Terug
Gepubliceerd op 18/12/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 16/12/2025 - 20:00

Tarieven retributiereglement inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen (2026) - Vaststelling

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Anne De Ron

De gemeenteraad van 24 november 2025 heeft het retributiereglement inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026. Artikel 8 van dit retributiereglement voorziet dat het college van burgemeester en schepenen gemachtigd is om de tarieven van de retributies en de wijze van inning vast te stellen. De argumentatie tot differentiatie in de tarieven is opgenomen in het besluit van de gemeenteraad. 

Aan het college wordt gevraagd de tarieven vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.

Aanleiding

De gemeenteraad van 24 november 2025 heeft het retributiereglement inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026. Artikel 8 van dit retributiereglement voorziet dat het college van burgemeester en schepenen gemachtigd is om de tarieven van de retributies en de wijze van inning vast te stellen. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 177 en latere wijzigingen;

Toepasselijke regelgeving 

  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • De gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2025 houdende de vaststelling van het retributiereglement inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen;
Feiten, context en argumentatie

De gemeenteraad van 24 november 2025 heeft het retributiereglement inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen vastgesteld voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026. Artikel 8 van dit retributiereglement voorziet dat het college van burgemeester en schepenen gemachtigd is om de tarieven van de retributies en de wijze van inning vast te stellen. De argumentatie tot differentiatie in de tarieven is opgenomen in het besluit van de gemeenteraad. 

Aan het college wordt gevraagd de tarieven vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026.

Financiële weerslag

De inkomsten zijn voorzien in het meerjarenplan onder budgetsleutel 0710-00/70060000 - Retributie gebruik evenementenweide Park Fort Liezele.

Besluit

Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt de tarieven van het retributiereglement voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen vast:

Artikel 1: Opheffing

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 maart 2020 van Puurs-Sint-Amands met betrekking tot de vaststelling van de tarieven voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.

Artikel 2: Tarieven

Voor een termijn van 1 januari 2026 tot en met 31 juli 2026 worden de retributies voor inname openbaar domein Park Fort Liezele voor evenementen als volgt vastgesteld: 

2.1. Inname openbaar domein:

Er worden verschillende tarieven gehanteerd: 

  • tarief A = basistarief (100%) voor evenementen georganiseerd door inwoners en bedrijven buiten Puurs-Sint-Amands
  • tarief B = basistarief - 50 % voor evenementen georganiseerd door inwoners en bedrijven van Puurs-Sint-Amands

De retributies op de innamedagen zijn afhankelijk van de zone waarin de inname plaats vindt en worden per evenementendag vastgesteld. Elke begonnen dag wordt aangerekend als een volledige dag. 

De retributie op de opbouw- en afbraakdagen komt bovenop de retributie voor de innamedagen en is afhankelijk van de zone waarin de inname plaats vindt. 

OVERZICHT RETRIBUTIES 
PARK FORT LIEZELE
                           
  Pocket A 3105m² Pocket B 2025m² Pocket C 1950m² Pocket D 1632m² Pocket E 1373m² WEIDE 18.000m² Volledig park   
Groep Event Opbouw/
afbraak
Event Opbouw/
afbraak
Event Opbouw/
afbraak
Event Opbouw/
afbraak
Event Opbouw/
afbraak
Event Opbouw/
afbraak
Event Opbouw/
afbraak
                             
A € 1.500,00 € 150,00 € 1.000,00 € 150,00 € 750,00 € 150,00 € 500,00 € 150,00 € 500,00 € 150,00 € 2.000,00 € 150,00 € 3.000,00 € 150,00
                             
B € 750,00 € 75,00 € 500,00 € 75,00 € 375,00 € 75,00 € 250,00 € 75,00 € 250,00 € 75,00 € 1.000,00 € 75,00 € 1.500,00 € 75,00

2.2. Nutsvoorzieningen

Elektriciteit en water wordt verrekend aan de hand van de actuele tarieven die aangerekend worden aan de gemeente + 20% (BTW).

2.3. Schoonmaak 

De kosten voor de schoonmaak zijn niet inbegrepen in de retributie en vallen volledig ten laste van de organisator. 

Indien het openbaar domein niet of onvoldoende is opgeruimd tegen het afgesproken tijdstip, worden de gepresteerde uren van het gemeentepersoneel aangerekend: 

  • €40 per uur en per persoon op weekdagen vóór 22.00u;
  • €50 per uur en per persoon op weekdagen van 22.00u tot 06.00u;
  • €60 per uur en per persoon op zaterdagen;
  • €80 per uur en per persoon op zondagen;

2.4. Retributie voor tickets:

Voor betalende evenementen wordt een variabele retributie toegevoegd die gelijk is aan een vaste retributie van 1 euro per verkocht ticket of toegangsbewijs. 

2.5. Administratiekost:

Voor het opstarten van een dossier m.b.t. beschadigingen aangebracht door de organisator, wordt een administratiekost aangerekend van 100 euro.

2.6. Waarborg:

De circussen betalen een waarborg van 500 euro.

Artikel 3: Bekendmaking

Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.