Terug
Gepubliceerd op 10/11/2023

Agenda  Gemeenteraad

ma 20/11/2023 - 20:00 Raadzaal

De voorzitter van de gemeenteraad van Puurs-Sint-amands verzoekt de leden voor de eerste maal in zitting te vergadering op bovenstaande datum en uur. Dit op de locatie zoals hierboven weergegeven.

  • Openbaar

    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen gemeenteraadszitting 16 oktober 2023 - Goedkeuring

    • Algemeen bestuur

      • Rapportering Regio Rivierenland - Kennisname

        De voorzitter van de gemeenteraad schrijft de regiowerking minstens twee keer per jaar in op de agenda van de gemeenteraad. De raad wordt verzocht kennis te nemen van deze rapportering.

      • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        • BLIJDORP - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 19 december 2023

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 31 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van BLIJDORP die op 19 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • TMVS dv - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van TMVS dv die op 12 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • IGEMO - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 1 december 2023

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IGEMO die op 1 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • IVERLEK - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2023

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 25 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van IVERLEK die op 15 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • IVAREM - Mandaat vertegenwoordiger op de bijzondere algemene vergadering van 15 december 2023

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 23 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene ver­gadering van IVAREM die op 15 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • ISVAG - Standpunt vennoten ISVAG aangaande bottom-up traject OVAM en ABB en verzoek gemeente Puurs-Sint-Amands tot aanvraag tot definitieve afwijking Regiodecreet

          Met de goedkeuring van het Regiodecreet wenst de Vlaamse Overheid meer coherentie te brengen in de zogenaamde huidige intermediaire structuren die werden opgericht om bovenlokale problematieken aan te pakken en dit via de oprichting van de zogenaamde Referentieregio's. Puurs-Sint-Amands maakt deel uit van de Referentieregio Rivierenland terwijl alle andere deelnemers van ISVAG deel uitmaken van de Referentieregio Antwerpen en ISVAG ook in die regio gelokaliseerd is. Het Regiodecreet laat ISVAG echter toe een afwijking te vragen op eventueel verzoek van de betrokken deelnemer.  De raad wordt gevraagd om bij dit voorstel van besluit dergelijk afwijkingsverzoek te richten aan ISVAG. ISVAG gaat in op dit verzoek en stelt zijn vennoten voor een dergelijk afwijkingsverzoek in te dienen bij de Vlaamse Regering.

        • ISVAG - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 21 december 2023

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 20 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van ISVAG die op 21 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • PIDPA - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2023

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 20 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van PIDPA die op 15 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • Water-link (Adelta) - Voordracht bestuurder op de algemene vergadering van 14 december 2023

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 8 november 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Water-link (Adelta) die op 14 december 2023 plaatsheeft en hiervoor een bestuurder voor te dragen. Indien de gemeente geen voordracht doet, wordt zij geacht zich aan te sluiten bij de voordrachten gedaan door de andere steden en gemeenten van het arrondissement waartoe de gemeente behoort.

    • Ruimte

      • Leefomgeving

        • Opmaak masterplan en mobiliteitsstudie omgeving sportpark De Schans en bedrijven Lichterstraat + opmaak RUP uitbreiding sportpark - Vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht

          Op 5 maart 2015 werd het RUP Lichterstraat goedgekeurd door de deputatie van de Provincie Antwerpen. Dit RUP werd opgemaakt met de intentie om een nieuw goed bereikbaar sportpark te kunnen ontwikkelen in de Lichterstraat. Dit sportpark De Schans werd de voorbije jaren gerealiseerd en is volledig ingevuld.

          Het gemeentebestuur krijgt vanuit verschillende invalshoeken vragen voor uitbreiding in deze omgeving van het sportpark. Daarom wordt de opdracht voor de opmaak van een masterplan in de omgeving van het sportpark geïnitieerd. Aan deze opdracht wordt ook een mobiliteitsstudie gekoppeld omdat mobiliteit een belangrijk aandachtspunt is in de directe omgeving én in de leefgemeenschap van Kalfort.

