoor een nieuw systeem uit te werken.
Om de subsidie te ontvangen, moet het OCMW tegen ten laatste 30 september 2020 een aanvraag indienen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanvraag van consumptiebudget voor kwetsbare doelgroepen.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn