We kregen de vraag van een bewoner op Meir met de melding dat er weinig plaatsen zijn in de straat waar je veilig kan oversteken. Dit werd besproken op de gemeentelijke verkeerscel. Er werd gekozen om thv de kapel een zebrapd aan te leggen, dit punt ligt centraal tussen enkele kleinere kruispunten in de betrokken zone. Bovendien kunnen er op deze manier veilige kruisbewegingen zijn tussen de verschillende fiets- en wandelknooppunten.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel van mei 2024
We kregen de vraag van een bewoner op Meir met de melding dat er weinig plaatsen zijn in de straat waar je veilig kan oversteken. Dit werd besproken op de gemeentelijke verkeerscel. Er werd gekozen om thv de kapel een zebrapad aan te leggen, dit punt ligt centraal tussen enkele kleinere kruispunten in de betrokken zone. Bovendien kunnen er op deze manier veilige kruisbewegingen zijn tussen de verschillende fiets- en wandelknooppunten.
De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type I.
Artikel 1: Op Meir ter hoogte van het kruispunt tussen nr.80 en nr.93 wordt volgende maatregel ingevoerd: een oversteekplaats voor voetgangers
Artikel 2: De oversteekplaats voor voetgangers wordt gesignaleerd door:
- de oversteekplaats wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
- De oversteekplaats wordt aan beide kanten gesignaleerd door verkeersbord F49
- De oversteekplaats wordt in de zijstraat voor het zebrapad gesignaleerd door verkeersbord F50bis
Artikel 3: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.