          In een tweede stap is ook de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan voorzien voor uitbreiding van het sportpark. Hierbij is de opmaak van een plan-MER noodzakelijk.

          In het kader van de opdracht “Opmaak masterplan en mobiliteitsstudie omgeving sportpark de Schans en bedrijven Lichterstraat + opmaak RUP uitbreiding sportpark” werd een bestek met nr. G-2023-063 opgesteld door de dienst Planologie (Leefomgeving).

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 135.000,00 excl. btw of € 163.350,00 incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • GAS vaststeller - Aanstelling

          De gemeenteraad stelt twee personen aan als GAS-vaststeller voor de gemeente Puurs-Sint-Amands, met als doel om door middel van handhaving sluikstort in de gemeente te verminderen. 

      • Werken

        • Leveren en plaatsen 2 dijkmodules Scheldedijk Sint-Amands - Goedkeuring lastvoorwaarden en raming

          In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van 2 dijkmodules Scheldedijk Sint-Amands” werd een bestek met nr. G-2023-052 opgesteld door de ontwerper, ATELIER HORIZON, Sint-Annadreef 50A te 1020 Brussel (Laken).

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 804.163,03 excl. btw of € 973.037,27 incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Een deel van de kostprijs wordt betaald door DE VLAAMSE WATERWEG NV, Havenstraat 44 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 243.830,94 incl. 21% btw..

          Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Puurs-Sint-Amands. Dit deel bedraagt € 729.206,33 incl. 21% btw.

        • Kattestraat - Offerte 381917 Fluvius - Goedkeuring

          In het kader van de door Pidpa en de gemeente geplande weg- en rioleringswerken wenst Fluvius verbeteringswerken aan hun leidingennet (luchtnet) uit te voeren.

          De door Fluvius geplande werken omvatten het plaatsen van OV-palen en het ondergronds brengen van hun luchtnet in de Kattestraat.

          De kostprijs van het ondergronds brengen van het luchtnet wordt geraamd op € 138.606,62 (vrij van BTW) ten laste van de gemeente.

          Fluvius rekent een deel door aan de gemeente omdat de gemeente vragende partij is om het luchtnet ondergronds te brengen.

          Het wegnemen en plaatsen van de OV-palen wordt geraamd op € 33.066,69 incl. 21% BTW en zal aangerekend worden via het jaaractieplan van Fluvius.

        • Omgevingswerken NAC-Forum - Goedkeuring lastvoorwaarden en raming

          Op 11 juni 2014 werd met Plusoffice architects, Handelskaai 48 te 1000 Brussel en DELVA Landscape architects BV, Hooge Kadijk 71 te (NL) Amsterdam (onder de vorm van een tijdelijke vereniging) een overeenkomst afgesloten voor de opmaak van het masterplan Hondsmarkt en omgeving. In het masterplan werd het concept ‘De tuinen van Puurs’ uitgewerkt.
          De gemeenteraad van 4 juli 2016 keurde de toekenning van het deelproject 4 met ondermeer ‘De volledige studieopdracht voor het westelijk Forum met inrit naar de ondergrondse parking en het oostelijk Forum (ondergrondse parking en publieke ruimte Hondsmarkt)’ als vervolgopdracht aan de overeenkomst van 11 juni 2014, aan Plusoffice-DELVA, goed.

          De bouwwerken rond het nieuwe administratief centrum komen in de eindfase, de aanleg van de buitenruimte is bijgevolg aangewezen.

          De ontwerpopdracht voor “Heraanleg omgeving NAC - Forum” werd uitgewerkt door DELVA Landscape architects BV, Hooge Kadijk 71 te (NL) Amsterdam en Atelier Ruimtelijk Advies ARA bvba, Gitschotellei 150 te 2600 Berchem.

