Terug
Gepubliceerd op 18/12/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 16/12/2025 - 20:00

Tarieven retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen (2026 - 2031) - Vaststelling

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Anne De Ron

De gemeenteraad heeft in vergadering van 24 november 2025 het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen vastgesteld. 

Artikel 8 van dit retributiereglement bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen gemachtigd is om de tarieven van deze retributies vast te stellen. De argumentatie tot differentiatie in de tarieven is opgenomen in het besluit van de gemeenteraad.   

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de tarieven vast te stellen voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031. 

Aanleiding

De gemeenteraad heeft in vergadering van 24 november 2025 het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen vastgesteld voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 177 en latere wijzigingen;

Toepasselijke regelgeving 

  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • De gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2025 m.b.t. de vaststelling van het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen;
Feiten, context en argumentatie

De gemeenteraad heeft in vergadering van 24 november 2025 het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen vastgesteld. 

Artikel 8 van dit retributiereglement bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen gemachtigd is om de tarieven van deze retributies vast te stellen. De argumentatie tot differentiatie in de tarieven is opgenomen in het besluit van de gemeenteraad.   

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de tarieven vast te stellen voor de periode van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031. 

Financiële weerslag

De inkomsten zijn voorzien in het meerjarenplan onder budgetsleutel 0710-00/70060000 - Retributie gebruik evenementenweide Park Fort Liezele.

Besluit

Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt de tarieven van het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen vast:

Artikel 1: Opheffing

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 december 2025 van Puurs-Sint-Amands met betrekking tot de vaststelling van de tarieven voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen, wordt opgeheven met ingang van 31 juli 2026.

Artikel 2: Tarieven

Voor een termijn van 1 augustus 2026 tot en met 31 december 2031 worden de retributies voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen als volgt vastgesteld: 

2.1. Inname openbaar domein:

Er worden verschillende tarieven gehanteerd: 

  • tarief A = basistarief (100%) voor evenementen georganiseerd door inwoners en bedrijven buiten Puurs-Sint-Amands;
  • tarief B = basistarief - 50 % voor evenementen georganiseerd door inwoners en bedrijven van Puurs-Sint-Amands;

De retributies op de innamedagen zijn afhankelijk van de zone waarin de inname plaats vindt en worden per evenementendag vastgesteld. 

Elke begonnen dag wordt aangerekend als een volledige dag. 

De retributie op de opbouw- en afbraakdagen komt bovenop de retributie voor de innamedagen en is afhankelijk van de zone waarin de inname plaats vindt. 

Tarief A - Basistarief 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Pocket A Event 1.900 1.950 2.000 2.050 2.100 2.150
Pocket A Opbouw/afbraak 200 200 200 200 200 200
Pocket B Event 1.250 1.250 1.250 1.250 1.250 1.250
Pocket B Opbouw/afbraak 200 200 200 200 200 200
Pocket C Event 950 950 950 950 950 950
Pocket C Opbouw/afbraak 200 200 200 200 200 200
Pocket D Event 650 650 650 650 650 650
Pocket D Opbouw/afbraak 200 200 200 200 200 200
Pocket E Event 650 650 650 650 650 650
Pocket E Opbouw/afbraak 200 200 200 200 200 200
Weide Event 2.500 2.550 2.600 2.650 2.700 2.750
Weide Opbouw/afbraak 200 200 200 200 200 200
Volledig park Even 3.750 3.800 3.850 3.900 3.950 4.000
Volledig park Opbouw/afbraak 200 200 200 200 200 200

2.2. Nutsvoorzieningen:

Elektriciteit en water wordt verrekend aan de hand van de actuele tarieven die aangerekend worden aan de gemeente + 20% (BTW).

2.3. Schoonmaak:

De kosten voor de schoonmaak zijn niet inbegrepen in de retributie en vallen volledig ten laste van de organisator. 

Indien het openbaar domein niet of onvoldoende is opgeruimd tegen het afgesproken tijdstip, worden de gepresteerde uren van het gemeentepersoneel aangerekend: 

 Jaar 2026 2027 2028 2029 2030 2031
vóór 22u./uur/persoon 52 53 54 54 55 56
van 22u. tot 06u./uur/persoon  65 66 67 68 69 70
op zaterdag/uur/persoon 78 79 80 82 83 84
op zondag/uur/persoon 104 106 107 109 110 112

2.4. Retributie voor tickets:

Voor betalende evenementen wordt een vaste retributie per verkocht ticket of toegangsbewijs aangerekend:

Jaar 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Puurs-Sint-Amands: €/per ticket             1,5             1,5             1,5             1,6             1,6             1,6
Niet- Puurs-Sint-Amands en commerciële organisatoren: €/per ticket             2,5             2,6             2,6             2,6             2,7             2,7

2.5. Retributie voor sanitaire unit - gebruik enkel na aanvraag:

Voor het gebruik van de sanitaire unit wordt een retributie per dag aangerekend:

Jaar 2026 2027 2028 2029 2030 2031
per dag 75 76 77 78 80 81

Vanaf de eerste vorstperiode in het najaar zal de sanitaire unit niet gebruikt kunnen worden tot in het voorjaar

2.6. Administratiekost:

Voor het opstarten van een dossier m.b.t. beschadigingen aangebracht door de organisator, wordt een administratiekost aangerekend van 125,00 euro.

2.7. Waarborg:

De circussen betalen een waarborg van 650,00 euro.

Artikel 3: Bekendmaking

Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.