Besluit
Enig artikel: De notulen van de gemeenteraadszitting van 16 oktober 2023 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
De voorzitter van de gemeenteraad schrijft de regiowerking minstens twee keer per jaar in op de agenda van de gemeenteraad. De raad wordt verzocht kennis te nemen van deze rapportering.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van Regio Rivierenland voor de kwartalen 1 tot en met 3 van 2023.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 31 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van BLIJDORP die op 19 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering op 19 december 2023 van BLIJDORP, zijnde:
1. Aanduiding stemopnemers
2. Goedkeuring verslag vorige vergadering (20/06/2023)
3. Goedkeuring begroting 2024
4. Stand van zaken masterplan Blijdorp vzw
5. Varia
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van BLIJDORP op 19 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan BLIJDORP.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv die op 12 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 12 december 2023 van TMVS dv, zijnde:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 12 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan TMVS dv.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEMO die op 1 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering op 1 december 2023 van IGEMO, zijnde:
1. Aanduiding stemopnemers
2. Bespreking van de ondernemingsstrategie voor 2024
3. Bespreking van de begroting voor het boekjaar 2024
4. Vaststelling van de statutaire bijdrage algemene werkingskosten 2024
5. Volmacht aan de raad van bestuur tot uitvoering van de genomen beslissingen
6. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 1 december 2023
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGEMO op 1 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IGEMO.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 25 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVERLEK die op 15 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 15 december 2023 van IVERLEK, zijnde:
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IVERLEK op 15 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IVERLEK.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 23 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van IVAREM die op 15 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de bijzondere algemene vergadering op 15 december 2023 van IVAREM, zijnde:
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van IVAREM op 15 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IVAREM.
Toelichting
Met de goedkeuring van het Regiodecreet wenst de Vlaamse Overheid meer coherentie te brengen in de zogenaamde huidige intermediaire structuren die werden opgericht om bovenlokale problematieken aan te pakken en dit via de oprichting van de zogenaamde Referentieregio's. Puurs-Sint-Amands maakt deel uit van de Referentieregio Rivierenland terwijl alle andere deelnemers van ISVAG deel uitmaken van de Referentieregio Antwerpen en ISVAG ook in die regio gelokaliseerd is. Het Regiodecreet laat ISVAG echter toe een afwijking te vragen op eventueel verzoek van de betrokken deelnemer. De raad wordt gevraagd om bij dit voorstel van besluit dergelijk afwijkingsverzoek te richten aan ISVAG. ISVAG gaat in op dit verzoek en stelt zijn vennoten voor een dergelijk afwijkingsverzoek in te dienen bij de Vlaamse Regering.
Besluit
Artikel 1: De opdrachthoudende vereniging ISVAG beslist, op basis van de intenties van haar vennoten én haar eigen intenties om bij de Vlaamse Regering een gemotiveerde aanvraag tot definitieve afwijking in te dienen en per aangetekend en elektronisch schrijven de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) in kennis te stellen van deze beslissing tot aanvraag tot definitieve afwijking. Dit ingevolge de vraagstelling van OVAM d.d. 3 oktober 2023, gericht aan de Raad van Bestuur van ISVAG.
Artikel 2: De opdrachthoudende vereniging ISVAG dient bij de Vlaamse Regering een gemotiveerde aanvraag tot definitieve afwijking van de principes vermeld in artikel 6 van het Regiodecreet voor de gemeente Puurs-St Amands m.b.t. afvalverwerking in.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 20 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van ISVAG die op 21 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene op 21 december 2023 van ISVAG, zijnde:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering van 1 juni 2023
3. Goedkeuring begroting 2024
4. Goedkeuring indiening afwijkingsaanvraag Regiodecreet Puurs-Sint-Amands en praktische uitvoering afwijkingsaanvraag conform schrijven van OVAM dd. 3 oktober 2023
5. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van ISVAG op 21 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan ISVAG.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 20 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PIDPA die op 15 december 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist zich aan te sluiten bij de gezamenlijke voordracht van alle bestuurders van hun arrondissement.
Artikel 4: De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
Artikel 5: De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
Artikel 6: De gemeenteraad keurt goed om de heer ..., gemeenteraadslid, aan te duiden als afgevaardigde op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of van de gemeenteraad, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad. De afgevaardigde kan zijn volmacht tevens laten uitvoeren door enig ander persoon, mits deze handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 7: De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de agenda goed te keuren.
Artikel 8: Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 9: Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze ter kennis aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 8 november 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Water-link (Adelta) die op 14 december 2023 plaatsheeft en hiervoor een bestuurder voor te dragen. Indien de gemeente geen voordracht doet, wordt zij geacht zich aan te sluiten bij de voordrachten gedaan door de andere steden en gemeenten van het arrondissement waartoe de gemeente behoort.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad besluit geen bestuurder voor te dragen in Water-link (Adelta) en zich aan te sluiten bij de voordrachten gedaan door de andere steden en gemeenten in het arrondissement van de gemeente.
Artikel 2: Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze onverwijld ter kennis aan Water-link, Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen.
Toelichting
Op 5 maart 2015 werd het RUP Lichterstraat goedgekeurd door de deputatie van de Provincie Antwerpen. Dit RUP werd opgemaakt met de intentie om een nieuw goed bereikbaar sportpark te kunnen ontwikkelen in de Lichterstraat. Dit sportpark De Schans werd de voorbije jaren gerealiseerd en is volledig ingevuld.
Het gemeentebestuur krijgt vanuit verschillende invalshoeken vragen voor uitbreiding in deze omgeving van het sportpark. Daarom wordt de opdracht voor de opmaak van een masterplan in de omgeving van het sportpark geïnitieerd. Aan deze opdracht wordt ook een mobiliteitsstudie gekoppeld omdat mobiliteit een belangrijk aandachtspunt is in de directe omgeving én in de leefgemeenschap van Kalfort.
In een tweede stap is ook de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan voorzien voor uitbreiding van het sportpark. Hierbij is de opmaak van een plan-MER noodzakelijk.
In het kader van de opdracht “Opmaak masterplan en mobiliteitsstudie omgeving sportpark de Schans en bedrijven Lichterstraat + opmaak RUP uitbreiding sportpark” werd een bestek met nr. G-2023-063 opgesteld door de dienst Planologie (Leefomgeving).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 135.000,00 excl. btw of € 163.350,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. G-2023-063 en de raming voor de opdracht “Opmaak masterplan en mobiliteitsstudie omgeving sportpark de Schans en bedrijven Lichterstraat + opmaak RUP uitbreiding sportpark”, opgesteld door de dienst Planologie (Leefomgeving) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 135.000,00 excl. btw of € 163.350,00 incl. 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in 2024 op artikelnummer 25-010112/0600-00/21400007 - "Ontwikkelen masterplan omgeving Sportpark".
