Door Vlaanderen wordt er een concrete doelstelling van 35.000 bijkomende (semi)publieke CPE (Charging Point Equivalent of laadpuntequivalenten) te realiseren tegen 2025 voorop gesteld.
Op 5 november 2021 heeft minister Somers voorgesteld om vanaf 2022 die doelstelling op te trekken naar anderhalf laadpunt per 100 inwoners om zo 99.000 laadpunten tegen 2030 te hebben.
Vanuit Vlaanderen is de oefening gemaakt in hoeveel laadpunten de doelstelling zich vertaalt: voor Puurs-Sint-Amands komt dit op 197 CPE’s, op basis van inwoners en oppervlak, tegen 2025.
De plaatsing van dit laadpunt valt onder de strategie strategische locatie.
Charge Point Operator voor dit project is Engie.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Vanuit de gemeente werd er een laadpaal aangevraagd op Parking Noord thv Emile Verhaerenstraat in Sint-Amands. Dit is een bestaande laadlocatie, maar de paal van Allego is lang buiten dienst geweest. Er is hier een gekend laadpotentieel, dat momenteel niet voldoende wordt bediend wordt. Zie afbeeldingen in bijlage.
Het beleidsplan Ruimte & mobiliteit duidt de Verhaerenstraat aan als Erftoegangsweg.
Artikel 1: Op de parking gelegen aan de Verhaerenstraat tegenover het kruispunt met de Stenenmolenlaan komen twee bijkomendee parkeerplaatsen voor elektrisch laden naast de huidige laadpaal.
Artikel 2 : Deze regeling wordt aangeduid met verkeersbord E9a met onderbord voor elektrische of hybride elektrische voertuigen (of toegevoegd rechtsonder het verkeersbord E9a)
Artikel 3: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.