          In het kader van de opdracht “Heraanleg omgeving NAC - Forum” werd een bestek met nr. G-2023-060 opgesteld door de ontwerper, DELVA Landscape architects BV, Hooge Kadijk 71 te (NL) Amsterdam en Atelier Ruimtelijk Advies ARA bvba, Gitschotellei 150 te 2600 Berchem.

          Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
          * Perceel 1 (Heraanleg Forum - omgeving NAC ), raming: € 1.869.861,20 excl. btw of € 2.209.726,52 incl. btw;
          * Perceel 2 (fonteinconstructie), raming: € 301.900,00 excl. btw of € 365.299,00 incl. 21% btw.

          De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.171.761,20 excl. btw of € 2.575.025,52 incl. btw.

          Een deel van de kostprijs van perceel 1 (Heraanleg Forum - omgeving NAC ) wordt betaald door Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen. Dit deel wordt geraamd op € 251.454,90.

          Het aandeel van het gemeentebestuur wordt voor de totale opdracht geraamd op € 2.323.570,62 incl. btw en € 188.591,18 via de derdebetalersregeling van Pidpa voor de rioleringswerken. 

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Het studiebureau voorziet dat de werken voor perceel Heraanleg Forum - omgeving NAC  95 werkdagen in beslag zullen nemen.

          Het studiebureau voorziet dat de werken voor perceel fonteinconstructie 30 werkdagen in beslag zullen nemen.

    • Ondersteuning

      • HRM

        • Aanpassing Rechtspositieregeling - Vaststelling

          De procedure m.b.t. de instroom van nieuwe medewerkers in lokale besturen moet vereenvoudigd worden, waardoor lokale besturen sneller personeel kunnen aanwerven in de huidige talentenoorlog. Het nieuwe Vlaamse Rechtspositiebesluit, dat in het voorjaar 2023 werd goedgekeurd, biedt hier perspectieven. Het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands wil van deze opportuniteit gebruik maken. Hiervoor is het noodzakelijk dat onze huidige rechtspositieregeling wordt aangepast.

          In het kader van het Decreet Regiovorming hebben de algemeen directeurs van de Regio Rivierenland ervoor geopteerd om in de mate van het mogelijke een gezamenlijke basis van rechtspositieregeling uit te werken voor heel de regio om ongezonde concurrentie tussen de diverse lokale besturen te vermijden en de regiomobiliteit (mobiliteit van personeel tussen de diverse besturen van Rivierenland) te faciliteren. Logischerwijze heeft dit geleid  tot een algemene compromistekst waar alle managementteams en diensthoofden HRM van de Regio Rivierenland achter staan. Deze algemene tekst laat de individuele besturen toe hun eigen keuzes te maken in de verdere concretisering, al zal intervisie tussen de HRM-diensten wel stilaan leiden tot gezamenlijke visie.

          Het HOC/BOC heeft geleid tot een protocol van niet-akkoord, dat veroorzaakt wordt door de beperkte sociale onderhandelingen op Vlaams niveau en omdat de vakbonden bevreesd zijn voor misbruiken. Zij wensen deze misbruiken, zoals nu het geval is, te vermijden door een gedetailleerde rechtspositieregeling. Dit staat haaks t.o.v. enerzijds het voornemen van een gemeenschappelijke basisregeling op niveau van de Regio Rivierenland, die per definitie eerder algemeen van aard zal zijn en anderzijds een standpunt dat de algemene regeling specifieke concretisering niet in de weg staat wanneer er gevaar is voor misbruiken.

          Het college stelt de gemeenteraad dan ook voor de hiernavermelde aanpassing rechtspositieregeling vast te stellen.

      • ICT

        • Raamovereenkomst aankoopcentrale Creat - Oplossingen voor (het beheer van) een printerpark - Goedkeuring toetreding

          De huidige overeenkomst ‘Multifunctionele apparaten’ voor het huren en onderhouden van multifunctionele apparaten (print-scan-copy-fax) loopt af op 29 februari 2024.