Toelichting
De gemeenteraad stelt twee personen aan als GAS-vaststeller voor de gemeente Puurs-Sint-Amands, met als doel om door middel van handhaving sluikstort in de gemeente te verminderen.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Yamina Van der Zande: 29 ja-stemmen
Dirk Van Grootven: 29 ja-stemmen
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad stelt 2 personen aan als GAS-vaststeller voor de gemeente Puurs-Sint-Amands, voor de vaststelling van overtredingen op de openbare netheid bepaald in Titel 2 - Hoofdstuk 1 van het gemeentelijk politiereglement vastgesteld op 29/03/2021.
Toelichting
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van 2 dijkmodules Scheldedijk Sint-Amands” werd een bestek met nr. G-2023-052 opgesteld door de ontwerper, ATELIER HORIZON, Sint-Annadreef 50A te 1020 Brussel (Laken).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 804.163,03 excl. btw of € 973.037,27 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door DE VLAAMSE WATERWEG NV, Havenstraat 44 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 243.830,94 incl. 21% btw..
Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Puurs-Sint-Amands. Dit deel bedraagt € 729.206,33 incl. 21% btw.
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. G-2023-052 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen van 2 dijkmodules Scheldedijk Sint-Amands”, opgesteld door de ontwerper, ATELIER HORIZON, Sint-Annadreef 50A te 1020 Brussel (Laken) worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 804.163,03 excl. btw of € 973.037,27 incl. 21% btw.
Het aandeel voor het gemeentebestuur Puurs-Sint-Amands bedraagt € 729.206,33 incl. 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: Een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler DE VLAAMSE WATERWEG NV, Havenstraat 44 te 3500 Hasselt.
Artikel 4: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0680-00 / 22200007 (actie 25-010205).
Artikel 5: Na uitvoering wordt de subsidie opgevraagd bij de Vlaamse Landmaatschappij.
Toelichting
In het kader van de door Pidpa en de gemeente geplande weg- en rioleringswerken wenst Fluvius verbeteringswerken aan hun leidingennet (luchtnet) uit te voeren.
De door Fluvius geplande werken omvatten het plaatsen van OV-palen en het ondergronds brengen van hun luchtnet in de Kattestraat.
De kostprijs van het ondergronds brengen van het luchtnet wordt geraamd op € 138.606,62 (vrij van BTW) ten laste van de gemeente.
Fluvius rekent een deel door aan de gemeente omdat de gemeente vragende partij is om het luchtnet ondergronds te brengen.
Het wegnemen en plaatsen van de OV-palen wordt geraamd op € 33.066,69 incl. 21% BTW en zal aangerekend worden via het jaaractieplan van Fluvius.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad verleent goedkeuring aan offerte 381917 van Fluvius voor een bedrag van € 138.606,62 (vrij van BTW).
Artikel 2: De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in in het investeringsbudget bij registratiesleutel 0200-00 / 22400007 act 25-030208.
Toelichting
Op 11 juni 2014 werd met Plusoffice architects, Handelskaai 48 te 1000 Brussel en DELVA Landscape architects BV, Hooge Kadijk 71 te (NL) Amsterdam (onder de vorm van een tijdelijke vereniging) een overeenkomst afgesloten voor de opmaak van het masterplan Hondsmarkt en omgeving. In het masterplan werd het concept ‘De tuinen van Puurs’ uitgewerkt.
De gemeenteraad van 4 juli 2016 keurde de toekenning van het deelproject 4 met ondermeer ‘De volledige studieopdracht voor het westelijk Forum met inrit naar de ondergrondse parking en het oostelijk Forum (ondergrondse parking en publieke ruimte Hondsmarkt)’ als vervolgopdracht aan de overeenkomst van 11 juni 2014, aan Plusoffice-DELVA, goed.
De bouwwerken rond het nieuwe administratief centrum komen in de eindfase, de aanleg van de buitenruimte is bijgevolg aangewezen.
De ontwerpopdracht voor “Heraanleg omgeving NAC - Forum” werd uitgewerkt door DELVA Landscape architects BV, Hooge Kadijk 71 te (NL) Amsterdam en Atelier Ruimtelijk Advies ARA bvba, Gitschotellei 150 te 2600 Berchem.
In het kader van de opdracht “Heraanleg omgeving NAC - Forum” werd een bestek met nr. G-2023-060 opgesteld door de ontwerper, DELVA Landscape architects BV, Hooge Kadijk 71 te (NL) Amsterdam en Atelier Ruimtelijk Advies ARA bvba, Gitschotellei 150 te 2600 Berchem.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Heraanleg Forum - omgeving NAC ), raming: € 1.869.861,20 excl. btw of € 2.209.726,52 incl. btw;
* Perceel 2 (fonteinconstructie), raming: € 301.900,00 excl. btw of € 365.299,00 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.171.761,20 excl. btw of € 2.575.025,52 incl. btw.
Een deel van de kostprijs van perceel 1 (Heraanleg Forum - omgeving NAC ) wordt betaald door Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen. Dit deel wordt geraamd op € 251.454,90.
Het aandeel van het gemeentebestuur wordt voor de totale opdracht geraamd op € 2.323.570,62 incl. btw en € 188.591,18 via de derdebetalersregeling van Pidpa voor de rioleringswerken.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het studiebureau voorziet dat de werken voor perceel Heraanleg Forum - omgeving NAC 95 werkdagen in beslag zullen nemen.
Het studiebureau voorziet dat de werken voor perceel fonteinconstructie 30 werkdagen in beslag zullen nemen.
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. G-2023-060 en de raming voor de opdracht “Heraanleg omgeving NAC - Forum”, opgesteld door de ontwerper, DELVA Landscape architects BV, Hooge Kadijk 71 te (NL) Amsterdam en Atelier Ruimtelijk Advies ARA bvba, Gitschotellei 150 te 2600 Berchem, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.171.761,20 excl. btw of € 2.575.025,52 incl. btw.
Het aandeel van het gemeentebestuur wordt voor de totale opdracht geraamd op € 2.323.570,62 incl. btw en € 188.591,18 via de derdebetalersregeling van Pidpa voor de rioleringswerken.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00 / 22400007 (actie 25-030215).
Artikel 5: Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
Toelichting
De procedure m.b.t. de instroom van nieuwe medewerkers in lokale besturen moet vereenvoudigd worden, waardoor lokale besturen sneller personeel kunnen aanwerven in de huidige talentenoorlog. Het nieuwe Vlaamse Rechtspositiebesluit, dat in het voorjaar 2023 werd goedgekeurd, biedt hier perspectieven. Het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands wil van deze opportuniteit gebruik maken. Hiervoor is het noodzakelijk dat onze huidige rechtspositieregeling wordt aangepast.
In het kader van het Decreet Regiovorming hebben de algemeen directeurs van de Regio Rivierenland ervoor geopteerd om in de mate van het mogelijke een gezamenlijke basis van rechtspositieregeling uit te werken voor heel de regio om ongezonde concurrentie tussen de diverse lokale besturen te vermijden en de regiomobiliteit (mobiliteit van personeel tussen de diverse besturen van Rivierenland) te faciliteren. Logischerwijze heeft dit geleid tot een algemene compromistekst waar alle managementteams en diensthoofden HRM van de Regio Rivierenland achter staan. Deze algemene tekst laat de individuele besturen toe hun eigen keuzes te maken in de verdere concretisering, al zal intervisie tussen de HRM-diensten wel stilaan leiden tot gezamenlijke visie.
Het HOC/BOC heeft geleid tot een protocol van niet-akkoord, dat veroorzaakt wordt door de beperkte sociale onderhandelingen op Vlaams niveau en omdat de vakbonden bevreesd zijn voor misbruiken. Zij wensen deze misbruiken, zoals nu het geval is, te vermijden door een gedetailleerde rechtspositieregeling. Dit staat haaks t.o.v. enerzijds het voornemen van een gemeenschappelijke basisregeling op niveau van de Regio Rivierenland, die per definitie eerder algemeen van aard zal zijn en anderzijds een standpunt dat de algemene regeling specifieke concretisering niet in de weg staat wanneer er gevaar is voor misbruiken.
Het college stelt de gemeenteraad dan ook voor de hiernavermelde aanpassing rechtspositieregeling vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De volgende bepalingen van de huidige rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Puurs-Sint-Amands worden vanaf de datum van inwerkingtreding van dit besluit opgeheven:
Artikel 3 tot en met artikel 35.
Artikel 2: De volgende bepalingen worden ingevoegd in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Puurs-Sint-Amands vanaf de datum van inwerkingtreding van dit besluit:
Titel 2 : De Loopbaan
Hoofdstuk 1 : Graden
Artikel 3:
§1. Dit artikel is niet van toepassing op: de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de adjunct-financieel directeur van de gemeente.
§2. De graden worden ingedeeld in vijf niveaus. De niveaus stemmen, met uitzondering van
de niveaus D en E, overeen met een diplomavereiste van een bepaald onderwijsniveau of
evenwaardige ervaring.
De niveaus en de diploma’s en getuigschriften die ermee overeenstemmen, zijn:
1. niveau A: een masterdiploma of een diploma van het universitair onderwijs of een
diploma van het hoger onderwijs van twee cycli dat gelijkgesteld is met universitair
onderwijs;
2. niveau B: een bachelordiploma of een diploma van het hoger onderwijs van een
cyclus of van daarmee gelijkgesteld onderwijs;
3. niveau C: een diploma van het secundair onderwijs of van daarmee gelijkgesteld
onderwijs;
4. niveau D: geen diplomavereiste;
5. niveau E: geen diplomavereiste.
De lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau, opgenomen in bijlage 2 die bij
het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006 is gevoegd, is van overeenkomstige
toepassing.
In aanvulling op de lijst vermeld in het derde lid, komen volgende attesten ook in
aanmerking:
1. een op de functie afgestemd ervaringsbewijs, uitgereikt overeenkomstig de Vlaamse
regelgeving over de titels van beroepsbekwaamheid;
2. een op de functie afgestemd attest van een beroepsopleiding, gevolgd bij een door
de Vlaamse Regering erkende instelling voor beroepsopleiding.
Evenwaardige ervaring kan in aanmerking worden genomen, tenzij de kandidaten over een
diploma moeten beschikken zoals vereist door de hogere overheid. De bevoegde overheid
bepaalt dit bij de vacantverklaring.
Voor de toepassing van dit artikel moeten de kandidaten een selectieproef afleggen die
waarborg moet bieden voor de kwaliteit van de aanwervingen zonder diplomavereiste: de
selectieproef gaat na of een kandidaat kan functioneren op het niveau van de functie. De
proef moet de relevante competenties van de kandidaat testen, dus een CV-screening
volstaat niet.
§3. Per niveau worden de graden, in voorkomend geval, hiërarchisch gerangschikt in
basisgraden en hogere graden en dit in overeenstemming met het personeelsplan of een ander
instrument dat een adequate weergave is van de personeelsbehoefte en de opvolging ervan.
Een functie wordt in een graad gesitueerd op basis van de functiebeschrijving.
De aanstellende overheid kan een samenwerkingsovereenkomst sluiten met andere
overheden voor gezamenlijke werving en eventueel gemeenschappelijke wervingsreserves.
Hoofdstuk 2 : Instroom
Artikel 4:
Kandidaten hebben toegang tot een functie bij een bestuur als ze voldoen aan de volgende
voorwaarden:
1. ze vertonen een gedrag dat in overeenstemming is met de eisen van de functie
waarvoor ze solliciteren;
2. ze genieten de burgerlijke en politieke rechten;
3. voor een statutaire functie: de kandidaten hebben de Belgische nationaliteit als de
uit te oefenen functie een rechtstreekse of onrechtstreekse deelname aan de
uitoefening van het openbaar gezag inhoudt of werkzaamheden omvat die strekken
tot de bescherming van de belangen van het bestuur. In de andere gevallen hebben
de kandidaten de Belgische nationaliteit of zijn ze burger van een lidstaat van de
Europese Economische Ruimte of van de Zwitserse Bondsstaat;
4. voor een contractuele functie: de kandidaten hebben de Belgische nationaliteit als de
uit te oefenen functie een rechtstreekse of onrechtstreekse deelname aan de
uitoefening van het openbaar gezag inhoudt of werkzaamheden omvat die strekken
tot de bescherming van de belangen van het bestuur.
De voorwaarde, vermeld in het eerste lid, 1°, wordt, in voorkomend geval, getoetst aan de
hand van een uittreksel uit het strafregister. Als daarop ongunstige vermeldingen
voorkomen, mag de kandidaat een schriftelijke toelichting daarover voorleggen waarna de
bevoegde overheid een beslissing neemt.
Artikel 5:
Kandidaten komen in aanmerking voor aanwerving als ze voldoen aan de volgende minimale
voorwaarden:
1. ze beschikken over de vereiste taalkennis, vermeld in artikel 15, §1 en §2, van de
wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966;
2. met behoud van de toepassing van artikel 11 van dit besluit, slagen de kandidaten
voor de selectieprocedure, vermeld in artikel 7, §1, tweede lid, en §2, tweede lid, en
artikel 9 van dit besluit;
3. de kandidaten voldoen aan de diplomavereiste voor het niveau waarin de functie
zich situeert, aan de ervaringsvereiste of een evenwaardig denkniveau;
4. in voorkomend geval, beschikken de kandidaten over het diploma vereist door de
hogere overheid om de functie te mogen uitoefenen.
Artikel 6:
In afwijking van artikel 5, 2° kan een kandidaat die maximum 3 jaar geleden heeft
deelgenomen aan een gelijkwaardige selectieprocedure voor een functie in dezelfde graad
als de vacante functie bij het lokaal bestuur, gedeeltelijk of volledig vrijgesteld worden van
de deelname aan de nieuwe selectie, als hij daarvoor al slaagde of geschikt bevonden werd.
De kandidaat kan een aanvraag tot vrijstelling richten aan de bevoegde overheid. De
bevoegde overheid beslist om wel of niet akkoord te gaan met een vrijstelling voor de
nieuwe selectie. Voor de nieuwe selectie gelden in dat geval de resultaten die de kandidaat
behaalde voor de eerder afgelegde overeenstemmende proeven.
In afwijking van artikel 5, 2°, is het personeelslid dat in een deeltijdse functie werkt nadat
het geslaagd is voor selectieproeven voor die functie, vrijgesteld van nieuwe selectieproeven
als de wekelijkse prestaties binnen die functie uitgebreid worden of als die functie voltijds
wordt.
Artikel 7:
§1. Een kandidaat voor de functie van (adjunct-)algemeen directeur die door aanwerving
wordt ingevuld, is houder van een diploma dat toegang geeft tot niveau A.
Binnen de grenzen van deze rechtspositieregeling, volgt de selectie voor de aanwerving in de
functie van (adjunct-)algemeen directeur dezelfde selectieprocedure als die van toepassing
op het overige personeel.
De selectietechnieken voor de functie van (adjunct-)algemeen directeur bevatten in elk
geval een test die de management- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst.
De test die de management- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst, wordt in
elk geval uitbesteed aan een extern selectiebureau.
§2. Een kandidaat voor de functie van (adjunct-)financieel directeur die door aanwerving
wordt ingevuld, is houder van een diploma dat toegang geeft tot niveau A.
Binnen de grenzen van deze rechtspositieregeling, volgt de selectie voor de aanwerving in de
functie van (adjunct-)financieel directeur dezelfde selectieprocedure als die van toepassing
op het overige personeel.
De selectietechnieken voor de functie van (adjunct-)financieel directeur bevatten in elk geval
een proef die het financieel-economisch inzicht van de kandidaten toetst.
De selectietechnieken voor de functie van (adjunct-)financieel directeur kunnen een test
bevatten die de management- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst. De test
die de management- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst, wordt in elk
geval uitbesteed aan een extern selectiebureau.
Artikel 8:
Vóór elke aanwerving wordt de functie die wordt ingevuld extern bekendgemaakt met een
oproep tot kandidaten.
De vacatures worden ten minste in één bekendmakingskanaal bekendgemaakt.
De volgende informatie wordt ter beschikking gesteld van de kandidaten:
1. de wijze van en termijn voor de kandidaatstelling;
2. de aard, het prestatieregime en de duurtijd van de tewerkstelling;
3. de functievereisten en functievoorwaarden;
4. de salarisschaal;
5. of er een diploma is vereist of evenwaardige ervaring of een evenwaardig
denkniveau;
6. of er een wervingsreserve wordt aangelegd;
7. de wijze waarop de functie wordt ingevuld: aanwerving, bevordering, interne of
externe mobiliteit, of een combinatie van voormelde procedures;
8. de selectieprocedure en de daaraan verbonden termijnen.
In de volgende gevallen is het eerste lid niet van toepassing:
1. de bevoegde overheid beslist bij de bekendmaking om een beroep te doen op een
bestaande wervingsreserve die geldig is voor de functie die wordt ingevuld;
2. de wekelijkse prestaties van een deeltijdse functie worden uitgebreid of die functie
wordt omgezet in een voltijdse functie. Als verschillende personeelsleden deeltijds
werken in een functie van dezelfde graad, richt de bevoegde overheid een oproep tot
die personeelsleden om de extra uren te vervullen. Ze maakt haar keuze op basis van
een vergelijking van de kandidaturen.
Voor de aanwerving van moeilijk rekruteerbare functies kan de bevoegde overheid bepalen
dat er gebruik gemaakt wordt van een permanente vacantverklaring of een versnelde
aanwervingsprocedure.
Artikel 9:
Voor de aanvang van een selectie en binnen de grenzen van de algemene regels, stelt de
bevoegde overheid de concrete selectieprocedure, waaronder de selectiecriteria, de
selectietechnieken en de concrete samenstelling van de selectiecommissie vast.
De leden van de raad en het uitvoerende orgaan van het bestuur kunnen geen lid zijn van
een selectiecommissie in het kader van een selectieprocedure voor het eigen bestuur.
De selectiecommissie maakt bij het afsluiten van de selectieprocedure een gemotiveerd en
geïntegreerd eindverslag op met vermelding van de deelresultaten en het eindresultaat van
de kandidaat.
De bevoegde overheid stelt, binnen de algemene regels, vermeld in het eerste lid, de meest
geschikte kandidaat aan, op basis van het verslag, vermeld in het derde lid.
Alle geslaagde kandidaten die niet werden aangesteld maar wel geschikt bevonden tijdens
de selectieprocedure, nemen we op in een (tussentijdse) wervingsreserve.
De bevoegde overheid bepaalt bij vacantverklaring:
van een specifieke functie of er een wervingsreserve wordt aangelegd;
van een generieke functie of voor toekomstige vacatures een wervingsreserve wordt
aangelegd;
De bevoegde overheid bepaalt hoelang deze (tussentijdse) wervingsreserve geldig blijft. De
aanvangsdatum start op datum van het eindrapport van de oorspronkelijke selectie.
Om kandidaten uit de (tussentijdse) wervingsreserve aan te stellen, kunnen een of meerdere
bijkomende proeven georganiseerd worden.
Ben je als kandidaat niet weerhouden voor een nieuwe functie, dan kom je opnieuw in de
(tussentijdse) wervingsreserve terecht.
Weiger je als kandidaat tweemaal een aanbod tot aanstelling, dan kan je worden verwijderd
uit de (tussentijdse) wervingsreserve.