          De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer bij Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (hierna genoemd: TMVS), Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden in nieuwe en lopende (raam)overeenkomsten van CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

          De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

          De raamovereenkomst van CREAT met ref. ‘Oplossingen voor (het beheer van) een printerpark - juli 2023’ is momenteel lopende en heeft als contractuele einddatum 23 juli 2028. Deelnemende besturen kunnen instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst.

          Deze deelopdrachten (= de huur- en/of onderhoudsovereenkomsten van de toestellen en/of software-overeenkomsten) worden steeds gesloten voor een periode van standaard 60 maanden, indien mogelijk te verlengen met tweemaal 12 maanden, tot maximum 84 maanden. Deelopdrachten kunnen bijgevolg de einddatum van de basisovereenkomst overschrijden.

          De opdracht werd door CREAT gegund aan Ricoh Belgium, Medialaan 28a te 1800 Vilvoorde.

          Op deze overeenkomst is geen bijdrage in de werking van toepassing.

          De raming van de uitgave op jaarbasis bedraagt € 35.000,00 excl. btw of € 42.350,00 incl. btw.

        • Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten (besteknr. 2022/HFB/MPMO/96984) – Goedkeuring toetreding

          De Vlaamse Gemeenschap publiceerde de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.

          Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 juni 2023 werd:

          • Perceel 1 (Vaste IP gebaseerde telefonie, datacommunicatie en marketingnummers) gegund aan Telenet bv, met maatschappelijke zetel te Liersesteenweg 4 – 2800 Mechelen België, en ondernemingsnummer 0473.416.418;
          • Perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT) gegund aan Orange Belgium NV, met maatschappelijke zetel te Bourgetlaan 3 – 1140 Evere en ondernemingsnummer 0456.810.810;

          Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 14 juli 2023 werd:

          • Perceel 3 (Virtuele telefooncentrale (Cloud PBX)) gegund aan Telenet bv, met maatschappelijke zetel te Liersesteenweg 4 – 2800 Mechelen België, en ondernemingsnummer 0473.416.418;
          • Perceel 4 (Klassieke PSTN-lijnen) gegund aan Proximus NV, met maatschappelijk zetel te Koning Albert II-laan 27, 1030 Brussel en ondernemingsnummer 0202.239.951;

          De Vlaamse Gemeenschap sloot per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst), waar in punt (E) van de aanhef vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het vooropgestelde klantenbereik. Dit klantenbereik strekt zich uit tot de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaamse gewest, met name:

          • 15.1.      de gemeenten, incl. de politiezones, zowel ééngemeentezones als meergemeentezones;
          • 15.2.      de hulpverleningszones;
          • 15.3.      de districten;
          • 15.4.      de provincies;
          • 15.5.      de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
          • 15.6.      de samenwerkingsvormen, vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
          • 15.7.      de welzijnsverenigingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
          • 15.8.      de autonome verzorgingsinstellingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
          • 15.9.      de verzelfstandigde agentschappen die opgericht zijn door een provincie of een gemeente;
          • 15.10.    de polders en de wateringen;

          Alvorens te kunnen gebruiken van deze Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten, dient een lokale overheid toe te treden, door middel van een ondertekende Toetredings-overeenkomst die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe treden.

           

      • Juridische zaken

        • Subsidieovereenkomst vzw Savanti Sint-Amands - Goedkeuring

          De gemeente heeft de intentie om een investeringssubsidie toe te kennen aan de vzw Savanti Sint-Amands voor vernieuwingen aan de tennisaccommodatie. Alle voorwaarden en modaliteiten worden vastgelegd in een subsidieovereenkomst.