Artikel 10:
De kandidaten worden schriftelijk (op papier of digitaal) op de hoogte gebracht van het resultaat van
de selectie.
Artikel 11:
Er kan afgeweken worden van de bepalingen over de bekendmaking en de selectie, vermeld in artikel
5,2°, en artikel 8 en 9:
1. voor de aanwerving in contractuele functies die ingesteld worden ter uitvoering van
werkgelegenheidsmaatregelen conform hogere regelgeving;
2. voor een vervangingsovereenkomst, overeenkomstig de bepalingen van artikel 11ter van de
wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
3. voor de aanwerving in contractuele functies die ingesteld worden ter uitvoering van
projecten die maximaal twee jaar duren.
4. voor de aanwerving van personen met een arbeidshandicap, vermeld in dit besluit.
Artikel 3: De volgende artikelen worden als volgt (rode tekst) aangepast:
Artikel 38: De kandidaten moeten voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden en aan de aanwervingsvoorwaarden bepaald in 5 en 6 artikelen 4 en 5 evenals aan de eventuele specifieke voorwaarden.
Bij de toepassing van de selectieproeven worden de hinderpalen die verbonden zijn met de handicap, door redelijke aanpassingen verholpen.
Artikel 100 §2:
§2. Voor de deelname aan een bevorderingsprocedure komen de volgende personeelsleden in aanmerking:
a. ze zijn na 1 januari 2009 aangesteld na een aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in Hoofdstuk III artikelen 8, 9 en 10, en ze hebben de inwerkperiode beëindigd;
b. ze zijn voor 1 januari 2009 aangesteld na een externe bekendmaking van de vacature en een gelijkwaardige selectieprocedure als van toepassing op vacatures in statutaire betrekkingen.
Artikel 103: De algemene bepalingen vastgesteld in artikel 13 tot en met 24, artikel 20,2° lid uitgezonderd, artikelen 8, 9 en 10 over de selectieprocedure bij aanwerving, zijn van overeenkomstige toepassing op de selecties in het kader van een bevorderingsprocedure.
Artikel 109, §2 : functies
Voor de deelname aan een procedure van interne personeelsmobiliteit komen de volgende personeelsleden in aanmerking:
a. ze zijn na 1 januari 2009 aangesteld na een aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in Hoofdstuk III de artikelen 8, 9 en 10, en ze hebben de inwerkperiode beëindigd;
b. ze zijn voor 1 januari 2009 aangesteld na een externe bekendmaking van de vacature en een gelijkwaardige selectieprocedure als van toepassing op vacatures in statutaire betrekkingen.
De procedure van interne personeelsmobiliteit is niet van toepassing op de van algemeen directeur, adjunct algemeen directeur, financieel directeur en adjunct financieel directeur.
Artikel 4: Dit leidt tot de in bijlage gevoegde gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Puurs-Sint-Amands worden vanaf de datum van inwerkingtreding van dit besluit. Deze bijlage maakt integraal deel uit van het besluit.
Artikel 5: Dit besluit treedt in werking op 25 november 2023.
Toelichting
De huidige overeenkomst ‘Multifunctionele apparaten’ voor het huren en onderhouden van multifunctionele apparaten (print-scan-copy-fax) loopt af op 29 februari 2024.
De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer bij Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (hierna genoemd: TMVS), Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden in nieuwe en lopende (raam)overeenkomsten van CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).
De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De raamovereenkomst van CREAT met ref. ‘Oplossingen voor (het beheer van) een printerpark - juli 2023’ is momenteel lopende en heeft als contractuele einddatum 23 juli 2028. Deelnemende besturen kunnen instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst.
Deze deelopdrachten (= de huur- en/of onderhoudsovereenkomsten van de toestellen en/of software-overeenkomsten) worden steeds gesloten voor een periode van standaard 60 maanden, indien mogelijk te verlengen met tweemaal 12 maanden, tot maximum 84 maanden. Deelopdrachten kunnen bijgevolg de einddatum van de basisovereenkomst overschrijden.
De opdracht werd door CREAT gegund aan Ricoh Belgium, Medialaan 28a te 1800 Vilvoorde.
Op deze overeenkomst is geen bijdrage in de werking van toepassing.
De raming van de uitgave op jaarbasis bedraagt € 35.000,00 excl. btw of € 42.350,00 incl. btw.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de toetreding tot de opdracht 'Oplossingen voor (het beheer van) een printerpark - juli 2023' van CREAT aankoopcentrale, Botermarkt 1 te 9000 Gent, goed.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien op het budget van 2024 op artikelnummer G-GBB-ICT/0190-00/61420110 – ‘Huur en verbruik copiërs’.
Toelichting
De Vlaamse Gemeenschap publiceerde de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 juni 2023 werd:
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 14 juli 2023 werd:
De Vlaamse Gemeenschap sloot per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst), waar in punt (E) van de aanhef vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het vooropgestelde klantenbereik. Dit klantenbereik strekt zich uit tot de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaamse gewest, met name:
Alvorens te kunnen gebruiken van deze Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten, dient een lokale overheid toe te treden, door middel van een ondertekende Toetredings-overeenkomst die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe treden.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad besluit toe te treden tot de volgende percelen van de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten:
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering
Artikel 3: Een ondertekende Toetredingsovereenkomst wordt bezorgd aan de desbetreffende dienstverleners.
Toelichting
De gemeente heeft de intentie om een investeringssubsidie toe te kennen aan de vzw Savanti Sint-Amands voor vernieuwingen aan de tennisaccommodatie. Alle voorwaarden en modaliteiten worden vastgelegd in een subsidieovereenkomst.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad keurt onderstaande subsidieovereenkomst met de vzw Savanti Sint-Amands goed:
SUBSIDIEOVEREENKOMST
TUSSEN:
GEMEENTE PUURS-SINT-AMANDS, met administratieve zetel te 2870 Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29, met ondernemingsnummer 0697.609.548.
Hier vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, burgemeester, in opdracht van Els Goedgezelschap, voorzitter van de gemeenteraad, die haar bevoegdheid tot ondertekening heeft gedelegeerd op 15 oktober 2019, en de algemeen directeur, de heer Raoul Paridaens, in uitvoering van een beslissing van de gemeenteraad van 8 mei 2023.
Hierna genoemd “de gemeente”
EN:
Savanti Sint-Amands vzw, met maatschappelijke zetel te 2890 Puurs-Sint-Amands, Sportlaan 7 bus 7, met ondernemingsnummer 0419.334.958.
hier conform de statuten vertegenwoordigd door de heer ....., voorzitter en de heer .................., secretaris.
Hierna genoemd “Savanti”
WORDT UITEENGEZET HETGEEN VOLGT:
A. Tussen de gemeente en Savanti werd een concessieovereenkomst afgesloten voor gebruik van tennisaccommodatie Sportcentrum Sint-Amands 2016-2025 (hierna “concessieovereenkomst”). Deze concessieovereenkomst heeft betrekking op tennisaccommodatie gelegen in de deelgemeente Sint-Amands, Sportlaan 7, Sectie B, deel van nummer 398C, onderdeel van het gemeentelijk sportcentrum, bestaande uit 6 tennisterreinen, 2 padelvelden en een kantine.
B. Savanti wenst een onderdeel van de bestaande infrastructuur aan te passen en te verbeteren (sproeisysteem).
De gemeente beschouwt het verenigingsleven in het algemeen en de tennisclubs in het bijzonder als een onderdeel van haar gemeentelijke taken als behoeder van het algemeen belang. Het verenigingsleven draagt immers bij aan het sociale weefsel in de gemeente. Sportieve activiteiten hebben bovendien een positieve invloed op de gezondheid van de inwoners. De gemeente wenst om die redenen de bovenvermelde werken financieel te ondersteunen.
C. De gemeente zal hiertoe een investeringssubsidie toekennen van 23.000 euro zoals bepaald door de gemeenteraad op 16 oktober 2023 (toekenning van nominatieve subsidie wordt opgenomen in de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025). Savanti zal deze investeringssubsidie kunnen aanwenden voor de aanleg van het sproeisysteem van de tennisvelden van het sportcentrum in Sint-Amands.
D. De gemeente en Savanti leggen in onderhavige subsidieovereenkomst de voorwaarden en modaliteiten van deze investeringssubsidie vast.
EN WORDT OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:
Artikel 1. Voorwerp van de overeenkomst én doel van de subsidie
§1. De gemeente kent aan Savanti die aanvaardt, een investeringssubsidie toe voor een bedrag van 23.000 euro.
Deze investeringssubsidie betreft een subsidie waarop geen BTW is verschuldigd.
§2. Savanti zal deze subsidie enkel mogen aanwenden voor de aanleg van een automatisch sproeisysteem op de 3 tennisvelden van het sportcentrum in Sint-Amands overeenkomstig de voorwaarden bepaald in onderhavige subsidieovereenkomst.
Elk ander gebruik van de investeringssubsidie is niet toegelaten, tenzij het door beide partijen wordt overeengekomen.
De investeringssubsidie die niet wordt aangewend voor dit doel, dient op eerste verzoek aan de gemeente te worden terugbetaald. Bij gebrek aan terugbetaling binnen de dertig kalenderdagen na het schriftelijk verzoek tot terugbetaling, zijn van rechtswege en zonder ingebrekestelling de wettelijke intresten verschuldigd.
§3. De gemeente is eigenaar van het sportcentrum én wordt derhalve ook onmiddellijk eigenaar van de uitbreiding zoals bepaald in onderhavige subsidieovereenkomst.
Savanti krijgt op de vernieuwde tennisaccommodatie in het sportcentrum het gebruiksrecht zoals bepaald in artikel 3 van de concessieovereenkomst. Indien de concessieovereenkomst eindigt, dooft eveneens het gebruiksrecht op de vernieuwde tennisaccommodatie in het sportcentrum uit. De gemeente is geen enkele vergoeding verschuldigd op het einde van de concessieovereenkomst.
Artikel 2. Modaliteiten van de aanwending van de investeringssubsidie
§1. Savanti draagt er zorg voor dat de vernieuwingen/uitbreidingen volledig kunnen gefinancierd worden met de toegekende investeringssubsidie. Eventuele budgetoverschrijdingen zijn volledig ten laste van de Savanti welke deze meerkost nooit kan verhalen op de gemeente.
§2. De leden van Savanti en door hen aangestelde derden verrichten hun taken voor de uitbreidingswerken kosteloos. Savanti treedt op als eindverantwoordelijke voor de werken.
Savanti staat in voor de organisatie én de veiligheid op de werf en zal hiervoor de nodige instructies geven aan de aannemer(s). Savanti staat ook in voor de oplevering van de werken.
Savanti zal zich steeds aan alle wettelijke, decretale en reglementaire verplichtingen houden.
§3. Savanti staat in voor de opmaak van de vergunningsaanvraag indien van toepassing en houdt de gemeente op de hoogte van de vooruitgang van de werken.
Savanti houdt eveneens rekening met de opgelegde beperkingen van OVAM in kader van de gekende bodemverontreiniging (zie bodemattest in de concessieovereenkomst en het sitebesluit op de website van OVAM). De gemeente ontvangt een kopie van de as built plannen.
Artikel 3. Terbeschikkingstelling van de investeringssubsidie
§1. Deze investeringssubsidie zal voorzien worden in het begrotingsjaar 2023.
§2. Deze investeringssubsidie wordt als volgt ter beschikking gesteld:
Na voorlegging van de factuur, zal het bedrag van de investeringssubsidie dat gelijk is aan het factuurbedrag zonder BTW, gestort worden op de bankrekening van Savanti.
§3. De investeringssubsidie zal worden gestort op rekeningnummer BE44 7895 8875 3945 op naam van Savanti met een maximum van 23.000 euro.
Artikel 4. Controle op de aanwending van de investeringssubsidie
§1. De gemeente heeft steeds het recht om de aanwending van de investeringssubsidie te controleren.
§2. De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelaten is van toepassing.
Artikel 5. Slotbepalingen
§1. De onderhavige subsidieovereenkomst bevat het geheel van de afspraken tussen de partijen.
§2. De onderhavige subsidieovereenkomst is deelbaar. Een nietige bepaling leidt niet tot de nietigheid van de ganse overeenkomst. In voorkomend geval zullen partijen te goeder trouw een rechtsgeldige clausule overeenkomen die zo nauw mogelijk aansluit bij de initiële doelstelling van de partijen.
§3. Partijen zullen de inhoud van de subsidieovereenkomst vertrouwelijk behandelen en niet onnodig bekend maken aan derden tenzij hiertoe een wettelijke of decretale verplichting bestaat.
§4. Het Belgisch recht is van toepassing. De rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen zijn bevoegd.
Opgemaakt te Puurs-Sint-Amands op ……………………….. in twee (2) exemplaren
waarbij elke partij verklaart een exemplaar te hebben ontvangen.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht de wegenis en groene zones van de verkaveling Wilgenweg te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs. Het betreft een strook grond, gelegen te Oppuurs, ter plaatse Wilgenweg kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 386X/P0000 met een oppervlakte volgens meting van 646,60 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond, zijnde wegenis en groene zones Wilgenweg, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Wilgenweg kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 386X/P0000 met een oppervlakte volgens meting van 646,60 m², vanwege de grondeigenaar en de opstalhouder.