      • Onroerend goedbeheer

        • Wegenis en groene zone Wilgenweg - Overdracht

          De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht de wegenis en groene zones van de verkaveling Wilgenweg te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs. Het betreft een strook grond, gelegen te Oppuurs, ter plaatse Wilgenweg kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 386X/P0000 met een oppervlakte volgens meting van 646,60 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.

        • Perceel grond De Stockt - Uitwinning

          Ons bestuur kocht recent een perceel grond aan gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse De Stockt. Dit perceel grond is nog in gebruik en dient te worden vrijgemaakt. Met de pachter werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse De Stockt kadastraal gekend vierde afdeling sectie C nummer 10C met een oppervlakte van 4951 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 9.900,00.

        • Strook grond Meir - Afstand

          De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Oppuurs ter plaatse Meir kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 77G met een oppervlakte volgens kadaster van 3 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.

        • Strook grond Mechels Wegje - Afstand

          De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Ruisbroek ter plaatse A. Borghijsstr 11 kadastraal gekend 2de afdeling sectie C deel van nummer 84T met een oppervlakte volgens meting van 11,13 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name ter realisatie van het Mechels Wegje.

        • PPS projectgebied omgeving Familieheem Ruisbroek - Goedkeuring selectieleidraad

          Atelier Horizon werkte een ruimtelijke visie met inrichtingsplan uit voor het projectgebied in de omgeving van Familieheem in Ruisbroek. De locatie-keuze voor de uitbreiding van de school kende een participatietraject met de omwonenden. Het finaal ontwerp werd naar de inwoners gecommuniceerd in mei 2023.

          De Aanbesteder wenst de site, waarop zich momenteel de zaal Familieheem bevindt in Ruisbroek, een nieuwe invulling te geven. Met de nieuwe invulling wenst de Aanbesteder in te zetten op efficiënt ruimtegebruik, toegang tot het omliggende natuurgebied, mobiliteit en klimaat. De zaal Familieheem is eigendom van de Aanbesteder en wordt gebruikt door de Vrije basisschool Sint-Carolus, onderdeel van de scholengroep Sint-Jan Berchmansinstituut, als refter en polyvalente ruimte. De zaal Familieheem is echter toe aan een grondige renovatie zodat de school samen met de Aanbesteder op zoek is gegaan naar een oplossing.

          De site zal een nieuwe invulling krijgen: Alle gebouwen, bijgebouwen en aanhorigheden worden volledig afgebroken. Voor het Publieke Deel dient er een bredeschoolgebouw met polyvalente zaal opgericht te worden. Overdag kan de school hier gebruik van maken. ’s Avonds staat de zaal ter beschikking van het verenigingsleven van Ruisbroek. De zaal is via een veilige doorsteek met de school verbonden. Tevens wordt er op de site een Private woonontwikkeling voorzien van drie woonclusters met een beperkt aantal wooneenheden en een collectieve of privétuin. De woonclusters zullen uit maximaal 3 bouwlagen bestaan en de polyvalente zaal is max 6,5 m hoog. Er komt een groene parking voor 35 wagens voor privaat gebruik (bewoners én bezoekers) en publiek gebruik. Dit is iets meer dan het huidige aantal parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen die toebehoren aan de Private woonontwikkeling worden mee aangekocht door de ontwikkelaar. De overige parkeerplaatsen zijn voor publiek gebruik.

          Sint-Jan Berchmansinstituut en de gemeente Puurs-Sint-Amands zullen samen het bredeschoolgebouw bouwen. De Raad van Bestuur van Sint-Jan Berchmansinstituut verleende op 13 november 2023 een mandaat aan de gemeente Puurs-Sint-Amands voor het optreden als Aanbestedende Overheid.

          Het voorwerp van de opdracht is een Publiek Private Samenwerking voor het ontwerp en de bouw van een bredeschoolgebouw en een woonontwikkeling.