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal verleden worden door geassocieerd notarissen Verholen en Lybaert uit Willebroek. De kosten hieraan verbonden zijn ten laste van de overdrager.
Toelichting
Ons bestuur kocht recent een perceel grond aan gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse De Stockt. Dit perceel grond is nog in gebruik en dient te worden vrijgemaakt. Met de pachter werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse De Stockt kadastraal gekend vierde afdeling sectie C nummer 10C met een oppervlakte van 4951 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 9.900,00.
Besluit
Artikel 1: De gemeente gaat over tot uitwinning van de zittende pachter voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse De Stockt kadastraal gekend vierde afdeling sectie C nummer 10C met een oppervlakte van 4951 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 9.900,00. Deze vergoeding dekt alle welkdanige vergoedingen wegens het eindigen van het gebruik.
Artikel 2: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2023: Actie: 25-320601/0119-06/22000007.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Oppuurs ter plaatse Meir kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 77G met een oppervlakte volgens kadaster van 3 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Meir kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 77G met een oppervlakte volgens kadaster van 3 m².
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Ruisbroek ter plaatse A. Borghijsstr 11 kadastraal gekend 2de afdeling sectie C deel van nummer 84T met een oppervlakte volgens meting van 11,13 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name ter realisatie van het Mechels Wegje.
Besluit
Artikel 1: De gemeente verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse A. Borghijsstr 11 kadastraal gekend 2de afdeling sectie C deel van nummer 84T met een oppervlakte volgens meting van 11,13 m².
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name voor de realisatie van het Mechels Wegje.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
Atelier Horizon werkte een ruimtelijke visie met inrichtingsplan uit voor het projectgebied in de omgeving van Familieheem in Ruisbroek. De locatie-keuze voor de uitbreiding van de school kende een participatietraject met de omwonenden. Het finaal ontwerp werd naar de inwoners gecommuniceerd in mei 2023.
De Aanbesteder wenst de site, waarop zich momenteel de zaal Familieheem bevindt in Ruisbroek, een nieuwe invulling te geven. Met de nieuwe invulling wenst de Aanbesteder in te zetten op efficiënt ruimtegebruik, toegang tot het omliggende natuurgebied, mobiliteit en klimaat. De zaal Familieheem is eigendom van de Aanbesteder en wordt gebruikt door de Vrije basisschool Sint-Carolus, onderdeel van de scholengroep Sint-Jan Berchmansinstituut, als refter en polyvalente ruimte. De zaal Familieheem is echter toe aan een grondige renovatie zodat de school samen met de Aanbesteder op zoek is gegaan naar een oplossing.
De site zal een nieuwe invulling krijgen: Alle gebouwen, bijgebouwen en aanhorigheden worden volledig afgebroken. Voor het Publieke Deel dient er een bredeschoolgebouw met polyvalente zaal opgericht te worden. Overdag kan de school hier gebruik van maken. ’s Avonds staat de zaal ter beschikking van het verenigingsleven van Ruisbroek. De zaal is via een veilige doorsteek met de school verbonden. Tevens wordt er op de site een Private woonontwikkeling voorzien van drie woonclusters met een beperkt aantal wooneenheden en een collectieve of privétuin. De woonclusters zullen uit maximaal 3 bouwlagen bestaan en de polyvalente zaal is max 6,5 m hoog. Er komt een groene parking voor 35 wagens voor privaat gebruik (bewoners én bezoekers) en publiek gebruik. Dit is iets meer dan het huidige aantal parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen die toebehoren aan de Private woonontwikkeling worden mee aangekocht door de ontwikkelaar. De overige parkeerplaatsen zijn voor publiek gebruik.
Sint-Jan Berchmansinstituut en de gemeente Puurs-Sint-Amands zullen samen het bredeschoolgebouw bouwen. De Raad van Bestuur van Sint-Jan Berchmansinstituut verleende op 13 november 2023 een mandaat aan de gemeente Puurs-Sint-Amands voor het optreden als Aanbestedende Overheid.
Het voorwerp van de opdracht is een Publiek Private Samenwerking voor het ontwerp en de bouw van een bredeschoolgebouw en een woonontwikkeling.
Deze opdracht zal worden gegund via een mededingingsprocedure met onderhandeling aan de geselecteerde inschrijver die de regelmatige offerte heeft ingediend die vanuit het oogpunt van de Aanbesteder de economisch voordeligste is, rekening houdend met de gunningscriteria in het opdrachtdocument.
Voor de Private Ontwikkeling zal de weerhouden Inschrijver op de betreffende percelen voor eigen rekening én op eigen risico een kwalitatieve woonontwikkeling dienen te realiseren. De weerhouden Inschrijver zal hiertoe de betreffende percelen aankopen voor de prijs zoals de inschrijver zal dienen op te geven bij zijn offerte. Het schattingsverslag van de desbetreffende percelen wordt overgemaakt bij de gunningsfase.
Teneinde de studiekosten voor de Geselecteerde Kandidaten te beperken alsook het vlotte verloop van de gunningsprocedure te bevorderen, wordt gekozen voor een gefaseerde gunningsprocedure die concreet als volgt wordt georganiseerd:
Stap 1. Selectiefase
Op basis van deze selectieleidraad kunnen geïnteresseerden een aanvraag tot deelneming indienen. De selectieleidraad heeft tot doel na te gaan of de inschrijvers zich niet in een situatie van uitsluiting bevinden en voldoen aan de kwalitatieve selectiecriteria. Aan de hand van deze selectieleidraad wordt het aantal geselecteerde inschrijvers dat wordt toegelaten om een offerte in te dienen beperkt tot minimum drie (3) en maximum vijf (5), en dit voor zover er voldoende inschrijvers kunnen worden gevonden die zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bevinden en die de kwalitatieve selectiecriteria vervuld hebben.
Indien meer dan vijf inschrijvers aan de vooropgestelde voorwaarden zouden voldoen, zal de Aanbesteder doorselecteren op van basis van hetgeen verder in de selectieleidraad wordt uiteengezet.
De niet-geselecteerde inschrijver(s) wordt/worden onmiddellijk na de selectiefase middels aangetekend schrijven en per e-mail in kennis gesteld van de motieven van zijn/hun niet-selectie. Na het verstrijken van de wettelijke wachttermijn van vijftien (15) kalenderdagen vanaf voormelde kennisgeving wordt de plaatsingsprocedure verdergezet met de geselecteerde inschrijvers.