          Deze opdracht zal worden gegund via een mededingingsprocedure met onderhandeling aan de geselecteerde inschrijver die de regelmatige offerte heeft ingediend die vanuit het oogpunt van de Aanbesteder de economisch voordeligste is, rekening houdend met de gunningscriteria in het opdrachtdocument.

          Voor de Private Ontwikkeling zal de weerhouden Inschrijver op de betreffende percelen voor eigen rekening én op eigen risico een kwalitatieve woonontwikkeling dienen te realiseren.  De weerhouden Inschrijver zal hiertoe de betreffende percelen aankopen voor de prijs zoals de inschrijver zal dienen op te geven bij zijn offerte. Het schattingsverslag van de desbetreffende percelen wordt overgemaakt bij de gunningsfase.

          Teneinde de studiekosten voor de Geselecteerde Kandidaten te beperken alsook het vlotte verloop van de gunningsprocedure te bevorderen, wordt gekozen voor een gefaseerde gunningsprocedure die concreet als volgt wordt georganiseerd:

          Stap 1. Selectiefase

          Op basis van deze selectieleidraad kunnen geïnteresseerden een aanvraag tot deelneming indienen. De selectieleidraad heeft tot doel na te gaan of de inschrijvers zich niet in een situatie van uitsluiting bevinden en voldoen aan de kwalitatieve selectiecriteria. Aan de hand van deze selectieleidraad wordt het aantal geselecteerde inschrijvers dat wordt toegelaten om een offerte in te dienen beperkt tot minimum drie (3) en maximum vijf (5), en dit voor zover er voldoende inschrijvers kunnen worden gevonden die zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bevinden en die de kwalitatieve selectiecriteria vervuld hebben.

          Indien meer dan vijf inschrijvers aan de vooropgestelde voorwaarden zouden voldoen, zal de Aanbesteder doorselecteren op van basis van hetgeen verder in de selectieleidraad wordt uiteengezet.

          De niet-geselecteerde inschrijver(s) wordt/worden onmiddellijk na de selectiefase middels aangetekend schrijven en per e-mail in kennis gesteld van de motieven van zijn/hun niet-selectie. Na het verstrijken van de wettelijke wachttermijn van vijftien (15) kalenderdagen vanaf voormelde kennisgeving wordt de plaatsingsprocedure verdergezet met de geselecteerde inschrijvers.

          Stap 2. Gunningsfase

          In de gunningsfase zullen de geselecteerde inschrijvers het opdrachtdocument ontvangen en worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte. De beoordeling van de offertes zal gebeuren aan de hand van gunningscriteria en hun weging die nauwkeurig zullen worden omschreven in het bestek.

          Er wordt geen vergoeding voorzien voor de deelname aan de plaatsingsprocedure.

          Indicatieve timing:

          Selectiefase:
          • Publicatie selectieleidraad: november 2023
          • Indienen aanvragen tot deelneming: 12 januari 2024 om 11:00 uur
          • Presentatie door kandidaten van aanvragen tot deelneming: half januari 2024 (facultatief)
          • Selectiebeslissing: januari 2024
          • Toezenden selectiebeslissing (samen met bestek): januari 2024

          Gunningsfase:
          • Goedkeuring bestek: gemeenteraadszitting van januari 2024
          • Toezenden bestek (samen met selectiebeslissing): eind januari – begin februari 2024
          • Toelichtingsmoment aan geselecteerde inschrijvers en plaatsbezoek: januari - februari 2024 – datum zal worden meegedeeld in het bestek
          • Indiening offertes: half april 2024
          • Presentaties : april 2024
          • Desgevallend onderhandelingen + BAFO: april – mei 2024
          • Gunning opdracht: zomer 2024

        • Walsingen

          • Strook grond Walsingen (inn. 39) - Afstand

            De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 1S met een oppervlakte volgens meting van 69 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

    • Beleven

      • Busvervoer 2024 - Vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht

        De opdracht ‘Busvervoer 2022-2023’ met ref. G-2022-008 moet opnieuw worden aanbesteed.