Stap 2. Gunningsfase
In de gunningsfase zullen de geselecteerde inschrijvers het opdrachtdocument ontvangen en worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte. De beoordeling van de offertes zal gebeuren aan de hand van gunningscriteria en hun weging die nauwkeurig zullen worden omschreven in het bestek.
Er wordt geen vergoeding voorzien voor de deelname aan de plaatsingsprocedure.
Indicatieve timing:
Selectiefase:
• Publicatie selectieleidraad: november 2023
• Indienen aanvragen tot deelneming: 12 januari 2024 om 11:00 uur
• Presentatie door kandidaten van aanvragen tot deelneming: half januari 2024 (facultatief)
• Selectiebeslissing: januari 2024
• Toezenden selectiebeslissing (samen met bestek): januari 2024
Gunningsfase:
• Goedkeuring bestek: gemeenteraadszitting van januari 2024
• Toezenden bestek (samen met selectiebeslissing): eind januari – begin februari 2024
• Toelichtingsmoment aan geselecteerde inschrijvers en plaatsbezoek: januari - februari 2024 – datum zal worden meegedeeld in het bestek
• Indiening offertes: half april 2024
• Presentaties : april 2024
• Desgevallend onderhandelingen + BAFO: april – mei 2024
• Gunning opdracht: zomer 2024
Besluit
Artikel 1: De selectieleidraad van de Publiek Private Samenwerking voor 'projectgebied omgeving Familieheem Ruisbroek' wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 1S met een oppervlakte volgens meting van 69 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 1S met een oppervlakte volgens meting van 69 m².
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
De opdracht ‘Busvervoer 2022-2023’ met ref. G-2022-008 moet opnieuw worden aanbesteed.
De opdracht omvat het organiseren van busvervoer inclusief chauffeur onder de vorm van een raamovereenkomst; waarbij de prijzen worden vastgesteld gedurende de contractueel bepaalde periode van 1 januari 2024 t.e.m. 31 december 2024.
In het kader van de opdracht “Busvervoer 2024” werd een bestek met nr. G-2023-062 opgesteld door de dienst Beleven.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 128.320,00 excl. btw of € 136.019,20 incl. 6% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Besluit
Artikel 1: Het bestek met nr. G-2023-062 en de raming voor de opdracht “Busvervoer 2024”, opgesteld door de dienst Beleven worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 128.320,00 excl. btw of € 136.019,20 incl. 6% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in 2024 op artikelnummers GEMEENTE/25-210102/0703-00/61300270, GBB-BEL/0752-00/61300270 én OCMW/25-140102/0870-00/61300270.
Toelichting
De woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant nam het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De lokale besturen uit het werkingsgebied (Bornem en Puurs-Sint-Amands) zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met de relevante welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
De toewijzingsraad is als volgt samengesteld:
Organisatie |
Functie |
Gemeente Bornem |
Voorzitter Bijzonder comité Sociale Dienst Bornem Bij afwezigheid: Schepen van Wonen |
Gemeente Puurs-Sint-Amands |
Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst Puurs-Sint-Amands Bij afwezigheid: Schepen van Wonen |
OCMW Bornem |
Woonbegeleider Sociale dienst Bornem Bij afwezigheid diensthoofd sociale zorg |
OCMW Puurs-Sint-Amands |
Woonbegeleider Sociale dienst Puurs-Sint-Amands Bij afwezigheid diensthoofd sociale zorg |
Woonveer Klein-Brabant |
Diensthoofd Klantenrelaties |
Woonveer Klein-Brabant |
Medewerker dienst Klantenrelaties |
De leden die namens het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands in de toewijzingsraad zullen zitten, dienen aangesteld te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Sophie Van Praet: 27 ja-stemmen, 2 niet gestemd
Els De Smedt: 27 ja-stemmen, 2 niet gestemd
Lieve De Visscher: 29 ja-stemmen
Bart Callaerts: 29 ja-stemmen
Besluit
Artikel 1: De voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant binnen het werkingsgebied Bornem en Puurs-Sint-Amands.
Artikel 2: De schepen van wonen wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer Klein -Brabant binnen het werkingsgebied Bornem en Puurs-Sint-Amands.
Artikel 3: De woonbegeleider van het OCMW wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om het OCMW te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant binnen het werkingsgebied Bornem en Puurs-Sint-Amands.
Artikel 2: Het diensthoofd sociale zorg wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger om het OCMW te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer Klein -Brabant binnen het werkingsgebied Bornem en Puurs-Sint-Amands.
Toelichting
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.
De toewijzingsraad van woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en in overleg met het gemeentebestuur en het OCMW van de beide gemeenten in het werkingsgebied, een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.
De toewijzingsraad van Woonveer Klein-Brabant heeft ervoor geopteerd om een strengere lokale woonbinding op te nemen.
Bij toewijzing wordt achtereenvolgens rekening gehouden met :
- De kandidaat-huurders die gedurende de laatste 10 jaar 6 jaar (onderbroken of ononderbroken) in de gemeente van de toe te wijzen woning hebben gewoond (optionele voorrangsregel)
- De kandidaat-huurders die gedurende de laatste 10 jaar 5 jaar ononderbroken in de gemeente van de toe te wijzen woning hebben gewoond. (verplichte voorrangsregel)
- De kandidaat-huurders die gedurende de laatste 10 jaar 5 jaar ononderbroken in het werkingsgebied hebben gewoond (optionele voorrangsregel).
De toewijzingsraad heeft een criterium voorzien dat de standaard langdurige woonbinding voorafgaat. Deze strengere woonbinding wordt gemotiveerd vanuit de vaststelling dat kandidaat-huurders door omstandigheden soms tijdelijk buiten de gemeente gedomicilieerd zijn, maar gelet op hun binding met de gemeente wel de mogelijkheid behouden om een toewijzing te krijgen.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente ook rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Binnen de toewijzingsraad werd beslist dat de OCMW’s van het werkingsgebied de kandidaten voor de versnelde toewijzing voordragen.
De toewijzingsraad besliste om de afbakening van de specifieke doelgroepen te beperken tot twee van de in de wetgeving specifiek benoemde doelgroepen, met name de 65 plussers en de rolstoel gebonden kandidaat-huurders.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit toewijzingsreglement goed te keuren.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de bepalingen die betrekking hebben op:
- Strengere - langdurige woonbinding, namelijk de kandidaat-huurders die gedurende:
- Specifieke doelgroepen met name de 65 plussers en de rolstoel gebonden kandidaat-huurders
Artikel 2: De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant.
Artikel 3: De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
Artikel 4: De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant met betrekking tot de afbakening van de specifieke doelgroepen. (pijler 3).
Namens Gemeenteraad,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter gemeenteraad