        De opdracht omvat het organiseren van busvervoer inclusief chauffeur onder de vorm van een raamovereenkomst; waarbij de prijzen worden vastgesteld gedurende de contractueel bepaalde periode van 1 januari 2024 t.e.m. 31 december 2024.

        In het kader van de opdracht “Busvervoer 2024” werd een bestek met nr. G-2023-062 opgesteld door de dienst Beleven.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 128.320,00 excl. btw of € 136.019,20 incl. 6% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

    • Welzijn en samenleven

      • Sociale zorg

        • Lid toewijzingsraad woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant - Aanstelling

          De woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant nam het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De lokale besturen uit het werkingsgebied (Bornem en Puurs-Sint-Amands) zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met de relevante welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.

          De toewijzingsraad is als volgt samengesteld:

          Organisatie

          Functie

          Gemeente Bornem

          Voorzitter Bijzonder comité Sociale Dienst Bornem

          Bij afwezigheid: Schepen van Wonen

          Gemeente Puurs-Sint-Amands

          Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst Puurs-Sint-Amands

          Bij afwezigheid: Schepen van Wonen

          OCMW Bornem

          Woonbegeleider Sociale dienst Bornem

          Bij afwezigheid diensthoofd sociale zorg

          OCMW Puurs-Sint-Amands

          Woonbegeleider Sociale dienst Puurs-Sint-Amands

          Bij afwezigheid diensthoofd sociale zorg

          Woonveer Klein-Brabant

          Diensthoofd Klantenrelaties

          Woonveer Klein-Brabant

          Medewerker dienst Klantenrelaties

           De leden die namens het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands in de toewijzingsraad zullen zitten, dienen aangesteld te worden.

        • Toewijzingsreglement Woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant - Goedkeuring

          Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.

          De toewijzingsraad van woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en in overleg met het gemeentebestuur en het OCMW van de beide gemeenten in het werkingsgebied, een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).

          Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.

          De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.

          De toewijzingsraad van Woonveer Klein-Brabant heeft ervoor geopteerd om een strengere lokale woonbinding op te nemen.

          Bij toewijzing wordt achtereenvolgens rekening gehouden met :

          - De kandidaat-huurders die gedurende de laatste 10 jaar 6 jaar (onderbroken of ononderbroken) in de gemeente van de toe te wijzen woning hebben gewoond (optionele voorrangsregel)

          - De kandidaat-huurders die gedurende de laatste 10 jaar 5 jaar ononderbroken in de gemeente van de toe te wijzen woning hebben gewoond. (verplichte voorrangsregel)

          - De kandidaat-huurders die gedurende de laatste 10 jaar 5 jaar ononderbroken in het werkingsgebied hebben gewoond (optionele voorrangsregel).

          De toewijzingsraad heeft een criterium voorzien dat de standaard langdurige woonbinding voorafgaat. Deze  strengere woonbinding wordt gemotiveerd vanuit de vaststelling dat kandidaat-huurders door omstandigheden soms tijdelijk buiten de gemeente gedomicilieerd zijn, maar gelet op hun binding met de gemeente wel de mogelijkheid behouden om een toewijzing te krijgen.

          Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente ook rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.

          Binnen de toewijzingsraad werd beslist dat de OCMW’s van het werkingsgebied de kandidaten voor de versnelde toewijzing voordragen.

          De toewijzingsraad besliste om de afbakening van de specifieke doelgroepen te beperken tot twee van de in de wetgeving specifiek benoemde doelgroepen, met name de 65 plussers en de rolstoel gebonden kandidaat-huurders.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit toewijzingsreglement goed te keuren.

    • Mededelingen

      • Mededelingen

    • Vragen

      • Vragen

Namens Gemeenteraad,

Raoul Paridaens
Algemeen directeur

Els Goedgezelschap
Voorzitter gemeenteraad